Batteriförbrukning i minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av RickardSvard »

Idag -11°C
Kört: 75 km
Förbrukat: 123 km
Diff: 48 km
Det ger en ökad förbrukning på 64%

Det betyder en tilläggsfaktor på 1,64
D. V. S. Om man skall köra 75 km och det är -11°C kommer det att dra
75x1,64=123 km
Så dålig är verkningsgraden under vintern.

Dåligt att Tesla inte känner av den ökade förbrukningen och korrigerar detta eller kan jag göra det?
Finns det andra tips kring batteriförbrukning i minusgrader så skriv gärna.

Igår hade jag 11 km kvar och kö på laddning. När jag fick igång laddningen hade jag 1 km kvar. Då satt jag och frös i bilen för jag slog av den, ändå drog det ström. Det var -18°C så det är bara att lära sig ladda, ladda och ladda.
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av jonasl »

Tittar du på batteri-ikonen för att se räckvidden?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Thed75 »

Har inte gjort några långturer i snö än men umeå övik tor i full snöstorm(lätt snö men mycket snö, mer packat i vänsterfil)
-10, 3-15cm snö på väg, 100-110 väg, 235däck dubb. 4 pers å 18 grader. Drog 2,2 per mil
Stabil bil om man inte släpper gasen för snabbt. Köra om i 10-15cm halvpackad snö är som att skära i smör. Blötsnö kanske blir mer surfing men det återstår att testa
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av RickardSvard »

jonasl skrev: 28 nov 2023 10:20
Tittar du på batteri-ikonen för att se räckvidden?
Ja, men också statistik förbrukning.
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av fth »

Korta resor vid många minusgrader får ju höga förbrukningssiffror pga hög overhead för att värma upp batteri, kupé etc från helt djupfryst, om du står i varmgarage, förvärmer, schemalägger etc så bör du få en betydligt lägre faktor. Det är ju egentligen inte en dålig verkningsgrad, det handlar mer om att ytterligare energi krävs för annat än just framdrivning.

Jag räknar med kanske 25-30% ökad förbrukning under motsvarande förhållanden med en "gammal" X utan värmepump, då utgående från pågående laddning i varmgarage, schemalagd avfärd etc.

Jag håller dock helt med om att beräkningen i planeraren borde kunna ta bättre hänsyn till detta, den har ju all information om temperaturen inne, ute, i batteriet etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RickardSvard skrev: 28 nov 2023 10:38
jonasl skrev: 28 nov 2023 10:20
Tittar du på batteri-ikonen för att se räckvidden?
Ja, men också statistik förbrukning.
Använd navigatorn. Den tar hänsyn till de faktiska omständigheterna.
Batteri-ikonen är helt meningslös att använda för att se förbrukning och kvarvarande räckvidd. Jag har min på % för att enklare se om det är dags att ladda när jag parkerar hemma.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av themax »

Skillnaderna är inte så stora över året om förvärmning blir en del av körningen. Visst drar bilen mer i snö och kyla, men det gör den när man drar husvagn på sommaren också.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av jonasl »

Nicke Nyfiken skrev: 28 nov 2023 10:53
Använd navigatorn. Den tar hänsyn till de faktiska omständigheterna.
Batteri-ikonen är helt meningslös att använda för att se förbrukning och kvarvarande räckvidd. Jag har min på % för att enklare se om det är dags att ladda när jag parkerar hemma.
Ja, räckvidden vid batteriikonen är beräknad på en fast, tämligen optimistisk konstant enligt EPA-range.

Navigera till målet om det är kritiskt, på långa resor upplever jag ingen sådan drastisk försämring men på korta resor går det åt riktigt mycket vintertid.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av taliz »

RickardSvard skrev: 28 nov 2023 10:08
Idag -11°C
Kört: 75 km
Förbrukat: 123 km
Diff: 48 km
Det ger en ökad förbrukning på 64%

Det betyder en tilläggsfaktor på 1,64
D. V. S. Om man skall köra 75 km och det är -11°C kommer det att dra
75x1,64=123 km
Så dålig är verkningsgraden under vintern.

Dåligt att Tesla inte känner av den ökade förbrukningen och korrigerar detta eller kan jag göra det?
Finns det andra tips kring batteriförbrukning i minusgrader så skriv gärna.

Igår hade jag 11 km kvar och kö på laddning. När jag fick igång laddningen hade jag 1 km kvar. Då satt jag och frös i bilen för jag slog av den, ändå drog det ström. Det var -18°C så det är bara att lära sig ladda, ladda och ladda.
I en avgasbil så är ju värme en bieffekt av förbränningen. Dvs att generera värme gör de oavsett sommar eller vinter.
Det kostar alltså inget extra att värma kupén(såvida man inte använder nån extra värmare..).
Men en elbil förbränner ju inget, dvs skall det skapas värme så kräver det extra effekt.
Kör man korta sträckor krävs det förhållandevis mycket effekt för att värma kupén. Dubbla till tredubbla förbrukningen är fullt normalt.
Men det brukar inte vara något problem(såvida man kan ladda hemma eller nånstans man är regelbundet). På långresa är det heller inget problem eftersom kupén bara behöver värmas upp en gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 28 nov 2023 11:00
Nicke Nyfiken skrev: 28 nov 2023 10:53
Använd navigatorn. Den tar hänsyn till de faktiska omständigheterna.
Batteri-ikonen är helt meningslös att använda för att se förbrukning och kvarvarande räckvidd. Jag har min på % för att enklare se om det är dags att ladda när jag parkerar hemma.
Ja, räckvidden vid batteriikonen är beräknad på en fast, tämligen optimistisk konstant enligt EPA-range.

Navigera till målet om det är kritiskt, på långa resor upplever jag ingen sådan drastisk försämring men på korta resor går det åt riktigt mycket vintertid.
Precis.
När det verkligen gäller, alltså på långresor när man behöver ladda fullt, så är det inte någon dramatisk förbrukningsökning om man startar med varmt batteri.

Men visst, kör man korta sträckor med kallt batteri så kan förbrukningen bli hur hög som helst. Men det är bara att ladda oftare, så det är inget problem i praktiken.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Apollo »

Kör Model 3 Performance i Luleå. Första vintern men brukar få räkna mellan 60-70% mer förbrukning. Största delen går till uppvärmning av kupén har jag märkt. Kör mest i stan. Igår tappade jag 5% vid uppvärmning av kupé på 20 minuter, var -14 ute, valde 19 grader i kupé.
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Freez »

Körde 24 mil igår i minus 7 grader, hade 15% kvar (från 100% och bil i varmgarage). Blandad körning 70-110 km/h. Man får nog räkna med runt 25-28 mil på vintern och 35-38 en varm sommardag för RWD (med ca 10% kvar).

Men många faktorer som påverkar räckvidden, framförallt förvärmning av batteriet och hastigheten skulle jag säga. Navigatorns estimering brukar stämma ganska bra.
MY RWD Vit 2023
alfaunzo
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 mar 2022 15:57

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av alfaunzo »

Upplever oxå korta räckvidd med Model Y RWD under vintern.
Laddade 100% för 3 dagar sen och jag har knappt kört 95 km (stadskörning) med -7 grader ungefär varje dag. Och jag har kvar 38% idag.

Schenalägger ni preheat /precondition varje morgon.? Den tar är minst 2% under en kvart varje morgon men förrgår slukade uppvärmningen ca ca 8% av batteriet. Funderar om jag ska sluta med det o bara värma kupen vid behov bara
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 28 nov 2023 10:08
Idag -11°C
Kört: 75 km
Förbrukat: 123 km
Diff: 48 km
Det ger en ökad förbrukning på 64%

Det betyder en tilläggsfaktor på 1,64
D. V. S. Om man skall köra 75 km och det är -11°C kommer det att dra
75x1,64=123 km
Så dålig är verkningsgraden under vintern.
Det är nog rätt ovanligt att du kör på EPA-förbrukningen sommartid också.

Som redan beskrivits, km-mätaren vid batteriet harcen fast gradering i Wh/km ovh påverkas inte av körstil eller årstid.

Det är alltså inte en ”färddator” utan en energimätare.

Statistik på nästan två års körning på denna bilden, referensen 100% är nog EPA-förbrukningen(tror jag, inte kollat exakt)
IMG_9893.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Choke »

AAKEE skrev: 30 nov 2023 18:06
RickardSvard skrev: 28 nov 2023 10:08
Idag -11°C
Kört: 75 km
Förbrukat: 123 km
Diff: 48 km
Det ger en ökad förbrukning på 64%

Det betyder en tilläggsfaktor på 1,64
D. V. S. Om man skall köra 75 km och det är -11°C kommer det att dra
75x1,64=123 km
Så dålig är verkningsgraden under vintern.
Det är nog rätt ovanligt att du kör på EPA-förbrukningen sommartid också.

Som redan beskrivits, km-mätaren vid batteriet harcen fast gradering i Wh/km ovh påverkas inte av körstil eller årstid.

Det är alltså inte en ”färddator” utan en energimätare.

Statistik på nästan två års körning på denna bilden, referensen 100% är nog EPA-förbrukningen(tror jag, inte kollat exakt)

Här är samma graf för min Tesla Model Y LR från Februari 2022 till idag - drygt 2 år
Skärmavbild 2023-11-30 kl. 21.07.16.png
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av AAKEE »

Choke skrev: 30 nov 2023 21:12

Här är samma graf för min Tesla Model Y LR från Februari 2022 till idag - drygt 2 år
Med Flux capacitor, så du kan rapportera från februari ’24? 😅

Jag har 2.5 år loggat utan fluxkondensator (30/12 2020 - 30/6 2023), men tog en gammal bild 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av mykie »

Hämtade ut min första Tesla förra veckan, en M3 RWD Highland.
Jämfört med min förra bil (Kia e-Niro) så upplever jag att förbrukningen vid korta resor är skyhög i jämförelse. Behöver dock lite mer tid för att lära mig bilen, men min upplevelse är att den brassar på med saker i bakgrunden (typ värma batterier).

Men ni som kört Tesla längre kanske har några tips för korta resor för att minska förbrukningen. Kan väl säga på en gång att jag inte förvärmer bilen för korta resor, kör borste och isskrapa.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Marof90
elbilist
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 aug 2023 22:48

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av Marof90 »

mykie skrev: 01 dec 2023 08:05
Hämtade ut min första Tesla förra veckan, en M3 RWD Highland.
Jämfört med min förra bil (Kia e-Niro) så upplever jag att förbrukningen vid korta resor är skyhög i jämförelse. Behöver dock lite mer tid för att lära mig bilen, men min upplevelse är att den brassar på med saker i bakgrunden (typ värma batterier).

Men ni som kört Tesla längre kanske har några tips för korta resor för att minska förbrukningen. Kan väl säga på en gång att jag inte förvärmer bilen för korta resor, kör borste och isskrapa.
Kan inget annat än att hålla med. Hade en nissan leaf tidigare med det större batteriet. Teslan drar sjukt mycket mer vid kortare resor i kylan. Vete tusan varför. Förvärmer bilen oftast men samma där, den drar många fler procent än leafen. Mycket märkligt
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av ANLI »

Har varit ca -10 °C flera dagar och jag har kört kända sträckor.
Första milen är förbrukning uppåt +100% efter ca 10 minuters uppvärmning utan sladd.
Efter 15 mil ca +40% jämfört med lägsta sommarförbrukning.

Förvärmning med sladd drar kopiösa mängder energi då bilen vill värma batteriet till minst 30 °C?
Bättre siffror i bilen men dyr elräkning.
Batteriet värms med motorn när bilen står still.

Värmepumpen är ineffektiv jämfört med en villavärmepump. Vid -10 °C och bilen står still kan den jämföras med ett elelement.
Det är mer effektivt att förvärma bilen i en lokal som har värmepump.

Klart negativt med elbil om man inte har tillgång till garage på vintern.
Teslas mer praktiska egenskaper i vinterväder avhandlas i andra trådar.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av maik »

mykie skrev: 01 dec 2023 08:05
Hämtade ut min första Tesla förra veckan, en M3 RWD Highland.
Jämfört med min förra bil (Kia e-Niro) så upplever jag att förbrukningen vid korta resor är skyhög i jämförelse. Behöver dock lite mer tid för att lära mig bilen, men min upplevelse är att den brassar på med saker i bakgrunden (typ värma batterier).

Men ni som kört Tesla längre kanske har några tips för korta resor för att minska förbrukningen. Kan väl säga på en gång att jag inte förvärmer bilen för korta resor, kör borste och isskrapa.
RWD har LFP batterier som är erkänt mindre effektiva vid kallt väder.
Dock har dom andra fördelar så som längre livslängd och att man kan ladda till 100% bl a.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av mykie »

maik skrev: 01 dec 2023 09:37
mykie skrev: 01 dec 2023 08:05
Hämtade ut min första Tesla förra veckan, en M3 RWD Highland.
Jämfört med min förra bil (Kia e-Niro) så upplever jag att förbrukningen vid korta resor är skyhög i jämförelse. Behöver dock lite mer tid för att lära mig bilen, men min upplevelse är att den brassar på med saker i bakgrunden (typ värma batterier).

Men ni som kört Tesla längre kanske har några tips för korta resor för att minska förbrukningen. Kan väl säga på en gång att jag inte förvärmer bilen för korta resor, kör borste och isskrapa.
RWD har LFP batterier som är erkänt mindre effektiva vid kallt väder.
Dock har dom andra fördelar så som längre livslängd och att man kan ladda till 100% bl a.
LFP batterierna är jag mycket medveten om, men om man bara ska åka några km tur o retur skulle det vara nice att kunna hindra bilen från att värma batterier m.m. då det ändå inte hinner göra någon nytta annat än vaska massa energi ur batteriet.
Och det var väl min undran, om jag bara ska till affären 2,5 km bort, kan jag då på något sätt hindra bilen från att kicka igång hela värmningsprocessen? Räcker med lite rump & rattvärme.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av AAKEE »

ANLI skrev: 01 dec 2023 09:18

Förvärmning med sladd drar kopiösa mängder energi då bilen vill värma batteriet till minst 30 °C?
Bättre siffror i bilen men dyr elräkning.
Batteriet värms med motorn när bilen står still.
Nej, förvärmning för avfärd värmer INTE batteriet till 30C. Förvärmningen är i princip bara till för att få batteriet på ovanför fryspunkten med en sådan marginal att regen fungerar någorlunda.

Står bilen ute värms batteriet till cirka +5C vid förvärmning med schemalagd avfärd eller om man startar värmen manuellt. Det sker även om man inte förvärmer, och bara börjar köra.


Jag gissar inte utan loggade 2.5 år med min M3P med scan my tesla, hade även en skärm framför ratten som visade celltemperaturen så jag såg batteriets temperatur hela tiden vid körning (och även när jag kom till bilen förvärmd).
Gör samma med min MSP, men skärmen ligger i centerkonsollen. Kikar dock väldigt ofta.

ANLI skrev: 01 dec 2023 09:18
Värmepumpen är ineffektiv jämfört med en villavärmepump. Vid -10 °C och bilen står still kan den jämföras med ett elelement.
Det är mer effektivt att förvärma bilen i en lokal som har värmepump.
En Tesla med värmepump har även en ”octovalve” vilket gör att bilen även kan ta värme från batteriet.

Är batteriet kallare än ~ +10C finns ingen värme som tillåts tas från batteriet och är det samtidigt kallare än runt -10C har man just då ingen nytta av värmepumpen.

Men batteriet blir varmt av körning, det värms både av sin egen elektrokemiska process samt av motorernas kylvatten. När batteriet nått 17-18C börjar VP ta energi från värmepumpen. Det är en markant skillnad i förbrukning under -10C om man har värmeenergi i batteriet.
ANLI skrev: 01 dec 2023 09:18
Klart negativt med elbil om man inte har tillgång till garage på vintern.
Teslas mer praktiska egenskaper i vinterväder avhandlas i andra trådar.
Garage är ju bra på många sätt, men det ger oftast inte mycket värme i batteriet för VP att använda då de flesta inte har så mycket mer än 10-12C i garaget.

Ladda sent ( = färdigt nära avfärd) är kung för vinterförbrukningen.
Det ser till att batteriet är varmt vid avfärd, gratis. Man bör ladda så sent man kan med så hög effekt man har möjlighet till.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av AAKEE »

mykie skrev: 01 dec 2023 08:05
Hämtade ut min första Tesla förra veckan, en M3 RWD Highland.
Jämfört med min förra bil (Kia e-Niro) så upplever jag att förbrukningen vid korta resor är skyhög i jämförelse. Behöver dock lite mer tid för att lära mig bilen, men min upplevelse är att den brassar på med saker i bakgrunden (typ värma batterier).

Men ni som kört Tesla längre kanske har några tips för korta resor för att minska förbrukningen. Kan väl säga på en gång att jag inte förvärmer bilen för korta resor, kör borste och isskrapa.
Står bilen ute i minusgrader över natten blir batteriet kallt och behöver värma det. Batteriet värms inte till speciellt hög temperatur och batterivärmen är oftast inte på speciellt många minuter (dock ca dubbelt så länge, men ungefär samma energimängd på en RWD som bara har en motor att värma med).

Ett knep är att ladda sent före avfärd, så att laddningen är klar nära avresan. Då är batteriet tillräckligt varmt för att inte behöva värmas.
(Det gamla rådet att ladda direkt när man kommer hem är just gammalt då de äldre bilarna inte hade värmepump.)

Dessutom bör man ladda med då hög effekt man kan, det gör batteriet betydligt varmare vilket minskar förbrukningen speciellt när det är kallare än -10C.

Om du tycker förbrukningen ser hög ut, kör med schemalagd avresa eller förvärm manuellt ~15-20 min före avresa, då kommer batteriet inte behöva värmas under färd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av RickardSvard »

Choke skrev: 30 nov 2023 21:12
AAKEE skrev: 30 nov 2023 18:06
RickardSvard skrev: 28 nov 2023 10:08
Idag -11°C
Kört: 75 km
Förbrukat: 123 km
Diff: 48 km
Det ger en ökad förbrukning på 64%

Det betyder en tilläggsfaktor på 1,64
D. V. S. Om man skall köra 75 km och det är -11°C kommer det att dra
75x1,64=123 km
Så dålig är verkningsgraden under vintern.
Det är nog rätt ovanligt att du kör på EPA-förbrukningen sommartid också.
Som redan beskrivits, km-mätaren vid batteriet harcen fast gradering i Wh/km ovh påverkas inte av körstil eller årstid.
Det är alltså inte en ”färddator” utan en energimätare.
Statistik på nästan två års körning på denna bilden, referensen 100% är nog EPA-förbrukningen(tror jag, inte kollat exakt)
Här är samma graf för min Tesla Model Y LR från Februari 2022 till idag - drygt 2 år
Hur tar du fram graferna?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Batteriförbrukning i minusgrader

Inlägg av mykie »

AAKEE skrev: 01 dec 2023 11:29
mykie skrev: 01 dec 2023 08:05
Hämtade ut min första Tesla förra veckan, en M3 RWD Highland.
Jämfört med min förra bil (Kia e-Niro) så upplever jag att förbrukningen vid korta resor är skyhög i jämförelse. Behöver dock lite mer tid för att lära mig bilen, men min upplevelse är att den brassar på med saker i bakgrunden (typ värma batterier).

Men ni som kört Tesla längre kanske har några tips för korta resor för att minska förbrukningen. Kan väl säga på en gång att jag inte förvärmer bilen för korta resor, kör borste och isskrapa.
Står bilen ute i minusgrader över natten blir batteriet kallt och behöver värma det. Batteriet värms inte till speciellt hög temperatur och batterivärmen är oftast inte på speciellt många minuter (dock ca dubbelt så länge, men ungefär samma energimängd på en RWD som bara har en motor att värma med).

Ett knep är att ladda sent före avfärd, så att laddningen är klar nära avresan. Då är batteriet tillräckligt varmt för att inte behöva värmas.
(Det gamla rådet att ladda direkt när man kommer hem är just gammalt då de äldre bilarna inte hade värmepump.)

Dessutom bör man ladda med då hög effekt man kan, det gör batteriet betydligt varmare vilket minskar förbrukningen speciellt när det är kallare än -10C.

Om du tycker förbrukningen ser hög ut, kör med schemalagd avresa eller förvärm manuellt ~15-20 min före avresa, då kommer batteriet inte behöva värmas under färd.
Förbrukning till och från jobb är inga problem 42km enkel väg. Det är dom korta turerna som jag upplever slukar mycket mer än jag är van vid från föregående bil. Men som vanligt med ny bil så kollar man och tänker på allt, om 2 veckor bryr jag mig inte längre utan kör bara på :)
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Skriv svar