Köpt förmånsbil via leasingbolag

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Jojjeselbil
Inlägg: 52
Blev medlem: 11 dec 2023 09:20

Köpt förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Jojjeselbil »

Hej,

Jag har köpt en bil via carpay fleet (Volvo finans) och dom går ej med på att samarbeta med Tesla så att jag får ut bilen.

Bilen finns i min stad, men problemet är självklart registreringsskylten.

Ni andra som också har bilen vi leasingbolag, har ni fått någon information om hur detta kan lösas eller när de kan lösas.

Problemet är att leasingbolaget står på bilen och de vill ej få registreringsskylten skickad till sig då de säger ”vi har beställt en komplett med utav tesla med skylt och allt på, vi tänker inte blanda oss i med skyltarna” och då går det ej att få ut bilen…
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Köpt förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av SIR N »

När jag leasade var det inga problem att få ut en extra skylt till cykelstället. Det var bara att maila och så kom det en skylt efter ett par dar som studsat via leasingföretaget. Jag behövde inte ens betala den där 60-kronan eller vad det nu är det kostar.

Så säg att du behöver två extra skyltar, en till bakboxen och en till cykelstället så kanske de är mer medgörliga.
Model 3 SR+ | Model 3 LR
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Köpt förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av Freez »

Börjar jag bli gammal eller finns det inte en tråd om detta redan? ;)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Köpt förmånsbil via leasingbolag

Inlägg av pejvic »

Det är lustigt av Carpay att säga så.
Tesla säljer ju egentligen bilen komplett.
Och allt på bilen är ju Teslas utom just registreringsskylten som är en detalj man behöver för att lagligt framföra fordonet i Sverige.

Dvs det är en statlig myndighet som måste förse bilen med skylten.
Och skylten hamnar ju numer direkt hos ägaren. (det vet Carpay och alla som köper en Tesla)

Dvs. De vet också att den EJ hamnar hos Tesla.

Så att de säger att Tesla är tvungna att leverera bilen med skyltar håller absolut inte.
Någon som är utsatt för detta har väl ändå någon bekant som är jurist som kan hjälpa till?

Jag är inte någon jurist själv men anmäl dem till Finansinspektionen för kränkande särbehandling eller nåt kanske?
En duktig jurist borde kunna hitta på ett bra case.
Haft alla 3/Y
Skriv svar