Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MarcusC »

Synd att det inte kommer fram mer i media att man lockade att gå med i facket utan att betala något ett år och även 130% av lönen under strejken.
För mig låter det som enbart desperata åtgärder då man antingen har väldigt få medlemmar på Tesla eller tror inte att många kommer välja strejka där
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
SwedishAdvocate
Inlägg: 5717
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

WilleTesla skrev: 29 nov 2023 16:37
StefanFalun skrev: 29 nov 2023 16:31
Det som ”glömdes” bort i artikeln var att han är socialdemokrat och fram tills nyligen aktiv S-politiker! 🤦‍♂️
iAkita skrev: 29 nov 2023 15:34
Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
Ja inte första gången han visar tillhörighet. "Här är Sjuhärads yngste förstamajtalare: 17-årige Tobias Eng Strömberg"
https://www.bt.se/boras/har-ar-sjuharad ... en-taggad/
Och vad är argumentet här?...

30,33% röstade på S i senaste riksdagsvalet.
https://www.val.se/valresultat/riksdag- ... ultat.html

Vad är det som är sensationellt med att ngn som sannolikt röstade på S jobbar på Tesla? Är väl heller inte särskilt förvånade att någon som strejkar sannolikt röstar på S.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 29 nov 2023 15:34
Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
Och det där är den enda personen vi vet strejkar och den enda som IF Metall släpar fram överallt. Han var med i SVT för någon vecka sedan, har varit i P4 mm. Och som påpekats är det en partimedlem som varit ganska aktiv, så det är väl kanske inte superrepresentativt för de anställda på Tesla.

Dock ska vi inte bortse från att det är ett bevis för att någon faktiskt strejkar. Det är ju alltid något. Om nu bara IF Metall kunde börja prata i absoluta siffror istället för att slira på procentsatser.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

StefanFalun skrev: 29 nov 2023 16:31
Det som ”glömdes” bort i artikeln var att han är socialdemokrat och fram tills nyligen aktiv S-politiker! 🤦‍♂️
iAkita skrev: 29 nov 2023 15:34
Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
Jaha, och vad har det med saken att göra? Får bara personer som röstar på samma parti som du uttala sig, eller menar du att han ljuger?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 29 nov 2023 16:58
Jaha, och vad har det med saken att göra? Får bara personer som röstar på samma parti som du uttala sig, eller menar du att han ljuger?
Nej, poängen är att kopplingen mellan fackföreningsrörelsen och S är ganska stark. Det är på inget sätt förvånande att aktiva S-politiker (ja, han hade väl lagt av nu, men man får nog ändå anta att han har fortsatt stark koppling till partiet) går ut i strejk med de villkor som erbjuds. Det hade ju varit extremt illa om inte ens de som politiskt sympatiserar med detta vill strejka.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Nu har jag alltid röstat borgerligt. Men jag ser inget konstigt att facken har sympatier hos s (och v). Framför allt om man ser hur borgerliga har röstat i div fackliga hjärtfrågor som arbetstid semester och arbetslag (las).
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 29 nov 2023 17:01
iAkita skrev: 29 nov 2023 16:58
Jaha, och vad har det med saken att göra? Får bara personer som röstar på samma parti som du uttala sig, eller menar du att han ljuger?
Nej, poängen är att kopplingen mellan fackföreningsrörelsen och S är ganska stark. Det är på inget sätt förvånande att aktiva S-politiker (ja, han hade väl lagt av nu, men man får nog ändå anta att han har fortsatt stark koppling till partiet) går ut i strejk med de villkor som erbjuds. Det hade ju varit extremt illa om inte ens de som politiskt sympatiserar med detta vill strejka.
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 29 nov 2023 06:15
iAkita skrev: 28 nov 2023 23:09
Airlift skrev: 28 nov 2023 22:02
iAkita skrev: 28 nov 2023 21:53
Solna tingsrätt delar inte din uppfattning. Direkt ur deras beslut som kom under dagen:

Om jag har rätt eller fel i detta får tiden utvisa, men jag argumenterar iallafall för mina slutsatser.
Du bör förslagsvis hålla isär stat och företag i detta när du jämför de två.
Det finns ingenting i 15 kap., paragraf 5, 3:e stycket som ens kan börja tolkas som att man måste hålla isär de två i den här frågan. Så nej. Men om jag missat något så får du gärna påvisa det med mer specifika argument, snarare än med en simpel uppmaning utan vidare motivering.
Du bör nog titta närmre på stridsåtgärder i kontexten myndigheter och dess utövning.
Det är inte tillåtet att sympatistrejka eller vara delaktig i sådan konflikt från myndigheters sida. Således skall TS inte underlåta sig att utföra sin myndighetsutövning bara för att en upphandlad underleverantör utnyttjar sin strejkrätt. Härav kommer polisen att rycka ut även om Saco skulle delta i sympatiåtgärder. Eller skyltar lämnas ut även om ST sympatistrejkar.

