Utgivare för temperatur trasig?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

dalla

Utgivare för temperatur trasig?

Inlägg av dalla »

Märkte häromdagen att min Y från i våras började visa fel utetemperatur. Det var 1 grad ute men bilen visade -3. Igår när det var -3 visade bilen -5 och sen ställde jag mig i ett garage med tillräckligt många plusgrader så att snön smälte. Men bilen visade -3?! Som att det tog temperaturen från internet istället.

Någon upplever samma?
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare

Re: Utgivare för temperatur trasig?

Inlägg av steffe68 »

Kolla in viewtopic.php?p=766028#p766028 som gäller för Model 3
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Pratades inte något om att tesla ska gå över till att använda geografisk plats för att visa temperatur och inte en fysisk sensor i bilen?

Hoppas det inte blir av, då det kan variera rejält mellan Googles info om temperatur jämfört med verkligheten..
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

dalla skrev: 13 dec 2023 06:57
Märkte häromdagen att min Y från i våras började visa fel utetemperatur. Det var 1 grad ute men bilen visade -3. Igår när det var -3 visade bilen -5 och sen ställde jag mig i ett garage med tillräckligt många plusgrader så att snön smälte. Men bilen visade -3?! Som att det tog temperaturen från internet istället.

Någon upplever samma?

Den visade temperaturen är ett sorgebarn med 3/Y.
Det är inte bara när man står still och sensorn blir för varm eller för kall utan emellanåt visar det helt galet vid körning där sensorn får ren opåverkad luft. Det verkar som det varierade med vilken mjukvara man hade.

Det borde inte vara speciellt svårt eller dyrt att visa korrekt temperatur.

Min S visar rätt än så länge…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Hade liknande problem med min Model S för ett antal år sedan. På väg till Vemdalen med typ -8c utomhus. Utetemp på skärmen visade helt plötsligt +32c och det började blåsa väldigt kall luft från fläkten...
Stannade till på en parkeringsficka och ringde supporten. Visade sig att utetemperaturen tas från ett antal givare i bilen (tror det var 5 st i MS) och sedan beräknas en medeltemp från dessa. Tydligen hade denna beräkning/algoritm fuckat ur och det behövdes en hård support-initierad omstart för att rätta till det.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Skriv svar