Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Följande är en transkribering av debatten i gårdagens Studio Ett, 2023-11-28. Jag tycker det sägs en del intressant, bland annat påståendet från Metall om hur många medlemmar de har hos Tesla!
Programledare 1: Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall som driver den här strejken mot Tesla är med oss i studion, det är också Benjamin Dousa, tillträdande vd för branschorganisationen Företagarna. Välkomna båda två. Om vi börjar med den här nya nivån i konflikten, vad säger ni om de här två tingsrättsbesluten och deras betydelse, Veli-pekka först.
Veli-Pekka: Nejmen jag förutsätter ju att myndigheterna och staten håller sig neutrala i en sån här arbetsmarknadskonflikt, och att man inte nu börjar ändra regler till förmån för den ena eller den andra.
Programledare 1: Okej. Vad säger du, benjamin Dousa?
Benjamin: Att det ska bli intressant att följa, men regelverket är ju riggat till fackens fördel.
Programledare 1: Hurdå? Förklara.
Benjamin: Nejman att man kan vidta den här typen av breda sympatiåtgärder som jag tycker är oproportionerliga också. Alltså att Tesla nu eventuellt inte får ta ut sina egna registreringsskyltar, det slår mot kunderna, som i grund och botten är helt oskyldiga i den här konflikten. Det är klart att på en arbetsmarknad så ska både arbetstagare och arbetsgivare kunna vidta konfliktåtgärder mot varandra - det är så den svenska modellen är uppbyggd - men att man kan dra in... dessutom företag som kanske har kollektivavtal och där det råder fredsplikt i grund och botten - i den här konflikten, det tycker jag är oproportionerligt.
Programledare 1: Nu sa väl iochförsig tingsrätten i Norrköping att Tesla får hämta ut de här registreringsskyltarna...
Benjamin: Tillsvidare
Programledare 1: ...de här registeringsskyltarna tillsvidare. Veli-Pekka vad säger du, oproportionerligt detta?
Veli-Pekka: Näe. Alltså, vi har ingen proportionalitetsprincip i det här landet, och när man tittar på, när man gör en sån förändr... en sån jämförelse, då tittar man också på vad är skadan av en sån här konflikt om man låter den gå vidare. Säg att vi inte träffar avtal med Tesla, vad får det för skadeverkninhgar? Och det är i proportion till det som man också måste kunna vidta konfliktåtgärder.
Programledare 2: Men är det ett bakslag för er, skulle du säga, det här interimistiska beslutet från Norrköpings tingsrätt igår då att de inte kan hålla inne, att Transportstyrelsen då inte kan hålla inne de här registreringsskyltarna.
Veli-Pekka: Nejmen allt... allt som gör att Tesla kan gå runt den här konflikten, gör ju naturligtvis att konflikten kan bli ännu mer långvarig och så vidare. Tesla har ju visat prov på att gå runt det här, exempelvis så gör de något som är väldigt, väldigt okonventionellt i det här landet, som man inte har gjort sen 20-30-talet, man organiserar upp strejkbryteri och tar in alltså arbetskraft från utlandet, från andra firmor, för att göra de jobben som våra medlemmar som strejkar skulle gjort. Och det innebär naturligtvis att då är vi också tvungna att vidta andra åtgärder än man hade gjort om man bara haft en primärkonflikt som fungerar.
Programledare 2: Mm. Vad säger du om det här beslutet i Norrköpings tingsrätt då, Benjamin Dousa? Är det en fingervisning om att Tesla är på rätt väg?
Benjamin: Nejmen det återstår väl att se. Men det är klart att det här är ju ett bakslag för IF Metall, det blir ju mycket tuffare. Och hade de lyckats med det de vill göra, i praktiken att driva Tesla ut ur landet, och i praktiken ha någots slags näringsförbud för Tesla i Sverige, eh då är den här tingsrätten ett steg bort från det.
Veli-Pekka: Det där är oerhört dumt. Vi vill inte driva bort Tesla från landet, och jag tror inte en sekund på att Tesla kommer att lämna Sverige, det rullar över 50 000 bilar här, och jag är säker på att de vill fortsätta göra affärer i Sverige. Så att det där är skrämselpropaganda.
Programledaren: Okej. Hur många är det som fortfarande deltar i den här strejken, Veli-Pekka?
Veli-Pekka: ja, det är ju ett... Vi har ju, över hälften av de som jobbar på Tesla är ju medlemmar hos IF Metall, och...
Programledare 2: Hur många är det då, 60 pers eller...
Veli-Pekka: Ja vi har, vi har över 50 procents organisationsgrad. Hur det ser ut på lite olika stäöllen varierar från olika delar av landet. På vissa ställen är så gott som alla med, på vissa ställen ungefär...
Programledare 1: Med det sagt, är de här sympatiåtgärderna från andra fackförbund, de är avgörande för er i den här konflikten?
Veli-Pekka: Absolut. Och framförallt när Tesla gör det som man inte har gjort i Sverige sen 20-30-talet, vi har ju mörka minnen av Ådalen 31 och de här båtarna som åkte efter svenska kusten, där det var strejkbrytare från andra länder som gick in och jobbade. Eh jag vet inte Benjamin, tycker du det är okej att man arrangerar organiserat strejkbryteri, nåt som svenska arbetsgivarföreningen sa 1938 att det lägger vi av med i det här landet. Nånting som också har gjort...
Programledare 2: Vi kan väl låta Benjamin svara
Benjamin: Jamen Tesla vägrar ju sitta i fackets knä, och det är klart att IF Metall bli väldigt provocerade av detta, för om Tesla lyckas med det här så är ju då risken, från IF Metalls sida, att fler företag ser det här som en framkomlig väg. Och det är klart att hela deras modell då riskerar att rasa samman. För vem vill gå med i facket utifall det kan funka väldigt bra - vilket det gör för en majoritet av små och medelstora företag i Sverige - Sverige har en välfungerande arbetsmarknad även utan kollektivavtal, och företag och människor har ju en grundlagsskyddad rätt att inte gå med i IF Metall och inte teckna kollektivavtal, och det tycker jag man måste respektera. Säger Tesla nej, så ska det få vara ett nej också.
Programledare 2: Och problemet med det, vad är problemet?
Veli-Pekka: Problemet med det är ju att du verkar försvara att man ska kunna ha och organisera strejkbryteri. Det har arbetsgivarna varit överens om med facken att det ska man inte göra. När man slutade med det - det var också då strejkvakterna lade ifrån sig påkarna och gick hem - och sen dess har vi haft en fredlig arbetsmarknad i Sverige. Men det verkar vara en modell som du också stöttar.
Programledare 2: Men Benjamin Dousa sa ju att ett företag ska ha rätt att välja att _inte_ teckna kollektivavtal. Varför ska man inte kunna välja det?
Veli-Pekka: Nejmen det är ju så att man göra det. Och i Sverige är det också så att, om man väljer att inte ha kollektivavtal, alla aktiva handlingar har ju också olika innebörd. Här blir innebörden att här finns ingen fredsplikt. Och när det gäller sympatiåtgärder så är det faktiskt en viktig ingrediens i svenska arbetsrätten, det var någonting som arbetsgivarsidan inför huvudavtalet 38 slogs för, och såg till att det kom med...
Programledare 2: I Saltsjöbadsavtalet alltså, och det ville inte ni då, men nu försvarar ni den med näbbar och klor så att säga. Men om du benjamin Dousa skulle ändra på reglerna för sympatiåtgärder och proportionalitetsprincip, _hur_ skulle det ändras tycker du?
Benjamin: Nejmen jag tycker att det borde begränsas som man har gjort i många andra länder, alltså det här konkreta fallet: Det är klart IF Metall ska ha rätt att gå ut i strejk mot Teslas verksamhet, det är ju en grundläggande del av den svenska arbetsmarknaden, på samma sätt som Tesla ska ha rätt att ta in strejkbrytare. Men, det jag tycker är oproportionerligt, det är till exempel när man ger sig på lackeringsfirmor, bilmekaniker som kanske har kollektivavtal, och då är det ju delvis kanske vanliga Teslabilsägare, som kanske inte kan serva bilen, som inte kan lacka om bilen, och dessutom vanliga bilmekaniker, småföretagare som kanske har kollektivavtal, som drabbas av de här sympatiåtgärderna. Där tycker jag att det är oproportionerligt i den här konflikten, det har faktiskt inte med konflikten att göra. Då ger sig IF Metall sig på vanliga Teslabilsägare, och vanliga bilmekaniker.
Programledare 1: Men du säger alltså att Tesla har rätt att ta in strejkbrytare, det är din åsikt?
Benjamin: Ja, jag tycker att... jag menar, Tesla i det här fallet, varenda person är ju inte medlem i facket, och det är klart att de måste få gå till jobbet ifall de vill det.
Veli-Pekka: Jomen det har förekommit att folk som inte är med i facket bryter strejken. Men nu handlar det inte om det bara, utan nu handlar det om att mn tar in utländsk arbetskraft, man tar in folk från andra firmor, man organiserar upp ett strejkbryteri. Det är ovanligt i Sverige, och det har också gjort att det här då eskalerat. Sen är det så här med de här sympatiåtgärderna, det är ju inte så att vi har en storstrejk i Sverige, utan det handlar om att man blockerar just märket Tesla. De här bilverkstäderna, de lagar andra bilar, de sköter om andra saker, men det är just Tesla de inte...
Programledare 1: Men Veli-Pekka, jag förstår inte, att Tesla tar in arbetare från andra länder, får de inte göra vad de vill och behöver för att klara ut en sådan här situation, precis som ni i nuvarande läge har rätt att sätta igång sympatiåtgärder?
Veli-Pekka: Men på samma sätt som jag sa då, att det här är en modell som vi har haft i Sverige sedan 20-30-talet, det här gjorde att strejkvakterna lämnade påkarna hemma och arbetsgivarsidan sa att nej, vi kommer inte hålla på med organiserat strejkbryteri. Nej, jag tycker inte att det är värdigt den svenska arbetsmarknaden 2023.
