Komforten i model y
Moderator: Redaktion
Re: Komforten i model y
Jag sitte gärna en halvmeter upp med luftfjädring, nära backen ger kort fjädringsgång lika med stötigt och knappast komfort om man frågar flertalet av människor, fast kanske mest oss som närmar oss 50 eller mer…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Komforten i model y
Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
Re: Komforten i model y
Mercedes gungar mycket mer. Provkörde gle och den är ok rakt fram men när man svänger så gungar det rejält, BMW är fastare.tesla newbie skrev:Är ärligt till tveksam till om högre bilar är komfortabla. I familjen har vi både en Mercedes E-klass (W212) och en Mercedes GLS och jag tycker E-klassen är enormt mycket komfortablare än GLS:en. GLS:en är för mjuk i dämpningen och gungar för mycket för min smak. Dessutom är den alldeles för krängstyv på grund av sin höjd och vaggar kraftigt i sidled över vissa ojämnheter. Själv gillar jag att sitta högt, men vill samtidigt inte ha en massa svaj och gung så därför passar Model Y mig mycket bra.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh
Pixii Home 10 kWh
Re: Komforten i model y
mikebike skrev:Generellt upplevs högre bilar som mer komfortabla. XC70 var t.ex. betydligt bekvämare än V70. Samma verkar gälla för V60CC kontra V60. Min V70 blev definitivt mindre komfortabel när jag sänkte den 4 cm!Elof skrev:Vad få verkar tänka på är det inbyggda komfortunderläge bilar med hög sittposition har. Tänk att en liten ojämnhet i vägen snabbt höjer ena sidan av bilen. Med en högre sittposition (allt annat lika) kommer passagerarna att kastas sidledes en längre sträcka än i en låg bil. Blir det inte så?
Jag kan konstatera att mina XC60 haft bättre komfort än den V60 jag hade. Kör man för för fort i en cirkulationsplats kan en högre bil upplevas vinglig, men det är snarare obehag än dålig komfort.
Tvärtom! Det du hänvisar till är biltillverkarens val av inställningar där Volvo medvetet valt att XC70 skulle vara mjukare än V70. Likaså blir naturligtvis din V70 stummare i fjädringen när den sänks eftersom fjädern komprimeras eller ersätts av en kortar som då måste bli hårdare pga den kortare fjädringsvägen så att den inte slår i ändstoppen.
Högre bilar är alltid mer okomfortabla under samma premisser som lägre byggd bil (alltså GLE jämfört med E-klass - inte XC70 jfrt med V70) pga större massa, högre tyngdpunkt, större tyngre hjul som ger mer ofjädrad massa samt att passagerarna sitter högre vilket ger mer pendeleffekt. Det är alltså svårare att göra en SUV lika bekväm och/eller få lika bra väghållning som en kombi eller sedanmodell
-
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Komforten i model y
Ja den höga tyngdpunkten på ICE suvar ställer till det. Det intressanta är egentligen inte bara tyngdpunkten utan förhållandet mellan tyngdpunkten och spårvidden. Problemet är att för ICE suvar så åker tyngdpunkten upp så mycket att de skulle behöva en spårvidd på över 180 cm för att kompensera och minimera vältrisken vilket är för svårt att genomföra i praktiken. För elbilar blir det lättare eftersom de har lägre tyngdpunkt från början. En Model Y har samma förhållande mellan tyngdpunkt och spårvidd som en BMW 3 serie.
Re: Komforten i model y
Måste säg att jag överlag är nöjd över min bil, en sak som stör lite är att den bakre ACn verkar stängas av hela tiden. Detta blir lite problematiskt när ajg har min hund i baksätet, någon som har tips på hur man råder bot på det? Är det bara köra utan auto?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 8308
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Komforten i model y
Köp en tyngre hund.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Komforten i model y
SUV’ar som har mjukare fjädring har det för att få bättre framkomlighet. Terrängegenskaper och framkomligheten har varit mycket på tapeten och ofta har Subarus bilar varit måttstocken. Vill man ha bra terrängegenskaper funkar inte hård fjädring och styvt chassi. Därför är tex XC70 med sina 21cm markfrigång och iaf vissa ambitioner på terrängframkomlighet betydligt mjukare än en låg bil. För en city-SUV spelar framkomligheten mindre roll och fjädringen kan göras hårdare.
Re: Komforten i model y
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Komforten i model y
Är enklare att göra en bekväm fjädring i en låg bil eftersom man inte har så hög tyngdpunkt som måste stabiliseras.
Re: Komforten i model y
Hunden väger 28kg och lyckas dra igång bältesvarningen konstant vilket är ett aber i sig, det kan väl inte vara problemet i mitt fall?
Dragit skotersläpet ett par gånger och måste säga att det går riktigt bra, däremot lite störande att det ser ut som man har en långtradare bakom sig
Re: Komforten i model y
Ni som har koll: har komforten i Model Y blivit bättre? I hur stor grad? Är det en bekväm bil nu eller?
Jag provkörde en Model Y LR vid lanseringen och det var den värsta bil (fjädringsmässigt) jag någonsin stött på. Den var såväl stenhård som studsig.
Jag provkörde en kompis Model 3 LR 2023 i våras och den gick fint. Var naturligtvis hård men inte stötig eller studsig.
Jag kan tyvärr inte förmå mig till att besöka ett Teslacenter nu i strejktider.
Jag provkörde en Model Y LR vid lanseringen och det var den värsta bil (fjädringsmässigt) jag någonsin stött på. Den var såväl stenhård som studsig.
Jag provkörde en kompis Model 3 LR 2023 i våras och den gick fint. Var naturligtvis hård men inte stötig eller studsig.
Jag kan tyvärr inte förmå mig till att besöka ett Teslacenter nu i strejktider.
Re: Komforten i model y
Den har blivit bättre. Men Y kommer ju få samma uppdatering som 3 Highland i närtid, vilket lär göra den rejält mkt mer komfortabel. Så om det är det du är ute efter är det nog klokt att vänta lite.Aida skrev: ↑24 dec 2023 13:01Ni som har koll: har komforten i Model Y blivit bättre? I hur stor grad? Är det en bekväm bil nu eller?
Jag provkörde en Model Y LR vid lanseringen och det var den värsta bil (fjädringsmässigt) jag någonsin stött på. Den var såväl stenhård som studsig.
Jag provkörde en kompis Model 3 LR 2023 i våras och den gick fint. Var naturligtvis hård men inte stötig eller studsig.
Jag kan tyvärr inte förmå mig till att besöka ett Teslacenter nu i strejktider.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Komforten i model y
Tycker fjädringen påminner mycket om BMW, har kvar min touareg med luftfjädring och det är stor skillnad men knappast att Y är obekväm. Däremot störde jag mig lite vid första långfärden på att styrningen är för direkt. Blev väldigt påtagligt i spårig väg samt sidovind.