Enda gången offentliganställda har strejkrätten på sin sida är när deras eget kollektivavtal är hävt och därmed fredsplikten bruten.(i praktiken är det extremt ovanligt, vilket ju är en himla tur)

Det är däri den stora skillnaden ligger och varför bedömningarna skall skilja mellan myndigheten och postbolaget.
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BTC
elbilist
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BTC »

Nicke Nyfiken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.

EDIT: Tvåa på bollen.
Tål att upprepas några gånger till så vi kanske slipper följande, mycket vanliga tankegångar:

1) Ett likhetstecken mellan ”facket” och IF Metall.

2) Att den fackliga rörelsen per definition är vänster.

EDIT: tryckfelsnisse
Senast redigerad av BTC, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BTC skrev: 29 nov 2023 17:57
Nicke Nyfiken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.

EDIT: Tvåa på bollen.
Tål att upprepas några gånger till så vi kanske slipper följande, mycket vanliga tankegångar:

1) Ett likhetstecken mellan ”facket” och IF Metall.

1) Att den fackliga rörelsen per definition är vänster.
1) 100% av den politiskt fackliga rörelsen är vänster.

Eller finns det något borgligt parti som får pengar rakt in i partikassan från fackföreningarnas medlemsavgifter?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lassewoien »

Andersen skrev: 29 nov 2023 14:46
Följande är en transkribering av debatten i gårdagens Studio Ett, 2023-11-28. Jag tycker det sägs en del intressant, bland annat påståendet från Metall om hur många medlemmar de har hos Tesla!

Programledare 1: Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall som driver den här strejken mot Tesla är med oss i studion, det är också Benjamin Dousa, tillträdande vd för branschorganisationen Företagarna. Välkomna båda två. Om vi börjar med den här nya nivån i konflikten, vad säger ni om de här två tingsrättsbesluten och deras betydelse, Veli-pekka först.

Veli-Pekka: Nejmen jag förutsätter ju att myndigheterna och staten håller sig neutrala i en sån här arbetsmarknadskonflikt, och att man inte nu börjar ändra regler till förmån för den ena eller den andra.

Programledare 1: Okej. Vad säger du, benjamin Dousa?

Benjamin: Att det ska bli intressant att följa, men regelverket är ju riggat till fackens fördel.

Programledare 1: Hurdå? Förklara.

Benjamin: Nejman att man kan vidta den här typen av breda sympatiåtgärder som jag tycker är oproportionerliga också. Alltså att Tesla nu eventuellt inte får ta ut sina egna registreringsskyltar, det slår mot kunderna, som i grund och botten är helt oskyldiga i den här konflikten. Det är klart att på en arbetsmarknad så ska både arbetstagare och arbetsgivare kunna vidta konfliktåtgärder mot varandra - det är så den svenska modellen är uppbyggd - men att man kan dra in... dessutom företag som kanske har kollektivavtal och där det råder fredsplikt i grund och botten - i den här konflikten, det tycker jag är oproportionerligt.

Programledare 1: Nu sa väl iochförsig tingsrätten i Norrköping att Tesla får hämta ut de här registreringsskyltarna...

Benjamin: Tillsvidare

Programledare 1: ...de här registeringsskyltarna tillsvidare. Veli-Pekka vad säger du, oproportionerligt detta?

Veli-Pekka: Näe. Alltså, vi har ingen proportionalitetsprincip i det här landet, och när man tittar på, när man gör en sån förändr... en sån jämförelse, då tittar man också på vad är skadan av en sån här konflikt om man låter den gå vidare. Säg att vi inte träffar avtal med Tesla, vad får det för skadeverkninhgar? Och det är i proportion till det som man också måste kunna vidta konfliktåtgärder.

Programledare 2: Men är det ett bakslag för er, skulle du säga, det här interimistiska beslutet från Norrköpings tingsrätt igår då att de inte kan hålla inne, att Transportstyrelsen då inte kan hålla inne de här registreringsskyltarna.