Programledare 1: Okej. Att införa en slags proportionalitetsprincip som du är ute efter Benjamin Dousa, det har ju regeringspartierna, Sverigedemokraterna velat göra tidigare, samtidigt verkar det som att när vi ringer runt och pratar med deras presspersoner att det här är inte en fråga som man vill prata om just nu. Det är inte en prioriterad fråga i Tidöavtalet är en sak vi fick höra. Varför tror du att det är så?
Benjamin: Väldigt bra fråga. Tyvärr så är det på flera håll som den här regeringen, när det kommer till arbetsmarknadspolitiken, inte vågar gå fram med reformer. men som vi varit inne på tidigare, i stort sett samtliga Tidöpartier, inklusive Centerpartiet, har ju varit inne och nystat på det här tidigare. Så det finns ju en parlamentarisk majoritet att göra som de flesta andra europeiska länderna har gjort...
Programledare 1: När kommer ett sånt förslag då?
Benjamin: Förhoppningsvis under mandatperioden.
Programledare 1: Veli-Pekka, inte heller Socialdemokraterna vill rycka ut i det här läget och _försvara_ rätten till sympatiåtgärder, "fråga LO" var det svar vi fick från dem igår. Vad säger du om det, varför Socialdemokraterna är så tysta?
Veli-Pekka: Nejmen jag tror att de inte vill göra politik av det här, utan de tycker att arbetsmarknadens parter ska sköta det här. Så är det. Man ska komma ihåg att det vi har i Sverige, det är världens fredligaste arbetsmarknad. Om vi tittar på Norge och Danmark, och Finland, så är det tio gånger så många strejkdagar. Senast vi hade en sån här kraftmätning i Sverige är 1995, då var det Toys R Us. Då tog det tre månader. Så det är väldigt, väldigt sällan vi får sådana här historier i Sverige. Hela den tiden som varit har vi haft väldigt få konflikter. Jag vet inte vad det är för modell som Benjamin är ute efter, är det mer europeiskt där man har mer konflikter, där folk har en egen rätt, en individuell rätt att få en konflikt eller är det den här modellen med väldigt få konflikter man ska ha.
Benjamin: Nejmen jag tycker att man ska få bestämma själv, företag ska få bestämma själv om de ska ha kollektivavtal eller inte, medarbetare ska få bestämma om de vill jobba på ett bolag med kollektivatal eller inte. Det här är ju dessutom extremt eftertraktade jobb, om en bilmekaniker på Tesla vill byta arbetsplats så finns det hundratals andra att välja på, det är viktigt att ta med sig i den här debatten.
Programledare 2: Håller du med Veli-Pekka om att Sverige faktiskt har väldigt få - det är oftat fred på arbetsmarknaden och det beror på att parterna på arbetsmarknaden ofast kommer överens?
Benjamin: Absolut, och jag menar för många stora bolag passar modellen med kollektivavtal väldigt, väldigt bra. Den är förutsägbar, den är enkel, men för andra företag funkar det mindre bra. En nackdel med kollektivavtal är ju inflexibiliteten, att facket får extremt mycket att säga till om, ska vara med i alla processer, val av leverantörer, anställningar, befordringar, det kan ju finnas sådana skäl att företag inte vill teckna koillektivavtal.
Veli-Pekka: Benjamin kan inte mycket om MBL hör jag ju. Jag har själv jobbat på ett företag på 90-talet innan jag blev centralförhandlare på Metall, och har haft väldigt mycket centrala förhandlingar. MBL funkar inte på det sättet, man behöver inte alls få med i vartenda beslut, det handlar om att man informerar i vissa saker - inte alla - och sen bestämmer arbetsgivaren.
Programledare 2: Ni får fortsätta...
Veli-Pekka: Det är väldigt, väldigt flexibelt jämfört med har det är i andra länder
Programledare 2: Ni får fortsätta debatten senare, tack så mycket Veli-Pekka och Benjamin Dousa.
https://sverigesradio.se/artikel/debatt ... der-andras
Programledare 1: Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall som driver den här strejken mot Tesla är med oss i studion, det är också Benjamin Dousa, tillträdande vd för branschorganisationen Företagarna. Välkomna båda två. Om vi börjar med den här nya nivån i konflikten, vad säger ni om de här två tingsrättsbesluten och deras betydelse, Veli-pekka först.
Veli-Pekka: Nejmen jag förutsätter ju att myndigheterna och staten håller sig neutrala i en sån här arbetsmarknadskonflikt, och att man inte nu börjar ändra regler till förmån för den ena eller den andra.
Programledare 1: Okej. Vad säger du, benjamin Dousa?
Benjamin: Att det ska bli intressant att följa, men regelverket är ju riggat till fackens fördel.
Programledare 1: Hurdå? Förklara.
Benjamin: Nejman att man kan vidta den här typen av breda sympatiåtgärder som jag tycker är oproportionerliga också. Alltså att Tesla nu eventuellt inte får ta ut sina egna registreringsskyltar, det slår mot kunderna, som i grund och botten är helt oskyldiga i den här konflikten. Det är klart att på en arbetsmarknad så ska både arbetstagare och arbetsgivare kunna vidta konfliktåtgärder mot varandra - det är så den svenska modellen är uppbyggd - men att man kan dra in... dessutom företag som kanske har kollektivavtal och där det råder fredsplikt i grund och botten - i den här konflikten, det tycker jag är oproportionerligt.
Programledare 1: Nu sa väl iochförsig tingsrätten i Norrköping att Tesla får hämta ut de här registreringsskyltarna...
Benjamin: Tillsvidare
Programledare 1: ...de här registeringsskyltarna tillsvidare. Veli-Pekka vad säger du, oproportionerligt detta?
Veli-Pekka: Näe. Alltså, vi har ingen proportionalitetsprincip i det här landet, och när man tittar på, när man gör en sån förändr... en sån jämförelse, då tittar man också på vad är skadan av en sån här konflikt om man låter den gå vidare. Säg att vi inte träffar avtal med Tesla, vad får det för skadeverkninhgar? Och det är i proportion till det som man också måste kunna vidta konfliktåtgärder.
Programledare 2: Men är det ett bakslag för er, skulle du säga, det här interimistiska beslutet från Norrköpings tingsrätt igår då att de inte kan hålla inne, att Transportstyrelsen då inte kan hålla inne de här registreringsskyltarna.
Veli-Pekka: Nejmen allt... allt som gör att Tesla kan gå runt den här konflikten, gör ju naturligtvis att konflikten kan bli ännu mer långvarig och så vidare. Tesla har ju visat prov på att gå runt det här, exempelvis så gör de något som är väldigt, väldigt okonventionellt i det här landet, som man inte har gjort sen 20-30-talet, man organiserar upp strejkbryteri och tar in alltså arbetskraft från utlandet, från andra firmor, för att göra de jobben som våra medlemmar som strejkar skulle gjort. Och det innebär naturligtvis att då är vi också tvungna att vidta andra åtgärder än man hade gjort om man bara haft en primärkonflikt som fungerar.
Programledare 2: Mm. Vad säger du om det här beslutet i Norrköpings tingsrätt då, Benjamin Dousa? Är det en fingervisning om att Tesla är på rätt väg?
Benjamin: Nejmen det återstår väl att se. Men det är klart att det här är ju ett bakslag för IF Metall, det blir ju mycket tuffare. Och hade de lyckats med det de vill göra, i praktiken att driva Tesla ut ur landet, och i praktiken ha någots slags näringsförbud för Tesla i Sverige, eh då är den här tingsrätten ett steg bort från det.
Veli-Pekka: Det där är oerhört dumt. Vi vill inte driva bort Tesla från landet, och jag tror inte en sekund på att Tesla kommer att lämna Sverige, det rullar över 50 000 bilar här, och jag är säker på att de vill fortsätta göra affärer i Sverige. Så att det där är skrämselpropaganda.
Programledaren: Okej. Hur många är det som fortfarande deltar i den här strejken, Veli-Pekka?
Veli-Pekka: ja, det är ju ett... Vi har ju, över hälften av de som jobbar på Tesla är ju medlemmar hos IF Metall, och...
Programledare 2: Hur många är det då, 60 pers eller...
Veli-Pekka: Ja vi har, vi har över 50 procents organisationsgrad. Hur det ser ut på lite olika stäöllen varierar från olika delar av landet. På vissa ställen är så gott som alla med, på vissa ställen ungefär...
Programledare 1: Med det sagt, är de här sympatiåtgärderna från andra fackförbund, de är avgörande för er i den här konflikten?
Veli-Pekka: Absolut. Och framförallt när Tesla gör det som man inte har gjort i Sverige sen 20-30-talet, vi har ju mörka minnen av Ådalen 31 och de här båtarna som åkte efter svenska kusten, där det var strejkbrytare från andra länder som gick in och jobbade. Eh jag vet inte Benjamin, tycker du det är okej att man arrangerar organiserat strejkbryteri, nåt som svenska arbetsgivarföreningen sa 1938 att det lägger vi av med i det här landet. Nånting som också har gjort...
Programledare 2: Vi kan väl låta Benjamin svara
Benjamin: Jamen Tesla vägrar ju sitta i fackets knä, och det är klart att IF Metall bli väldigt provocerade av detta, för om Tesla lyckas med det här så är ju då risken, från IF Metalls sida, att fler företag ser det här som en framkomlig väg. Och det är klart att hela deras modell då riskerar att rasa samman. För vem vill gå med i facket utifall det kan funka väldigt bra - vilket det gör för en majoritet av små och medelstora företag i Sverige - Sverige har en välfungerande arbetsmarknad även utan kollektivavtal, och företag och människor har ju en grundlagsskyddad rätt att inte gå med i IF Metall och inte teckna kollektivavtal, och det tycker jag man måste respektera. Säger Tesla nej, så ska det få vara ett nej också.
Programledare 2: Och problemet med det, vad är problemet?
Veli-Pekka: Problemet med det är ju att du verkar försvara att man ska kunna ha och organisera strejkbryteri. Det har arbetsgivarna varit överens om med facken att det ska man inte göra. När man slutade med det - det var också då strejkvakterna lade ifrån sig påkarna och gick hem - och sen dess har vi haft en fredlig arbetsmarknad i Sverige. Men det verkar vara en modell som du också stöttar.
