Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Donk »

slugger75 skrev: 01 dec 2023 12:56
Donk skrev: 01 dec 2023 12:52
dm4 skrev: 01 dec 2023 12:07
roffe_s skrev: 27 nov 2023 16:28
När det gäller knapparna på ratten tror jag de kräver lite tillvänjning. Jag kan se fördelarna man eftersträvar - de samlar ju fler funktioner till ratten när man låter "aktivitetsknapparna" styra den haptiska plattans funktion. Det borde i o f s ha funkat precis lika bra med traditionella pilknappar med klickfunktion. Vi får se - min premiärtur blir ju 900 km så efter det kanske man har en bättre uppfattning...
Ja, en av sakerna jag också tyckte var lite konstigt, de har gjort i stort sett allt annat rätt men missade riktiga knappar.

Är det bara Roffe och jag som beställt maskin?

Mvh
Jag är sugen men väntar i så fall till våren, roligare med ny bil till sommaren 😎 Och vill se den ljusa interiören innan jag bestämmer mig. Men ska bli kul att höra vad ni tycker när ni fått era, hoppas ni delar med er av era upplevelser på forumet! När är det leverans för er?
Jag är intresserad men nu kommer jag behålla min MY till mitten av 2024.

Zeekr ringde mig idag och följde upp, eftersom jag pratat med dem tidigare. Jag passade på att fråga om takbox. Han trodde inte det skulle lösa sig med takbox till Zeekr 001. Däremot arbetar de med en backbox och han var förhoppningsfull att den skulle bli bra.
Väldigt synd om det inte går att få takräcke på den, lite av deal breaker för mig. Och märkligt när det går att få takräck på många sportbilar…
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
dm4

Inlägg av dm4 »

Donk skrev: 01 dec 2023 12:52
Jag är sugen men väntar i så fall till våren, roligare med ny bil till sommaren 😎 Och vill se den ljusa interiören innan jag bestämmer mig. Men ska bli kul att höra vad ni tycker när ni fått era, hoppas ni delar med er av era upplevelser på forumet! När är det leverans för er?
Till mig har de sagt november-december så det bör ju vara snart, men inget datum ännu så jag antar att det är minst ett par veckor bort.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 01 dec 2023 13:23
Till mig har de sagt november-december så det bör ju vara snart, men inget datum ännu så jag antar att det är minst ett par veckor bort.
Samma här, vi kanske ses i bilhallen dm4 :) Ha en fin helg allihopa!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
ChristerP2
elbilist

Inlägg av ChristerP2 »

Provkörde Zeekr 001 i slutet på oktober. Kör idag Polestar 2 där leasingen går ut i juni nästa år. Mina intryck från Zeekr är det var en fin bil med bra komfort och kvalitetskänsla. Jag körde den utan luftfjädring och 22 tums fälg men komforten och ljudnivån var markant bättre än min P2 som rullar på 20 tum. Motorväg i 120 var som 90 i Polestar.

Det jag gillar:
-Komforten
-Kvalitetskänslan
-Utseende
-HUD
-Utrymmen
-Utrustningsnivå

Farhågor:
-Barnsjukdomar
-Service(fast nu ser det ut som att Mekonomen ska sköta detta, ligger en Mekonomen 500m hemifrån)
-Dörrhandtagen och de karmlösa fönstren vid snö och minusgrader

Vill avvakta lite tills omdömen från de första kunderna börjar trilla in samt när biltidningar gjort några tester. Velar just nu mellan Zeekr,BMW i4 eller en P2 igen.
Har fått prisförslag på business lease:
Performance 9921kr/mån 2000 mil
Privilege 10760kr/mån 2000 mil
Verkar som "allt" ingår, service, försäkring, vinterdäck, skifte&förvaring.
Dock kan man ju inte tillgodoräkna sig något eventuellt övervärde vid leasingens slut.
Senast redigerad av ChristerP2, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Någon som vet var man kan får tag på användarmanualen?

Funderar starkt på att avbeställa min m3 och köpa en 001 istället.
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Ska provköra i Göteborg imorgon. Är det någon som fått någon ny info om leveranser?
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Vasaru skrev: 06 dec 2023 17:42
Ska provköra i Göteborg imorgon. Är det någon som fått någon ny info om leveranser?
Enligt Zeekrs Facebook-grupp börjar leveranser i helgen till första kunderna.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 06 dec 2023 17:42
Vi är ett par stycken som förväntar oss att kunna hämta i Haninge innan jul.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 06 dec 2023 22:35
Kan ju hoppas, har dock inte hört något ännu..
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Har nu provkört en Privilege i Göteborg, här är mina tankar några timmar senare.

Plus
Premiumkänsla i mångt och mycket.
Sköna stolar
Bra förarmiljö
Stort bagage
Tyst (kunde iofs inte köra snabbare än 90)
Bra HUD
Stabil i snömodden på gatorna

Minus
Navigation var sådär, verkade saknas vägar och den visste inte om hastigheten på en del vägar.
Knapparna på ratten är inte helt logiska. Ibland ska man trycka och ibland svajpa.
Verkar ganska törstig (den jag körde hade en snittförbrukning på 24.8kwh/100km)
One pedal driving va enligt mig sämre än min Tesla. Tog alldeles för lång tid innan det hände något.
Fortfarande ingen info om app, men ska vara klar till första leveranserna enligt hon som jag körde med
Likadant med ADAS, enda som funkade va lane keep assist.
Blinkerljudet är ganska enerverande. Dock sa dom att den andra bilen dom hade för provkörning hade fått en nyare uppdatering där det va betydligt mer normal nivå.

På det stora hela är jag väldigt nöjd med provkörningen. Ska ta mig en funderare över helgen så får vi se om det blir en beställning.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 07 dec 2023 07:14
Jag pratade med dem idag angående mitt personliga initiativ med dubbade vinterdäck. De är nu i Stockholm och de erbjöd sig att fixa omläggningen innan leverans. Som jag förstod det ska vi ska nog inte ge upp hoppet om en tidig hjulklapp riktigt än… ;)

Min tilltänkta bil ska tydligen i detta nu befinna sig på en trailer någonstans mellan Gbg och Haninge. Lite ironiskt att jag faktiskt tillbringar nästa helg i Götelaborg :) Möjligen får returbiljetten Arn - Lla frysa inne på återresan, till förmån för en nätt liten biltur i stället.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

roffe_s skrev: 07 dec 2023 18:08
Jag pratade med dem idag angående mitt personliga initiativ med dubbade vinterdäck. De är nu i Stockholm och de erbjöd sig att fixa omläggningen innan leverans. Som jag förstod det ska vi ska nog inte ge upp hoppet om en tidig hjulklapp riktigt än… ;)
Du menar till 20"? De protesterade alltså inte?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Eldsig skrev: 07 dec 2023 19:06
roffe_s skrev: 07 dec 2023 18:08
Du menar till 20"? De protesterade alltså inte?
Nope - enda sättet att få dubbat på bilen :)

Två saker kan hända:
1 - Jag rullar 900 km norrut tryggt och säkert på dubbade tofflor.
2 - Jag halkar hemåt på lågprofilade sommardäck med omonterad vinteruppsättning i skuffen.

Vad vore livet utan lite vardagsspänning…? 😉
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Jag sitter på fingret på beställa knappen men kan inte bestämma mig ifall jag ska ta Performance eller Privilege.
Ni som valt Privilege-modellen hur resonerade ni?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 09 dec 2023 18:23
Jag sitter på fingret på beställa knappen men kan inte bestämma mig ifall jag ska ta Performance eller Privilege.
Ni som valt Privilege-modellen hur resonerade ni?
Luftfjädring och subbas (=grabben) avgjorde saken för mig. Luftfjädringen för att vi har hundar (kan sänka bakändan) och att vi kan höja den när det varit snökanoner längs Norrbottenskusten.

Egentligen är subbasen överkurs, ljudet i den Performance jag provade var alldeles tillräckligt bra för poddar, ljudböcker och P1…

Fjädringen i Performance var väldigt bra avstämd och helt okey för landsväg i lite högre tempo. En milslukare helt enkelt.

Massagesätena kanske också skiljer? De gånger per år jag kör långt kanske det kan vara bra men det är handen på hjärtat inte något jag skulle ha kryssat i på tillvalslistan.

Prisskillnaden är väl 50 kkr? Egentligen kan jag tycka att Performance är mest attraktivt prissatt, men det var luftfjädringen och våra lite mer speciella förutsättningar med snö i norr som fällde avgörandet. Under tre års ägande blir merkostnaden dessutom rätt rimlig. Men som sagt - det mesta man behöver finns en Performance, vill man inte veta vad man missade och tycker det är värt det är Privilege kanske ett val Du inte kan ångra.

Ungefär så :) Vet inte om Du blev klokare av svaret, det går nämligen utmärkt att motivera båda valen och ha rätt :) Så det är bara att trycka nu!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Stort tack för svaret :)

Ja vad jag förstått är det väl andra fälgar, luftfjädringen, 3-zons klimat, subbas, fler högtalare (Yamaha), massage och ventilerade säten som är skillnaden. Det var väl iofs något inbyggt Wunderbaum-system som jag nog aldrig kommer använda också.
Lyssnar rätt mycket på musik när jag kör och tyckte ljudsystemet i Privilege va ganska bra för musik. Var det så mycket sämre i Performance att det inte lämpar sig för musik?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 09 dec 2023 19:16
Stort tack för svaret :)

Ja vad jag förstått är det väl andra fälgar, luftfjädringen, 3-zons klimat, subbas, fler högtalare (Yamaha), massage och ventilerade säten som är skillnaden. Det var väl iofs något inbyggt Wunderbaum-system som jag nog aldrig kommer använda också.
Lyssnar rätt mycket på musik när jag kör och tyckte ljudsystemet i Privilege va ganska bra för musik. Var det så mycket sämre i Performance att det inte lämpar sig för musik?
Åh nej ljudet funkar utmärkt för musik, typiskt rent och klart som Yamaha gärna är, typ studiemonitor. Jag fokuserade tyvärr inte alltför mycket på ljudet men noterade den vanliga ”loudness”-mattan med förhöjd bas och diskant i inställningarna. Det lät i alla fall bra i normala volymer och med Spotify. Jag tror inte karaktären på ljudet skiljer särskilt mycket mellan varianterna, det handlar nog kanske om en lite klarare ljudbild i baksätet och möjligen lite mer lågbas vid högre volymer.

Så jag tyckte ljudet i Performance var lite bättre än i vår Polestar 2 LRDM Performance med HK-system.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Ännu en fråga :)

Jag har sett videos där Android Auto är med som en av apparna men kollar jag i specifikationsdokumentet nämns bara Apple CarPlay. Nån som vet ifall det kommer finns med eller inte?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 10 dec 2023 08:42
Ännu en fråga :)

Jag har sett videos där Android Auto är med som en av apparna men kollar jag i specifikationsdokumentet nämns bara Apple CarPlay. Nån som vet ifall det kommer finns med eller inte?
Vad som sagts mig är att såväl trådlös Apple Carplay som Android Auto ska fungera med bilen. Apple Carplay fungerade när jag provade, Android provade vi inte. Däremot kan nog vissa appar och funktioner lanseras lite senare via OTA. I vart fall om jag dömer efter min erfarenhet med Polestar.

Snabb googling ger att installationsanvisningar finns: https://www.zeekr.eu/connect-android-auto

Peter Esse nämner det dessutom i sin rapport i elbilsveckan enligt denna bild:
IMG_9188.jpeg
Det vore ju lite underligt om Android skulle implementeras för t ex trådlös nyckel men avstå Auto. Så jag skulle lugnt förvänta mig att funktionen ingår :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Jag håller med, som jag skrev har jag sett det i flera videos också men eftersom det inte nämns i specifikationen vill jag verifiera att det verkligen är med i produktionsbilen. Har mailat säljkontakten jag fått på Zeekr för att verifiera, får avvakta svar där.

Jag va inte helt nöjd med den inbyggda navigatorn så det vore trevligt med lite alternativ till den.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 10 dec 2023 10:17
Jag håller med, som jag skrev har jag sett det i flera videos också men eftersom det inte nämns i specifikationen vill jag verifiera att det verkligen är med i produktionsbilen. Har mailat säljkontakten jag fått på Zeekr för att verifiera, får avvakta svar där.

Jag va inte helt nöjd med den inbyggda navigatorn så det vore trevligt med lite alternativ till den.
Ja, som jag skrev efter min provkörning är väl röststyrningen och Google Maps vad jag kommer att sakna mest i f t vår Polestar. Jag räknar med att Zeekr kommer att utvecklas över tid på detta område men så länge jag kan använda Carplay och via den Google Maps/ABRP ser jag inga större bekymmer med det :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Har inte Zeekr Android automobile?
Om man har det, behöver man då även Android Auto? Trodde det var inbyggt.
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Fredrik j skrev:
Nej det är något annat (egenutvecklat?) androidbaserat system som jag förstått det.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Vasaru skrev: 10 dec 2023 10:51
Fredrik j skrev:
Nej det är något annat (egenutvecklat?) androidbaserat system som jag förstått det.
När jag i samband med provkörningen frågade så svarade försäljaren (som för övrigt sålt Polestar tidigare) att det skulle finnas en del Android Automobile under skalet men att skalet/UI var egenutvecklat. Ta det för vad det är, mina programmeringskunskaper är högst begränsade ;)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

Då har jag lagt en beställningen på en grå Privilege med dragkrok :D

Fick för övrigt svar från Zeekr på min tidigare fråga att Android Auto kommer finnas i bilen.
Skriv svar