Veli-Pekka: Nejmen allt... allt som gör att Tesla kan gå runt den här konflikten, gör ju naturligtvis att konflikten kan bli ännu mer långvarig och så vidare. Tesla har ju visat prov på att gå runt det här, exempelvis så gör de något som är väldigt, väldigt okonventionellt i det här landet, som man inte har gjort sen 20-30-talet, man organiserar upp strejkbryteri och tar in alltså arbetskraft från utlandet, från andra firmor, för att göra de jobben som våra medlemmar som strejkar skulle gjort. Och det innebär naturligtvis att då är vi också tvungna att vidta andra åtgärder än man hade gjort om man bara haft en primärkonflikt som fungerar.

Programledare 2: Mm. Vad säger du om det här beslutet i Norrköpings tingsrätt då, Benjamin Dousa? Är det en fingervisning om att Tesla är på rätt väg?

Benjamin: Nejmen det återstår väl att se. Men det är klart att det här är ju ett bakslag för IF Metall, det blir ju mycket tuffare. Och hade de lyckats med det de vill göra, i praktiken att driva Tesla ut ur landet, och i praktiken ha någots slags näringsförbud för Tesla i Sverige, eh då är den här tingsrätten ett steg bort från det.

Veli-Pekka: Det där är oerhört dumt. Vi vill inte driva bort Tesla från landet, och jag tror inte en sekund på att Tesla kommer att lämna Sverige, det rullar över 50 000 bilar här, och jag är säker på att de vill fortsätta göra affärer i Sverige. Så att det där är skrämselpropaganda.

Programledaren: Okej. Hur många är det som fortfarande deltar i den här strejken, Veli-Pekka?

Veli-Pekka: ja, det är ju ett... Vi har ju, över hälften av de som jobbar på Tesla är ju medlemmar hos IF Metall, och...

Programledare 2: Hur många är det då, 60 pers eller...

Veli-Pekka: Ja vi har, vi har över 50 procents organisationsgrad. Hur det ser ut på lite olika stäöllen varierar från olika delar av landet. På vissa ställen är så gott som alla med, på vissa ställen ungefär...


Programledare 1: Med det sagt, är de här sympatiåtgärderna från andra fackförbund, de är avgörande för er i den här konflikten?

Veli-Pekka: Absolut. Och framförallt när Tesla gör det som man inte har gjort i Sverige sen 20-30-talet, vi har ju mörka minnen av Ådalen 31 och de här båtarna som åkte efter svenska kusten, där det var strejkbrytare från andra länder som gick in och jobbade. Eh jag vet inte Benjamin, tycker du det är okej att man arrangerar organiserat strejkbryteri, nåt som svenska arbetsgivarföreningen sa 1938 att det lägger vi av med i det här landet. Nånting som också har gjort...

Programledare 2: Vi kan väl låta Benjamin svara

Benjamin: Jamen Tesla vägrar ju sitta i fackets knä, och det är klart att IF Metall bli väldigt provocerade av detta, för om Tesla lyckas med det här så är ju då risken, från IF Metalls sida, att fler företag ser det här som en framkomlig väg. Och det är klart att hela deras modell då riskerar att rasa samman. För vem vill gå med i facket utifall det kan funka väldigt bra - vilket det gör för en majoritet av små och medelstora företag i Sverige - Sverige har en välfungerande arbetsmarknad även utan kollektivavtal, och företag och människor har ju en grundlagsskyddad rätt att inte gå med i IF Metall och inte teckna kollektivavtal, och det tycker jag man måste respektera. Säger Tesla nej, så ska det få vara ett nej också.

Programledare 2: Och problemet med det, vad är problemet?

Veli-Pekka: Problemet med det är ju att du verkar försvara att man ska kunna ha och organisera strejkbryteri. Det har arbetsgivarna varit överens om med facken att det ska man inte göra. När man slutade med det - det var också då strejkvakterna lade ifrån sig påkarna och gick hem - och sen dess har vi haft en fredlig arbetsmarknad i Sverige. Men det verkar vara en modell som du också stöttar.

Programledare 2: Men Benjamin Dousa sa ju att ett företag ska ha rätt att välja att _inte_ teckna kollektivavtal. Varför ska man inte kunna välja det?

Veli-Pekka: Nejmen det är ju så att man göra det. Och i Sverige är det också så att, om man väljer att inte ha kollektivavtal, alla aktiva handlingar har ju också olika innebörd. Här blir innebörden att här finns ingen fredsplikt. Och när det gäller sympatiåtgärder så är det faktiskt en viktig ingrediens i svenska arbetsrätten, det var någonting som arbetsgivarsidan inför huvudavtalet 38 slogs för, och såg till att det kom med...

Programledare 2: I Saltsjöbadsavtalet alltså, och det ville inte ni då, men nu försvarar ni den med näbbar och klor så att säga. Men om du benjamin Dousa skulle ändra på reglerna för sympatiåtgärder och proportionalitetsprincip, _hur_ skulle det ändras tycker du?

