Oavsett hur du väljer att vrida och vända på siffrorna så har koleldningen i Tyskland ökat efter nedläggningen av kärnkraften.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 22:47Ok, så då är vi alltså överens om att de data som finns för tidsperioden 2011 till 2021, när Tyskland la ner 14 av sina 17 kärnkraftverk, inte ger stöd till dina påståenden i tråden att det ökat kolanvändningen under motsvarande tidsperiod. Bra!niklas12 skrev: ↑02 dec 2023 21:46Jo självklart räknas de 200.000 som fick flytta i Sovjetunionen för 37år sedan, och jag rekommenderar inte att bygga nya reaktorer med denna militära reaktor design.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 20:53Jaha, och de 200 000 i Tjernobyl räknas inte alltså? Och även om de inte räknas så är alltså inte runt 150 000 evakuerade på grund av kärnkraftsolyckor de senaste dryga 10 åren något problem?niklas12 skrev: ↑02 dec 2023 20:21Ja och 200.000 personer av dessa kommer från tjernobyl olyckan.iAkita skrev: ↑02 dec 2023 19:32
Dödsfall är inte allt som räknas. De senaste 40 åren har mellan 300 000 - 400 000 människor fått lämna hus och hem på grund av kärnkraftsolyckor, varav många inte kunnat återvända. Det hade kunnat vara mycket värre om dessa kärnkraftverk legat i mer tätbefolkade områden. Då hade vi snackat miljontals. Att det dör människor på grund av luftföroreningar förändrar inte detta.
Sen börjar jag bli trött på tjat om Tyskland. Så här kommer lite fakta om hur deras kolanvändning förändrats mellan 1965-2022:
Skärmbild 2023-12-02 192845.png
Hur många människor har fått lämna hus och hem pga koleldning?
Ja koleldning har ökat stadigt sista åren som synes i statistiken.
Tyskland ökade sin elproduktion med kol för 2021 låg andelen på 31.3% vilket ökade till 36.3% för 2022.
https://www.reuters.com/markets/commodi ... 022-12-16/
Tyskland har ju dock tur då Frankrike kan exportera stora mängder co2 fri kärnkraftsel till västra Tyskland och på sikt så kommer Polens kärnkraft kunna hjälpa de östra delarna
Tyskland har på kort tid gått från ett föredöme inom industriproduktion till Europas sämsta ekonomiska utveckling.
https://apnews.com/article/germany-econ ... cd85ae84ed
Off topic, men i övrigt kan jag konstatera att skolans svårigheter att lära ut matematiska/statistiska kunskaper uppenbarligen inte är ett nytt fenomen. Till exempel: Vill man följa hur en förändring i A är relaterad till förändringar i B över tid så jämför man lämpligtvis samma tidsintervall, det vill säga hur B har utvecklats sen A inträffade. Eftersom jag fått lära mig under mina pedagogiska kurser att det kan vara bra att ta upp ett praktiskt exempel så gör jag det och väljer följande: Mellan åren 2011-2021 stängde Tyskland ner 14 av 17 sina kärnkraftverk. Vilka årtal i figuren nedan bör man jämföra för att räkna ut hur kolanvändningen i Tyskland (räknat i exajoules) förändrades under denna tidsperiod?
Skärmbild 2023-12-02 192845.png
All elproduktion innebär en risk tyvärr, men med kärnkraft är skadorna för människor och miljön de absolut lägsta för all planerbar elproduktion.
När Tyskland beslutade att stänga ner sin kärnkraft så valde man att investera hårt i rysk naturgas trots varningarna.
När detta sedan slog tillbaka valde man att satsa på kolkraftverk då deras tidigare väl fungerande kärnkraft nu redan stängts ner.
Om vi ska minska co2 utsläppen så är nedstängning av kärnkraft och övergång till fossilgas verkligen inte rätt väg att gå
Jag noterar att du därför istället skiftar fokus till naturgas och utsläpp av växthusgaser. Så varför tar vi inte fram lite data för det också? Den första figuren visar hur energiproduktion från naturgas och andra energikällor utvecklats i Tyskland över tid. Den andra figuren visar hur Tysklands utsläpp av växthusgaser utvecklats under samma tidsperiod. Kom ihåg att det är perioden 2011-2021 du bör jämföra för att se hur dessa förändrats under den tidsperiod som 14 av de återstående 17 kärnkraftverken avvecklades. Om du gör så, tycker du då att dina argument/påståenden i ditt senaste inlägg (och i en mängd andra inlägg) har stöd i datan?
Skärmbild 2023-12-02 223536.png
Skärmbild 2023-12-02 223558.png
Och hade de istället valt att behålla och bygga ut sin kärnkraft så hade kolkraftverken kunnat avvecklas istället.
Det handlar i Tyskland precis som i Sverige om dåligt underbyggda beslut baserade på skrämselpropaganda och okunskap.
Om vi ponerar att Tyskland hade valt en annan väg och istället satsat på kärnkraft som sin huvudsakliga baskraft hur hade luftföroreningar och co2 utsläppen sett ut då?