Men hur bra fungerar autoparkering och summon. Klarar de att hantera väldigt tighta parkeringar?
Jag har det inte på nuvarande bil men haft det på tidigare bilar och på en 3:a som jag lånade några månader. Jag tyckte det fungerade ganska bra men långt ifrån felfritt. Men jag använde det aldrig då det gick mycket snabbare att själv parkera.
Summon hittade jag aldrig någon användning för. Det var bara ett coolt partytrick att visa kompisarna.
Rent generellt tycker jag att värdet på den "Uppgraderade autopiloten" är i princip noll. Det enda som man använder är körfältsbytena. Men det funkar bara på motorvägar med gles trafik. Är det mycket trafik är den alldeles för seg.
Att inte köpa till Uppgraderad Autopilot var en no-brainer för mig. Så jag tycker inte du ska räkna upp värdet så mycket, på de begagnade bilar som har det. Men det är min åsikt.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Än så länge fungerar sensorerna på äldre bilar, men med tanke på vad som hände med radarn så är det väl bara en tidsfråga...
Jag förstår inte varför de skulle ta bort sensorfunktionen på de bilar som har den. Koden är ju redan skriven. Är väl bara att hänga på på vilken ny uppdatering av programvaran som helst. Eller?
Men det här är så klart inget som jag vet...
Vidare: Snacka om vilken Backlash det skulle bli från existerande kunder ifall de tog bort den här funktionen... Handlar väl om mer än en miljon bilar totalt...
Det tog ju bort radarn!
Som jag förstått det:
Radarn hade ju med förarstödssystemet/AP/FSD i högre hastigheter att göra. De bestämde ju sig för att enbart basera det på kameror. För att ha kvar radarfunktionen och ändå kunna uppdatera systemet hade de ju behövt jobba vidare med två helt olika system. Och det ville de ju inte. De ville ju bara fortsätta med ett system. Det var ju därför de avaktiverade radarn. Så där tycker jag det finns en klar och tydlig skillnad. Parkeringssensorerna används ju bara i låga hastigheter vid parkering. De används ju inte i höga hastigheter i samband med deras förarstödfunktioner. Det är således inte ett system som behöver integreras i något annat. Därmed borde det ju vara enkelt att bara hänga på på alla kommande framtida uppdateringar. Och så har väl även skett hittills.
Äldre Model 3 har fortfarande radar, så uppenbarligen går det att fortsätta utveckla mjukvara även för farthållare som använder radar. D.v.s. två helt olika system.
Det borde med andra ord vara hyfsat enkelt att fortsätta använda radar för alla bilar som har radar.
Det skall bli spännande att se vad ARN kommer fram till beträffande min anmälan.
Ja det sägs att 2.5-bilar fortsätter att köra med radar (för klen dator för den andra programvaran) och
nyare blir utan radar (förutom dom allra nyaste model S som lustigt nog kan använda radar),
men jag vågar inte lita på det så jag har inte uppdaterat programvaran i någon av mina bilar,
den ena är en 2.5-bil och den andra en 3.0-bil…
Men enligt forumet så borde jag kunna uppdatera 2.5-bilen alltså, men fan vet alltså
Så jag inväntar bla ditt ARN-ärende innan jag gör något (eller att Tesla ändrar sig och ger
oss möjlighet att köra med radar helt enkelt).
Sedan undrar jag hur man ska tänka med milen på en begagnad bil. Det känns som jag är mer orolig över t ex 4k mil på elbil än om jag köpt en fossilbil med samma mil på. Är det befogat lr bara för att jag är ny bland elbilar?
Tack på förhand!
Jag bumpar upp denna fråga. Hur tänker ni gällande hur långt en elbil gått om ni skulle köpa begagnad?
Sedan undrar jag hur man ska tänka med milen på en begagnad bil. Det känns som jag är mer orolig över t ex 4k mil på elbil än om jag köpt en fossilbil med samma mil på. Är det befogat lr bara för att jag är ny bland elbilar?
Tack på förhand!
Jag bumpar upp denna fråga. Hur tänker ni gällande hur långt en elbil gått om ni skulle köpa begagnad?