Benjamin: Nejmen jag tycker att det borde begränsas som man har gjort i många andra länder, alltså det här konkreta fallet: Det är klart IF Metall ska ha rätt att gå ut i strejk mot Teslas verksamhet, det är ju en grundläggande del av den svenska arbetsmarknaden, på samma sätt som Tesla ska ha rätt att ta in strejkbrytare. Men, det jag tycker är oproportionerligt, det är till exempel när man ger sig på lackeringsfirmor, bilmekaniker som kanske har kollektivavtal, och då är det ju delvis kanske vanliga Teslabilsägare, som kanske inte kan serva bilen, som inte kan lacka om bilen, och dessutom vanliga bilmekaniker, småföretagare som kanske har kollektivavtal, som drabbas av de här sympatiåtgärderna. Där tycker jag att det är oproportionerligt i den här konflikten, det har faktiskt inte med konflikten att göra. Då ger sig IF Metall sig på vanliga Teslabilsägare, och vanliga bilmekaniker.

Programledare 1: Men du säger alltså att Tesla har rätt att ta in strejkbrytare, det är din åsikt?

Benjamin: Ja, jag tycker att... jag menar, Tesla i det här fallet, varenda person är ju inte medlem i facket, och det är klart att de måste få gå till jobbet ifall de vill det.

Veli-Pekka: Jomen det har förekommit att folk som inte är med i facket bryter strejken. Men nu handlar det inte om det bara, utan nu handlar det om att mn tar in utländsk arbetskraft, man tar in folk från andra firmor, man organiserar upp ett strejkbryteri. Det är ovanligt i Sverige, och det har också gjort att det här då eskalerat. Sen är det så här med de här sympatiåtgärderna, det är ju inte så att vi har en storstrejk i Sverige, utan det handlar om att man blockerar just märket Tesla. De här bilverkstäderna, de lagar andra bilar, de sköter om andra saker, men det är just Tesla de inte...

Programledare 1: Men Veli-Pekka, jag förstår inte, att Tesla tar in arbetare från andra länder, får de inte göra vad de vill och behöver för att klara ut en sådan här situation, precis som ni i nuvarande läge har rätt att sätta igång sympatiåtgärder?

Veli-Pekka: Men på samma sätt som jag sa då, att det här är en modell som vi har haft i Sverige sedan 20-30-talet, det här gjorde att strejkvakterna lämnade påkarna hemma och arbetsgivarsidan sa att nej, vi kommer inte hålla på med organiserat strejkbryteri. Nej, jag tycker inte att det är värdigt den svenska arbetsmarknaden 2023.

Programledare 1: Okej. Att införa en slags proportionalitetsprincip som du är ute efter Benjamin Dousa, det har ju regeringspartierna, Sverigedemokraterna velat göra tidigare, samtidigt verkar det som att när vi ringer runt och pratar med deras presspersoner att det här är inte en fråga som man vill prata om just nu. Det är inte en prioriterad fråga i Tidöavtalet är en sak vi fick höra. Varför tror du att det är så?

Benjamin: Väldigt bra fråga. Tyvärr så är det på flera håll som den här regeringen, när det kommer till arbetsmarknadspolitiken, inte vågar gå fram med reformer. men som vi varit inne på tidigare, i stort sett samtliga Tidöpartier, inklusive Centerpartiet, har ju varit inne och nystat på det här tidigare. Så det finns ju en parlamentarisk majoritet att göra som de flesta andra europeiska länderna har gjort...

Programledare 1: När kommer ett sånt förslag då?

Benjamin: Förhoppningsvis under mandatperioden.

Programledare 1: Veli-Pekka, inte heller Socialdemokraterna vill rycka ut i det här läget och _försvara_ rätten till sympatiåtgärder, "fråga LO" var det svar vi fick från dem igår. Vad säger du om det, varför Socialdemokraterna är så tysta?

Veli-Pekka: Nejmen jag tror att de inte vill göra politik av det här, utan de tycker att arbetsmarknadens parter ska sköta det här. Så är det. Man ska komma ihåg att det vi har i Sverige, det är världens fredligaste arbetsmarknad. Om vi tittar på Norge och Danmark, och Finland, så är det tio gånger så många strejkdagar. Senast vi hade en sån här kraftmätning i Sverige är 1995, då var det Toys R Us. Då tog det tre månader. Så det är väldigt, väldigt sällan vi får sådana här historier i Sverige. Hela den tiden som varit har vi haft väldigt få konflikter. Jag vet inte vad det är för modell som Benjamin är ute efter, är det mer europeiskt där man har mer konflikter, där folk har en egen rätt, en individuell rätt att få en konflikt eller är det den här modellen med väldigt få konflikter man ska ha.

Benjamin: Nejmen jag tycker att man ska få bestämma själv, företag ska få bestämma själv om de ska ha kollektivavtal eller inte, medarbetare ska få bestämma om de vill jobba på ett bolag med kollektivatal eller inte. Det här är ju dessutom extremt eftertraktade jobb, om en bilmekaniker på Tesla vill byta arbetsplats så finns det hundratals andra att välja på, det är viktigt att ta med sig i den här debatten.

Programledare 2: Håller du med Veli-Pekka om att Sverige faktiskt har väldigt få - det är oftat fred på arbetsmarknaden och det beror på att parterna på arbetsmarknaden ofast kommer överens?

Benjamin: Absolut, och jag menar för många stora bolag passar modellen med kollektivavtal väldigt, väldigt bra. Den är förutsägbar, den är enkel, men för andra företag funkar det mindre bra. En nackdel med kollektivavtal är ju inflexibiliteten, att facket får extremt mycket att säga till om, ska vara med i alla processer, val av leverantörer, anställningar, befordringar, det kan ju finnas sådana skäl att företag inte vill teckna koillektivavtal.

Veli-Pekka: Benjamin kan inte mycket om MBL hör jag ju. Jag har själv jobbat på ett företag på 90-talet innan jag blev centralförhandlare på Metall, och har haft väldigt mycket centrala förhandlingar. MBL funkar inte på det sättet, man behöver inte alls få med i vartenda beslut, det handlar om att man informerar i vissa saker - inte alla - och sen bestämmer arbetsgivaren.

Programledare 2: Ni får fortsätta...

Veli-Pekka: Det är väldigt, väldigt flexibelt jämfört med har det är i andra länder

Programledare 2: Ni får fortsätta debatten senare, tack så mycket Veli-Pekka och Benjamin Dousa.
https://sverigesradio.se/artikel/debatt ... der-andras
Mycket sossefloskler från Pekka..
Mycket härlig 100 årig historia också.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Ska man lyss till professor i förvaltningsrätt, eller professor i arbetsrätt?

Som knastertorr regelverksekvilibrist väljer jag förvaltningsrätt 8 dagar av 7.

Det har nu gått två dagar. Är det imorgon som postnord senast ska yttra sig förresten?

iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
. Citerade du fel inlägg?
Det är ganska vanligt inom rätten, framförallt när det härrör förvaltningsrätt. Jag försökte förmå dig att ta till den informationen. Du väljer att spela på nån sorts oförstående. Jag ger dig inte mer av min tid.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Jag tror att han svarade på rätt inlägg. Han valde dock att inte svara supertydligt och pedagogiskt i form av att hänvisa till att det kan röra sig om myndighetsutövning.
Därmed behöver inte motparten besvara eftersom lagen är väldigt tydlig och TS roll är att förmedla skyltarna så ett interimistiskt beslut är solklart.

Sen som jag skrev tidigare så kommer frågan om huruvida TS har gjort rätt i att endast ha ett alternativ för distributionskanaler av deras produkter.
Därmed så är frågan större men klart är det att TS ska förmedla registreringsskyltar oavsett strejk/sympatiåtgärder.

Sen har vi den andra stämningen som avser besluta om PostNord kan genomföra sympatiåtgärder i och med det avtal som ingått med TS.
BTC
elbilist
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BTC »

Nicke Nyfiken skrev: 29 nov 2023 18:21
BTC skrev: 29 nov 2023 17:57
Nicke Nyfiken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.

EDIT: Tvåa på bollen.
Tål att upprepas några gånger till så vi kanske slipper följande, mycket vanliga tankegångar:

1) Ett likhetstecken mellan ”facket” och IF Metall.

1) Att den fackliga rörelsen per definition är vänster.
1) 100% av den politiskt fackliga rörelsen är vänster.

Eller finns det något borgligt parti som får pengar rakt in i partikassan från fackföreningarnas medlemsavgifter?
Nej, 100% av de fackliga organisationerna är helt enkelt inte vänster per definition. Många är politiskt obundna och har ingenting att göra med IF Metall eller S överhuvudtaget.

Fackföreningsrörelsen växte en gång fram m.h.a. arbetarrörelsen. (Och liberala element, vilket tål att poängteras). Jag är tacksam för arbetet som la grunden till dagens rörelser, men där slutar kopplingarna.

