Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Norrlands

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Piggelin skrev: 27 nov 2023 13:46
Norrlands skrev: 27 nov 2023 13:43

Nej, det kommer aldrig att hända… Kommentera gärna som en vuxen människa från och med nu.
Det behöver inte hända, de får redan idag inte tag på skyltarna...
Men läs vad jag skrev och läs gärna vad du själv skrev. Blir så fånigt annars.
IF Metall kan inte lägga en blockad mot Transportstyrelsen och deras beställningar av skyltar… jösses :lol:
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Lurkern skrev: 27 nov 2023 12:51
Jag har en bil med skyltar, de kan bli stulna. Och när TS stängts ned helt för allt kring Tesla får jag inga nya.
Beställ ett par i reserv proaktivt, kostar inte många kronor.

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Luma skrev: 27 nov 2023 13:54
Piggelin skrev: 27 nov 2023 13:45
MarcusC skrev: 27 nov 2023 13:33

haha. sista raderna låter som du kör en bensinare och bara inte gillar Tesla
Kör en Xpeng G9 performance.
Xpeng har dom kollektivavtal tror du?
Ja hur var det nu med att konkurrera på lika villkor. Det hade varit intressant att veta hur många fackpampar som kör kinesiskt.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Verdi_ skrev:

Självklart kör du ingen G9.
Har du bevis på att det inte förekommer barnarbete på XPeng.

Det ska väl egentligen uttalas tji- peng
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Luma skrev:
Piggelin skrev: 27 nov 2023 12:39
RagWal skrev: 27 nov 2023 12:35
Du har såklart rätt i sak, men Transportstyrelsen är ansvarig. De får helt enkelt byta leverantör eftersom nuvarande leverantör inte klarar av det Transportstyrelsen är ansvarigt att utföra.

Om man inte löser det kvickt så lär tillfälliga skyltar vara vägen fram närmaste tiden. Funkar ju fint. Polisen får trycka upp de som ligger hos Postnord.
Då kommer man belägga TS med förbud att ens tilldela fordonen ett regnummer, då kan inte polisen tillverka några provisoriska heller...
Och jag hörde att Fodora ska sätta Metall i blockad och inte längre cykla ut med wienerbröd till fackpamparnas eftermiddagsfika.
Oj, då blir det katastrof på facket om jag inte fackpamparna får något fikabröd BildBildBild
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Verdi_ skrev: 27 nov 2023 13:51

Ofan. :lol: Är du avis?
oxe

Inlägg av oxe »

Nu är det även ute i internationell media:

https://www.washingtonpost.com/business ... story.html
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

De har alla statliga avtal. :lol:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Norrlands skrev: 27 nov 2023 13:56

Nej, det kommer aldrig att hända… Kommentera gärna som en vuxen människa från och med nu.
IF Metall kan inte lägga en blockad mot Transportstyrelsen och deras beställningar av skyltar… jösses :lol:
De får ju i dagsläget inte tag på nya skyltar som ligger hos postnord. Hur ska de lösa det? Det är ju därför Tesla stämmer postnord. Om Tesla fått tag på skyltarna hade de inte stämt.
Senast redigerad av Piggelin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare

Inlägg av Sfbones »

Piggelin skrev: 27 nov 2023 14:16
Norrlands skrev: 27 nov 2023 13:56

De får ju i dagsläget inte tag på nya skyltar som ligger hos postnord. Hur ska de lösa det? Det är ju därför Tesla stämmer postnord. Om Tesla fått tag på skyltarna hade de stämt.
Det går göra flera saker samtidigt. Stämma och sälja bilar utan skyltar på och låta kunderna fixa skyltar själva/hämta hos polisen.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Toja skrev: 27 nov 2023 14:03
Verdi_ skrev:

Har du bevis på att det inte förekommer barnarbete på XPeng.

Det ska väl egentligen uttalas tji- peng
Nä, vad får er att tro att jag stödjer denna blockad? Jag gillar inte fack eller fackpampar. De sitter bara och fikar hela dagarna.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Verkar som Transportstyrelsen är (eller låtsas vara) bakbundna med en logistikpartner och utan alternativ. Alltså behöver deras uppdrag revideras/kompletteras med nödalternativ. Vem ger dem uppdraget? Regeringen? Vore spännande att se regeringen ge dem dispens att ta till alternativ leveransväg.

EDIT: Från deras hemsida.
"Transportstyrelsen är en statlig myndighet som lyder under regeringen och hör till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet."

EDIT2: Grattis Andreas Carlson och Peter Kullgren
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

RagWal skrev: 27 nov 2023 14:38
Verkar som Transportstyrelsen är (eller låtsas vara) bakbundna med en logistikpartner och utan alternativ. Alltså behöver deras uppdrag revideras/kompletteras med nödalternativ. Vem ger dem uppdraget? Regeringen? Vore spännande att se regeringen ge dem dispens att ta till alternativ leveransväg.

EDIT: Från deras hemsida.
"Transportstyrelsen är en statlig myndighet som lyder under regeringen och hör till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet."

EDIT2: Grattis Andreas Carlson och Peter Kullgren
Peter Esse hade ju ringt dem och de hade ingen åsikt utan TS kör sitt race.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Luma skrev: 27 nov 2023 13:03
Citat från di.se:

”Vårt uppdrag är att tillhandahålla registreringsskyltar genom upphandlade leverantörer. Det har vi fullföljt genom att skyltarna tas till Postnord”, förklarade Anna Berggrund, avdelningsdirektör Fordonsinformation på Transportstyrelsen.

Uppdraget måste väl ändå vara att leverera skyltarna till bilägarna. Inte till Postnord?!
Nån får väl bjuda under PostNord nästa upphandling och strunta i att leverera några paket alls, det går ju bra att göra så enligt Transportstyrelsen, vilket verkar otroligt naivt resonerat att inte ha beredskap för sådana saker.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Klockren! :)
Skärmavbild 2023-11-27 kl. 15.08.34.png
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag följer utvecklingen i denna tråd med intresse då mycket rapporteras här innan övriga media hinner med. Men snälla, kan vi alla tänka på tonen i hur vi bemöter varandra? Just nu är nivån alldeles för låg.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare

Inlägg av WilleTesla »

Sannolikheten är väl ganska stor att vissa delar i denna konflikt kommer att avgöras i EU-domstol, med de prejudicerande domar det kommer att innebära. IF Metall har bjudit upp till en oförutsägbar dans.

Många här har argumenterat för att ”den svenska modellen” är fantastisk och oslagbar. Jag ställer mig frågan varför har i så fall inte alla länder tagit efter denna modell? Den har ju varit i bruk i 85 år så möjlighet har funnits. Vi är ensamma i världen med exakt denna modell, varför?

Att Sverige har en av EU:s högsta arbetslöshetstal beror säkert på många faktorer men kan den svenska modellen vara en av orsakerna? Jag har tidigare skrivit om att ”Enligt neoklassisk teori är kollektivavtal en konkurrensbegränsande kartellbildning på arbetsmarknaden som tenderar att leda till arbetslöshet”, enl. Wikipedia.

EU har länge ställt sig frågande till den svenska modellen. Den är för olik den modell som övriga EU-länder tillämpar. Sverige har krigat hårt för att få ha kvar vår modell. När EU nu tittar på hur den svenska modellen fungerar i praktiken, i Teslafallet, så ställs säkert frågan på sin spetts: Är det så här vi vill att det ska fungera i EU? Svaret blir troligen ett rungande NEJ.

Man brukar säga att man ska välja sina strider. Har IF Metall nu valt en strid som kommer att påskynda EUs regler som i framtiden kommer att omöjliggöra den svenska modellen?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Piggelin skrev: 27 nov 2023 12:08
dstr skrev: 27 nov 2023 09:33
Piggelin skrev: 26 nov 2023 23:23
Nu när if metall har gjort schack matt med Tesla (inga regplåtar). Tror ni Tesla lämnar Sverige? Och vad tror ni händer med andrahandsvärdet på redan sålda bilar? Måste ju störtdyka.
Har det du säger öht hänt?

Har några leveranser stannat upp?
Ja bilarna har ju inga regplåtar, Peter Esse åkte ju till något Teslautlämningsställe och parkeringen var full med bilar som saknade regplåtar. De kan ju omöjligt levereras till kund, det är därför Tesla stämmer Transportstyrelsen och kräver att få kunna hämta skyltarna hos tillverkaren.
har du varit på ett utlämningsställe hos Tesla någon gång? jag var tex på arlanda 4ggr och av de Teslor som stod uppradade så hade de flesta inga registreringsskyltar. Detta var mellan 2019-2022.

Då var det iallafall så att bilarna kördes utan skyltar dit. Och sen skruvas de på där. Snett i och för sig men de sätts ändå på där och då, precis innan utlämning.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

WilleTesla skrev: 27 nov 2023 15:13
Sannolikheten är väl ganska stor att vissa delar i denna konflikt kommer att avgöras i EU-domstol, med de prejudicerande domar det kommer att innebära. IF Metall har bjudit upp till en oförutsägbar dans.

Många här har argumenterat för att ”den svenska modellen” är fantastisk och oslagbar. Jag ställer mig frågan varför har i så fall inte alla länder tagit efter denna modell? Den har ju varit i bruk i 85 år så möjlighet har funnits. Vi är ensamma i världen med exakt denna modell, varför?

Att Sverige har en av EU:s högsta arbetslöshetstal beror säkert på många faktorer men kan den svenska modellen vara en av orsakerna? Jag har tidigare skrivit om att ”Enligt neoklassisk teori är kollektivavtal en konkurrensbegränsande kartellbildning på arbetsmarknaden som tenderar att leda till arbetslöshet”, enl. Wikipedia.

EU har länge ställt sig frågande till den svenska modellen. Den är för olik den modell som övriga EU-länder tillämpar. Sverige har krigat hårt för att få ha kvar vår modell. När EU nu tittar på hur den svenska modellen fungerar i praktiken, i Teslafallet, så ställs säkert frågan på sin spetts: Är det så här vi vill att det ska fungera i EU? Svaret blir troligen ett rungande NEJ.

Man brukar säga att man ska välja sina strider. Har IF Metall nu valt en strid som kommer att påskynda EUs regler som i framtiden kommer att omöjliggöra den svenska modellen?
Bra skrivit. Kollektivavtal är en pakt mellan arbetsgivare och fack som båda tjänar på. Arbetsgivarna tycker det är smidigt att förhandla med en part. Kollektiv lönesättning håller också lönerna nere. Facket i sin tur drar in fackavgifter som göder pampstrukturen. Tillsammans har parterna också stora ekonomiska intressen i pensionsbolag som Alecta, Fora, KPA etc. Pensionspengar som dessutom ger makt på börsbolagens bolagsstämmor. En variant av löntagarfonder men utan reellt inflytande för löntagarna. Det är den här ytterst lukrativa symbiosen som gör att ingen från Svenskt Näringsliv drar ut till Teslas försvar, vilket man annars tycker vore naturligt.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Transporstyrelsen obstruerar. Givetvis går det att använda en annan logistiklösning om den upphandlade inte fungerar. Skulle de bara vänta tills upphandlade tiden gick ut om en annan leverantör t.ex. gick i konkurs eller av annan orsak inte kunde leverera?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jag läste deras stämning mot TS och oavsett vem som har/får rätt så var min spontana analys att det var ett ovanligt språk i den. Språket var onödigt skarpt och insinuerande samt även på ett sätt jag inte läst i tidigare stämningar.

Men det är en intressant utveckling.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

WilleTesla skrev: 27 nov 2023 15:13
Jag är nog inte så snabbt och kategorisk när det gäller att det skulle bli ett rungande Nej till den svenska modellen. Mycket beror på hur Sverige försöker argumentera för dess funktion. Och det kan nog vara olika beroende på vilken färg det är på en regering just när det blir verkstad hos EU om detta. Sverige har varit ganska framgångsrik att hävda vårt undantag. Och undantag är inget unikt inom EU för olika frågor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

frippe skrev: 27 nov 2023 15:40
Jag läste deras stämning mot TS och oavsett vem som har/får rätt så var min spontana analys att det var ett ovanligt språk i den. Språket var onödigt skarpt och insinuerande samt även på ett sätt jag inte läst i tidigare stämningar.
Jag killgissar att den är författad av amerikanska jurister och sedan översatt av deras svenska jurister.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Elward

Inlägg av Elward »

bjornnilsson skrev: 27 nov 2023 15:11
Jag följer utvecklingen i denna tråd med intresse då mycket rapporteras här innan övriga media hinner med. Men snälla, kan vi alla tänka på tonen i hur vi bemöter varandra? Just nu är nivån alldeles för låg.
Du skrev precis det jag hade på hjärtat. Har aktivt valt att inte skriva något i tråden då jag anser att många väljer att missförstå och tolkar vad som skrivs som fan läser bibeln. Man riktigt kan se framför sig hur hornen växer ur en del skribenters pannor hemma framför tangentbordet.

Sen otyget att avkräva svar av varandra, eller nästan ännu värre. Besvara frågor med frågor.

En uppmaning.
Fall inte i fällan genom att bemöta på samma låga nivå. Visa dig större än så.

Med hopp om en respektfull ton i tråden.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Advokaterna skriver bl.a

"Trots att PostNord inte längre levererar Teslas registreringsskyltar till Tesla så insamlar PostNord alltjämt försändelser med Teslas registreringsskyltar. PostNord tillser med andra ord av siktligen att komma i besittning av Teslas registreringsskyltar genom att samla in dessa, för att sedan vägra dela ut dem till Tesla. PostNord har således konstruerat en situation där man medvetet beslagtar Teslas postförsändelser. Detta är omständigheter som Transportstyrelsen känner till. PostNords agerande kan inte karaktäriseras på annat sätt än som en riktad och rättsvidrig attack mot Tesla och i förlängningen Teslas anställda och kunder.
Skriv svar