iAkita skrev: ↑07 dec 2023 07:32
Om man vill förändra eller till och med ta bort rätten till sympatiåtgärder så kan det såklart diskuteras. Men då krävs det även andra förändringar, till exempel lagstiftning som förbjuder strekbryteri.
Jag ber dig om största möjliga förståelse då jag skriver i all välmening. Det är ingen här som vill ta bort något eller förstöra för någon annan. Vi behöver inte ens ändra någon arbetsrutin för IF Metall. Den är redan ändrad och är bra som den är. Dock anser jag att man frångått från den:
Stridsåtgärder måste vara väl förankrade hos medlemmarna i företaget innan facket varslar.Vill inte de anställda ha ett kollektivavtal kan facket, i vissa lägen, avstå från att driva frågan. Det skriver Metall i en handbok som ska hjälpa ombudsmännen att undvika nya konflikter i stil med striden på Ferrita för några år sedan.
Jag vill inte starta ännu en debatt om hur många det är som är medlemmar eller hur många det är som strejkar. Men vi kan båda konstatera att det finns väldigt många som inte önskade detta. Alltså har man kanske inte valt rätt tidpunkt för denna strejk. Kan vi åtminstone enas att man skulle avvaktat större stöd från de anställda?
Annars har man i princip omintetgjort fackens makt att utöva påtryckningar i en strandad förhandling och dödat intentionen med den i grundlagen inskrivna strejkrätten.
Det är nog ingen som vill det. Man vill bara att IF Metall följer den policy man skapat sedan tidigare. Varför är detta viktigt? För att stridsåtgärderna nu drabbar så många som inte kan göra något åt konflikten. Det är våra medmänniskor som blir påverkade. Detta är speciellt olämpligt när stödet från Teslas anställda uteblir.
IF Metall borde visa stöd för de drabbade, exempelvis de anställda på Hydro Extrusions, om man ändå avser fortsätta det man påbörjat. Det finns inget som säger att man inte kan ställa upp för sina medlemmar. Speciellt bör inte självaste avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä utrycka sig så tråkigt när folk har det stressigt.
Jag tycker många ser alldeles för enögt på den här konflikten.
Jag vill återigen be dig att försöka finna en större förståelse för de som har drabbats och hur man hade kunnat göra detta på ett bättre sätt. Ur både Teslas perspektiv och dess anställda så anser man att allt är väl. I alla fall majoriteten. Då bör man vara försiktig med att driva en process som påverkar våra medmänniskor så hårt.
Ingen här är emot någon eller något egentligen. Man önskar bara att etablerade arbetsrutiner följs och att man agerar på bästa möjliga sätt för att minimera skada. Tesla avser att belöna sina anställda väl och anser att man gör så. Om de anställda tycker annorlunda så bör man strejka för vi har den rätten i vårt land.
Tesla har också ett ansvar för sina kunder, leverantörer och aktieägare. För mig framstår det som att de inte bryr sig ett dugg om dessa, och inte har några problem med att kasta dem under bussen för att kunna upprätthålla något som mest verkar vara en principsak.
Tesla följer våra lagar, respekterar avtal och kontrakt, avlönar till synes sina anställda väl, är en attraktiv arbetsgivare och avser att expandera i vårt land. Har man ytterligare krav, som anses frivilliga, bör detta endast krävas då man felat och självklart med gott stöd från alla involverade.