Jag själv är konservativ och har haft en relativt hög position på central plats inom vårt förbund. Närmast företroendevalda på lokal nivå var aktiv moderat. Vårt arbete bestod i att företräda medlemmarnas intressen och att tillsammans med arbetsgivaren försöka ta ett gemensamt ansvar för verksamheten och dess utveckling. Ingen dold agenda, inga hemliga bidrag. Politiskt var förbundet helt oberoende och medlemmarnas politiska hemvist var helt oväsentlig.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_YJ7 »

iAkita skrev: 29 nov 2023 17:41
agehall skrev: 29 nov 2023 17:01
iAkita skrev: 29 nov 2023 16:58
Jaha, och vad har det med saken att göra? Får bara personer som röstar på samma parti som du uttala sig, eller menar du att han ljuger?
Nej, poängen är att kopplingen mellan fackföreningsrörelsen och S är ganska stark. Det är på inget sätt förvånande att aktiva S-politiker (ja, han hade väl lagt av nu, men man får nog ändå anta att han har fortsatt stark koppling till partiet) går ut i strejk med de villkor som erbjuds. Det hade ju varit extremt illa om inte ens de som politiskt sympatiserar med detta vill strejka.
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
Du snackade förut om löneutvecklingen för strejkare. Tobias är helt klart modig. Hans namn finns på Internet och är nu brännmärkt som bråkmakare. Med tanke på att HR systemen i princip är självgooglande idag så lär det gå långt mellan anställningsintervjuerna i framtiden. Karriären inom partiet, facket eller olika kringorganisationer ligger väl öppen. Det finns väl inga politiker oavsett parti idag som faktiskt haft ett riktigt jobb nån längre tid.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Johan_YJ7 skrev: 29 nov 2023 19:44
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:41
agehall skrev: 29 nov 2023 17:01
iAkita skrev: 29 nov 2023 16:58
Jaha, och vad har det med saken att göra? Får bara personer som röstar på samma parti som du uttala sig, eller menar du att han ljuger?
Nej, poängen är att kopplingen mellan fackföreningsrörelsen och S är ganska stark. Det är på inget sätt förvånande att aktiva S-politiker (ja, han hade väl lagt av nu, men man får nog ändå anta att han har fortsatt stark koppling till partiet) går ut i strejk med de villkor som erbjuds. Det hade ju varit extremt illa om inte ens de som politiskt sympatiserar med detta vill strejka.
Jaha. Det gör det väl inte mindre intressant att ta del av den information inifrån Tesla som han förmedlar?

Men för all del, jag ska inte störa de som hellre för en diskussion baserad på lösa spekulationer och antaganden än lyssnar på någon som faktiskt har insikt i frågan. Framförallt vill jag inte vara delaktig i en diskussion där något som kan liknas vid politisk åsiktsregistrering används för att misstänkliggöra sina meningsmotståndare och för att slippa kommentera sakfrågan i sig.
Du snackade förut om löneutvecklingen för strejkare. Tobias är helt klart modig. Hans namn finns på Internet och är nu brännmärkt som bråkmakare. Med tanke på att HR systemen i princip är självgooglande idag så lär det gå långt mellan anställningsintervjuerna i framtiden. Karriären inom partiet, facket eller olika kringorganisationer ligger väl öppen. Det finns väl inga politiker oavsett parti idag som faktiskt haft ett riktigt jobb nån längre tid.
Vilket i sin tur skulle vara en rimlig förklaring till varför så få strejkar. Dessutom påvisar dina antaganden vikten av att IF Metall fortsätter driva frågan, för att vi inte åter ska hamna i situation där "bråkmakare", det vill säga människor som vågar stå upp mot sin arbetsgivare för att få bättre villkor, brännmärks. Om du nu har rätt vill säga.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 19:41
iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Jag tror att han svarade på rätt inlägg. Han valde dock att inte svara supertydligt och pedagogiskt i form av att hänvisa till att det kan röra sig om myndighetsutövning.
Därmed behöver inte motparten besvara eftersom lagen är väldigt tydlig och TS roll är att förmedla skyltarna så ett interimistiskt beslut är solklart.

Sen som jag skrev tidigare så kommer frågan om huruvida TS har gjort rätt i att endast ha ett alternativ för distributionskanaler av deras produkter.
Därmed så är frågan större men klart är det att TS ska förmedla registreringsskyltar oavsett strejk/sympatiåtgärder.

Sen har vi den andra stämningen som avser besluta om PostNord kan genomföra sympatiåtgärder i och med det avtal som ingått med TS.
Jag tar det en gång till: 15:e kapitlet, 5:e paragrafen, 3:e stycket, säger absolut noll och intet om någon av dessa saker. Interimistiska beslut utan att motparten först får yttra sig får endast fattas om det ligger fara i dröjsmål. Det vill säga en sabotagerisk. Så är uppenbart inte fallet i det här målet och det tror jag inte någon förnekar.