Det beror på hur garantierna gäller beroende på bilens miltal. En model y eller 3 har 4 år eller 8000mil, så där finns en begränsning ser jag det som.
Sedan undrar jag hur man ska tänka med milen på en begagnad bil. Det känns som jag är mer orolig över t ex 4k mil på elbil än om jag köpt en fossilbil med samma mil på. Är det befogat lr bara för att jag är ny bland elbilar?
Tack på förhand!
Jag bumpar upp denna fråga. Hur tänker ni gällande hur långt en elbil gått om ni skulle köpa begagnad?
Svårt att svara på generellt. Märke, ålder, skick osv. Köper du en cerfifierad begagnad direkt av Tesla är det nog inga problem oavsett. Har läst om Taxi bilar, förvisso model S som gått 50-70 000 mil och fortfarande rullar utan problem. Läs om model 3 här: https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 80000-mil/
Min tanke är väl att köpa en Tesla MY P eller LR från 2022.
Sluta tänkt, det är bara att slå till . Grym bil!
Du har ju rätt egentligen. Men samtidigt vill jag göra så bra köp som möjligt. Rätt bil till rätt pris eller ännu bättre fel pris åt rätt håll. Är ändå en skaplig peng de kostar.
Blir nog nöjd om jag köper och om det är en ok affär eller usel affär vet jag inte förresten efteråt.
Än så länge fungerar sensorerna på äldre bilar, men med tanke på vad som hände med radarn så är det väl bara en tidsfråga...
Jag förstår inte varför de skulle ta bort sensorfunktionen på de bilar som har den. Koden är ju redan skriven. Är väl bara att hänga på på vilken ny uppdatering av programvaran som helst. Eller?
Men det här är så klart inget som jag vet...
Vidare: Snacka om vilken Backlash det skulle bli från existerande kunder ifall de tog bort den här funktionen... Handlar väl om mer än en miljon bilar totalt...
Det tog ju bort radarn!
Som jag förstått det:
Radarn hade ju med förarstödssystemet/AP/FSD i högre hastigheter att göra. De bestämde ju sig för att enbart basera det på kameror. För att ha kvar radarfunktionen och ändå kunna uppdatera systemet hade de ju behövt jobba vidare med två helt olika system. Och det ville de ju inte. De ville ju bara fortsätta med ett system. Det var ju därför de avaktiverade radarn. Så där tycker jag det finns en klar och tydlig skillnad. Parkeringssensorerna används ju bara i låga hastigheter vid parkering. De används ju inte i höga hastigheter i samband med deras förarstödfunktioner. Det är således inte ett system som behöver integreras i något annat. Därmed borde det ju vara enkelt att bara hänga på på alla kommande framtida uppdateringar. Och så har väl även skett hittills.
Äldre Model 3 har fortfarande radar, så uppenbarligen går det att fortsätta utveckla mjukvara även för farthållare som använder radar. D.v.s. två helt olika system.
Det borde med andra ord vara hyfsat enkelt att fortsätta använda radar för alla bilar som har radar.
Det skall bli spännande att se vad ARN kommer fram till beträffande min anmälan.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jag förstår inte varför de skulle ta bort sensorfunktionen på de bilar som har den. Koden är ju redan skriven. Är väl bara att hänga på på vilken ny uppdatering av programvaran som helst. Eller?
Men det här är så klart inget som jag vet...
Vidare: Snacka om vilken Backlash det skulle bli från existerande kunder ifall de tog bort den här funktionen... Handlar väl om mer än en miljon bilar totalt...
Det tog ju bort radarn!
Som jag förstått det:
Radarn hade ju med förarstödssystemet/AP/FSD i högre hastigheter att göra. De bestämde ju sig för att enbart basera det på kameror. För att ha kvar radarfunktionen och ändå kunna uppdatera systemet hade de ju behövt jobba vidare med två helt olika system. Och det ville de ju inte. De ville ju bara fortsätta med ett system. Det var ju därför de avaktiverade radarn. Så där tycker jag det finns en klar och tydlig skillnad. Parkeringssensorerna används ju bara i låga hastigheter vid parkering. De används ju inte i höga hastigheter i samband med deras förarstödfunktioner. Det är således inte ett system som behöver integreras i något annat. Därmed borde det ju vara enkelt att bara hänga på på alla kommande framtida uppdateringar. Och så har väl även skett hittills.
Äldre Model 3 har fortfarande radar, så uppenbarligen går det att fortsätta utveckla mjukvara även för farthållare som använder radar. D.v.s. två helt olika system.
Det borde med andra ord vara hyfsat enkelt att fortsätta använda radar för alla bilar som har radar.
Det skall bli spännande att se vad ARN kommer fram till beträffande min anmälan.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Tesla skulle ju kunna ge sina kunder valet att 'opt out of' fortsatta programvaruuppdateringar samt samtidigt även få valet att välja bland tidigare programvaruversioner. På så sätt skulle man ju kunna välja senaste versionen av programvaran då radarn fortfarande användes. Givet förstås att de fortfarande har en sparad kopia av den programvaruversionen. Det kanske de kommer påstå att de inte har...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Tesla skulle ju kunna ge sina kunder valet att 'opt out of' fortsatta programvaruuppdateringar samt samtidigt även få valet att välja bland tidigare programvaruversioner. På så sätt skulle man ju kunna välja senaste versionen av programvaran då radan fortfarande användes. Givet förstås att de fortfarande har en sparad kopia av den programvaruversionen. Det kanske de kommer påstå att de inte har...
Tesla har tidigare hotat med åtgärder om man inte uppdaterar sin bil, skedde t.ex. när de sänkte laddhastigheten för vissa fordon. Så att tesla skulle ge valet att inte uppdatera frivilligt låter som otroligt.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Tesla skulle ju kunna ge sina kunder valet att 'opt out of' fortsatta programvaruuppdateringar samt samtidigt även få valet att välja bland tidigare programvaruversioner. På så sätt skulle man ju kunna välja senaste versionen av programvaran då radarn fortfarande användes. Givet förstås att de fortfarande har en sparad kopia av den programvaruversionen. Det kanske de kommer påstå att de inte har...
Tesla har tidigare hotat med åtgärder om man inte uppdaterar sin bil, skedde t.ex. när de sänkte laddhastigheten för vissa fordon. Så att tesla skulle ge valet att inte uppdatera frivilligt låter som otroligt.
Jag tror väl inte heller de kommer ge sin kunder ett val att uppdatera eller inte. Det var mest 'ett förslag' på hur de skulle kunna få lite fler nöjda kunder. Men nöjda kunder verkar ju inte alltid vara särskilt prioriterat från Elon och Teslas sida...
Som jag förstått det:
Radarn hade ju med förarstödssystemet/AP/FSD i högre hastigheter att göra. De bestämde ju sig för att enbart basera det på kameror. För att ha kvar radarfunktionen och ändå kunna uppdatera systemet hade de ju behövt jobba vidare med två helt olika system. Och det ville de ju inte. De ville ju bara fortsätta med ett system. Det var ju därför de avaktiverade radarn. Så där tycker jag det finns en klar och tydlig skillnad. Parkeringssensorerna används ju bara i låga hastigheter vid parkering. De används ju inte i höga hastigheter i samband med deras förarstödfunktioner. Det är således inte ett system som behöver integreras i något annat. Därmed borde det ju vara enkelt att bara hänga på på alla kommande framtida uppdateringar. Och så har väl även skett hittills.
Äldre Model 3 har fortfarande radar, så uppenbarligen går det att fortsätta utveckla mjukvara även för farthållare som använder radar. D.v.s. två helt olika system.
Det borde med andra ord vara hyfsat enkelt att fortsätta använda radar för alla bilar som har radar.
Det skall bli spännande att se vad ARN kommer fram till beträffande min anmälan.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Sorry, fick plötsligt bråttom och kunde inte formulera mig klart.
Jag menar att deras kamerautveckling tar stormsteg framåt, förmodligen med flera steg där saker byggs om ordentligt. Eftersom radardatat måste tolkas tillsammans med kameradata, så killgissar jag här att de vid ett generationssteg helt enkelt struntat att ta utvecklingskostnaderna för att anpassa radarkoden till att tolka radardata plus NYTT format av kameradata. Det nya skall ju bli bättre, så de utan verklighetsanpassning har ju inte så svårt att ta ett sånt beslut.
Men visst, jag skulle också vilja ha radarassistans .. speciellt om jag hade hårdvaran. Vilket jag nu inte har. Saknar funktionen från min BMW.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Som jag förstått det:
Radarn hade ju med förarstödssystemet/AP/FSD i högre hastigheter att göra. De bestämde ju sig för att enbart basera det på kameror. För att ha kvar radarfunktionen och ändå kunna uppdatera systemet hade de ju behövt jobba vidare med två helt olika system. Och det ville de ju inte. De ville ju bara fortsätta med ett system. Det var ju därför de avaktiverade radarn. Så där tycker jag det finns en klar och tydlig skillnad. Parkeringssensorerna används ju bara i låga hastigheter vid parkering. De används ju inte i höga hastigheter i samband med deras förarstödfunktioner. Det är således inte ett system som behöver integreras i något annat. Därmed borde det ju vara enkelt att bara hänga på på alla kommande framtida uppdateringar. Och så har väl även skett hittills.
Äldre Model 3 har fortfarande radar, så uppenbarligen går det att fortsätta utveckla mjukvara även för farthållare som använder radar. D.v.s. två helt olika system.
Det borde med andra ord vara hyfsat enkelt att fortsätta använda radar för alla bilar som har radar.
Det skall bli spännande att se vad ARN kommer fram till beträffande min anmälan.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Sorry, fick plötsligt bråttom och kunde inte formulera mig klart.
Jag menar att deras kamerautveckling tar stormsteg framåt, förmodligen med flera steg där saker byggs om ordentligt. Eftersom radardatat måste tolkas tillsammans med kameradata, så killgissar jag här att de vid ett generationssteg helt enkelt struntat att ta utvecklingskostnaderna för att anpassa radarkoden till att tolka radardata plus NYTT format av kameradata. Det nya skall ju bli bättre, så de utan verklighetsanpassning har ju inte så svårt att ta ett sånt beslut.
Men visst, jag skulle också vilja ha radarassistans .. speciellt om jag hade hårdvaran. Vilket jag nu inte har. Saknar funktionen från min BMW.
"Tar stormsteg framåt", nej bakåt. Farthållaren fungerar mycket sämre med kamera. Farligt dåligt eftersom avståndet till framförvarande bil är för kort vid god sikt och alldeles för kort vid regn.
Typ alla andra biltillverkare använder radar, med bättre resultat.
Äldre Model 3 har fortfarande radar, så uppenbarligen går det att fortsätta utveckla mjukvara även för farthållare som använder radar. D.v.s. två helt olika system.
Det borde med andra ord vara hyfsat enkelt att fortsätta använda radar för alla bilar som har radar.
Det skall bli spännande att se vad ARN kommer fram till beträffande min anmälan.
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Sorry, fick plötsligt bråttom och kunde inte formulera mig klart.
Jag menar att deras kamerautveckling tar stormsteg framåt, förmodligen med flera steg där saker byggs om ordentligt. Eftersom radardatat måste tolkas tillsammans med kameradata, så killgissar jag här att de vid ett generationssteg helt enkelt struntat att ta utvecklingskostnaderna för att anpassa radarkoden till att tolka radardata plus NYTT format av kameradata. Det nya skall ju bli bättre, så de utan verklighetsanpassning har ju inte så svårt att ta ett sånt beslut.
Men visst, jag skulle också vilja ha radarassistans .. speciellt om jag hade hårdvaran. Vilket jag nu inte har. Saknar funktionen från min BMW.
"Tar stormsteg framåt", nej bakåt. Farthållaren fungerar mycket sämre med kamera. Farligt dåligt eftersom avståndet till framförvarande bil är för kort vid god sikt och alldeles för kort vid regn.
Typ alla andra biltillverkare använder radar, med bättre resultat.
