Nej, det är väl uppenbart att målet är att tesla ska teckna kollektivavtal.
Man har valt ett företag med relativt liten verksamhet (ur IF Metalls synvinkel) men konflikten hamnar på nyhetsplats i hela världen.
Moderator: Redaktion
Nej, det är väl uppenbart att målet är att tesla ska teckna kollektivavtal.
Notera att jag mestadels presenterade siffrorna då jag ville påvisa att vi kan göra bättre och att vi är hämmade någonstans. Antal förlorade arbetsdagar kanske vi vinner på jämfört med grannländer men det verkar inte ge så mycket om man ser till ekonomin.
Jag använde PPP och därmed blir det PPP-dollar. Skrev:iAkita skrev: ↑09 dec 2023 07:40Jag antar att det är GDP per capita figurerna visar? Vet du hur den procentuella skillnaden mellan länderna GDP utvecklats över tid, om man inte uttrycker det per capita? Och vilken valuta är det förresten på y-axeln? Kan den urusla värdeutvecklingen av Svenka ktonan delvis förklara skillnaden om Danmark?
Avsikten var att utjämna variabler som kan påverka vilket är bra att du tog upp.Föreslår att vi använder köpkraftjusterade värden (PPP) för att ta hänsyn till skillnader i levnadskostnader och växelkurser.
Ekonomin går runt så givetvis påverkar facket, kollektivavtal och alla andra typer av bestämmelser vår ekonomi till stor del. Allt kan givetvis förbättras. Politiken har valt att stå utanför frågan en stor del och mycket ansvar ligger på facken.
Att ändra den svenska modellen inom ramen av den svenska modellen innebär ju per definition att man inte ändrar något. Det är ju den modellen vi kanske måste se över där facket inte bör ha oproportionerlig makt där fler kan skadas än gynnas.
Det är två parter som gynnas av den svenska modellen vilket självklart resulterar i att man inte vill skrota den. Men detta är inte alltid ett optimalt scenario om det finns utrymme för förbättringar. Dock måste också påpekas att ett av dessa parter anser att modellen bör uppdateras.
https://www.dn.se/ekonomi/bolag-med-kol ... anstallda/
”Hur många anställda omfattas av att ni inte får hantera Tesla-varor?
Då är det ju ett faktum att folk förlorat jobbet pga fackets sympatiåtgärder.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 12:27”Hur många anställda omfattas av att ni inte får hantera Tesla-varor?
– Ett 20-tal, framför allt i Vetlanda, och vi har hittills kunnat flytta dem till andra avdelningar. Men blir detta långvarigt finns det absolut risk för uppsägningar, vi har redan fått lov att minska antalet inhyrda medarbetare.”
Säger inte att du har fel men var finner du att de tidigare inhyrda nu är arbetslösa?Pontus skrev: ↑09 dec 2023 12:43Då är det ju ett faktum att folk förlorat jobbet pga fackets sympatiåtgärder.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 12:27”Hur många anställda omfattas av att ni inte får hantera Tesla-varor?
– Ett 20-tal, framför allt i Vetlanda, och vi har hittills kunnat flytta dem till andra avdelningar. Men blir detta långvarigt finns det absolut risk för uppsägningar, vi har redan fått lov att minska antalet inhyrda medarbetare.”
Därtill står en maskin still och kostar en slant för var dag som går utan produktion. Det är inte heller hållbart.
Nja. Hittills har retoriken gått ut på att det finns en risk av metall-anslutna med kollektivavtal blir av med jobbet pågrund av konflikten. Enligt ditt inlägg hade det redan hänt. Tyckte det var lite konstigt att det varslet inte dykt upp i media.Pontus skrev: ↑09 dec 2023 12:43Då är det ju ett faktum att folk förlorat jobbet pga fackets sympatiåtgärder.Fredrik j skrev: ↑09 dec 2023 12:27”Hur många anställda omfattas av att ni inte får hantera Tesla-varor?
– Ett 20-tal, framför allt i Vetlanda, och vi har hittills kunnat flytta dem till andra avdelningar. Men blir detta långvarigt finns det absolut risk för uppsägningar, vi har redan fått lov att minska antalet inhyrda medarbetare.”
Då är det ju tur att vi har så få strejkdagar i Sverige, tack vare den Svenska modellen.
…eller så passar man på att göra det underhåll som man inte hunnit med tidigare? Eller så säljer man och ersätter med en ny/bättre?….
Men det är på grund av modellen som den står still. Sedan återstår fortfarande de andra mått som talar för att även om vi har få förlorade arbetsdagar så presterar vi inte bättre än våra grannländer.
Underhåll bör göras under planerade och noga utvalda intervaller. Ett planerat avbrott är bättre än ett oplanerat så man gör allt i sin makt att se till stoppa produktionen när man vill att den skall stoppas. Men att göra underhåll när maskinen ändå står still är dock väldigt smart och troligtvis har man gjort det. Inte alls en dålig strategi.
Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Endera har Du fel eller så är Ert företag en unik företeelse. Har inte Er chef budget- och resultatansvar för organisationsnumret/ dotterföretaget? Personalansvar? Investeringsansvar? Arbetsmiljöansvar?ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:15Du får skilja på det juridiska ansvaret som en VD har och det driftmässiga. Det juridiska ansvaret kan man såklart inte komma bort från men den driftmässiga delen kan i princip styras hur som helst utav en chef som sitter någon annanstans än i det svenska bolaget. Dvs det kan vara någon annan som tar beslut om man ska investera i ett nytt SC, anställa ny personal eller ifall priser justeras upp eller ner etc…roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 09:18Nej, Du har formellt sett en styrelse vars beslut Du utvecklar och verkställer. Just befattningen VD innehar en särställning i svensk arbetslagstiftning.PhR34k skrev: ↑09 dec 2023 08:57Det är rätt vanligt att vara vd men att du har en ”chef”.roffe_s skrev:Nej. En riktig VD är mycket mer än en galjonsfigur och har ett ganska omfattande ansvarsområde enligt lagar, förordningar och avtal. En VD saknar till exempel skydd i MBL och behöver därför avtala villkor (t ex semester, tider, förmåner och villkor om uppsägning) i ett ganska omfattande avtal.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 08:22
Även om den svenska VDn inte har något mandat för några större affärsmässiga beslut så fyller han en roll att se till att företaget uppfyller lagar och regler i Sverige. Har svårt att tro att Teslas högre chefer bara struntar i lokal lagstiftning om en ledningen i det landet säger att en åtgärd som de vill införa skulle bryta mot lagen.
Att VD saknar befogenheter att sluta avtal med personalorganisationer inom arbetsmiljöområdet har såväl medlaren som Tibor bekräftat. Detta är något fullständigt unikt i min värld, enligt arbetsmiljölagstiftning och föreskrifter ska den arbetsmiljöansvarige ha såväl utbildning som mandat att agera kraftfullt vid fara. Frågan är hur Hr Starks mandat egentligen ser ut, uppfyller Tesla arbetsmiljöreglerna för delegering av arbetsmiljöansvar?
Kolla alla stora bolag som äger småbolag tex storskogen, instalco etc. Alla småbolag har en vd men det betyder inte att de får göra som dom vill.
Sedan har koncerner med dotterbolag helt riktigt grupperingar där en VD kanske ansvarar för tre dotterbolag (som var och en har en VD). Denne VD har egentligen endast det direkta arbetsmiljöansvaret för VD:arna i dotterbolaget, det är i döttrarna verksamheten sker och enligt lagen är det där ansvar och befogenheter måste vara på plats.
Vanligen är den överordnade VDn hos Bolagsverket anmäld som styrelseordförande för dotterbolagen denne ansvarar för. Det finns alltid, i seriösa bolag, en delegationskedja av arbetsmiljödelegat som löper genom VD-kedjan och vidare in i dotterbolagens organisation. I Teslas fall kan knappast Hr Stark i lagens mening anses ha möjlighet att utöva daglig tillsyn över landet utan här ska han delegera ner arbetsmiljöansvaret ut till t ex platschefer och tillse att kunskap och befogenheter finns på plats.
Saknas delegationskedja faller, vad jag vet, det juridiska ansvaret för en incident på den VD som företräder organisationsnumret (alltså dotterbolaget).
Har precis samma ordning i mitt bolag. Vi har en VD i Sverige men han kan inte ta några driftsmässiga beslut utan dessa fattas i våra regionala och globala affärsområden. VDn ska bara ansvara för att vårt svenska bolag följer lagar och regler.
Vad är det man skall förbättra när majoriteten av de anställda trivs med nuvarande avtal? Vad är det IF Metall vill uppnå förutom att uppnå kollektivavtal?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Har själv samma erfarenheter där vi till och med behövde anpassa oss till det internationella moderbolagets regler under pandemin. Så länge det inte bröt mot våra svenska riktlinjer så följde vi alltså deras riktlinjer. Likaså använde vi moderbolagets ramavtal för även enkla tjänster och liknande som man annars förväntar sig att dotterbolaget bör utforma mer fritt då man oftast har bättre förståelse för den lokala marknaden. I detta fall så förmodar jag att TM Sweden AB har liknande upplägg.
Eller inte - de senaste tiden har ju Litauiska långtradare kört upp dem. Så det är säkert billare.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Mina 2p
IF Metall förhandlar endast för sina medlemmar, spelreglerna finns i kollektivavtalet. Det finns inga kommersiella fördelar eller andra agendor, i vart fall inte enligt deras stadgar.Marjan skrev: ↑09 dec 2023 14:19Vad är det man skall förbättra när majoriteten av de anställda trivs med nuvarande avtal? Vad är det IF Metall vill uppnå förutom att uppnå kollektivavtal?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Vad finns det att kompromissa om? Att Tesla skriver på lite grann?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Jag tror att båda parter är precis lika ointresserade av kompromissa. Att tro att IF Metall är beredd att släppa kravet på KA är nog naivt.Marjan skrev: ↑09 dec 2023 14:19Vad är det man skall förbättra när majoriteten av de anställda trivs med nuvarande avtal? Vad är det IF Metall vill uppnå förutom att uppnå kollektivavtal?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Jag tror inte alls att det handlar om att åtgärda några punkter utan striden handlar om KA, inte den anställdes villkor.Bengt skrev: ↑09 dec 2023 14:36Vad finns det att kompromissa om? Att Tesla skriver på lite grann?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Helt seriöst finns det nog bara ett alternativ där Metall kan dra sig ur utan att tappa ansiktet, och det är att Tesla åtgärdar de punkter där man inte når upp till vad som är minimum i kollektivavtalet utan att skriva på det.
Det finns flera intervjuer som visar vad Tesla anställda tycker och till och med foton med anställda med egna västar med trycket "tack, det är bra". Rent objektivt.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 14:34IF Metall förhandlar endast för sina medlemmar, spelreglerna finns i kollektivavtalet. Det finns inga kommersiella fördelar eller andra agendor, i vart fall inte enligt deras stadgar.Marjan skrev: ↑09 dec 2023 14:19Vad är det man skall förbättra när majoriteten av de anställda trivs med nuvarande avtal? Vad är det IF Metall vill uppnå förutom att uppnå kollektivavtal?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Gissar jag rätt önskar IF Metall först ett kollektivavtal, i andra hand att bilda en klubb. Ingen av oss - i alla fall inte jag - har insikt i kulturen på Tesla och vad medarbetarna generellt anser. Men där finns i vart fall så pass många fackliga medlemmar som vill förhandla via en förtroendevald i stället för att själva fronta mot företaget.
Så är väl nuläget, om vi tittar rent objektivt på saken.
Tror Du att det skulle räcka för att IF Metall skulle avbryta? Jag är personligen skeptisk, ett avtal är så mycket mer än bara anställningsvillkor. Det kan t ex handla om rätten för medlemmen att företrädas av en förtroendevald vid förhandlingar om villkor och arbetsmiljö.Bengt skrev: ↑09 dec 2023 14:36Vad finns det att kompromissa om? Att Tesla skriver på lite grann?roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 13:53Nej. För att kompromissa måste man kommunicera med motparten. Det vägrar Tesla medan facket förklarat sig beredda att förhandla.ReNewAble skrev: ↑09 dec 2023 11:07Hade facket verkligen velat göra villkoren bättre för sina medlemmar som arbetar på Tesla så hade det varit enkelt för dem att få igenom förbättringar i anställningsvillkoren om de hade accepterat att Tesla inte har kollektivavtal. Tesla är nog villiga på att gå med på en hel del så länge de slipper binda sig med ett standard kollektivavtal.roffe_s skrev: ↑09 dec 2023 10:40Här blir det verkligen bara gissningar och spekulationer, Tesla är ingen liten restaurang eller lokalt industriföretag utan en internationell storspelare med en storsäljare i produktportföljen.Gustafsson skrev: ↑09 dec 2023 10:11…Kommer Tesla att sköta all distribution, service, infrastruktur själva? Kan de upprätthålla sin verksamhet som vanligt?
Nu börjar uppenbarligen sympatiåtgärderna bita och Tesla försöker sannolikt hitta alternativa lösningar som IF Metall kommer att svara på.
Vad som är lite mer besvärande är konsekvenserna på 3-6 månaders sikt. Redan nu har organisationer med stora tjänstebilsflottor beslutat pausa Tesla som alternativ och även privatpersoner lär tänka till en extra gång innan de trycker på knappen. Utfallet syns först om några månader men kan bli betydande.
Lösningar som att hämta bilen utan registreringsskylt är nog endast en lösning som tilltalar de redan frälsta privatpersonerna. Att låta ett bulvanföretag beställa skyltar är kanske inte en smakfull lösning för företagskunderna och ganska lätt att svara på för IF Metall.
Transportblockaden kommer säkert, om inte annat, att påverka bolagets kostnader.
Så fortsätter Tesla att vägra förhandla lär IF Metall fortsätta strejka. Det kostar båda parter med TM Sweden som på sikt drabbas procentuellt hårdare när det gäller finansiella konsekvenser.
Tyvärr finns det inget som tyder på en snabb lösning, det är sorgligt när prestige tillåts stå i vägen för sunt förnuft. Att inte ens vilja sätta sig ned och förhandla om möjliga villkor i en överenskommelse förefaller i min värld obegripligt sturskt. Tråden dryper ju av personliga anekdoter, min personliga erfarenhet är att det nu borde sitta två kompromissvilliga parter vid det bordet.
Mina 2p
Men jag tror inte det är det primära målet för IF Metall.
Det finns tyvärr inga sådana tecken från Teslas sida på en kompromissvilja som Du antyder/önskar i Din post. Tyvärr.
Helt seriöst finns det nog bara ett alternativ där Metall kan dra sig ur utan att tappa ansiktet, och det är att Tesla åtgärdar de punkter där man inte når upp till vad som är minimum i kollektivavtalet utan att skriva på det.