Programledare 2: Men Benjamin Dousa sa ju att ett företag ska ha rätt att välja att _inte_ teckna kollektivavtal. Varför ska man inte kunna välja det?
Veli-Pekka: Nejmen det är ju så att man göra det. Och i Sverige är det också så att, om man väljer att inte ha kollektivavtal, alla aktiva handlingar har ju också olika innebörd. Här blir innebörden att här finns ingen fredsplikt. Och när det gäller sympatiåtgärder så är det faktiskt en viktig ingrediens i svenska arbetsrätten, det var någonting som arbetsgivarsidan inför huvudavtalet 38 slogs för, och såg till att det kom med...
Programledare 2: I Saltsjöbadsavtalet alltså, och det ville inte ni då, men nu försvarar ni den med näbbar och klor så att säga. Men om du benjamin Dousa skulle ändra på reglerna för sympatiåtgärder och proportionalitetsprincip, _hur_ skulle det ändras tycker du?
Benjamin: Nejmen jag tycker att det borde begränsas som man har gjort i många andra länder, alltså det här konkreta fallet: Det är klart IF Metall ska ha rätt att gå ut i strejk mot Teslas verksamhet, det är ju en grundläggande del av den svenska arbetsmarknaden, på samma sätt som Tesla ska ha rätt att ta in strejkbrytare. Men, det jag tycker är oproportionerligt, det är till exempel när man ger sig på lackeringsfirmor, bilmekaniker som kanske har kollektivavtal, och då är det ju delvis kanske vanliga Teslabilsägare, som kanske inte kan serva bilen, som inte kan lacka om bilen, och dessutom vanliga bilmekaniker, småföretagare som kanske har kollektivavtal, som drabbas av de här sympatiåtgärderna. Där tycker jag att det är oproportionerligt i den här konflikten, det har faktiskt inte med konflikten att göra. Då ger sig IF Metall sig på vanliga Teslabilsägare, och vanliga bilmekaniker.
Programledare 1: Men du säger alltså att Tesla har rätt att ta in strejkbrytare, det är din åsikt?
Benjamin: Ja, jag tycker att... jag menar, Tesla i det här fallet, varenda person är ju inte medlem i facket, och det är klart att de måste få gå till jobbet ifall de vill det.
Veli-Pekka: Jomen det har förekommit att folk som inte är med i facket bryter strejken. Men nu handlar det inte om det bara, utan nu handlar det om att mn tar in utländsk arbetskraft, man tar in folk från andra firmor, man organiserar upp ett strejkbryteri. Det är ovanligt i Sverige, och det har också gjort att det här då eskalerat. Sen är det så här med de här sympatiåtgärderna, det är ju inte så att vi har en storstrejk i Sverige, utan det handlar om att man blockerar just märket Tesla. De här bilverkstäderna, de lagar andra bilar, de sköter om andra saker, men det är just Tesla de inte...
Programledare 1: Men Veli-Pekka, jag förstår inte, att Tesla tar in arbetare från andra länder, får de inte göra vad de vill och behöver för att klara ut en sådan här situation, precis som ni i nuvarande läge har rätt att sätta igång sympatiåtgärder?
Veli-Pekka: Men på samma sätt som jag sa då, att det här är en modell som vi har haft i Sverige sedan 20-30-talet, det här gjorde att strejkvakterna lämnade påkarna hemma och arbetsgivarsidan sa att nej, vi kommer inte hålla på med organiserat strejkbryteri. Nej, jag tycker inte att det är värdigt den svenska arbetsmarknaden 2023.
Programledare 1: Okej. Att införa en slags proportionalitetsprincip som du är ute efter Benjamin Dousa, det har ju regeringspartierna, Sverigedemokraterna velat göra tidigare, samtidigt verkar det som att när vi ringer runt och pratar med deras presspersoner att det här är inte en fråga som man vill prata om just nu. Det är inte en prioriterad fråga i Tidöavtalet är en sak vi fick höra. Varför tror du att det är så?
Benjamin: Väldigt bra fråga. Tyvärr så är det på flera håll som den här regeringen, när det kommer till arbetsmarknadspolitiken, inte vågar gå fram med reformer. men som vi varit inne på tidigare, i stort sett samtliga Tidöpartier, inklusive Centerpartiet, har ju varit inne och nystat på det här tidigare. Så det finns ju en parlamentarisk majoritet att göra som de flesta andra europeiska länderna har gjort...
Programledare 1: När kommer ett sånt förslag då?
Benjamin: Förhoppningsvis under mandatperioden.
Programledare 1: Veli-Pekka, inte heller Socialdemokraterna vill rycka ut i det här läget och _försvara_ rätten till sympatiåtgärder, "fråga LO" var det svar vi fick från dem igår. Vad säger du om det, varför Socialdemokraterna är så tysta?
Veli-Pekka: Nejmen jag tror att de inte vill göra politik av det här, utan de tycker att arbetsmarknadens parter ska sköta det här. Så är det. Man ska komma ihåg att det vi har i Sverige, det är världens fredligaste arbetsmarknad. Om vi tittar på Norge och Danmark, och Finland, så är det tio gånger så många strejkdagar. Senast vi hade en sån här kraftmätning i Sverige är 1995, då var det Toys R Us. Då tog det tre månader. Så det är väldigt, väldigt sällan vi får sådana här historier i Sverige. Hela den tiden som varit har vi haft väldigt få konflikter. Jag vet inte vad det är för modell som Benjamin är ute efter, är det mer europeiskt där man har mer konflikter, där folk har en egen rätt, en individuell rätt att få en konflikt eller är det den här modellen med väldigt få konflikter man ska ha.