Det får stå för dig. Jag tycker att den fungerar mycket bättre sedan de plockade bort radarn. Färre spökbromsningar och mer förutsägbart beteende av bilen. Saknar den inte alls.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Det skulle kunna ha att göra med att Tesla behöver använda någon mjukvara på licens för radarn. Det är ju dessutom en väldigt grov bild som radarn ger, så den behöver bearbetas en hel del, och kompletteras kanske med vad kamerorna ser. Så jag förstår om de inte vill utveckla radarn mer, när kamerorna utvecklas och/eller förändras på något annat sätt, som då tar sönder radarn.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Sorry, fick plötsligt bråttom och kunde inte formulera mig klart.
Jag menar att deras kamerautveckling tar stormsteg framåt, förmodligen med flera steg där saker byggs om ordentligt. Eftersom radardatat måste tolkas tillsammans med kameradata, så killgissar jag här att de vid ett generationssteg helt enkelt struntat att ta utvecklingskostnaderna för att anpassa radarkoden till att tolka radardata plus NYTT format av kameradata. Det nya skall ju bli bättre, så de utan verklighetsanpassning har ju inte så svårt att ta ett sånt beslut.
Men visst, jag skulle också vilja ha radarassistans .. speciellt om jag hade hårdvaran. Vilket jag nu inte har. Saknar funktionen från min BMW.
"Tar stormsteg framåt", nej bakåt. Farthållaren fungerar mycket sämre med kamera. Farligt dåligt eftersom avståndet till framförvarande bil är för kort vid god sikt och alldeles för kort vid regn.
Typ alla andra biltillverkare använder radar, med bättre resultat.
Det får stå för dig. Jag tycker att den fungerar mycket bättre sedan de plockade bort radarn. Färre spökbromsningar och mer förutsägbart beteende av bilen. Saknar den inte alls.
Spökbromsningarna har aldrig varit vanliga för mig. Däremot sänkte den aldrig någonsin hastigheten på farthållaren p.g.a. dålig sikt innan Vision. Något som nu kan inträffa en gång i kvarten.
Dessutom har den kassa torkarautomatiken som är påtvingad när man kör med farthållare. Så var det inte när man använde radar.
Sedan det farliga med att den ligger för nära framförvarande bil och reagerar långsammare när bilen framför bromsar.
"tar sönder radarn"?
De behöver inte utveckla mer, det är bara att backa till augusti 2022. Farthållaren fungerade mycket bättre då, och man slapp obligatorisk torkarautomatik.
Äldre bilar använder som sagt fortfarande radar, p.g.a. hårdvara med sämre kapacitet. Det är alltså mindre resurskrävande att använda radar, och det fungerar bättre.
Jag har köpt en bil med radar, men jag kör en bil utan radar.
Sorry, fick plötsligt bråttom och kunde inte formulera mig klart.
Jag menar att deras kamerautveckling tar stormsteg framåt, förmodligen med flera steg där saker byggs om ordentligt. Eftersom radardatat måste tolkas tillsammans med kameradata, så killgissar jag här att de vid ett generationssteg helt enkelt struntat att ta utvecklingskostnaderna för att anpassa radarkoden till att tolka radardata plus NYTT format av kameradata. Det nya skall ju bli bättre, så de utan verklighetsanpassning har ju inte så svårt att ta ett sånt beslut.
Men visst, jag skulle också vilja ha radarassistans .. speciellt om jag hade hårdvaran. Vilket jag nu inte har. Saknar funktionen från min BMW.
"Tar stormsteg framåt", nej bakåt. Farthållaren fungerar mycket sämre med kamera. Farligt dåligt eftersom avståndet till framförvarande bil är för kort vid god sikt och alldeles för kort vid regn.
Typ alla andra biltillverkare använder radar, med bättre resultat.
Det får stå för dig. Jag tycker att den fungerar mycket bättre sedan de plockade bort radarn. Färre spökbromsningar och mer förutsägbart beteende av bilen. Saknar den inte alls.
Spökbromsningarna har aldrig varit vanliga för mig. Däremot sänkte den aldrig någonsin hastigheten på farthållaren p.g.a. dålig sikt innan Vision. Något som nu kan inträffa en gång i kvarten.
Dessutom har den kassa torkarautomatiken som är påtvingad när man kör med farthållare. Så var det inte när man använde radar.
Sedan det farliga med att den ligger för nära framförvarande bil och reagerar långsammare när bilen framför bromsar.
20231207_144407.jpg
Tycker inte att avståndet skiljer sig nämnvärt mot när radarn var aktiverad. Tar också hellre 3-4 mjuka inbromsningar än en tokbromsning som det var innan.
Har heller inget problem med torkarautomatiken men där verkar det ju variera rätt mycket från förare/bil hur man upplever det.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Sorry, fick plötsligt bråttom och kunde inte formulera mig klart.
Jag menar att deras kamerautveckling tar stormsteg framåt, förmodligen med flera steg där saker byggs om ordentligt. Eftersom radardatat måste tolkas tillsammans med kameradata, så killgissar jag här att de vid ett generationssteg helt enkelt struntat att ta utvecklingskostnaderna för att anpassa radarkoden till att tolka radardata plus NYTT format av kameradata. Det nya skall ju bli bättre, så de utan verklighetsanpassning har ju inte så svårt att ta ett sånt beslut.
Men visst, jag skulle också vilja ha radarassistans .. speciellt om jag hade hårdvaran. Vilket jag nu inte har. Saknar funktionen från min BMW.
"Tar stormsteg framåt", nej bakåt. Farthållaren fungerar mycket sämre med kamera. Farligt dåligt eftersom avståndet till framförvarande bil är för kort vid god sikt och alldeles för kort vid regn.
Typ alla andra biltillverkare använder radar, med bättre resultat.
Det får stå för dig. Jag tycker att den fungerar mycket bättre sedan de plockade bort radarn. Färre spökbromsningar och mer förutsägbart beteende av bilen. Saknar den inte alls.
Spökbromsningarna har aldrig varit vanliga för mig. Däremot sänkte den aldrig någonsin hastigheten på farthållaren p.g.a. dålig sikt innan Vision. Något som nu kan inträffa en gång i kvarten.
Dessutom har den kassa torkarautomatiken som är påtvingad när man kör med farthållare. Så var det inte när man använde radar.
Sedan det farliga med att den ligger för nära framförvarande bil och reagerar långsammare när bilen framför bromsar.
20231207_144407.jpg
Tycker inte att avståndet skiljer sig nämnvärt mot när radarn var aktiverad. Tar också hellre 3-4 mjuka inbromsningar än en tokbromsning som det var innan.
Har heller inget problem med torkarautomatiken men där verkar det ju variera rätt mycket från förare/bil hur man upplever det.
Jag mätte ju aldrig tid/avstånd innan radarn kopplades ur, men 3 respektive 2 sekunder är alldeles för kort.
Numera får jag ofta höra från min fru att jag ligger för nära (när jag kör på farthållare), det hände aldrig tidigare.
"Tar stormsteg framåt", nej bakåt. Farthållaren fungerar mycket sämre med kamera. Farligt dåligt eftersom avståndet till framförvarande bil är för kort vid god sikt och alldeles för kort vid regn.
Typ alla andra biltillverkare använder radar, med bättre resultat.
Det får stå för dig. Jag tycker att den fungerar mycket bättre sedan de plockade bort radarn. Färre spökbromsningar och mer förutsägbart beteende av bilen. Saknar den inte alls.
Spökbromsningarna har aldrig varit vanliga för mig. Däremot sänkte den aldrig någonsin hastigheten på farthållaren p.g.a. dålig sikt innan Vision. Något som nu kan inträffa en gång i kvarten.
Dessutom har den kassa torkarautomatiken som är påtvingad när man kör med farthållare. Så var det inte när man använde radar.
Sedan det farliga med att den ligger för nära framförvarande bil och reagerar långsammare när bilen framför bromsar.
20231207_144407.jpg
Tycker inte att avståndet skiljer sig nämnvärt mot när radarn var aktiverad. Tar också hellre 3-4 mjuka inbromsningar än en tokbromsning som det var innan.
Har heller inget problem med torkarautomatiken men där verkar det ju variera rätt mycket från förare/bil hur man upplever det.
Jag mätte ju aldrig tid/avstånd innan radarn kopplades ur, men 3 respektive 2 sekunder är alldeles för kort.
