Varför de? Som jag fattat de så sammanfattar han de i texten vilket jag trycker är poängen.. sen är de ju super att länken är där som referens om man vill fö djupa sig.RagWal skrev: ↑26 nov 2023 09:18Jag har ännu inte heller läst länken men tycker det är ohövligt att ifrågasätta om man inte gjort det. Sätt dig in och försök förstå först.chaffis75 skrev: ↑26 nov 2023 09:08Nu läste jag inte länken men de du säger låter ju orimligt.. de finns väl krav på säljarna att åtminstone vara i balans under en och samma timme?niklas12 skrev: ↑26 nov 2023 09:03Generellt för PPA så är hela årsproduktionen upphandlad till ett fast pris vilket gynnar vindkraftsproducenten och även köparen.chaffis75 skrev: ↑26 nov 2023 08:39Någon som kan berätta hur ppa funkar.. säg att jag har en server park. Denna använder 100 kW dygnet runt året runt. Ett vindkraft bolag erbjuder sig sälja dessa 100 kW effekt jag behöver till ett fast pris.
Hur fungerar de på marknaden om vindkraften ena timmen producerar 200 kW ( täcker min effekt) men nästa timme bara 50 kW (täcker inte min effekt).
När de har ett överskott är de ju enkelt, vara att sälja på spot markanden eller dra ner produktionen men hur funkar den när de inte den timmen täcker mitt behov.
Och jo detta skulle kunna hända ett kärnkraftverk också om de måste stoppas tillfälligt, jag vill förstå hur den funkar.
Den stora förloraren är marknaden där detta upplägg driver på volatiliteten då negativa priser på spotmarknaden inte påverkar dessa ,utan vindkraften producerar för fullt utan någon hänsyn till överproduktion.
Och samtidigt kommer de kraftsslag som inte främst har PPA antingen förlora pengar eller stänga ner sin produktion.
PPA är den vanligaste formen för ny vindkraft idag efter att man sänkt subventionerna.
Här finns en bra länk med mer ingående analys.
https://www.svensktnaringsliv.se/sakomr ... 51296.html
Men låt oss släppa sådan detaljer och istället diskutera sak frågan.