Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited.

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited.

Inlägg av nogren »

Någon som vet, eller hövligt kan killgissa, varför ”Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited” inte verkar finnas på den svenska marknaden, men väl på den Amerikanska?
Jag saknar den nu, när jag ofta kör med kalla batterier…

”Regenerative Braking” i Amerikanska manualen:

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 06365.html

”Regenerativ Bromsning” i den svenska:

Notera att det är samma figur i båda manualerna, men i min Y med 2023.38.6 har jag aldrig noterat en grå del, och åtminstone nu är det definitivt då att bilen frirullar helt utan broms första metrarna vid riktigt kalla batterier…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
jensa86
Teslaägare

Re: Apply Brakes When Regenerative Braking is Limited.

Inlägg av jensa86 »

Den funktionen finns i alla fall på min Y att ställa in. Dock har den nog aldrig använts om jag ska vara ärlig för mig. Är relativt sällan som jag ser att det inte finns full återmatning att tillgå och då är det bara väldigt lite som saknas och så hårt brukar jag sällan bromsa ändå. Men då fick jag den i mars i år så har ju inte kört någon riktig vinter än även om den börjat komma nu här i göteborgstrakten.
Berguv

Inlägg av Berguv »

Den finns på min y, var aktiv senadt i morse vid kallstart.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare

Inlägg av nogren »

Hmm.. är det så illa att MiC skiljer sig från MiG här?

Men manualen visar ju precis det som jag upplever i min bil. Att det saknas.
Ni har väl samma manual, även versionen i bilen?

Jag har dock för mig att jag sett det tidigare (på äldre mjukvara), men det kanske inte var i min bil... :-) Hm..
BMW X3 G01 30d -18 såld
11433

Inlägg av 11433 »

Jag har en MY LR, tidig 2022, tillverkad i Kina och har aldrig sett det alternativet i menyn (mjukvara alltid uppdaterad).
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag har det i mjukvaran, men det funkar inte. MiC
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Finns inte som alternativ i menyn på min bil.
MYP juni -22
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare

Inlägg av nogren »

Det här var ju en anings intressant.
Ser inget mönster. Men eftersom det inte är dokumenterat som en funktion i de Svenska manualerna online heller, så lär det ju inte vara Teslas avsikt att funktionen skall finnas på den Svenska marknaden.
Och de som har den ändå, måste ju ha någon sorts (under ytan?)-inställning att bilen inte är ämnad för den Svenska marknaden ...
Kanske det här andra som Nederländsk reklam på Spotify-podcasts .. att bilen är kodad för Holland istället för Sverige..
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare

Inlägg av nogren »

nogren skrev: 27 nov 2023 20:44
Det här var ju en anings intressant.
Ser inget mönster. Men eftersom det inte är dokumenterat som en funktion i de Svenska manualerna online heller, så lär det ju inte vara Teslas avsikt att funktionen skall finnas på den Svenska marknaden.
Och de som har den ändå, måste ju ha någon sorts (under ytan?)-inställning att bilen inte är ämnad för den Svenska marknaden ...
Kanske det här andra som Nederländsk reklam på Spotify-podcasts .. att bilen är kodad för Holland istället för Sverige..
Japp, i Holländska manualen finns det. Dvs. För holländsk marknadskodning är det tillgängligt.

Bediening > Pedalen en stuur > Remmen als regeneratief remmen beperkt is.

BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

nogren skrev: 26 nov 2023 08:05
, och åtminstone nu är det definitivt då att bilen frirullar helt utan broms första metrarna vid riktigt kalla batterier…
Märkte det också idag, blev lite överraskad när det inte var något motstånd öht. när man lyfte gasen..
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

MY_piraya skrev: 28 nov 2023 08:50
nogren skrev: 26 nov 2023 08:05
, och åtminstone nu är det definitivt då att bilen frirullar helt utan broms första metrarna vid riktigt kalla batterier…
Märkte det också idag, blev lite överraskad när det inte var något motstånd öht. när man lyfte gasen..
Vissa blir rädda av regen på vintern, men jag blir mer rädd när regen försvinner.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jensa86
Teslaägare

Inlägg av jensa86 »

Jag får nog ändra mitt svar. Funktionen fanns när jag hämtade ut bilen i mars i år och gick igenom alla inställningar etc det är jag helt säker på. Men idag när jag startade i -8 utan att köra defrost utan bara slå på klimatanläggningen så var bromsningen puts väck. Var riktigt läskigt att köra då man är så van vid att inte behöva använda bromsen. Ironiskt nog dök ikonen som varnar om att återmatningsbromsningen är begränsad inte upp förren efter nästan en mil, precis då den faktiskt slog igång funktionen igen...

Lyckas heller inte hitta inställningen längre nu när jag kom hem och kunde leta, så det verkar som det är något som försvunnit under året med någon uppdatering?
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare

Inlägg av nogren »

jensa86 skrev: 28 nov 2023 19:40
Jag får nog ändra mitt svar. Funktionen fanns när jag hämtade ut bilen i mars i år och gick igenom alla inställningar etc det är jag helt säker på. Men idag när jag startade i -8 utan att köra defrost utan bara slå på klimatanläggningen så var bromsningen puts väck. Var riktigt läskigt att köra då man är så van vid att inte behöva använda bromsen. Ironiskt nog dök ikonen som varnar om att återmatningsbromsningen är begränsad inte upp förren efter nästan en mil, precis då den faktiskt slog igång funktionen igen...

Lyckas heller inte hitta inställningen längre nu när jag kom hem och kunde leta, så det verkar som det är något som försvunnit under året med någon uppdatering?
Ja eftersom det även ändrats i den Svenska manualen, men finns i den Holländska och Amerikanska, så tror jag att det är en regional inställning för bilar som "vet" att de är i Sverige.

Antingen har bilarna kommit fram på egen väg, eller med hjälp av Tesla-personal, att de inte är i Holland, utan i Sverige, eller så har det här ändrats i någon av uppdateringarna.

Slut på killgissningar.
/n
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar