...] Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Man kan tro att detta är ett forum för skrotbilar. [...
Känner mig ju ganska säker på att den moderation du efterfrågar här inte är realistisk. Då skulle väl Tibor typ behöva anlita extern moderation på timbasis. Undrar ifall det här forumet genererar de sorters intäkter som krävs för ngt sånt...
EDIT: Och hur mkt tid skulle bara administreringen av den sortens extern moderation ta?...
(på temat att det är svårt att vidimera något i detta)
Ja det är väl inte så osannolikt, precis varför jag förstår att de som inte vill strejka gömmer sina ansikten när de gör något öppet som kritisierar strejken. Facken bryr sig bara om sin egna makt och pengar så de lär göra allt för att motarbeta folk som inte gör som de vill.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.
Men det är klart - andra kan säkert vara bekväma med att överföra en hyfsat tjock bunt tusenlappar i god tro. Det gäller inte mig, jag gillar inte att köpa grisar i säckar
Ha en fin helg!
Du äger inte en Tesla märker jag. För det fungerar inte så då man köper en Tesla
Norrland - jag ger väl fullkomligt tusan i vad vad jag äger - jag pratar om vad som är rätt utifrån normala allmänna affärsvillkor i en bilaffär. Ora eller någon annan stokastiskt vald rövtransportör - detta handlar om normala affärsvillkor. Och är Du nyfiken så äger jag inte Tesla, men väl två av mina bröder
Allmän affärsjuridik i Sverige innebär att Du betalar för varan först när Du beretts möjlighet att inspektera den och befunnit allt vara i kondition som avtalat. Allt annat är en avvikelse mot de normala villkoren och konsekvensen blir att särskilda villkor tydligt bör anges i överenskommelse mellan köpare och säljare.
/Norrbotten
Så funkar det inte när man köper en ny bil oavsett märke. Det var samma när jag köpte en Volvo XC60 för 11 år sen
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
...] Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Man kan tro att detta är ett forum för skrotbilar. [...
Känner mig ju ganska säker på att den moderation du efterfrågar här inte är realistisk. Då skulle väl Tibor typ behöva anlita extern moderation på timbasis. Undrar ifall det här forumet genererar de sorters intäkter som krävs för ngt sånt...
EDIT: Och hur mkt tid skulle bara administreringen av den sortens extern moderation ta?...
Ger man generella instuktioner några gånger och påminner att man behöver ha belägg för sina påståenden, så hjälper det nog bra. Det går snabbt att fixa. Man bör inte kunna skriva att tex "att de flesta är emot KA" utan att ha belägg för det. Eller "jag känner massor som... och bla bla bla" utan att ange några referenser.
Men att tycka står en fritt på ett forum antar jag. Det är väl det som är ett av syftena.
Det blir tyvärr långa trådar eftersom
en del folk här borde läsa på längre bak i trådarna, sluta komma med påståenden utan grunder och sluta skriva rena osanningar som A76 och andre gör, utan några riktiga fakta eller belägg. Se ovan.
Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Man kan tro att detta är ett forum för skrotbilar.
Skriv istället vad man tycker och hur man vill gå tillväga för att få förändringar om man vill förändra.
Den stora frågan är ju hur dina inlägg med rena lögner och felaktigheter får vara kvar?
En del av dem är borta tack och lov.
Vad du har skrivit som är felaktigt vet du med dig själv och inget som jag behöver peka ut.
Hur orkar ni med hitta på sanningar? På vilket företag väljer facket vem som ska få jobbet? Har aldrig pratat med facket innan jag blivit anställd.
Jag lyfte in tweeten på temat att många "sanningar" skrivs och att det är sunt att vara försiktig att lita på saker som inte kan backas upp. I det här fallet någon som säger en sak och backar upp det med "det är sant, jag lovar" som enda bevis. Håller med om att det är helt orimligt att facket skulle kunna påverka vem som anställs.
Det blir tyvärr långa trådar eftersom
en del folk här borde läsa på längre bak i trådarna, sluta komma med påståenden utan grunder och sluta skriva rena osanningar som A76 och andre gör, utan några riktiga fakta eller belägg. Se ovan.
Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Man kan tro att detta är ett forum för skrotbilar.
Skriv istället vad man tycker och hur man vill gå tillväga för att få förändringar om man vill förändra.
Den stora frågan är ju hur dina inlägg med rena lögner och felaktigheter får vara kvar?
En del av dem är borta tack och lov.
Vad du har skrivit som är felaktigt vet du med dig själv och inget som jag behöver peka ut.
Vad är felaktigt som jag har skrivit?
Nämn något som är felaktigt. Eller detta snömos från dig? Vi får se.
Hur orkar ni med hitta på sanningar? På vilket företag väljer facket vem som ska få jobbet? Har aldrig pratat med facket innan jag blivit anställd.
Det ligger garanterat mer sanning i det där än saker som använts som argument tidigare i tråden, saker som att LAS, arbetsmiljölagar osv endast gäller när kollektivavtal finns osv. Verkar som det är den nivån man vill diskutera på, att lösryckta påståenden utan grund ska användas som argumentation.
Jag lyfte in tweeten på temat att många "sanningar" skrivs och att det är sunt att vara försiktig att lita på saker som inte kan backas upp. I det här fallet någon som säger en sak och backar upp det med "det är sant, jag lovar" som enda bevis. Håller med om att det är helt orimligt att facket skulle kunna påverka vem som anställs.
Tycker det låter lite magstarkt även för IF Metall - om de skickar faktiska hot lämnar det spår och kan slå tillbaka rejält. Känns inte som att det är något som är officiellt sanktionerat. Och facket har inte heller mycket att säga till om när det anställs folk.
Men samtidigt, det är inte strejkvakterna som har hyrt in securitas för att känna sig trygga på jobbet - det är Tesla som fått göra det. Jag lutar fortfarande åt att detta inte är helt sant, men vi lär väl få veta vartefter.
Så funkar det inte när man köper en ny bil oavsett märke. Det var samma när jag köpte en Volvo XC60 för 11 år sen
Det var märkligt, jag har köpt ett antal nya bilar under 2000-talet (den senaste Volvon 2016 och därefter PS2 2020) och varenda gång är tågordningen att:
1 - Bilen står snyggt och prydligt uppställd för mig att syna av.
2 - Sedan sätter vi oss och jag signerar leveransgodkännandet.
3 - Försäljaren skickar dokumenten till leasingbolag eller bank och köpeskillingen överförs. Alternativt överför jag själv pengarna.
4 - Vi tar en genomgång av bilen, kickar igång app etc varefter jag lämnar lokalen.
Är Du helt säker på att det inte var något liknande för Dig?
Hur orkar ni med hitta på sanningar? På vilket företag väljer facket vem som ska få jobbet? Har aldrig pratat med facket innan jag blivit anställd.
Jag lyfte in tweeten på temat att många "sanningar" skrivs och att det är sunt att vara försiktig att lita på saker som inte kan backas upp. I det här fallet någon som säger en sak och backar upp det med "det är sant, jag lovar" som enda bevis. Håller med om att det är helt orimligt att facket skulle kunna påverka vem som anställs.
Vänsterpartiet hade i alla fall förr liknande åsikter att de skulle bestämma hur många som behövdes på varje arbetsplats, kanske idag fortfarande?
Det var för att jämna ut istället för övertid och för att kunna ha den kontrollen. Jag skulle förmoda att de också ville ha makt över vem som anställs. Lite liknande är det idag inom vissa förvaltningar. Tex Juholt blev amassadör. Jag skulle förmoda att det var politiskt tillsatt. Eller bättre vore att lägga ut en platsannons?
Jag håller inte med om det som V vill/ville. Vill någon jobba mer och tjäna mer så skall det vara fritt fram
Hur orkar ni med hitta på sanningar? På vilket företag väljer facket vem som ska få jobbet? Har aldrig pratat med facket innan jag blivit anställd.
Det ligger garanterat mer sanning i det där än saker som använts som argument tidigare i tråden, saker som att LAS, arbetsmiljölagar osv endast gäller när kollektivavtal finns osv. Verkar som det är den nivån man vill diskutera på, att lösryckta påståenden utan grund ska användas som argumentation.
Ursäkta lite, men vem har hävdat det?
Tycker det mesta varit klart från början i tråden att lagstiftningen är ett golv, en miniminivå och till viss del dispositiv.
Det har tidigt i tråden visat på att den svenska modellen bygger på en miniminivå i lagstiftning där ett KA utgör en stor del av hur arbetet ska hanteras, i förhållande till flera av våra lagar inom arbetsrätten. Någon vissa inte verkar vilja ta till sig och tror att vår lagstiftning löser allt. Vilket den inte gör.
Jag lyfte in tweeten på temat att många "sanningar" skrivs och att det är sunt att vara försiktig att lita på saker som inte kan backas upp. I det här fallet någon som säger en sak och backar upp det med "det är sant, jag lovar" som enda bevis. Håller med om att det är helt orimligt att facket skulle kunna påverka vem som anställs.
Tycker det låter lite magstarkt även för IF Metall - om de skickar faktiska hot lämnar det spår och kan slå tillbaka rejält. Känns inte som att det är något som är officiellt sanktionerat. Och facket har inte heller mycket att säga till om när det anställs folk.
Men samtidigt, det är inte strejkvakterna som har hyrt in securitas för att känna sig trygga på jobbet - det är Tesla som fått göra det. Jag lutar fortfarande åt att detta inte är helt sant, men vi lär väl få veta vartefter.
Behöver inte vara initierat från ledningen i Metall utan enskilda individer/grupper. Vi talar om folk som halkat över i ideologi och då blir beteendet lätt gränslöst.
Pratar dom något om att det är tillåtet att leverera bilen utan skyltar i första ledet?
För annars blir det ju kört likt förbaskat…
Skyltarna finns ju, bara det att de inte sitter på bilen. Bilen som är kvar hos Tesla körs inte på vägen utan skyltar. Jag som ägare av ett fordon har rätt att få nya skyltar till min bil.
Ursäkta lite, men vem har hävdat det?
Tycker det mesta varit klart från början i tråden att lagstiftningen är ett golv, en miniminivå och till viss del dispositiv.
Det har tidigt i tråden visat på att den svenska modellen bygger på en miniminivå i lagstiftning där ett KA utgör en stor del av hur arbetet ska hanteras, i förhållande till flera av våra lagar inom arbetsrätten. Någon vissa inte verkar vilja ta till sig och tror att vår lagstiftning löser allt. Vilket den inte gör.
Hade tänkt peka på specifika inlägg som hävdat det men insåg att man inte verkar få göra det på forumet då jag blev tillsagd sist jag påpekade att specifika personer far med osanningar. Så jag avstår nog helst från att göra det igen.
Lagstiftningen kan dock lösa (nästan) allt just eftersom man inte kan göra ensida ändringar i ett kollektivavtal utan att det ses som en uppsägning och då skyddar LAS. Så man kan egentligen avtala om allt som finns i kollektivavtalet i sitt anställningsavtal ifall man vill.
Så funkar det inte när man köper en ny bil oavsett märke. Det var samma när jag köpte en Volvo XC60 för 11 år sen
Det var märkligt, jag har köpt ett antal nya bilar under 2000-talet (den senaste Volvon 2016 och därefter PS2 2020) och varenda gång är tågordningen att:
1 - Bilen står snyggt och prydligt uppställd för mig att syna av.
2 - Sedan sätter vi oss och jag signerar leveransgodkännandet.
3 - Försäljaren skickar dokumenten till leasingbolag eller bank och köpeskillingen överförs. Alternativt överför jag själv pengarna.
4 - Vi tar en genomgång av bilen, kickar igång app etc varefter jag lämnar lokalen.
Är Du helt säker på att det inte var något liknande för Dig?
När jag köpte Volvo Xc 60 på Bilia så var det på leasing. Jag betalde första förhöjd hyra. Några dagar senare hämtade jag bilen.
By the way så är vi i fel tråd. denna handlar om strejken. Inte om betalningsgången vid nyköp
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Pratar dom något om att det är tillåtet att leverera bilen utan skyltar i första ledet?
För annars blir det ju kört likt förbaskat…
Skyltarna finns ju, bara det att de inte sitter på bilen. Bilen som är kvar hos Tesla körs inte på vägen utan skyltar. Jag som ägare av ett fordon har rätt att få nya skyltar till min bil.
man får välja själv om man tar bilen därifrån. Känner personligen en som hämtat helt utan skyltar för att de inte hade kommit som utlovat.
Då körde han på eget bevåg och blev dessutom stoppad - utan böter
Facket blir inte bättre än individerna gör det till.
Varit med i IF-metall och även gått vissa kurser.
Det är en rejäl ryggdunkar-verksamhet och jag förstår att vissa individer är så hjärntvättade och därför kan agera felaktigt/hotfullt för att få igenom sin rätt.
För en ombudsman finns det bara en sak i världen som ger en anställd trygghet, det är kollektivavtal. Oavsett vad lagar och regler säger.
Och det märks i kommunikationen kring dels dessa ombudsmän men också ryggdunkare till medlemmar. Precis som i forumet hänvisas det till vad facket har gjort för 100 år sedan. Vad som händer om 10 år ifall KA inte finns på VARJE arbetsplats.
Men om ni lägger märke till det så är det få som verkligen pratar om själva situationen, att Seko går ut med att det inte förstod vad Tesla hade PostNord till, det visste alltså inte att registreringsskyltar skickas via PostNord (helt sjukt egentligen för det borde alla med en bil förstå) kika i inlägg på Facebook där VD för det där stålbolaget skriver att han är rädd för att det nu blir varsel på personal pga detta.
Titta på erfaren bilmek som propagerar samma sak hela tiden. I det mesta finns hot om framtiden eller osanningar. Andra som försvarar att facket inte är med på anställningsintervju (konstigt att jag jobbat på två företag där just facket varit med på intervju)
Ursäkta lite, men vem har hävdat det?
Tycker det mesta varit klart från början i tråden att lagstiftningen är ett golv, en miniminivå och till viss del dispositiv.
Det har tidigt i tråden visat på att den svenska modellen bygger på en miniminivå i lagstiftning där ett KA utgör en stor del av hur arbetet ska hanteras, i förhållande till flera av våra lagar inom arbetsrätten. Någon vissa inte verkar vilja ta till sig och tror att vår lagstiftning löser allt. Vilket den inte gör.
Hade tänkt peka på specifika inlägg som hävdat det men insåg att man inte verkar få göra det på forumet då jag blev tillsagd sist jag påpekade att specifika personer far med osanningar. Så jag avstår nog helst från att göra det igen.
Lagstiftningen kan dock lösa (nästan) allt just eftersom man inte kan göra ensida ändringar i ett kollektivavtal utan att det ses som en uppsägning och då skyddar LAS. Så man kan egentligen avtala om allt som finns i kollektivavtalet i sitt anställningsavtal ifall man vill.
Tänk att kollektivavtal gäller även för anställda som inte är med i facket, "I verksamheter som har kollektivavtal gäller avtalen för alla medarbetare, oavsett om de är med i facket eller inte."
Pratar dom något om att det är tillåtet att leverera bilen utan skyltar i första ledet?
För annars blir det ju kört likt förbaskat…
Skyltarna finns ju, bara det att de inte sitter på bilen. Bilen som är kvar hos Tesla körs inte på vägen utan skyltar. Jag som ägare av ett fordon har rätt att få nya skyltar till min bil.
man får välja själv om man tar bilen därifrån. Känner personligen en som hämtat helt utan skyltar för att de inte hade kommit som utlovat.
Då körde han på eget bevåg och blev dessutom stoppad - utan böter
Låter helt sjukt för det är böter på att köra utan skyltar. Finns väldigt många anledningar om varför.
Tänk att kollektivavtal gäller även för anställda som inte är med i facket, "I verksamheter som har kollektivavtal gäller avtalen för alla medarbetare, oavsett om de är med i facket eller inte."
Ja tyvärr är det så, man kan välja att ha fackets skydd även om kollektivavtal saknas men man kan inte välja bort att omfattas det dåliga kollektivavtalet när en arbetsplats väl har ett.
Blir till att sitta i köksfönstret i Vetlanda och lösa korsord istället.
Men Metall betalar väl åtminstone. i Ekonominyheterna i förrgår sa de att pengarna räcker i 500år