Håkan Matson

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Håkan Matson

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
hybris skrev:
Inget hat. Körlek! Ta med karl på en tur i Tesla och njutandes av klonkandes från ukelele! Utbilda honom! Han blir snart en aktiv sektmedlem!
Ok bjud in han på en lunch då , diskussion, provkörning etc...
Söka upp personer hemma är något helt annat, för det är dit denna tråd är på väg.
Tycker jag låter sonen utmärkt idé ta med dem på en lunch och visa att Tesla är en riktigt bra bil och ägarna normala människor, nåja men inga yllekofta grönavågare åtminstone.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Herr X skrev:
_TonyV skrev:
Tycker inte att man ska behöva dra detta upp i propotion till personagrepp och söka upp vederbörande.
Ja många journalister lyckas av nån anledning inte få till sina artiklar med rätt information.
Då är det på sin plats att påpeka detta i tex. mail, sen kan man diskutera det här i forumet.
Men tagga ner på hatet. Tack för mig..
Folk skojar bara - översteprästen Tibor spelar ukulele och det hade varit en allt annat än läskig syn om ett gäng lönnfeta medelålders män kom åkande i sina teslor med en ukulelespelare som tittar upp ur frunken på en av bilarna.

Och vad skulle hotet vara?
Sluta skriva taskiga saker om våra bilar, annars står vi här ute hela natten och varvar våra ljudlösa elmotorer!"
Jag skulle i varje fall bli rädd!!! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Innan vi kan bege oss ut och besvära journalistkåren, så måste vi ju se till att vara rätt klädda.

http://teslaclubsweden.spreadshirt.se/c ... /color/209#

Vi kommer ju inte att bli tagna på allvar, om vi inte alla har jackor med klubbens ryggmärke :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kanske ta fram en skinnväst med texten "Elons Angels -Tesla Club Sweden" på ryggen... :lol: :lol: :lol:
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Och håriga ryggar!!!
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Man kanske kan skicka lite Tesla brandade grejer till honom. Vi hade en kille på jobbet som var Leksands fantast (grattis till Shl) men kunde inte låta bli att betala in avgiften för medlemskap i Brynäs. Om vi säger så här, han förstod inte ironi...hjälp vilken avhyvling vi fick för vårt tilltag som kostade typ 150:-. Han rev demonstrativt sönder alla papper och ringde deras sekretariat. Med detta sagt så är det svårt att i text säga något som för vissa uppfattas som hot men som för andra ironi.ber om ursäkt för detta och jag menar på riktigt inte att vi skulle göra detta, det var på skämt.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Hammar skrev:
Innan vi kan bege oss ut och besvära journalistkåren, så måste vi ju se till att vara rätt klädda.

http://teslaclubsweden.spreadshirt.se/c ... /color/209#

Vi kommer ju inte att bli tagna på allvar, om vi inte alla har jackor med klubbens ryggmärke :mrgreen:
Och dessa utan byxor på!
http://shop.spreadshirt.se/teslaclubswe ... pearance=2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Alla har ju redan samma klädsel, svart jacka med jeans...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kanske men lite för coolt, det skulle kunna se ut som att man försökt klä upp sig.

Att ha snören i skorna är också ett stort no no.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
_TonyV skrev:
hybris skrev:
Inget hat. Körlek! Ta med karl på en tur i Tesla och njutandes av klonkandes från ukelele! Utbilda honom! Han blir snart en aktiv sektmedlem!
Ok bjud in han på en lunch då , diskussion, provkörning etc...
Söka upp personer hemma är något helt annat, för det är dit denna tråd är på väg.
Tycker jag låter sonen utmärkt idé ta med dem på en lunch och visa att Tesla är en riktigt bra bil och ägarna normala människor, nåja men inga yllekofta grönavågare åtminstone.
Själv kommer jag till största del ignorera journalister och media som skriver faktafel och inte har koll på verkligheten efter att jag har skrivit av mig här på forumet. Istället kommer jag att premiera journalister och källor som gör ett bra jobb. Varför ödsla en massa energi på inkompetens eller troll?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Ja låt de stackars skrivarna skriva, de får betalt för det än så länge, men hela tidningsbranschen är pressad,(många får lämna sina skrivarjobb) säkert en anledning till dålig kvalitet.

Om nåt år kanske det är lika i bil branschen när Tesla tar över marknaden, gamla ICE ingenjörer får sluta, liksom mindre service jobb på bilarna. Spännande teknik skifte vi har framför oss. Heja Tesla, heja Elon.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bjud in han till lunchen på onsdag, han får dock betala själv om han inte kan få Volvo att göra det :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev:
Bjud in han till lunchen på onsdag, han får dock betala själv om han inte kan få Volvo att göra det :)
Ingen gratis hummersås = Ingen Håkan Matson. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

"Svar till alla upprörda Tesla-vänner
Efter artiklarna om Tesla Model 3 har flera läsare hört av sig. Många har varit upprörda och pekat på olika saker i rapporteringen som de tycker varit felaktigt, missvisande. Vissa har också fått för sig att jag skulle tycka illa om Tesla specifikt och elbilar generellt.
Så är det inte alls."
http://www.expressen.se/motor/svar-till ... la-vanner/

Sen virrar Jan-Erik Berggren in sig i ett resonemang om priset som visar att han fått saker och ting om bakfoten IGEN:

"Många är upprörda för att jag skrivit att Chevrolets nya elbil Bolt är billigare än en Model 3. Det har funnits olika uppgifter om priset vilket också kompliceras av att man i USA under vissa förutsättningar kan få rabatt när man köper en elbil. Så prisuppgifterna som florerar är både med och utan rabatter. Vi vet i dag inget om utrustningsnivåer. Speciellt Tesla är relativt sparsamma med faktauppgifter. Jag ska i alla fall erkänna att formuleringen "betydligt lägre" pris är missvisande. Fel av mig, även om det visat sig att snittpriset på de Tesla Model 3 som beställts - av drygt 250 000 beställningar - är en bra bit över 40 000 dollar. Den vedertagna prislappen för en Chevrolet Bolt - som vi inte heller vet så mycket om - är 37500 dollar, utan rabatter. Det finns inga uppgifter om priserna på varken Bolt eller Tesla Model 3 i Europa och Sverige. Min kvalificerade gissning är att Bolt ändå blir betydligt billigare än Tesla Model 3 när den lanseras under Opel-namn i Sverige och Europa."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mer humor
Fel av mig, även om det visat sig att snittpriset på de Tesla Model 3 som beställts - av drygt 250 000 beställningar - är en bra bit över 40 000 dollar.
Så en hypotetiskt utrustad bil, dvs, han tog Elons estimerade snittpris, ska jämföras med en grundutrustad bil. Och inte ett ord om skillnaderna, bilstorlek, typ av bil, utrustning. Ja det är ju logiskt..

Placering av batterierna:
Jag tycker att Teslas lösning är bra men Volvos framstår som bättre.
Varför ?
Jag har också kört Volvos och Mercedes system motsvarande Teslas autopilot och jag tycker att Teslas är sämre än båda de här. Observera tycker - för det är ett rent tyckande.
Lustigt, det gjordes ett stort test av de olika systemen nyligen och Tesla krossade de andra, bland annat Mercedes.
och jag hoppas att Tesla också vågar möta sina konkurrenter på lika villkor.
Mycket snack i artikeln om att Tesla inte mäter räckvidd på samma sätt som konkurrenterna, detsamma gäller krocksäkerhet. Jag förstår inte riktigt detta om jag ska vara helt ärlig. Tesla har EPA räckvidd, det har även de andra. Krocksäkerheten är väl uppmätt på samma sätt också. Vad är problemet ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Tesla gör uppenbarligen inte saker som han är van vid från andra biltillverkare, och det är nog där skon klämmer:

"Många som skriver undrar också varför jag inte frågar personen X på Tesla eller varför jag inte kör bilen Y själv. Gärna, mycket gärna. Jag försöker och jag kommer att fortsätta att försöka. Jag vill köra bilarna, jag vill prata med personerna. Men hittills har Tesla backat ur - av någon anledning. Kanske vågar de inte svara på frågor. Kanske vågar de inte låta mig köra bilarna. Jag har meddelat Tesla att jag åker till vilken plats som helst på jorden för att prata med Elon Musk eller för att köra Model X. Men det verkar inte som att de vågar erbjuda sina produkter och personer för samma granskning som andra. Varför bjöds inte alla journalister in till visningen i torsdags - som andra gör? Varför fick inte de som var där ställa frågor - som andra gör?"
dstrombe

Inlägg av dstrombe »

Fick den länken av honom i svar när jag skickade över alla mina frågor till honom.

Men denna artikel är ju lika missvisande. Båda testar sina bilar i samma krocktester och mäter avstånd enligt samma standard.

Att sen Elon gör en snabb huvudräkning på snittintäkt per bil har inget med saken att göra, han vet inte hur mycket folk kommer lägga till i form av extra funktioner.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Andersen skrev:
"Många som skriver undrar också varför jag inte frågar personen X på Tesla eller varför jag inte kör bilen Y själv. Gärna, mycket gärna. Jag försöker och jag kommer att fortsätta att försöka. Jag vill köra bilarna, jag vill prata med personerna. Men hittills har Tesla backat ur - av någon anledning. Kanske vågar de inte svara på frågor. Kanske vågar de inte låta mig köra bilarna. Jag har meddelat Tesla att jag åker till vilken plats som helst på jorden för att prata med Elon Musk eller för att köra Model X. Men det verkar inte som att de vågar erbjuda sina produkter och personer för samma granskning som andra. Varför bjöds inte alla journalister in till visningen i torsdags - som andra gör? Varför fick inte de som var där ställa frågor - som andra gör?"
Du hör ju bitterheten mellan raderna. Han blir inte inbjuden. Han får inte äta hummersås med Teslas mellanchefer. Det handlar inte om huruvida Bolt är dyrare eller billigare än Model 3 - han skriver att han tycker att Model 3, som är billigare än Bolt, är dyrare än Bolt eftersom han tycker det. För att han tycker illa om Tesla.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
dstrombe

Inlägg av dstrombe »

Herr X skrev:
Andersen skrev:
Du hör ju bitterheten mellan raderna. Han blir inte inbjuden. Han får inte äta hummersås med Teslas mellanchefer. Det handlar inte om huruvida Bolt är dyrare eller billigare än Model 3 - han skriver att han tycker att Model 3, som är billigare än Bolt, är dyrare än Bolt eftersom han tycker det. För att han tycker illa om Tesla.
Han tycker inte illa om Tesla, han swipade höger, de swipade vänster.

Och han som erbjudit sig att resa jorden över för en liten date, så blir han dissad stackaren. Nu sitter han där, olycklig och tänker på hur livet skulle kunnat sett ut.

Vad är en bal på slottet....
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Kände mig tvungen att maila honom:

ämne

En brutalt rövknullad teslaägares kommentarer på dina punkter från (+ audiägare + mercdedesägare)

body:

1.
Priset:
Det som har kommunicerat från chevrolet är mycket riktigt $37500 före incentives samma med tesla 3 =$35000 innan incentives
Dock har elon musk tweetad om att snitt priset bör bli $43000 med tillbehör (AWD större batteri teknikpaket med självstyrning etc)
Men som han sa på eventet, en grundutrustad bil för ”bara" $35000 är väldigt mycket bil.

2 räckvidd: min model S85D:
enligt usa mätningsstandard =420-430 km, enligt europas fuskstandard mellan 510-520mil
själv klarar jag mellan 400-450km på sommaren
med lite taktik:350km i minus 30 (otroligt nog, men det är väldigt lättrullat i den temperaturen).

3: se delvis svar2:
Men model S har lyckats få full pott både i USA och EU (visserligen var inte autobromsen riktigt färdig när den testades i EU så det drog ner).

4: consumer reports har ärliga tester och ja det har varit problem med tesla model s (drive unit, misspass kaross, dörrhandtag strul, fukt i baklysena etc).
Tesla har ju lyckats i de flesta fall kontrat med bra service.
Och dom är betydligt bättre nu, min har funkat klanderfritt i 3000mil just nu
Men teslan är förföriskt jävla dyr att provköra, många kan inte släppa det utan måste bara ha.
Allt och det mesta av eventuella problem överskuggas av att man inte behöver fara och köpa dyr diesel eller bensin, samt många som har köpt elbil sätter upp solceller, eller tvärs om.

5:
batterier som en skateboard är ju ganska självklar, men vad har volvo för nån ren elbil med sån lösning?

6: visionen och bilen

Ekonomin, ja vad kan man säga? Alla med någorlunda intelligens har förstått att tesla bränner pengar i en väldig fart. Men dom bränner pengar på exakt vad dom har sagt att dom ska bränna pengar på.
Dvs laddinfrastruktur, batterifabrik, serviceutbyggnad.
Och jag som teslaägare vet att jag är brutalt rövknullad på bilen (fast ibland kan sånt vara skönt har jag hört). Batterier är väldigt billiga till tesla (har själv mycket affärskontakter i asien och vet att så är fallet)
speciellt när man köper 50000bilar*7104st celler (ungefärliga antalet teslor 2015).
En marginal på mellan 25-30% på varje model S och X är rimligt, så visst är man lurad.
Bara prislappen på batterifabriken är 5miljarder dollar fullt utbyggd, men den skall fullt utbyggd klara att förse 500 000 bilar per år med batterier (den stora flaskhalsen för elbilar globalt sett).

Nu har batterifabriken börjat producera packar ett år tidigare än beräknat (kanske tesla har bränt mer pengar fortare än beräknat, väldigt smart i så fall.)

Chevrolet Bolt har tydligen kontrakt med LG chem på batterier till 50 000 bilar per år.

276 000 bilar på 3 dar.
Förklaras med:
Ett laddnätverk färdigt att användas (ingår i bilens köp eller kanske en avgift på 20000kr), En första batterifabrik med bevis på att den byggs och en rimlig plan att ha batterier tillgängliga.
Goda vitsord från befintliga tesla ägare (som dessutom många har bjussat kompisar på provkörning etc).
Många redan befintliga teslaägare så pass nöjda att dom beställer en model3.
(Enligt rykten ska visst taxi stockholm ha 80 st till (model s/x kanske) )

7 intervjuer och tester:

Jag är ledsen att säga det här:
Ni journalister verkar inte vara relevanta, du har ju tex inte fattat det jag skriver här uppe och folk i allmänhet (>276000 st uppenbarligen) har dammsugit internet i timtal på vad befintliga teslaägare har skrivit
både ris och ros.
Elon Musk verkar vara en i huvudsak ärlig person (jag tror i och för sig att han har mörkat anledningen av varför model X är försenad).
Men som exempel: Redan för två år sen började han att tala om en batterifabrik som skulle kosta 5miljarder dollar och att dom kommer att spendera väldigt mycket pengar under några år.
Och förmodligen inte redovisa nån vinst förrän 2020.
Och Journalisterna skriver att tesla förlorar pengar på varje bil man säljer, klart man inte är intresserad av att prata med såna korkskallar, alternativt aktieblankare (shortsellers).
Istället uppmuntrar man befintliga teslaägare att låta vänner och bekanta provköra och fråga dom som har levt med bilarna.

8: Vad är lika villkor mot konkurrenterna? är det att bjuda på patenten? eller att bjuda in till laddnätverken.

/micke

ps
Ämnet platsade väl på en löpsedel ”Brutalt rövknullad av tesla” .
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Laban skrev:
Mer humor
Fel av mig, även om det visat sig att snittpriset på de Tesla Model 3 som beställts - av drygt 250 000 beställningar - är en bra bit över 40 000 dollar.
Så en hypotetiskt utrustad bil, dvs, han tog Elons estimerade snittpris, ska jämföras med en grundutrustad bil. Och inte ett ord om skillnaderna, bilstorlek, typ av bil, utrustning. Ja det är ju logiskt..

Placering av batterierna:
Jag tycker att Teslas lösning är bra men Volvos framstår som bättre.
Varför ?
Jag har också kört Volvos och Mercedes system motsvarande Teslas autopilot och jag tycker att Teslas är sämre än båda de här. Observera tycker - för det är ett rent tyckande.
Lustigt, det gjordes ett stort test av de olika systemen nyligen och Tesla krossade de andra, bland annat Mercedes.
och jag hoppas att Tesla också vågar möta sina konkurrenter på lika villkor.
Mycket snack i artikeln om att Tesla inte mäter räckvidd på samma sätt som konkurrenterna, detsamma gäller krocksäkerhet. Jag förstår inte riktigt detta om jag ska vara helt ärlig. Tesla har EPA räckvidd, det har även de andra. Krocksäkerheten är väl uppmätt på samma sätt också. Vad är problemet ?
Tror också att det skall vara jag blir gärna bjuden på en resa inkl allt för att göra en intervju. Vet inte om Andy säger nej till intervjuer men har verkar vara en person som skulle ställa upp, dock kanske dom har order uppifrån?
När har det gjorts test av Volvos och Mercedes AP? Jag frågade Volvo nyligen om jag fick provköra deras men då visste dom inte när det skulle komma, kanske du kan välja till det om du beställer en årsmodell 2017 men vi kan inte lova det. Jag vill också prova för få lite referenser. Idag tror jag att det bara är Teslas som kan prova genom att gå in i en butik, tvärt emot vad han skriver.
Även lite märkligt att han först säger att det Elon säger verkar alla fans ta som fakta, sedan refererar han till Elons gissning på vad snittpriset på bilen blir när beställningarna ska göras. Är inte det lite som att säga emot sig själv?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Jag mejlade och försökte utan överdrifter (herregud vad ni i sekten tar i ibland! ;) påpeka att han fortfarande räknade fel på priset, och säga att Model S räckvidd ändå stämde ganska väl med EPA-siffrorna. Fick detta svar:

"Tack - men fått mejl i dag av en Model S-ägare som kommer typ 35 mil på en laddning. 30 när det är kallt. Tesla sa väl 52 när den presenterades."

Jag:
Sa de verkligen 50 EPA, eller sa de 50 NEDC? Om det senare så är det inte biltillverkarens fel att EU har en kass körcykel. 

Svaret:
"minns inte - men uppfattningen är att Model S ska gå 50 mil i teorin. Hur som - två förare kör aldrig likadant, speciellt inte med elbilar där skillnaderna märks mer. Så mätning i "verklig körning" finns inte, bara olika typer av labb."

...
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Inlägg av Olof Borjesson »

Jag tycker vi skall tagga ner drevet på motorjournalisterna och försöka vara hyggliga mot dem. De är vana att bli inbjudna på event och provkörningar och vara först med nyheter från biltillverkare. Tesla nonchalerar dem och behandlar dem som att de inte finns och att det de skriver inte är viktigt. Jag tror att Tesla måste tänka om i detta avseende så småningom eftersom det inte är bra att ha världens samlade journalistkår som fiender.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Punkt 7 i hans artikel förklarar hela bitterheten.

Tesla bjuder inte in alla journalister till enorma bjudmiddagar i samband med release av sina bilmodeller. De får inte åka ner till nån sydeuropeisk stad där allt är förberedd för dem, med flyg, hotell, lyxmiddagar, provkörningar, små gåvor, intervjutillfällen, mm. Jag har varit på sådana bjudresor, jag vet vad jag pratar om.

Med Tesla måste journalisterna själva istället lyfta på luren och ringa till Tesla, eller masa sig med egna fötter till närmsta butik för att boka provkörning av deras bilar. (Tesla har ett antal provbilar till pressen, som flera journalister har bokat och provkört, vet inte hur Håkan misslyckas med sånt.)
Men Tesla erbjuder endast de bilar som redan levereras till kunder och då först när de har kommit till Sverige. I dagsläget kan journalister alltså låna Model S till veckolånga provkörningar om de så vill, men det finns inga Model X eller 3 att tillgå.

Tesla tillhandahåller bilar till riktig journalism: varsågod och låna vår bil i en vecka och testa den ordentligt. Men de arrangerar inga bjudresor med en eftermiddags "provkörning" på slät sydeuropeisk asfalt följt av fina middagar.

Det är helt enkelt ett kulturkrock. Och anledningen till att "riktiga motorjournalister" -som är vana vid att bilföretagen aktivt fjäskar för dem- är väldigt negativt inställda till Tesla, som inte gör det.
Skriv svar