Nej, det kommer aldrig att hända… Kommentera gärna som en vuxen människa från och med nu.
Det behöver inte hända, de får redan idag inte tag på skyltarna...
Men läs vad jag skrev och läs gärna vad du själv skrev. Blir så fånigt annars.
IF Metall kan inte lägga en blockad mot Transportstyrelsen och deras beställningar av skyltar… jösses
Du har såklart rätt i sak, men Transportstyrelsen är ansvarig. De får helt enkelt byta leverantör eftersom nuvarande leverantör inte klarar av det Transportstyrelsen är ansvarigt att utföra.
Om man inte löser det kvickt så lär tillfälliga skyltar vara vägen fram närmaste tiden. Funkar ju fint. Polisen får trycka upp de som ligger hos Postnord.
Då kommer man belägga TS med förbud att ens tilldela fordonen ett regnummer, då kan inte polisen tillverka några provisoriska heller...
Och jag hörde att Fodora ska sätta Metall i blockad och inte längre cykla ut med wienerbröd till fackpamparnas eftermiddagsfika.
Oj, då blir det katastrof på facket om jag inte fackpamparna får något fikabröd
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Nej, det kommer aldrig att hända… Kommentera gärna som en vuxen människa från och med nu.
Det behöver inte hända, de får redan idag inte tag på skyltarna...
Men läs vad jag skrev och läs gärna vad du själv skrev. Blir så fånigt annars.
IF Metall kan inte lägga en blockad mot Transportstyrelsen och deras beställningar av skyltar… jösses
De får ju i dagsläget inte tag på nya skyltar som ligger hos postnord. Hur ska de lösa det? Det är ju därför Tesla stämmer postnord. Om Tesla fått tag på skyltarna hade de inte stämt.
Senast redigerad av Piggelin, redigerad totalt 1 gånger.
Nej, det kommer aldrig att hända… Kommentera gärna som en vuxen människa från och med nu.
Det behöver inte hända, de får redan idag inte tag på skyltarna...
Men läs vad jag skrev och läs gärna vad du själv skrev. Blir så fånigt annars.
IF Metall kan inte lägga en blockad mot Transportstyrelsen och deras beställningar av skyltar… jösses
De får ju i dagsläget inte tag på nya skyltar som ligger hos postnord. Hur ska de lösa det? Det är ju därför Tesla stämmer postnord. Om Tesla fått tag på skyltarna hade de stämt.
Det går göra flera saker samtidigt. Stämma och sälja bilar utan skyltar på och låta kunderna fixa skyltar själva/hämta hos polisen.
Verkar som Transportstyrelsen är (eller låtsas vara) bakbundna med en logistikpartner och utan alternativ. Alltså behöver deras uppdrag revideras/kompletteras med nödalternativ. Vem ger dem uppdraget? Regeringen? Vore spännande att se regeringen ge dem dispens att ta till alternativ leveransväg.
EDIT: Från deras hemsida.
"Transportstyrelsen är en statlig myndighet som lyder under regeringen och hör till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet."
Verkar som Transportstyrelsen är (eller låtsas vara) bakbundna med en logistikpartner och utan alternativ. Alltså behöver deras uppdrag revideras/kompletteras med nödalternativ. Vem ger dem uppdraget? Regeringen? Vore spännande att se regeringen ge dem dispens att ta till alternativ leveransväg.
EDIT: Från deras hemsida.
"Transportstyrelsen är en statlig myndighet som lyder under regeringen och hör till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet."
EDIT2: Grattis Andreas Carlson och Peter Kullgren
Peter Esse hade ju ringt dem och de hade ingen åsikt utan TS kör sitt race.
”Vårt uppdrag är att tillhandahålla registreringsskyltar genom upphandlade leverantörer. Det har vi fullföljt genom att skyltarna tas till Postnord”, förklarade Anna Berggrund, avdelningsdirektör Fordonsinformation på Transportstyrelsen.
Uppdraget måste väl ändå vara att leverera skyltarna till bilägarna. Inte till Postnord?!
Nån får väl bjuda under PostNord nästa upphandling och strunta i att leverera några paket alls, det går ju bra att göra så enligt Transportstyrelsen, vilket verkar otroligt naivt resonerat att inte ha beredskap för sådana saker.
Jag följer utvecklingen i denna tråd med intresse då mycket rapporteras här innan övriga media hinner med. Men snälla, kan vi alla tänka på tonen i hur vi bemöter varandra? Just nu är nivån alldeles för låg.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Sannolikheten är väl ganska stor att vissa delar i denna konflikt kommer att avgöras i EU-domstol, med de prejudicerande domar det kommer att innebära. IF Metall har bjudit upp till en oförutsägbar dans.
Många här har argumenterat för att ”den svenska modellen” är fantastisk och oslagbar. Jag ställer mig frågan varför har i så fall inte alla länder tagit efter denna modell? Den har ju varit i bruk i 85 år så möjlighet har funnits. Vi är ensamma i världen med exakt denna modell, varför?
Att Sverige har en av EU:s högsta arbetslöshetstal beror säkert på många faktorer men kan den svenska modellen vara en av orsakerna? Jag har tidigare skrivit om att ”Enligt neoklassisk teori är kollektivavtal en konkurrensbegränsande kartellbildning på arbetsmarknaden som tenderar att leda till arbetslöshet”, enl. Wikipedia.
EU har länge ställt sig frågande till den svenska modellen. Den är för olik den modell som övriga EU-länder tillämpar. Sverige har krigat hårt för att få ha kvar vår modell. När EU nu tittar på hur den svenska modellen fungerar i praktiken, i Teslafallet, så ställs säkert frågan på sin spetts: Är det så här vi vill att det ska fungera i EU? Svaret blir troligen ett rungande NEJ.
Man brukar säga att man ska välja sina strider. Har IF Metall nu valt en strid som kommer att påskynda EUs regler som i framtiden kommer att omöjliggöra den svenska modellen?
Nu när if metall har gjort schack matt med Tesla (inga regplåtar). Tror ni Tesla lämnar Sverige? Och vad tror ni händer med andrahandsvärdet på redan sålda bilar? Måste ju störtdyka.
Har det du säger öht hänt?
Har några leveranser stannat upp?
Ja bilarna har ju inga regplåtar, Peter Esse åkte ju till något Teslautlämningsställe och parkeringen var full med bilar som saknade regplåtar. De kan ju omöjligt levereras till kund, det är därför Tesla stämmer Transportstyrelsen och kräver att få kunna hämta skyltarna hos tillverkaren.
har du varit på ett utlämningsställe hos Tesla någon gång? jag var tex på arlanda 4ggr och av de Teslor som stod uppradade så hade de flesta inga registreringsskyltar. Detta var mellan 2019-2022.
Då var det iallafall så att bilarna kördes utan skyltar dit. Och sen skruvas de på där. Snett i och för sig men de sätts ändå på där och då, precis innan utlämning.
Sannolikheten är väl ganska stor att vissa delar i denna konflikt kommer att avgöras i EU-domstol, med de prejudicerande domar det kommer att innebära. IF Metall har bjudit upp till en oförutsägbar dans.
Många här har argumenterat för att ”den svenska modellen” är fantastisk och oslagbar. Jag ställer mig frågan varför har i så fall inte alla länder tagit efter denna modell? Den har ju varit i bruk i 85 år så möjlighet har funnits. Vi är ensamma i världen med exakt denna modell, varför?
Att Sverige har en av EU:s högsta arbetslöshetstal beror säkert på många faktorer men kan den svenska modellen vara en av orsakerna? Jag har tidigare skrivit om att ”Enligt neoklassisk teori är kollektivavtal en konkurrensbegränsande kartellbildning på arbetsmarknaden som tenderar att leda till arbetslöshet”, enl. Wikipedia.
EU har länge ställt sig frågande till den svenska modellen. Den är för olik den modell som övriga EU-länder tillämpar. Sverige har krigat hårt för att få ha kvar vår modell. När EU nu tittar på hur den svenska modellen fungerar i praktiken, i Teslafallet, så ställs säkert frågan på sin spetts: Är det så här vi vill att det ska fungera i EU? Svaret blir troligen ett rungande NEJ.
Man brukar säga att man ska välja sina strider. Har IF Metall nu valt en strid som kommer att påskynda EUs regler som i framtiden kommer att omöjliggöra den svenska modellen?
Bra skrivit. Kollektivavtal är en pakt mellan arbetsgivare och fack som båda tjänar på. Arbetsgivarna tycker det är smidigt att förhandla med en part. Kollektiv lönesättning håller också lönerna nere. Facket i sin tur drar in fackavgifter som göder pampstrukturen. Tillsammans har parterna också stora ekonomiska intressen i pensionsbolag som Alecta, Fora, KPA etc. Pensionspengar som dessutom ger makt på börsbolagens bolagsstämmor. En variant av löntagarfonder men utan reellt inflytande för löntagarna. Det är den här ytterst lukrativa symbiosen som gör att ingen från Svenskt Näringsliv drar ut till Teslas försvar, vilket man annars tycker vore naturligt.
Transporstyrelsen obstruerar. Givetvis går det att använda en annan logistiklösning om den upphandlade inte fungerar. Skulle de bara vänta tills upphandlade tiden gick ut om en annan leverantör t.ex. gick i konkurs eller av annan orsak inte kunde leverera?
Jag läste deras stämning mot TS och oavsett vem som har/får rätt så var min spontana analys att det var ett ovanligt språk i den. Språket var onödigt skarpt och insinuerande samt även på ett sätt jag inte läst i tidigare stämningar.
EU har länge ställt sig frågande till den svenska modellen. Den är för olik den modell som övriga EU-länder tillämpar. Sverige har krigat hårt för att få ha kvar vår modell. När EU nu tittar på hur den svenska modellen fungerar i praktiken, i Teslafallet, så ställs säkert frågan på sin spetts: Är det så här vi vill att det ska fungera i EU? Svaret blir troligen ett rungande NEJ.
Jag är nog inte så snabbt och kategorisk när det gäller att det skulle bli ett rungande Nej till den svenska modellen. Mycket beror på hur Sverige försöker argumentera för dess funktion. Och det kan nog vara olika beroende på vilken färg det är på en regering just när det blir verkstad hos EU om detta. Sverige har varit ganska framgångsrik att hävda vårt undantag. Och undantag är inget unikt inom EU för olika frågor.
Jag läste deras stämning mot TS och oavsett vem som har/får rätt så var min spontana analys att det var ett ovanligt språk i den. Språket var onödigt skarpt och insinuerande samt även på ett sätt jag inte läst i tidigare stämningar.
Jag killgissar att den är författad av amerikanska jurister och sedan översatt av deras svenska jurister.
Jag följer utvecklingen i denna tråd med intresse då mycket rapporteras här innan övriga media hinner med. Men snälla, kan vi alla tänka på tonen i hur vi bemöter varandra? Just nu är nivån alldeles för låg.
Du skrev precis det jag hade på hjärtat. Har aktivt valt att inte skriva något i tråden då jag anser att många väljer att missförstå och tolkar vad som skrivs som fan läser bibeln. Man riktigt kan se framför sig hur hornen växer ur en del skribenters pannor hemma framför tangentbordet.
Sen otyget att avkräva svar av varandra, eller nästan ännu värre. Besvara frågor med frågor.
En uppmaning.
Fall inte i fällan genom att bemöta på samma låga nivå. Visa dig större än så.
"Trots att PostNord inte längre levererar Teslas registreringsskyltar till Tesla så insamlar PostNord alltjämt försändelser med Teslas registreringsskyltar. PostNord tillser med andra ord av siktligen att komma i besittning av Teslas registreringsskyltar genom att samla in dessa, för att sedan vägra dela ut dem till Tesla. PostNord har således konstruerat en situation där man medvetet beslagtar Teslas postförsändelser. Detta är omständigheter som Transportstyrelsen känner till. PostNords agerande kan inte karaktäriseras på annat sätt än som en riktad och rättsvidrig attack mot Tesla och i förlängningen Teslas anställda och kunder.