ChaDeMo vs Typ 2

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9352
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

Jag trodde att den vedertagna sanningen var att alla bilar med enkelladdare hade denna möjlighet. D v s att ladda 32 A enfas. Jag har rentav en blå enfas CEE-adapter som skulle ge just 32 A. Fast den har jag aldrig fått möjlighet att testa och nu har jag installerat dubbelladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Jag trodde att den vedertagna sanningen var att alla bilar med enkelladdare hade denna möjlighet. D v s att ladda 32 A enfas. Jag har rentav en blå enfas CEE-adapter som skulle ge just 32 A. Fast den har jag aldrig fått möjlighet att testa och nu har jag installerat dubbelladdare.
Jag också, men det funkade inte häromdagen i vart fall...
Jag får åka å prova igen :-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Gustafsson »

Har nu provat ladda 32 A enfas på IKEA. Det går inte ... Bilen uppfattar att uttaget är 32A men anger max ström till 16A.
Nån som laddat 32 A enfas med enkelladdare ?
Max=16 A med åtminstone min bil ...
Max=16 A med åtminstone min bil ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Har nu provat ladda 32 A enfas på IKEA. Det går inte ... Bilen uppfattar att uttaget är 32A men anger max ström till 16A.
Nån som laddat 32 A enfas med enkelladdare ?
Min fru laddade 32 A enfas på Ullared har jag bestämt för mig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av drakbane »

HelectriC skrev:
bullen skrev:
Jag har testat ett typ 2 enfas 32A32A utanför ikea men får bara ut 16A. Och kan inte heller välja mer än 16A på skärmen
Ang lite andra diskussioner i tråden. Jag har sett fortum laddstationer med både chademo och 3 fas typ 2. Det var helt olika prissättning så i mitt fall var det billigare att ladda fullt med typ 2 än med chademo under mitt möte. O då slapp jag ha dåligt samvete att ta upp en chademo plats i 4 h. Så det finns fall där typ 2 är bättre än chademo om än marginellt
Det betyder att eftersom du inte blockerade chademon, så var det inte en kombistolpe (där kan bara en bil ladda samtidigt). Problemställningen var när man har en kombistolpe, vem väljer då typ2 eftersom man som du skriver då blockerar den i 4timmar för de som eventuellt behöver en snabbladdning för att komma vidare. Står det en separat typ2 vid sidan om, så är det ju inget problem.
På kombistolpar kan man oftast ladda 1st AC samt 1st DC samtidigt, dock inte 2 DC samtidigt.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar