Laddningen stoppar flera gånger

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Laddningen stoppar flera gånger

Inlägg av docydrytesla »

Jag är nybliven Model Y-ägare (RWD) sedan några veckor, och har även en nyinstallerad laddbox (Charge Amps Halo) sedan några månader. Försöker lära mig hur laddning och batteri funkar och en sak jag inte förstår mig på är något jag tror är en bugg nånstans.

Än så länge har jag bara laddat Teslan här hemma, men varenda gång så får jag flera avbrott i laddningen. Ofta börjar bilen ladda några minuter, sedan slår laddningen av (jag får en notis i telefonen och jag ser det även i TezLab) några minuter, och sedan börjar laddningen igen. Efter en stund, ibland mindre än en timme ibland en bra bit över en timme, så stoppar laddningen i några minuter, och sedan startar den igen. Så håller den på tills laddningen är avslutad.

Jag skulle vilja skylla på laddboxen eftersom Tesla-appen varnar för avbruten laddning, men jag har ibland en annan elbil (Kia) på besök och den har mig veterligen inte haft avbrott, och min förra bil som var hybrid hann jag ladda på laddboxen några gånger innan jag hann göra mig av med den, och den hade inte heller några avbrott.

Laddboxen har lastbalansering men även om jag inte är en fena på att läsa av kurvan så förstår jag det inte som att det är den som slår av laddboxen. Den ska väl för övrigt inte slå av strömmen helt ändå, utan bara dra ned den? Huset har en huvudsäkring på 20 A, laddboxen är på 16 A och jag laddar mest på natten när inte så mycket annat än bergvärmepump och kyl/frys drar el ändå.

Några idéer på vad som kan vara orsaken? Nån som haft samma problem?
IMG_3291.PNG
IMG_3264.PNG
IMG_3263.PNG
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddningen stoppar flera gånger

Inlägg av mikebike »

Tesla avbryter laddningen om strömmen sjunker under ett visst värde (5A?) och det gör kanske inte de andra bilarna?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

Ah OK. Så om lastbalanseringen drar ned på strömstyrkan under Teslans gräns så slår bilen av laddningen? Men då borde inte bilen tycka att det var oväntat, eller?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Bilen förväntar sig inte att strömstyrkan ska sjunka så lågt, dvs det är oväntat. Kan även vara så att vissa lastbalanserare helt stänger av strömmen under en kort stund när de balanserar om.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Marof90
elbilist

Inlägg av Marof90 »

Upplever samma som trådskaparen. Har dock också både kommit fram till och sett att det har att göra med när balanseringen sker. Exempelvis kan jag uppleva det väldigt få gånger på natten då det endast är värmen hemma som drar mkt ström då och då. Kör jag däremot på dagen när alla maskiner och dusch går på högvarv så sker balanseringen oftare och jag får därmed fler notiser.

Vet inte om det är samma för sig men när jag väl får notisen så är det inte många sekunder tills att laddningen är igång igen, möjligen på 2-3 kw men ändå. Har därför inte brytt mig om detta.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Det kan bero på dålig Wi-Fi uppkoppling till laddboxen eller lastbalanseraren. Tappas kontakten startar laddaren om i offline läge tills den får signal igen. Se över signalstyrkan.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Standard är 6A som lägst men Tesla klarar även 5A.

När vår box (som ingår i en större installation där många kan ladda samtidigt + effektvakt) växlar mellan enfas och trefas, eller flyttar enfasladdning mellan olika faser så pausas också laddningen temporärt. Kan hända väldigt många gånger under en natt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Halo kan gå med till 5A. Om lastbalanseraren försöker sätta ner mer, lär det bli ett ryck.

Kollat vad Notifieringsikonen i bilen säger?

Min BVP plus bil, via Halo, drar 5+16 A x 3, så lite balansering lär du råka ut för.

Men som någon skrivit redan, lastbalanserare och box kräver stabil uppkoppling. Boxen kan kompletteras med Ethernetsladd.

Och kolla med ChargeAmps support att du har senaste firmware. De är väldigt hjälpsamma.

Ytterligare ett möjligt problem är att spänningen sjunker för mycket. teslas ombordladdare är mer känslig än många andra märken.
Vad säger appen när du laddar? Ström och spänning.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

Tack allihop för alla smarta svar 👍

Om jag tolkar lastbalanseringskurvan rätt så avbryter den även vid hög strömstyrka; det första avbrottet sker visserligen tidigt och då har den inte jobbat upp sig till max (6 A enligt appen) men de följande gångerna bryter det vid ca 11 kW enligt laddboxens kurva/16 A i appen, vilket väl borde innebära att lastbalanseraren inte har dragit ned strömstyrkan något.

Ska kolla notiserna i bilen nästa gång jag laddar, de ligger ”utanför historiken nu” så jag kunde inte se något från den senaste laddningen.

Däremot verkar det mycket riktigt som att Wi-Fi-signalen till boxen är kass. Det står en router inomhus några meter bort som pekar ut genom fönstret rätt mot laddboxen så jag tänkte att jag inte skulle behöva ethernet-kabel till boxen. Ser dock nu i Charge Amps admin att signalstyrkan är låg så snålheten straffar sig väl nu då.

Men då låter det som att allt är i sin ordning då, åtminstone under de nuvarande förutsättningarna. Tack för all input!
Användarvisningsbild
Pontooz
Teslaägare

Inlägg av Pontooz »

Precis som ni skriver så är det lastbalansering en som stoppar laddningen.

Har du 25A huvudsäkring och hushållet drar 15A på alla 3 faserna så rapporterar lastbalansering till laddboxen att det finns 10A ledigt.

Detta medför att bilen kommer vilja ladda upp till 10A.

Under tiden så startar värmepumpen och kanske torktumlaren.. vipps så drar hushållet 19A + laddboxen 10A och totalen blir 29A.
Då avbryts laddningen.

Laddningen startar om igen (mellan 0-30s normal), förutsatt att det finns 5A ledigt på alla 3 faserna.

Sedan fortsätter detta beteendet om och om igen...
Jag jobbar med detta och har själv försökt få till en offset mot lastbalanseringen så några ampere blir lediga mot huvudsäkringen. Jag ogillar starkt att dessa balanserar mot det översta gränsvärdet och måste avbryta konstant.
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

Hm, det kanske inte är mitt Wi-Fi som krånglar ändå. Har fixat så att signalen till boxen nu är rätt OK (enligt Charge Amps Admin) men i natt stoppade laddningen en gång ändå kl. 06.46. Och strömstyrkekurvan droppade faktiskt under 5 A för en av faserna just då, så det verkar som att det faktiskt är orsaken ändå.

Inget större problem i så fall visserligen, det är mest störande med ett gäng notiser på morgonen om avbruten laddning. Och är man lite nördig och vill ha statistik på sina laddningar så är det ju svårare om varje laddning är uppbruten på flera sessioner.

Men stämmer det att huset i övrigt drar så mycket ström att det knappt blir något över till laddboxen? Jag laddar mest nattetid och då är det bergvärmepump och kyl/frys x2 som är på, plus wifi-router, några 2 W-lampor och ett gäng prylar i standby. Jag fattar att sånt drar också, men golvvärme, ugn, spis och annat som drar mycket har varit avslagna.
Screenshot 2023-12-16 at 07.23.57.png
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

docydrytesla skrev: 16 dec 2023 09:28
Hm, det kanske inte är mitt Wi-Fi som krånglar ändå. Har fixat så att signalen till boxen nu är rätt OK (enligt Charge Amps Admin) men i natt stoppade laddningen en gång ändå kl. 06.46. Och strömstyrkekurvan droppade faktiskt under 5 A för en av faserna just då, så det verkar som att det faktiskt är orsaken ändå.

Inget större problem i så fall visserligen, det är mest störande med ett gäng notiser på morgonen om avbruten laddning. Och är man lite nördig och vill ha statistik på sina laddningar så är det ju svårare om varje laddning är uppbruten på flera sessioner.

Men stämmer det att huset i övrigt drar så mycket ström att det knappt blir något över till laddboxen? Jag laddar mest nattetid och då är det bergvärmepump och kyl/frys x2 som är på, plus wifi-router, några 2 W-lampor och ett gäng prylar i standby. Jag fattar att sånt drar också, men golvvärme, ugn, spis och annat som drar mycket har varit avslagna.
Kan säkert stämma om tillfälligt tex om bergvärmepumpen behöver använda elpatronen. Går det styra lastbalanseraren att aldrig leverera under 6A till laddboxen? Å andra sidan kanske det påverkar bergvärmepumpen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

vissa BVP spetsar vattnet någon gång per dygn, och det är vanligt att det då behövs lite elpatron för att komma upp i så höga temperaturer.
Du kan kanske styra det till en period där du normalt inte laddar bilen, men där elen oftast inte är dyr?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare

Inlägg av Richie »

Hej!

