Laddning och räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

JanE

Laddning och räckvidd

Inlägg av JanE »

Min S85D har en utlovad räckvidd på 54mil! När får jag se detta?
Inte ens om man laddar fullt, utlovar bilen 50 mil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Laddning och räckvidd

Inlägg av Tars »

Prova att köra i 60 km/h och utan klimatanläggningen på
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

I motorvägsfart ca 35-38 mil normalt när bilen är ny om man inte gasar för mycket och normal vårvärme.
JanE

Inlägg av JanE »

Menar du att bilen får längre räckvidd med tiden?

Om jag laddar fullt utlovar bilen bara 44 mil utan jag ens påbörjat körning. Borde den inte iaf utlova 54 mil?

Mvh
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

JanE skrev:
Menar du att bilen får längre räckvidd med tiden?

Om jag laddar fullt utlovar bilen bara 44 mil utan jag ens påbörjat körning. Borde den inte iaf utlova 54 mil?

Mvh
Ställ om till fantasi cykeln (eu körcykel) så får du se den magiska sifran men den är ju bara för syns skull Bild
Har inte du köpt bilen av tesla och fått vettig innfo innan köp ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
JanE

Inlägg av JanE »

Jo, det har jag! Att din S 70 inte går längre förstår jag. Det är ju vad som utlovas för en 70 men jag köpte en 85D för att få längre räckvidd!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

JanE skrev:
Jo, det har jag! Att din S 70 inte går längre förstår jag. Det är ju vad som utlovas för en 70 men jag köpte en 85D för att få längre räckvidd!
De 54 mil du fått veta att din bil skall klara är enligt den Europeiska körcykeln NEDC som är långt tagen från verkligheten. Men kör du blandad körning i 50-70km/h på plan väg skall du nog kunna få till det om det är +20 och vindstilla. Mer verkliga siffror är 35-38mil i motorvägsfart som tidigare nämnts.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

JanE skrev:
Som tidigare nämnts - NEDC-cykeln som de siffrorna baseras på är inte särskilt verklighetstrogna - du får mer realistiska räckviddsvärden med den amerikanska körcykeln EPA (En 85D får i den 430km räckvidd)
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

JanE skrev:
Om du har inställt på att visa Rated Range och inte Typical Range så borde du definitivt få en "utlovad" range på mer än 440km vid 100% laddning.

Vad blir de 440km när du ändrar till Typical Range?

Har du det däremot på Typical Range (trots att du säger att du inte har det), så har du mer "utlovad" range än jag någonsin haft på min 85D.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Här nedan ser du glädje kalkyler från eu körcykel
Och du besvarade inte frågan om vem som lurat in dig å tro att du kan köra 50+ mil i någon tesla under verkliga förhållanden ?
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har du ställt in 100% batterinivå =trip?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Titta aldrig på NEDC det är rena fantasier. De påstår tex min Leaf ska gå 25 mil på en laddning.. :lol: :lol: EPA däremot är mer realistiska och påstår att man kommer 17 mil. Men jag kommer ändå inte mer än 12-13 mil i motorvägsfart nu när det är 5-10 grader varmt.
JanE

Inlägg av JanE »

Ok, jag förstår vad ni menar:)
Tack för alla svar!

Detta bör dock betyda att en S70 inte klarar mer än knappa 30mil!

Jag får väl köra runt i 50km/h, hehe!
JanE

Inlägg av JanE »

En fråga till!

Laddar ni fullt varje kväll hemma?

Mvh
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

JanE skrev:
Ok, jag förstår vad ni menar:)
Tack för alla svar!

Detta bör dock betyda att en S70 inte klarar mer än knappa 30mil!

Jag får väl köra runt i 50km/h, hehe!
Tror den klarar 32 under bra förhållanden då det är en effektivare drivlina än i S85:an.

70-80% brukar de flesta ladda till vardags för att spara på batterierna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Laddar till 90%, 398-400 km, 90D.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Har normalt laddningen på 70 %, ställer upp den om jag ska åka längre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

JanE skrev:
En fråga till!

Mvh
Har limit normalt på 80%
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

JanE skrev:
En fråga till!

Mvh
Endast vid de mycket få tillfällen när jag behöver full räckvidd kommande dag, i vintras i värsta snöovädret t.ex. och då med timer så att tiden med full laddning blir så kort som möjligt. Annars laddar jag till 80 eller 90 %, dock laddar jag nästan varje natt. Orkar inte plugga in jämt dock ...Laddat fullt bara vid 5-6 tillfällen sedan i augusti. 32 mil typical vid 90%. 35,2 vid 100% sist.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
JanE

Inlägg av JanE »

Tack för alla svar:)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Laddning och räckvidd

Inlägg av Herr X »

Jag har kört 3500 mil med min Tesla, laddar väldigt sällan fullt - bara när jag vet att jag ska köra långt, och det är aldrig egentligen nödvändigt då heller. Laddar som regel till 90% och bilen är laddad varje morgon, redo för dagens strapatser. Vid långfärd har du superladdarna ca. var 20:e mil, så oavsett väderförhållanden så kommer du alltid fram med god marginal till nästa supercharger. Sommartid kan man ofta hoppa över varannan supercharger om man kör försiktigt (det gör inte jag, så jag stannar på alla).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

. http://www.teslarati.com/tesla-bat ... sO2YTm1.99

HM, 40% mindre räckvidd på vinter, -12 grader också bara, ännu mer förlust på snöig/regnig vägbana.

22 mils räckvidd med 85 kWh batteri?! Stämmer detta med er erfarenhet på detta forum? Hur är det att köra i sträng kyla ner mot -20-30 som det kan vara vid jul/nyår i fjällen?

Otroligt viktigt att ha ett stort batteri på vintern.
Ice är inte så dumt på vintern när över skottsvärmen kan värma kupén.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Många kortare resor drar mer per km än en lång resa. Du kommer alltså kortare om du gör fler resor, stannar och kyler ner bilen och sen gör en till resa, än om du åker långt.

När du gör många korta resor har du oftast inte samma behov av 30-35mils räckvidd.

Det verkar också som att personen i sina test dels kör relativt korta sträckor, dels måste han köra rätt hårt.
Kollar man videos på norrmannen Björn som gjort många tester på räckvidd och förbrukning ligger han väldigt sällan över 250wh/km. Även i sträng kyla.
Den här snubben måste köra värre än Herr X. :D
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Laddning och räckvidd

Inlägg av Herr X »

joel80 skrev:
Den här snubben måste köra värre än Herr X. :D
Hallå där! Bara för att du gillar att gubbköra ;)
Men det är hur som helst lugnt att köra på vintern - uppenbart blir räckvidden kortare med kyla och hastighet, men så länge man håller sig till vägar där det finns superladdare så bör det vara både praktiskt och teoretiskt omöjligt att inte komma fram till nästa laddplats.
Körde Oslo-Uppsla i januari när det var typ -20 eller nåt sånt? Massor av skön värme och bra fart (någon km/h under körkortsgränsen). Jag funderade inte över räckvidden - det är bara sånt man går och tänker på när man inte har en Tesla.
Jag kan se att man kan behöva pussla lite om man kör där det ännu inte finns något SuC-nätverk, men också det löser man.
Räckvidden är helt enkelt inte särskilt intressant längre när det finns ett superladdarnätverk.

Kolla denna tråden där jag lekte på spåret på min Uppsala-tur. Där får man en känsla för hur ansträngt det är att åka långtur i motorvägsfart mitt i vintern:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p60197
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Skulle inte vi kunna trycka på Tesla att visa räckvidden i amerikanska EPA, översatt till km? Dom kan fortfarande visa NEDC, kanske lite mindre och en faktaruta om skillnaden.
Det är nog många som inte har koll på det. Jag trodde på Teslas info innan jag fick bilen, när jag sedan fick min genomgång trodde jag det var något fel, för jag saknade ca 10mil???
Sen har man pluggat på i efterhand och blivit klokare av alla er. ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Skriv svar