Benjamin: Nejmen jag tycker att man ska få bestämma själv, företag ska få bestämma själv om de ska ha kollektivavtal eller inte, medarbetare ska få bestämma om de vill jobba på ett bolag med kollektivatal eller inte. Det här är ju dessutom extremt eftertraktade jobb, om en bilmekaniker på Tesla vill byta arbetsplats så finns det hundratals andra att välja på, det är viktigt att ta med sig i den här debatten.
Programledare 2: Håller du med Veli-Pekka om att Sverige faktiskt har väldigt få - det är oftat fred på arbetsmarknaden och det beror på att parterna på arbetsmarknaden ofast kommer överens?
Benjamin: Absolut, och jag menar för många stora bolag passar modellen med kollektivavtal väldigt, väldigt bra. Den är förutsägbar, den är enkel, men för andra företag funkar det mindre bra. En nackdel med kollektivavtal är ju inflexibiliteten, att facket får extremt mycket att säga till om, ska vara med i alla processer, val av leverantörer, anställningar, befordringar, det kan ju finnas sådana skäl att företag inte vill teckna koillektivavtal.
Veli-Pekka: Benjamin kan inte mycket om MBL hör jag ju. Jag har själv jobbat på ett företag på 90-talet innan jag blev centralförhandlare på Metall, och har haft väldigt mycket centrala förhandlingar. MBL funkar inte på det sättet, man behöver inte alls få med i vartenda beslut, det handlar om att man informerar i vissa saker - inte alla - och sen bestämmer arbetsgivaren.
Programledare 2: Ni får fortsätta...
Veli-Pekka: Det är väldigt, väldigt flexibelt jämfört med har det är i andra länder
Programledare 2: Ni får fortsätta debatten senare, tack så mycket Veli-Pekka och Benjamin Dousa.
https://sverigesradio.se/artikel/debatt ... der-andras
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Har också läst nånstans (b.la tidigare i denna tråd) Att 90% av alla företag i Sverige med 100 anställda eller fler har kollektivavtal.maik skrev: ↑29 nov 2023 14:4490 % av företagen i Sverige är kollektivanslutna men det är en betydligt mindre del av de anställda på företagen som i sin tur är fackligt anslutna.Lembritt skrev: ↑29 nov 2023 14:40Håller med.
Hoppas Tesla inte sjunker till fackets låga nivåer.
Presentera fakta och då får vi se vilka som ljuger.
Hoppas dom anställda går ur facket, så kan inte strejken fortgå utan medlemmar.
Har verkligen 90% av alla arbetare kollektivavtal? Tycker det låter högt.
Tror jag läste någonstans att det var 1 miljon personer som är fackligt anslutna jämfört med de 5 miljoner som utgör antal sysselsatta på arbetsmarknaden, dvs 20 % är fackligt anslutna.
Och sen är det i princip det omvända. Alltså företag med färre än 100 anställda så är det ca 20% som har kollektivavtal.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ådalen 31! Där kom den också.
De står kvar och stampar på jordgolvet, metallarna.
Sist V-P jobbade var på 90-talet, eller hur ska man tolka hans anekdotiska bevisföring om MBL? Wow..
De står kvar och stampar på jordgolvet, metallarna.
Sist V-P jobbade var på 90-talet, eller hur ska man tolka hans anekdotiska bevisföring om MBL? Wow..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ovanstående låter (!) och inte vad vi kunnat anta tidigare, utifrån besök på olika SC och Teslas egen kommunikation. I dagens DN uttalar sig Veli-Pekka också i frågan:Andersen skrev: ↑29 nov 2023 14:46
Programledaren: Okej. Hur många är det som fortfarande deltar i den här strejken, Veli-Pekka?
Veli-Pekka: Ja, det är ju ett... Vi har ju, över hälften av de som jobbar på Tesla är ju medlemmar hos IF Metall, och...
Programledare 2: Hur många är det då, 60 pers eller...
Veli-Pekka: Ja vi har, vi har över 50 procents organisationsgrad. Hur det ser ut på lite olika stäöllen varierar från olika delar av landet. På vissa ställen är så gott som alla med, på vissa ställen ungefär...
"Tesla har 130 anställda i Sverige – hur många strejkar?
– En del. Men ja, Tesla rundar konflikten och då är vi tvungna att ta till sympatiåtgärder. Men vår strejk har verkan – kunder vittnar om att det tar mycket längre tid att få service och vår blockad vid Hydro Extrusions kommer att få effekt, hävdar Säikkälä."
Så från >50 procents anslutningsgrad till" en del" som strejkar?
Jag kan inte låta bli att tro att om IF Metall hade en majoritet av de anställda med sig, så skulle de kommunicera det vitt och brett, och inte bara påstå det i en debatt med Företagarna.
Min egen beräkning från tidigare är denna:
"Tesla säger, enligt ett meddelande andra fått men ännu inte jag:
"Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker."
Jag tolkar det som att det inte är >90% av de verkstadsanställda, utan av det totala antalet.
Affärsvärlden skriver:
"Bolaget sysselsätter 289 anställda enligt senaste årsredovisningen, varav cirka 130 av dem är tekniker".
9% av 289 är 26 personer.
9% av 130 är 12 personer.
9% av 400 är 36 personer - om vi nu leker med tanken att Tesla nyanställt många i år.
I antal personer är det alltså mellan 12 och 36 anställda som strejkar hos Tesla, vilket motsvarar 9, 20 eller 28 procent av de 130 verkstadsanställda.
Med tanke på mediarapporter om att i stort sett alla i Umeå strejkar, och ytterst få på andra servicecenter, så låter det inte orimligt."
Jag tycker IF Metall ska lägga korten på bordet och berätta exakt hur det ligger till. Att inte göra det för att åtminstone jag tror att man har något att dölja.
Senast redigerad av Andersen, redigerad totalt 1 gånger.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ytterligare ett skönt citat från debatten:
"Veli-Pekka: Men på samma sätt som jag sa då, att det här är en modell som vi har haft i Sverige sedan 20-30-talet, det här gjorde att strejkvakterna lämnade påkarna hemma och arbetsgivarsidan sa att nej, vi kommer inte hålla på med organiserat strejkbryteri."
Vad hotar IF Metall med här egentligen? Två gånger i intervjun upprepar han det där om påkarna.
"Veli-Pekka: Men på samma sätt som jag sa då, att det här är en modell som vi har haft i Sverige sedan 20-30-talet, det här gjorde att strejkvakterna lämnade påkarna hemma och arbetsgivarsidan sa att nej, vi kommer inte hålla på med organiserat strejkbryteri."
Vad hotar IF Metall med här egentligen? Två gånger i intervjun upprepar han det där om påkarna.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Då måste vi ju ha lite koll på just 7B ett tag nu, får se om den lagas…Nicke Nyfiken skrev: ↑29 nov 2023 13:13Kolla i din app.
Det ser inte ut som att det är fler laddare trasiga än vanligt på SuC.
7B är trasig i Gävle just nu.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Har Tesla verkligen tagit in utländsk arbetskraft för att utföra det jobb som dom x strejkande på Tesla skulle göra - precis som IF Metall påstår? Dom kan ju inte svara på hur många x är heller.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Inte vad jag har hört. Å andra sidan jobbar redan ett antal nyinvandrade på Tesla.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Dom kanske har tagit hjälp ifrån kollegor i grannlanden? Jag har på flera olika arbetsplatser periodvis fått hoppa in och stötta kollegor i andra nordiska länder när trycket har vart för högt någonstans.
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja Ådalen 31...man blir trött... men man vill inte gärna nämna att socialdemokratiska partiledningen med partiordförande Per Albin Hansson och före detta statsministern Rickard Sandler i spetsen ansåg att strejkledarnas agerande gav dem ett direkt ansvar för den tragiska händelsen.
Det är kanske en kunskap fackförbunden har förträngt under dessa 92 år.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det här är ju helt underbart, det han gör att han han nedvärderar MBL, som väl just är det som facken brukar hylla.Andersen skrev: ↑29 nov 2023 14:46Veli-Pekka: Benjamin kan inte mycket om MBL hör jag ju. Jag har själv jobbat på ett företag på 90-talet innan jag blev centralförhandlare på Metall, och har haft väldigt mycket centrala förhandlingar. MBL funkar inte på det sättet, man behöver inte alls få med i vartenda beslut, det handlar om att man informerar i vissa saker - inte alla - och sen bestämmer arbetsgivaren.
Jag delar dock uppfattning med Veli-Pekka i just den här frågan, MBL är mycket ett spel för galleriet. Bara man som arbetsgivare är duktig på att kalla till möten, informera och delge så kan man i mångt och mycket ändå köra sitt race! Been there, done that! (dock inte på 90-talet utan på 20-talet)
Tesla Model Y Performance
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Komiskt att facket tycker det är galet att Tesla utnyttjar sin lagliga rätt att ta in ”strejkbrytare” samtidigt som de försvarar alla sina åtgärder med att det är enligt lagen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Även om det är lagligt skulle jag inte säga det är lämpligt.
Det av historiska skäl som man kommit överens om att inte ta in strejkbrytare.
Det av historiska skäl som man kommit överens om att inte ta in strejkbrytare.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag skulle inte säga att det är lämpligt att attackera Teslaägare istället för företaget Tesla men det verkar facket tycka och det är ju i enlighet med lagen. Vad som är lämpligt eller inte är subjektivt så därför är såklart lagen det som de skall förhålla sig till.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Och Tesla tar inte in strejkbrytare utan de låter folk som vill arbeta göra det.
Strejk på Tesla i Sverige
Undrar om det är sant att 50 % av servicepersonalen är med i facket.
Det far låtit från dom anställda som att några få strejkar.
Det har varit skriverier om 7-12 st
Vore kul att höra från Tesla hur många som strejkar
Det far låtit från dom anställda som att några få strejkar.