Numera får jag ofta höra från min fru att jag ligger för nära (när jag kör på farthållare), det hände aldrig tidigare.
3 sekunder var standard när jag tog körkort, men kanske ändrats sedan dess som det mesta. Men jag upplever nog tre sekunder som ganska lagom.
Men håller med om att längsta valet på tesla är något för kort.
Det får stå för dig. Jag tycker att den fungerar mycket bättre sedan de plockade bort radarn. Färre spökbromsningar och mer förutsägbart beteende av bilen. Saknar den inte alls.
Spökbromsningarna har aldrig varit vanliga för mig. Däremot sänkte den aldrig någonsin hastigheten på farthållaren p.g.a. dålig sikt innan Vision. Något som nu kan inträffa en gång i kvarten.
Dessutom har den kassa torkarautomatiken som är påtvingad när man kör med farthållare. Så var det inte när man använde radar.
Sedan det farliga med att den ligger för nära framförvarande bil och reagerar långsammare när bilen framför bromsar.
20231207_144407.jpg
Tycker inte att avståndet skiljer sig nämnvärt mot när radarn var aktiverad. Tar också hellre 3-4 mjuka inbromsningar än en tokbromsning som det var innan.
Har heller inget problem med torkarautomatiken men där verkar det ju variera rätt mycket från förare/bil hur man upplever det.
Jag mätte ju aldrig tid/avstånd innan radarn kopplades ur, men 3 respektive 2 sekunder är alldeles för kort.
Numera får jag ofta höra från min fru att jag ligger för nära (när jag kör på farthållare), det hände aldrig tidigare.
3 sekunder var standard när jag tog körkort, men kanske ändrats sedan dess som det mesta. Men jag upplever nog tre sekunder som ganska lagom.
Men håller med om att längsta valet på tesla är något för kort.
Ja, 3 sekunder på allra längsta avståndet är för kort, 2 sekunder är alldeles för kort. 3 sekunder borde snarare vara "mitteninställningen" med möjlighet att välja upp till 5 sekunder.
[/quote]
Ja, 3 sekunder på allra längsta avståndet är för kort, 2 sekunder är alldeles för kort. 3 sekunder borde snarare vara "mitteninställningen" med möjlighet att välja upp till 5 sekunder.
[/quote]
Offtopic
Jag ser att du har en midnight silver. Väldigt fin färg. Vet du om den kommit som MYP till Sverige? Inte lyckats se ngn varesig på nätet eller ute på vägarna.
Offtopic
Jag ser att du har en midnight silver. Väldigt fin färg. Vet du om den kommit som MYP till Sverige? Inte lyckats se ngn varesig på nätet eller ute på vägarna.
Jo, det skall finnas några, men de är inte vanliga. Jag tycker f.ö. att Quicksilver är snyggare ( efter två bilar med Midnight Silver).
Offtopic
Jag ser att du har en midnight silver. Väldigt fin färg. Vet du om den kommit som MYP till Sverige? Inte lyckats se ngn varesig på nätet eller ute på vägarna.
Jo, det skall finnas några, men de är inte vanliga. Jag tycker f.ö. att Quicksilver är snyggare ( efter två bilar med Midnight Silver).
car.info-Franz kan säkert svara, men jag har för mig att de aldrig tillverkat MSM i Berlin, och att de bara skickat hit MYP därifrån. Dvs. inga borde finnas här i Sverige.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Offtopic
Jag ser att du har en midnight silver. Väldigt fin färg. Vet du om den kommit som MYP till Sverige? Inte lyckats se ngn varesig på nätet eller ute på vägarna.
Jo, det skall finnas några, men de är inte vanliga. Jag tycker f.ö. att Quicksilver är snyggare ( efter två bilar med Midnight Silver).
car.info-Franz kan säkert svara, men jag har för mig att de aldrig tillverkat MSM i Berlin, och att de bara skickat hit MYP därifrån. Dvs. inga borde finnas här i Sverige.
Trodde jag såg en midnight silver MYP idag. Tills jag såg en midnight silver MYLR och insåg att MYP var quicksilver. Inte jättestor nyansskillnad i det ljuset iaf.