”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Moderator: Redaktion
- Steppenwolf
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 20 maj 2023 10:03
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
För min del är det en sak som gör att jag inte kan rekommendera Tesla och som gör att jag ångrar mitt köp.
Visst finns det andra saker som inte är perfekta men jag är överlag nöjd med allt förutom vindrutetorkarna. Den irritation de skapar är svår att förstå - även för mig:-)
Men att inte kunna använda farthållaren när jag vill är obegriplig. Önskar att Tesla hade lagt in en helt statisk farthållare som inte är kopplad till vindrutetorkarna alls tills de löst detta.
Visst finns det andra saker som inte är perfekta men jag är överlag nöjd med allt förutom vindrutetorkarna. Den irritation de skapar är svår att förstå - även för mig:-)
Men att inte kunna använda farthållaren när jag vill är obegriplig. Önskar att Tesla hade lagt in en helt statisk farthållare som inte är kopplad till vindrutetorkarna alls tills de löst detta.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Instämmer, vindrutetorkarautomatiken är galet dålig. Har den nästan alltid avstängd och kör manuellt tryck. När det regnar mycket så funkar det bättre tack o lov...Steppenwolf skrev: ↑11 dec 2023 13:40För min del är det en sak som gör att jag inte kan rekommendera Tesla och som gör att jag ångrar mitt köp.
Visst finns det andra saker som inte är perfekta men jag är överlag nöjd med allt förutom vindrutetorkarna. Den irritation de skapar är svår att förstå - även för mig:-)
Men att inte kunna använda farthållaren när jag vill är obegriplig. Önskar att Tesla hade lagt in en helt statisk farthållare som inte är kopplad till vindrutetorkarna alls tills de löst detta.
Farthållaren använder jag nästan aldrig förutom när jag är nästan ensam på vägen eller när det är krypkörning. Den bromsar för tidigt och för slö i accelerationen efter inbromsning.
Helljusautomatiken har jag stängt av då jag känner mig obekväm att köra med helljus i tätbebyggelse samt att den slår av liiite för sent och på igen lite för sent... (en hyrbil av märket Peugeot hade överlägset bättre för 3 år sedan).
Trots detta och flera andra mindre bra egenskaper ångrar jag inte mitt köp.
Däremot är nu måttet rågat då Elon öppet visar sin goda vilja för idioten Alex Jones.
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Medhåll- Jag gillar att KÖRA bil så låg och lätt är braLegato skrev: ↑09 dec 2023 08:28Jag tror faktiskt en hel del köper 3 och Y för att de är roliga att köra. En anledning till det är ju just att de är helt unika i elbilsvärlden med att inte vara "tunga stridsvagnar".ANLI skrev: ↑08 dec 2023 21:39Borttagande av USS med oskyddad kamera bak, slopande av radar, och ingen riktigt regnsensor visar tydligt att Tesla inte är anpassade för annat än sommarväder........
Helljusautomatiken är bra på annat blända av. I övrigt ej funkar den dåligt. Köra på helljus i stan känns inte optimalt......
Hjälper inte att Tesla har många bra egenskaper när man inte klarar av att leverera basfunktioner.
I dag köper de flesta Tesla M3 och Y för att de är billiga. Inte för hög tekniknivå.
Jag väntar på kommande BMW 3 serie elbil.
Tråkigt att så många premium elbilar är "tunga stridsvagnar"
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Nu har iof båda en herrans massa knappar jämfört med Tesla…Legato skrev: ↑09 dec 2023 09:15Generellt är interiören ganska fri från knappar och vred, det håller jag med om. Men om du kollar ratten samt spakarna vid ratten så är det ganska belamrat med knappar...iAkita skrev: ↑09 dec 2023 08:57Legato skrev: ↑09 dec 2023 08:50Ok! Går man på utseendet så kan jag hålla med om Enyaq, en av de snyggaste SUVarna imo. Men nej, köra så är den lika trist som ID4 imo.
Tror väldigt många som kör Tesla och funderar på alternativ ofta glömmer hur kul Teslorna är. Det finns andra kul bilar också som nyss nämnda PS2 och i4, men också en väldans massa sega... Var för någon månad sedan lite sugen på att gå tillbaka till E-Tron 55, men när jag körde en igen så påmindes jag om hur tråkig den ärVilka knappar och spakar? Är du säker på att det var en ID7 du provsatt? I vilket fall, BMW har fler så slösa inte din tid på att besöka dem om ID7 gav dig avsmak av den anledningen.
Screenshot_20231209_085355_Chrome.jpg
Lägger ingen värdering i det, är faktiskt inte säker vad jag gillar bäst, men att det är långt mycket mer knappar och spakar än i en ny Tesla är ju iaf solklart.
Har ju själv valt en E-tron GT framför Taycan trots klart mer knappar så jag är högst ambivalent i denna fråga
Taycan är skitfin men saknar regen!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Sänka kostnader finns inga fördelar med bara kameran (igår så funkade inte farthållaren för mig för det var lite smuts som torkarna inte fick bort på rutan, i övrigt helt fri sikt på motorväg utan andra bilar)Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Samt (vad jag tror) för dom inte kunde få tag på radarkomponenter och hittade på en historia om hur mycket bättre kameror är istället för att stoppa produktionen
Model Y RWD
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ok, är det stor skillnad i pris tror du?tnjo skrev: ↑16 dec 2023 09:28Sänka kostnader finns inga fördelar med bara kameran (igår så funkade inte farthållaren för mig för det var lite smuts som torkarna inte fick bort på rutan, i övrigt helt fri sikt på motorväg utan andra bilar)Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Samt (vad jag tror) för dom inte kunde få tag på radarkomponenter och hittade på en historia om hur mycket bättre kameror är istället för att stoppa produktionen
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Stoppad produktion kostar enorma pengar, att inte ha radar är småpengar per bilSportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:35Ok, är det stor skillnad i pris tror du?tnjo skrev: ↑16 dec 2023 09:28Sänka kostnader finns inga fördelar med bara kameran (igår så funkade inte farthållaren för mig för det var lite smuts som torkarna inte fick bort på rutan, i övrigt helt fri sikt på motorväg utan andra bilar)Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Samt (vad jag tror) för dom inte kunde få tag på radarkomponenter och hittade på en historia om hur mycket bättre kameror är istället för att stoppa produktionen
Model Y RWD
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Skrev du inte redan pre Vision att du inte har spökbromsningar? Hur kan man minska ”noll”?ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Spökbroms är synnerligen otrevligtONSatan skrev: ↑16 dec 2023 09:59Skrev du inte redan pre Vision att du inte har spökbromsningar? Hur kan man minska ”noll”?ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag körde i morse från Stockholm till Uppsala (Funbo).ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Sju (7) gånger sänktes hastigheten p.g.a. "dålig sikt."
Så djävla less på den värdelösa farthållaren.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Ja det är så trist. 100% löst med en vettig radar.mikebike skrev: ↑16 dec 2023 12:47Jag körde i morse från Stockholm till Uppsala (Funbo).ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Sju (7) gånger sänktes hastigheten p.g.a. "dålig sikt."
Så djävla less på den värdelösa farthållaren.
20231216_083426.jpg
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Om spökbromsningarna minskat sen radarn kopplades bort måste det bero på att vision blivit bättre, inte på att radarn kopplades bort. För det finns väl ingen anledning att tro att Tesla, till skillnad från andra tillverkare, hade en radar som fångade upp en massa falska radarekon som orsakade spökbromsningarna? Med andra ord skulle förbättringen av vision, och därmed din upplevelse av färre spökbromsningar, varit densamma även om inte radarn kopplats ut.ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
lösningen är inte att ta bort radar. det är att stoppa dit en från det här årtiondet…iAkita skrev: ↑16 dec 2023 13:43Om spökbromsningarna minskat sen radarn kopplades bort måste det bero på att vision blivit bättre, inte på att radarn kopplades bort. För det finns väl ingen anledning att tro att Tesla, till skillnad från andra tillverkare, hade en radar som fångade upp en massa falska radarekon som orsakade spökbromsningarna? Med andra ord skulle förbättringen av vision, och därmed din upplevelse av färre spökbromsningar, varit densamma även om inte radarn kopplats ut.ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Det är enklare än så i mitt fall, det är bara att koppla in den som sitter i fronten.spacecoin skrev: ↑16 dec 2023 13:44lösningen är inte att ta bort radar. det är att stoppa dit en från det här årtiondet…iAkita skrev: ↑16 dec 2023 13:43Om spökbromsningarna minskat sen radarn kopplades bort måste det bero på att vision blivit bättre, inte på att radarn kopplades bort. För det finns väl ingen anledning att tro att Tesla, till skillnad från andra tillverkare, hade en radar som fångade upp en massa falska radarekon som orsakade spökbromsningarna? Med andra ord skulle förbättringen av vision, och därmed din upplevelse av färre spökbromsningar, varit densamma även om inte radarn kopplats ut.ReNewAble skrev: ↑16 dec 2023 09:55Klart färre spökbromsningar sen de fimpade radarn.Sportbilsentusiasten skrev: ↑16 dec 2023 09:19Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?-AG- skrev: ↑08 dec 2023 23:25Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Redan min XC60-09 hade en utmärkt adaptiv farthållare, som även fungerade i kraftigt snöfall.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda p.g.a av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt, och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Du ska lära dig hur man använder punkter, komman samt fråge- och utropstecken i nästa lektion.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:18Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Till ämnet:
Vi jämförde försäkringar grundligt och bäst TCO fanns hos TH eftersom vi hade ett fordon försäkrat där. Dyrt.
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:18Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 21:36Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:18Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Tack språkpolisen! Blev det rätt nu då?Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:33Du ska lära dig hur man använder punkter, komman samt fråge- och utropstecken i nästa lektion. [...SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:18Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda p.g.a av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt, och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Språksnuten är här och vill återigen upprepa - tysta inte ned fel med era bilar! TackSwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:47Tack språkpolisen! Blev det rätt nu då?Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:33Du ska lära dig hur man använder punkter, komman samt fråge- och utropstecken i nästa lektion. [...SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:18Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda p.g.a av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt, och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:42Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?Verdi_ skrev: ↑16 dec 2023 21:36Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.SwedishAdvocate skrev: ↑16 dec 2023 21:18Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
https://th-pettersson.se/sv/artiklar/fa ... index.html
Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen
Vet inte om vi försvarar varje feldesign? Tycker det är ganska många trådar i forumet där det diskuteras fram och tillbaka, om än det ena, än det andra. Även andra bilmärkens fel och brister.Vieux skrev: ↑16 dec 2023 21:09Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Vad det gäller försäkringen, så beror premien på flertalet faktorer. Den första det pratades om och som egentligen borde vara överspelad vid det här laget, är att försäkringsbolagen hade för lite statistik. Andra faktorer är hur lång tid tar det för att få bilen lagad (hyrbil etc.), ålder på försäkringstagaren, vart du bor, antal mil du kör per år och om vagnskadagarantin gått ut. Sedan kör du en bil som har en prestanda motsvarande en Porsche eller Lamborghini, inte en ICE-BMW.
Vill du ha lägre premie, men ändå ha en elbil kanske VW ID3/ID4 är något?
Tesla Model S 90D