Det har varit skriverier om 7-12 st
Vore kul att höra från Tesla hur många som strejkar
MYP -22 | MIB | svart/svart
- StefanFalun
- Teslaägare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 05 feb 2023 15:16
- Referralkod: ts.la/stefan266987
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det som ”glömdes” bort i artikeln var att han är socialdemokrat och fram tills nyligen aktiv S-politiker! 
iAkita skrev: ↑29 nov 2023 15:34Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vilka är ”man”?
Har Tesla kommit överens med IF Metall menar du?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ovanpå dom där siffrorna får ju läggas 1,3 miljoner TCO-medlemmar och 1 miljon SACO-medlemmar.maik skrev: ↑29 nov 2023 14:4490 % av företagen i Sverige är kollektivanslutna men det är en betydligt mindre del av de anställda på företagen som i sin tur är fackligt anslutna.Lembritt skrev: ↑29 nov 2023 14:40Håller med.
Hoppas Tesla inte sjunker till fackets låga nivåer.
Presentera fakta och då får vi se vilka som ljuger.
Hoppas dom anställda går ur facket, så kan inte strejken fortgå utan medlemmar.
Har verkligen 90% av alla arbetare kollektivavtal? Tycker det låter högt.
Tror jag läste någonstans att det var 1 miljon personer som är fackligt anslutna jämfört med de 5 miljoner som utgör antal sysselsatta på arbetsmarknaden, dvs 20 % är fackligt anslutna.
Edit: Jag rättar mig själv 5.1 arbetar, 1,4 är fackligt anslutna, dvs 27.1 % är fackligt anslutna.
Skärmbild 2023-11-29 145309p.png
Det blir i runda slängar 3,7 miljoner fackanslutna.
SCB anger att ca 65% av sveriges anställda är med i en fackförening.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Vilken otur! Vad är oddsen liksom.StefanFalun skrev: ↑29 nov 2023 16:31Det som ”glömdes” bort i artikeln var att han är socialdemokrat och fram tills nyligen aktiv S-politiker!
iAkita skrev: ↑29 nov 2023 15:34Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
För övrigt var han ju helt fine med att jobba flera år på ett företag utan kollektivavtal. Sen när det blev strejk kom han på andra tankar. Så fram tills dess var det inte så viktigt?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Strejk på Tesla i Sverige
StefanFalun skrev: ↑29 nov 2023 16:31Det som ”glömdes” bort i artikeln var att han är socialdemokrat och fram tills nyligen aktiv S-politiker!
iAkita skrev: ↑29 nov 2023 15:34Intervju med strejkande Teslaanställd (ej anonym):
https://arbetet.se/2023/11/29/tobias-st ... -pa-tesla/
Ja inte första gången han visar tillhörighet. "Här är Sjuhärads yngste förstamajtalare: 17-årige Tobias Eng Strömberg"
https://www.bt.se/boras/har-ar-sjuharad ... en-taggad/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Rätta mig om jag har fel, men dedär 27,1 procenten är väl bara de som är med i ett LO-förbund?maik skrev: ↑29 nov 2023 14:44
90 % av företagen i Sverige är kollektivanslutna men det är en betydligt mindre del av de anställda på företagen som i sin tur är fackligt anslutna.
Tror jag läste någonstans att det var 1 miljon personer som är fackligt anslutna jämfört med de 5 miljoner som utgör antal sysselsatta på arbetsmarknaden, dvs 20 % är fackligt anslutna.
Edit: Jag rättar mig själv 5.1 arbetar, 1,4 är fackligt anslutna, dvs 27.1 % är fackligt anslutna.
Skärmbild 2023-11-29 145309p.png
Det finns ju icke-socialdemokratiska fackförbund också.
EDIT: Tvåa på bollen.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Strejk på Tesla i Sverige
99,4% av svenska företag har färre än 49 anställda. Det tycker jag är en fascinerande siffra. Bara en promille har mer än 249st.Azap skrev: ↑29 nov 2023 14:54Har också läst nånstans (b.la tidigare i denna tråd) Att 90% av alla företag i Sverige med 100 anställda eller fler har kollektivavtal.maik skrev: ↑29 nov 2023 14:4490 % av företagen i Sverige är kollektivanslutna men det är en betydligt mindre del av de anställda på företagen som i sin tur är fackligt anslutna.Lembritt skrev: ↑29 nov 2023 14:40Håller med.
Hoppas Tesla inte sjunker till fackets låga nivåer.
Presentera fakta och då får vi se vilka som ljuger.
Hoppas dom anställda går ur facket, så kan inte strejken fortgå utan medlemmar.
Har verkligen 90% av alla arbetare kollektivavtal? Tycker det låter högt.
Tror jag läste någonstans att det var 1 miljon personer som är fackligt anslutna jämfört med de 5 miljoner som utgör antal sysselsatta på arbetsmarknaden, dvs 20 % är fackligt anslutna.
Och sen är det i princip det omvända. Alltså företag med färre än 100 anställda så är det ca 20% som har kollektivavtal.
Den promillen har dock 35% av alla anställda. 900 000 svenska företag är också enmansbolag helt utan anställda.