Men jag lägger ner den här diskussionen, eftersom ingen verkar vara intresserad av att sätta sig in i det tillämpliga lagrummet utan hellre diskuterar frågor som regleras i ett helt annat lagrum. Diskussionen blir menlös om man inte diskuterar samma sak. Så jag föreslår att vi pausar den till det finns ny information i målet. Jag kommer iallafall göra det.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
niklas12
Inlägg: 2591
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

BTC skrev: 29 nov 2023 19:43
Nicke Nyfiken skrev: 29 nov 2023 18:21
BTC skrev: 29 nov 2023 17:57
Nicke Nyfiken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.

EDIT: Tvåa på bollen.
Tål att upprepas några gånger till så vi kanske slipper följande, mycket vanliga tankegångar:

1) Ett likhetstecken mellan ”facket” och IF Metall.

1) Att den fackliga rörelsen per definition är vänster.
1) 100% av den politiskt fackliga rörelsen är vänster.

Eller finns det något borgligt parti som får pengar rakt in i partikassan från fackföreningarnas medlemsavgifter?
Nej, 100% av de fackliga organisationerna är helt enkelt inte vänster per definition. Många är politiskt obundna och har ingenting att göra med IF Metall eller S överhuvudtaget.

Fackföreningsrörelsen växte en gång fram m.h.a. arbetarrörelsen. (Och liberala element, vilket tål att poängteras). Jag är tacksam för arbetet som la grunden till dagens rörelser, men där slutar kopplingarna.

Jag själv är konservativ och har haft en relativt hög position på central plats inom vårt förbund. Närmast företroendevalda på lokal nivå var aktiv moderat. Vårt arbete bestod i att företräda medlemmarnas intressen och att tillsammans med arbetsgivaren försöka ta ett gemensamt ansvar för verksamheten och dess utveckling. Ingen dold agenda, inga hemliga bidrag. Politiskt var förbundet helt oberoende och medlemmarnas politiska hemvist var helt oväsentlig.
Vilka fackförbund är politiskt obundna ?
Och vilket fackförbund ska man som bilmekaniker välja för att inte gynna Socialdemokratin?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
roffe_s
elbilist
Inlägg: 688
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

niklas12 skrev: 29 nov 2023 21:02
Vilka fackförbund är politiskt obundna ?
Och vilket fackförbund ska man som bilmekaniker välja för att inte gynna Socialdemokratin?
https://www.sac.se/

Du kan tydligen ansöka vad än Du jobbar med. Varsågod :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Profion »

iAkita skrev: 29 nov 2023 20:04
Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 19:41
iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Jag tror att han svarade på rätt inlägg. Han valde dock att inte svara supertydligt och pedagogiskt i form av att hänvisa till att det kan röra sig om myndighetsutövning.
Därmed behöver inte motparten besvara eftersom lagen är väldigt tydlig och TS roll är att förmedla skyltarna så ett interimistiskt beslut är solklart.

Sen som jag skrev tidigare så kommer frågan om huruvida TS har gjort rätt i att endast ha ett alternativ för distributionskanaler av deras produkter.
Därmed så är frågan större men klart är det att TS ska förmedla registreringsskyltar oavsett strejk/sympatiåtgärder.

Sen har vi den andra stämningen som avser besluta om PostNord kan genomföra sympatiåtgärder i och med det avtal som ingått med TS.
Jag tar det en gång till: 15:e kapitlet, 5:e paragrafen, 3:e stycket, säger absolut noll och intet om någon av dessa saker. Interimistiska beslut utan att motparten först får yttra sig får endast fattas om det ligger fara i dröjsmål. Det vill säga en sabotagerisk. Så är uppenbart inte fallet i det här målet och det tror jag inte någon förnekar.

