Privatleasingserbjudande
Moderator: Redaktion
Privatleasingserbjudande
Fick precis följande mail från Tesla. Bör vara ett intressant erbjudande för många med flexibla villkor.
Tryggt och enkelt
Privatleasing är ett flexibelt leasingavtal på tre år med möjlighet att säga upp leasingavtalet i förtid.
Njut av enkelt bilägande med en fast kostnad på privatleasing från 6 690 kr/mån* för Model Y Long Range och 6 990 kr/mån* för Model Y Performance.
Fördelarna inkluderar:
• Ingen kontantinsats**
• Fast månadskostnad
• Service ingår
• Enkel återlämning
För mer information, prata med en Sales Advisor.
Tryggt och enkelt
Privatleasing är ett flexibelt leasingavtal på tre år med möjlighet att säga upp leasingavtalet i förtid.
Njut av enkelt bilägande med en fast kostnad på privatleasing från 6 690 kr/mån* för Model Y Long Range och 6 990 kr/mån* för Model Y Performance.
Fördelarna inkluderar:
• Ingen kontantinsats**
• Fast månadskostnad
• Service ingår
• Enkel återlämning
För mer information, prata med en Sales Advisor.
Re: Privatleasingserbjudande
Endast 1000 mil om året ingår. Så det blir en milkostnad på drygt 80 kr + utgifter för däck och fasta kostnader som försäkring. Jag tror det är ekonomiskt mer fördelaktigt att köpa bilen.SW6 skrev: ↑01 dec 2023 10:22Fick precis följande mail från Tesla. Bör vara ett intressant erbjudande för många med flexibla villkor.
Tryggt och enkelt
Privatleasing är ett flexibelt leasingavtal på tre år med möjlighet att säga upp leasingavtalet i förtid.
Njut av enkelt bilägande med en fast kostnad på privatleasing från 6 690 kr/mån* för Model Y Long Range och 6 990 kr/mån* för Model Y Performance.
Fördelarna inkluderar:
• Ingen kontantinsats**
• Fast månadskostnad
• Service ingår
• Enkel återlämning
För mer information, prata med en Sales Advisor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Privatleasingserbjudande
Model Y Performance kostar 709 tusen. Vinterhjul, ev nya sommardäck och försäkring kan vi räkna bort då vi måste betala lika mycket för det även om vi köper bilen. Service kan vi väl också räkna bort för enkelhetens skull.iAkita skrev: ↑01 dec 2023 10:28Endast 1000 mil om året ingår. Så det blir en milkostnad på drygt 80 kr + utgifter för däck och fasta kostnader som försäkring. Jag tror det är ekonomiskt mer fördelaktigt att köpa bilen.SW6 skrev: ↑01 dec 2023 10:22Fick precis följande mail från Tesla. Bör vara ett intressant erbjudande för många med flexibla villkor.
Tryggt och enkelt
Privatleasing är ett flexibelt leasingavtal på tre år med möjlighet att säga upp leasingavtalet i förtid.
Njut av enkelt bilägande med en fast kostnad på privatleasing från 6 690 kr/mån* för Model Y Long Range och 6 990 kr/mån* för Model Y Performance.
Fördelarna inkluderar:
• Ingen kontantinsats**
• Fast månadskostnad
• Service ingår
• Enkel återlämning
För mer information, prata med en Sales Advisor.
6 990:- i månaden i 36 månader är 251 640. Jag tror du får anstränga dig riktigt hårt för att du ska få in kapitalkostnad och värdeminskning under den siffran.
Räntan vi ska jämföra mot är 2,99% eftersom det här bara gäller fram till årsskiftet. Jag är av den skolan att jag tycker att man kan räkna 2,99% på hela bilens värde, även kontantinsatsen. Att ligga ut med pengar kostar också "ränta" indirekt. Antagligen mer än 2,99%. Men ok.
Jag är dålig på ränteavdrag och hur man räknar det men utan ränteavdraget och en snittskuld på 67% av 709 000:- så är det räntekostnader på drygt 40 tusen. Säg ca 30 tusen efter ränteavdrag?
Då är frågan om bilen är värd mer eller mindre än ca 488 000:- efter 3 år och 3000 mil? Det är 69% av nypriset. Det låter extremt högt även om man kör så lite särskilt nu när det kommer en facelift av Model Y snart.
Andra fördelar är att det inte påverkar din kreditvärdighet och att du slipper omaket att sälja bilen efter leasingtidens slut. Totalt sett så är det ju en jättebra deal. Jag tror de börjar bli desperata.
Jag gjorde en enkel kalkyl på teslakalkylen nu på en privatägd MYP där jag nollade alla kostnader förutom ränta och värdeminskning. Satte 50% restvärde. Då hamnar månadskostnaden på 11 004:-. Dvs 4 000:-/mån mer än att leasa den. 4000:-/mån räcker till en del övermil...
Undrar vad de ska för extramilen förresten?
Re: Privatleasingserbjudande
Håller med om att det är ett bra erbjudande. Klickar man sig vidare kan man välja körsträcka. 1500 mil om året kostar ca 350 kr/mån extra och 2000 mil 750 kr extra, dvs ca 10 kr/mil för extramil. Total kostnad ca 45 kr/mil med ett högre miltal. Låg TCO för första tre åren.
Re: Privatleasingserbjudande
Nu verkar det vara borttaget? Finns inte en enda Performance kvar heller.
Re: Privatleasingserbjudande
Ja man kan ju inte räkna kostnad per mil på 1000 mil per år. Då ser det orimligt dyrt ut. Man ska räkna med 2000 mil per år, annars faller det som jämförelsetal.SW6 skrev: ↑01 dec 2023 16:39Håller med om att det är ett bra erbjudande. Klickar man sig vidare kan man välja körsträcka. 1500 mil om året kostar ca 350 kr/mån extra och 2000 mil 750 kr extra, dvs ca 10 kr/mil för extramil. Total kostnad ca 45 kr/mil med ett högre miltal. Låg TCO för första tre åren.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3719
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Privatleasingserbjudande
Spännande att de börjar konkurrera med privatleasing också. Det ser ut som en helt rimlig deal, faktiskt. Speciellt om det är möjligt att avsluta i förtid.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Privatleasingserbjudande
Frågan är om det blir väldigt dyrt att bryta efter ett par månader?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Privatleasingserbjudande
Detta är ett väldigt bra erbjudande. Troligtvis handlar det om ett sätt att få ut bilar också pga strejken, där Arval tar över bilen och avtalet och sannolikt kan beställa regskyltarna till sig också Har väldigt svårt att se hur kalkylen kring privatköp skulle gå att matcha detta erbjudandet i dagsläget.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7430
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Privatleasingserbjudande
Antagligen men samtidigt är det så pass attraktivt att det borde vara lätt att få någon att ta över avtalet.
Re: Privatleasingserbjudande
Jag är förvånad över att så många tycker detta är ett riktigt bra erbjudande. Har förtroende för Teslas andrahandsvärde sjunkit så den senaste tiden? De har ju historiskt hållit värdet väldigt bra.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3719
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Privatleasingserbjudande
Jämfört med tidigare privatleasing från Tesla så är det här ett markant bättre erbjudande.
Sen är ju facit inget man har förrän senare. När jag leasade fossilbil från 2018-2021 så betalade jag 3000 kr / mån för en bil som kostade 280k ny. En rimligt bra deal (kostade mig strax under 40 kr / mil inkl allt, samma som den äldre Audi A6 jag hade innan) Men begagnatpriserna utvecklades som ingen kunde förutspå och VW sålde den tre år gammal och med 4500 mil för 230k!
Sen är ju facit inget man har förrän senare. När jag leasade fossilbil från 2018-2021 så betalade jag 3000 kr / mån för en bil som kostade 280k ny. En rimligt bra deal (kostade mig strax under 40 kr / mil inkl allt, samma som den äldre Audi A6 jag hade innan) Men begagnatpriserna utvecklades som ingen kunde förutspå och VW sålde den tre år gammal och med 4500 mil för 230k!
Model Y LR AWD 2022
Re: Privatleasingserbjudande
Jo, så är det såklart. Att det historiskt har varit mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa elbilar än att leasa dem (möjligtvis med undantag för en del 1-års leasing till sjuka priser under bonus tiden) behöver såklart inte innebära att det kommer vara det även framöver. Samtidigt bedriver varken tillverkarna eller leasingbolagen någon välgörenhetsverksamhet. Det finns väl ingenting som tyder på att orderingången för Model Y rasat hos Tesla och de är tvungna att pusha ut bilar till låg eller ingen vinst. Så nog har måste de ha gjort en analys av hur de tror andrahandsmarknaden kommer utvecklas framöver och räknar de med att tjäna pengar även på detta erbjudande.jonasl skrev: ↑03 dec 2023 18:54Jämfört med tidigare privatleasing från Tesla så är det här ett markant bättre erbjudande.
Sen är ju facit inget man har förrän senare. När jag leasade fossilbil från 2018-2021 så betalade jag 3000 kr / mån för en bil som kostade 280k ny. En rimligt bra deal (kostade mig strax under 40 kr / mil inkl allt, samma som den äldre Audi A6 jag hade innan) Men begagnatpriserna utvecklades som ingen kunde förutspå och VW sålde den tre år gammal och med 4500 mil för 230k!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Privatleasingserbjudande
iAkita skrev: ↑03 dec 2023 18:19Jag är förvånad över att så många tycker detta är ett riktigt bra erbjudande. Har förtroende för Teslas andrahandsvärde sjunkit så den senaste tiden? De har ju historiskt hållit värdet väldigt bra.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
Det motsvarar nästan 70% restvärde efter tre år. Så ja, lycka till med att slå det. Kommer ju en motsvarande Highland till Model Y snart också.
Re: Privatleasingserbjudande
iAkita skrev: ↑03 dec 2023 19:05Jo, så är det såklart. Att det historiskt har varit mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa elbilar än att leasa dem (möjligtvis med undantag för en del 1-års leasing till sjuka priser under bonus tiden) behöver såklart inte innebära att det kommer vara det även framöver. Samtidigt bedriver varken tillverkarna eller leasingbolagen någon välgörenhetsverksamhet. Det finns väl ingenting som tyder på att orderingången för Model Y rasat hos Tesla och de är tvungna att pusha ut bilar till låg eller ingen vinst. Så nog har måste de ha gjort en analys av hur de tror andrahandsmarknaden kommer utvecklas framöver och räknar de med att tjäna pengar även på detta erbjudande.jonasl skrev: ↑03 dec 2023 18:54Jämfört med tidigare privatleasing från Tesla så är det här ett markant bättre erbjudande.
Sen är ju facit inget man har förrän senare. När jag leasade fossilbil från 2018-2021 så betalade jag 3000 kr / mån för en bil som kostade 280k ny. En rimligt bra deal (kostade mig strax under 40 kr / mil inkl allt, samma som den äldre Audi A6 jag hade innan) Men begagnatpriserna utvecklades som ingen kunde förutspå och VW sålde den tre år gammal och med 4500 mil för 230k!
Ingenting som tyder på att orderingången minskat? Har du missat den pågående härdsmältan i svensk ekonomi? Kommer bli värre innan det blir bättre. Konkurserna ökar kraftigt nu. Allt drivs på av en vettlös riksbank som ska visa att Thedéen är en "hök".
Re: Privatleasingserbjudande
Historiskt har det inte varig något problem. De Model Y 2021 som varit ute på kvarndammen den senaste tiden har fått bud som är högre än det andrahandsvärde som du tidigare i tråden räknade ut att man skulle behöva få efter tre år för att erbjudandet skulle löna sig. Buden har dock inte varit höga nog för att reservationspriset ska uppnås men låt oss ändå anta att det var vad de såldes för, så vi utgår från ett worst case scenario. Hur det kommer utvecklas framöver kan man bara spekulera i, så facit till den här diskussionen får vi om tre år. Personligen skulle jag satsa på att köpa och sen sälja inom 1-2 år, då elbilar beter sig märkligt på andrahandsmarknaden eftersom folk är rädda för batteridegradering och utgångna garantier.Verdi_ skrev: ↑03 dec 2023 19:33iAkita skrev: ↑03 dec 2023 18:19Jag är förvånad över att så många tycker detta är ett riktigt bra erbjudande. Har förtroende för Teslas andrahandsvärde sjunkit så den senaste tiden? De har ju historiskt hållit värdet väldigt bra.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
Det motsvarar nästan 70% restvärde efter tre år. Så ja, lycka till med att slå det. Kommer ju en motsvarande Highland till Model Y snart också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Privatleasingserbjudande
Onekligen prisvärt och enkelt bilägande. Vi funderar på att byta från 2022 LR till MY LR.
Någon som har siffror på fler mil per år?
Någon som har siffror på fler mil per år?
Re: Privatleasingserbjudande
Vänta du... Så sa man om Model S och X förr också.iAkita skrev: ↑03 dec 2023 19:54Historiskt har det inte varig något problem. De Model Y 2021 som varit ute på kvarndammen den senaste tiden har fått bud som är högre än det andrahandsvärde som du tidigare i tråden räknade ut att man skulle behöva få efter tre år för att erbjudandet skulle löna sig. Buden har dock inte varit höga nog för att reservationspriset ska uppnås men låt oss ändå anta att det var vad de såldes för, så vi utgår från ett worst case scenario. Hur det kommer utvecklas framöver kan man bara spekulera i, så facit till den här diskussionen får vi om tre år. Personligen skulle jag satsa på att köpa och sen sälja inom 1-2 år, då elbilar beter sig märkligt på andrahandsmarknaden eftersom folk är rädda för batteridegradering och utgångna garantier.Verdi_ skrev: ↑03 dec 2023 19:33iAkita skrev: ↑03 dec 2023 18:19Jag är förvånad över att så många tycker detta är ett riktigt bra erbjudande. Har förtroende för Teslas andrahandsvärde sjunkit så den senaste tiden? De har ju historiskt hållit värdet väldigt bra.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
Det motsvarar nästan 70% restvärde efter tre år. Så ja, lycka till med att slå det. Kommer ju en motsvarande Highland till Model Y snart också.
Re: Privatleasingserbjudande
Erbjudandet gäller Model Y. Det finns redan flera aktuella trådar om andrahandsvärdet på Model S/X, bland annat de här två:Verdi_ skrev: ↑03 dec 2023 19:55Vänta du... Så sa man om Model S och X förr också.iAkita skrev: ↑03 dec 2023 19:54Historiskt har det inte varig något problem. De Model Y 2021 som varit ute på kvarndammen den senaste tiden har fått bud som är högre än det andrahandsvärde som du tidigare i tråden räknade ut att man skulle behöva få efter tre år för att erbjudandet skulle löna sig. Buden har dock inte varit höga nog för att reservationspriset ska uppnås men låt oss ändå anta att det var vad de såldes för, så vi utgår från ett worst case scenario. Hur det kommer utvecklas framöver kan man bara spekulera i, så facit till den här diskussionen får vi om tre år. Personligen skulle jag satsa på att köpa och sen sälja inom 1-2 år, då elbilar beter sig märkligt på andrahandsmarknaden eftersom folk är rädda för batteridegradering och utgångna garantier.Verdi_ skrev: ↑03 dec 2023 19:33iAkita skrev: ↑03 dec 2023 18:19Jag är förvånad över att så många tycker detta är ett riktigt bra erbjudande. Har förtroende för Teslas andrahandsvärde sjunkit så den senaste tiden? De har ju historiskt hållit värdet väldigt bra.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
Det motsvarar nästan 70% restvärde efter tre år. Så ja, lycka till med att slå det. Kommer ju en motsvarande Highland till Model Y snart också.
viewtopic.php?p=722155&hilit=rasar#p722155
viewtopic.php?p=722277&hilit=andrahands ... de#p722277
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Privatleasingserbjudande
Så för 1500 mil extra hade jag behövt betala 15k extra per år. 1250 pengar per månad
Re: Privatleasingserbjudande
Jo jag vet men om 3 år kommer inte Model Y av idag vara så het heller.iAkita skrev: ↑03 dec 2023 20:01Erbjudandet gäller Model Y. Det finns redan flera aktuella trådar om andrahandsvärdet på Model S/X, bland annat de här två:Verdi_ skrev: ↑03 dec 2023 19:55Vänta du... Så sa man om Model S och X förr också.iAkita skrev: ↑03 dec 2023 19:54Historiskt har det inte varig något problem. De Model Y 2021 som varit ute på kvarndammen den senaste tiden har fått bud som är högre än det andrahandsvärde som du tidigare i tråden räknade ut att man skulle behöva få efter tre år för att erbjudandet skulle löna sig. Buden har dock inte varit höga nog för att reservationspriset ska uppnås men låt oss ändå anta att det var vad de såldes för, så vi utgår från ett worst case scenario. Hur det kommer utvecklas framöver kan man bara spekulera i, så facit till den här diskussionen får vi om tre år. Personligen skulle jag satsa på att köpa och sen sälja inom 1-2 år, då elbilar beter sig märkligt på andrahandsmarknaden eftersom folk är rädda för batteridegradering och utgångna garantier.Verdi_ skrev: ↑03 dec 2023 19:33iAkita skrev: ↑03 dec 2023 18:19Jag är förvånad över att så många tycker detta är ett riktigt bra erbjudande. Har förtroende för Teslas andrahandsvärde sjunkit så den senaste tiden? De har ju historiskt hållit värdet väldigt bra.
Själv är min värdeförlust under de senaste fem åren och 15000 milen (fördelat på fyra olika bilar) ca 150 000 kr + räntekostnader. Då sålde jag ändå en av dem tiotusentals kronor för billigt, såhär i efterhand med facit i hand.
Visst, det är andra tider nu. Men även om handlarna är tvungna att dumpa sina priser så är det fortfarande i sammanhanget bra andrahandsvärden. De billigaste Model Y hos Carla, några 2021:or med mellan 4000-8000 mil på mätaren, ligger fortfarande på runt 540 kkr (även efter att de dumpat priserna). Jag tycker det verkar som om de försvinner efterhand också.
Det motsvarar nästan 70% restvärde efter tre år. Så ja, lycka till med att slå det. Kommer ju en motsvarande Highland till Model Y snart också.
viewtopic.php?p=722155&hilit=rasar#p722155
viewtopic.php?p=722277&hilit=andrahands ... de#p722277