Jag har haft samma problem. Var i kontakt med tesla och hade mobil servicetekniker ute här som bytte något i laddporten (någon dator). Samma problem uppstod efter det. Fick en ny uppdatering till vår wallcharger gen 3. Laddade ner den och efter det försvann problemet.
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

Bergvärmepumpen spetsar inte med el just nu (när det är varmt) men däremot finns det en varmvattenreservoar som jag inte tänkte på och som förstås drar el på motsvarande sätt. Den går inte att tidsstyra (såvida jag inte använder en timer för eltillförseln men då har jag ingen koll på hur lågt vattnet svalnar innan jag släpper på strömmen så det undviker jag gärna). Lastbalanseraren verkar inte gå att styra till att alltid leverera en visst nivå till laddboxen.

Det ser väl ut som att huset sammantaget drar för mycket då, det trodde jag faktiskt inte. Bra att veta i alla fall 😊
Tack igen för all input!
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

docydrytesla skrev: 19 dec 2023 11:08
Bergvärmepumpen spetsar inte med el just nu (när det är varmt) men däremot finns det en varmvattenreservoar som jag inte tänkte på och som förstås drar el på motsvarande sätt. Den går inte att tidsstyra (såvida jag inte använder en timer för eltillförseln men då har jag ingen koll på hur lågt vattnet svalnar innan jag släpper på strömmen så det undviker jag gärna). Lastbalanseraren verkar inte gå att styra till att alltid leverera en visst nivå till laddboxen.

Det ser väl ut som att huset sammantaget drar för mycket då, det trodde jag faktiskt inte. Bra att veta i alla fall 😊
Tack igen för all input!
Bra att du fått koll på läget. En tanke, Halo Amps går att ställa ner till tex 10A i laddboxen. Oftast räcker det hemma då man laddar över natten. Vet inte om det funkar så men kan kanske göra så att inte lastbalanseraren behöver jobba så ofta och då prioritera ned laddboxen. Värt ett försök?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

Verkar inte kunna ställa ned strömstyrkan på själva laddboxen men i bilen går det ju. Har dock låtit bli än så länge, får se om jag ledsnar på avbrotten så småningom 😉
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Det går via MyChargeSpace välj din profil/mina laddare och klicka därefter på laddarens nummer ändra sedan A styrkan.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Om man har Easee så kan man se exakt vad som begränsar strömstyrkan i appen, det är rätt bra om man vill förstå varför man inte får full fart.
Screenshot_20231223_145041.jpg
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

jonasl skrev: 23 dec 2023 14:52
Om man har Easee så kan man se exakt vad som begränsar strömstyrkan i appen, det är rätt bra om man vill förstå varför man inte får full fart.

Screenshot_20231223_145041.jpg
Smart!
Användarvisningsbild
docydrytesla
Teslaägare

Inlägg av docydrytesla »

Freez skrev: 23 dec 2023 09:06
Det går via MyChargeSpace välj din profil/mina laddare och klicka därefter på laddarens nummer ändra sedan A styrkan.
Ah där var det ju, tack! 👍
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Pontooz skrev: 13 dec 2023 12:32

Har du 25A huvudsäkring och hushållet drar 15A på alla 3 faserna så rapporterar lastbalansering till laddboxen att det finns 10A ledigt.

Under tiden så startar värmepumpen och kanske torktumlaren.. vipps så drar hushållet 19A + laddboxen 10A och totalen blir 29A.
Då avbryts laddningen.

Laddningen startar om igen (mellan 0-30s normal), förutsatt att det finns 5A ledigt på alla 3 faserna.

Jag jobbar med detta och har själv försökt få till en offset mot lastbalanseringen så några ampere blir lediga mot huvudsäkringen. Jag ogillar starkt att dessa balanserar mot det översta gränsvärdet och måste avbryta konstant.
Min easee med lastbalansering stänger aldrig av laddningen utan drar bara ner den. Funkar hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Piggelin skrev: 27 dec 2023 01:13

Då avbryts laddningen.

Min easee med lastbalansering stänger aldrig av laddningen utan drar bara ner den. Funkar hur bra som helst.
Den stänger av om det blir för låg A, men det beror på bilen
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Trevlig skrev: 27 dec 2023 09:39
Piggelin skrev: 27 dec 2023 01:13

Då avbryts laddningen.

Den stänger av om det blir för låg A, men det beror på bilen
Haft flera olika bilar. Ingen har någonsin stängt av laddningen. 🤷
Skriv svar