Men jag lägger ner den här diskussionen, eftersom ingen verkar vara intresserad av att sätta sig in i det tillämpliga lagrummet utan hellre diskuterar frågor som regleras i ett helt annat lagrum. Diskussionen blir menlös om man inte diskuterar samma sak. Så jag föreslår att vi pausar den till det finns ny information i målet. Jag kommer iallafall göra det.
Den springande punkten i ditt resonemang tycks var att din tolkning av betydelsen "Om det är fara i dröjsmål" (saxat ur RB Kap 15 5§ 3st) är annan än den av Norrköpings Tingsrätt.
En bedömning av "fara" i detta hänseende skulle kunna vara hotet mot kärandes möjlighet till att sälja bilar utan att beredas möjlighet att erhålla registreringsskyltar.
//Micke

2023 M3P
niklas12
Inlägg: 2591
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

roffe_s skrev: 29 nov 2023 21:10
niklas12 skrev: 29 nov 2023 21:02
Vilka fackförbund är politiskt obundna ?
Och vilket fackförbund ska man som bilmekaniker välja för att inte gynna Socialdemokratin?
https://www.sac.se/

Du kan tydligen ansöka vad än Du jobbar med. Varsågod :)
Ajdå Det verkar vara värre med det politiska oberoendet
Från SAC
https://www.lag-avtal.se/tidningen/synd ... am/1502270

https://expo.se/nyheter/2010/06/syndika ... e-sd-lokal
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

iAkita skrev: 29 nov 2023 20:04
Fosilfri2035 skrev: 29 nov 2023 19:41
iAkita skrev: 29 nov 2023 19:31
Airlift skrev: 29 nov 2023 19:27
iAkita skrev: 29 nov 2023 17:44
Återigen, det där har ingen relevans för om ett interimistiskt beslut kan fattas utan att motparten först får yttra sig. Möjligtvis har det relevans för målet i sig och tingsrättens slutliga beslut, men det är inte prövat ännu.
Myndighetsutövning smäller högre än postnord. Det är inte en fråga om strejkbryteri att tesla får hämta skyltar själva, då vare sig skylttillverkaren eller TS är uttagna i sympatistrejk, emedan postnord är det.
Du anser att det inte är relevant, men jag får nog välja att inte ge dig erkännande i den saken.
Alltså skriver vi ens om samma sak? Jag försöker föra en diskussion om under vilka förutsättningar en domstol kan fatta interimistiska beslut utan om motparten först får möjlighet att yttra sig, samt om de har befogenhet att tvinga en myndighet att delegera delar av sitt myndighetsuppdrag till ett av rätten utpekat privat företag. Du verkar svara på något helt annat. Citerade du fel inlägg?
Jag tror att han svarade på rätt inlägg. Han valde dock att inte svara supertydligt och pedagogiskt i form av att hänvisa till att det kan röra sig om myndighetsutövning.
Därmed behöver inte motparten besvara eftersom lagen är väldigt tydlig och TS roll är att förmedla skyltarna så ett interimistiskt beslut är solklart.

Sen som jag skrev tidigare så kommer frågan om huruvida TS har gjort rätt i att endast ha ett alternativ för distributionskanaler av deras produkter.
Därmed så är frågan större men klart är det att TS ska förmedla registreringsskyltar oavsett strejk/sympatiåtgärder.

Sen har vi den andra stämningen som avser besluta om PostNord kan genomföra sympatiåtgärder i och med det avtal som ingått med TS.
Jag tar det en gång till: 15:e kapitlet, 5:e paragrafen, 3:e stycket, säger absolut noll och intet om någon av dessa saker. Interimistiska beslut utan att motparten först får yttra sig får endast fattas om det ligger fara i dröjsmål. Det vill säga en sabotagerisk. Så är uppenbart inte fallet i det här målet och det tror jag inte någon förnekar.

Men jag lägger ner den här diskussionen, eftersom ingen verkar vara intresserad av att sätta sig in i det tillämpliga lagrummet utan hellre diskuterar frågor som regleras i ett helt annat lagrum. Diskussionen blir menlös om man inte diskuterar samma sak. Så jag föreslår att vi pausar den till det finns ny information i målet. Jag kommer iallafall göra det.
Att hålla i taktpinnen och föra diskussionen från ett visst perspektiv för att påtala att andra inte tillför något till diskussionen är inte givande bara för att man inte delar ens syn.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 688
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

niklas12 skrev: 29 nov 2023 21:25
roffe_s skrev: 29 nov 2023 21:10
niklas12 skrev: 29 nov 2023 21:02
Vilka fackförbund är politiskt obundna ?
Och vilket fackförbund ska man som bilmekaniker välja för att inte gynna Socialdemokratin?
https://www.sac.se/

Du kan tydligen ansöka vad än Du jobbar med. Varsågod :)
Ajdå Det verkar vara värre med det politiska oberoendet
Från SAC
https://www.lag-avtal.se/tidningen/synd ... am/1502270

https://expo.se/nyheter/2010/06/syndika ... e-sd-lokal
Detta är också från deras sida, det kan vara smartare läsa i rätt meny. Oberoende innebär att de fritt kan välja fighter själva :) Precis vad Du frågade efter.
IMG_0035.png
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar