Vad tycker ni om självrisker i bilförsäkringar om det nu är så att man faktiskt har råd att betala rätt mycket ur egen ficka om det verkligen skiter sig men kanske ändå vill ha någon form av begränsning för "större skador"?
På t.ex. IF där firman just nu har bilförsäkringen på sin 2018 Model S är den högsta självrisk man kan få 100k, vilket då alla annat lika skulle göra att premien går från ca 17k till 12k. Att behöva betala upp till 100k om det verkligen skiter sig är så klart inte kul, å andra sidan är det inte heller kul att veta att man betalar 5k extra per år när möjliga kostnaden i sig inte är "systemhotade" och man kan som bekant ändå inte försäkra sig mot allt här i livet. Med, i mitt fall, en självrisk redan idag på 50k så är det heller inte ett lika stort hopp som om man nu har vad mer normala självrisker ligger på.
Kan tillägga att jag så här långt i princip aldrig behövt nyttja någon av företagets försäkringar någonsin men i vilken mån det är ren tur eller beror på egen förtjänst är så klart omöjligt att veta. Av den anledningen är jag faktiskt lite osäker på om det kan förekomma flera självrisker i samma ärende eller bara en enda, men jag har för mig att det aldrig kan bli mer/fler än en självrisk, dvs att maximala "risken" borde vara den högsta självrisken man har?
(Denna fråga har väl egentligen inte så mycket med varken Model S eller Tesla att göra specifikt men det är trots allt en Tesla Model S som avses i mitt fall, helt ok att flytta tråden om den anses ligga fel).
Självrisk på bilförsäkringen - vilket belopp?
Moderator: Redaktion
Re: Självrisk på bilförsäkringen - vilket belopp?
Efter lite googling verkar det som att man kan få betala flera självrisker, men att det knappast har någon större bäring i detta fall som jag tolkar det. Utgår ifrån att dessa regler gäller oavsett bolag.
"Om du krockar med ett annat fordon behöver försäkringsbolagen där fordonen är försäkrade först reda ut vem som vållat skadan. Om du är ansvarig för krocken är du skyldig att betala självrisk.
Om du har en helförsäkring betalar du självrisken för vagnskadedelen i din försäkring (3000 kronor eller 5000 kronor**), samt självrisken för trafikförsäkringen för motpartens fordon (1000 kronor*). * För juridisk person är självrisken 3500 kronor. Om föraren är under 24 år tillkommer en självrisk på 1000 kronor."
https://www.lansforsakringar.se/stockho ... sjalvrisk/
"Om du krockar med ett annat fordon behöver försäkringsbolagen där fordonen är försäkrade först reda ut vem som vållat skadan. Om du är ansvarig för krocken är du skyldig att betala självrisk.
Om du har en helförsäkring betalar du självrisken för vagnskadedelen i din försäkring (3000 kronor eller 5000 kronor**), samt självrisken för trafikförsäkringen för motpartens fordon (1000 kronor*). * För juridisk person är självrisken 3500 kronor. Om föraren är under 24 år tillkommer en självrisk på 1000 kronor."
https://www.lansforsakringar.se/stockho ... sjalvrisk/