Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: 22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: 22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: 22 nov 2023 20:36
iAkita skrev: 22 nov 2023 19:34
Alla ni som ganska kategoriskt uttalar er om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra eller sannolikt bättre än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal: Hur vet ni det? Eftersom de inte tecknat ett kollektivavtal finns det ju inget att jämföra med.

Men då ni trots allt verkar övertygade om detta kan ni kanske ge insikt i hur villkoren ser ut för följande punkter för den berörda kategorin anställda hos Tesla. Ligger det på minimumnivå eller högre, och i så fall hur mycket högre?

1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskiljda lönesamtal?

Jag har själv ingen aning, men eftersom många är så säkra på att de anställda som tagits ut i strejk inte har något att vinna på att teckna kollektivavtal (trots att man inte vet hur ett sånt avtal skulle se ut), så antar jag att ni har någon form av insikt.
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.

Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.

De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.

Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.

Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.

Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:04

Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Vad som passar kan snabbt ändras.

Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

iAkita skrev: 23 nov 2023 07:41
A76 skrev: 23 nov 2023 06:41
iAkita skrev: 22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: 22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: 22 nov 2023 20:49

Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.

Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.

De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.

Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.

Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.

Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Har du ens ett uns av koll på våra arbetsrättsliga lagar? Mycket av det du jollrar om avseende om man är kvinna, för gammal etc finns reglerat i lag.
Ja, jag har hyfsad koll på de arbetsrättsliga lagarna. Det var därför jag skrev utöver miniminivån i mitt inlägg med de 7 punkterna. Jag även koll på att det inte finns en lagstadgad minimilön, vilket en del verkar bortse från i sina svar på mitt inlägg. Rent teoretiskt skulle alltså Tesla kunna betala blivande anställda hur lite som helst, så länge de inte har kollektivavtal. Även de redan anställda kan teoretiskt få en ny roll/arbetsbeskrivning, med en annan lön.

Jag vet inte om en del medvetet fultolkar mitt inlägg eller om jag uttryckte mig otydligt. Jag medger att det var hårddraget, vilket var ett misstag då det uppenbarligen tar bort fokus från mina huvudpunkter.

Utan information blir det omöjligt att föra en saklig debatt. Jag tog för givet att det fanns de i tråden som hade insikt i Tesla-anställdas arbetsvillkor eftersom man är så säker på att de är bra. Det finns uppenbarligen de hos Tesla som tycker de är tillräckligt bra, medan andra inte tycker det och därför strejkar. Det kan mycket väl bero på att en del enbart ser till lönen och tycker den är viktigast, medan andra ser till helheten. Nöjdheten inom yrkeskategorin blir därför svårt att ta som utgångspunkt i en diskussion kring om villkoren är bättre än med ett kollektivavtal eller inte.
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Till er som ”försvarar” facket och deras åtgärder i konflikten.

Om Tesla går ut med informationen att de dubblar de anställdas förmåner (löner / pension etc).
Dvs det blir helt uppenbart att de har betydligt bättre förmåner/villkor jmf med kollektivavtalad nivå.

Tror ni att IF Metall då drar tillbaka sin strejk?

Det tror inte jag, för som det skrivits här tidigare strejken handlar inte om de anställdas villkor.
Strejken handlar om ”den svenska modellen”.

Tycker att det är oärligt av facket att ”skylla” på de anställdas villkor när strejken handlar om något annat.
Att facket kör med ”vi backar de anställda på Tesla” blir dessutom larvigt med tanke på att de anställda inte tycks vilja ha fackets backning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av nek0 »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:19
iAkita skrev: 23 nov 2023 07:41
A76 skrev: 23 nov 2023 06:41
iAkita skrev: 22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: 22 nov 2023 23:13


Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.

Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.

Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.

Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Har du ens ett uns av koll på våra arbetsrättsliga lagar? Mycket av det du jollrar om avseende om man är kvinna, för gammal etc finns reglerat i lag.
Ja, jag har hyfsad koll på de arbetsrättsliga lagarna. Det var därför jag skrev utöver miniminivån i mitt inlägg med de 7 punkterna. Jag även koll på att det inte finns en lagstadgad minimilön, vilket en del verkar bortse från i sina svar på mitt inlägg. Rent teoretiskt skulle alltså Tesla kunna betala blivande anställda hur lite som helst, så länge de inte har kollektivavtal. Även de redan anställda kan teoretiskt få en ny roll/arbetsbeskrivning, med en annan lön.

Jag vet inte om en del medvetet fultolkar mitt inlägg eller om jag uttryckte mig otydligt. Jag medger att det var hårddraget, vilket var ett misstag då det uppenbarligen tar bort fokus från mina huvudpunkter.

Utan information blir det omöjligt att föra en saklig debatt. Jag tog för givet att det fanns de i tråden som hade insikt i Tesla-anställdas arbetsvillkor eftersom man är så säker på att de är bra. Det finns uppenbarligen de hos Tesla som tycker de är tillräckligt bra, medan andra inte tycker det och därför strejkar. Det kan mycket väl bero på att en del enbart ser till lönen och tycker den är viktigast, medan andra ser till helheten. Nöjdheten inom yrkeskategorin blir därför svårt att ta som utgångspunkt i en diskussion kring om villkoren är bättre än med ett kollektivavtal eller inte.
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Ja du får 2 val, skriva på eller söka annat arbete.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

josve skrev: 23 nov 2023 08:24
Till er som ”försvarar” facket och deras åtgärder i konflikten.

Om Tesla går ut med informationen att de dubblar de anställdas förmåner (löner / pension etc).
Dvs det blir helt uppenbart att de har betydligt bättre förmåner/villkor jmf med kollektivavtalad nivå.

Bara för att Tesla är bland dom dyraste företaget i världen sett till börsvärde har dom ju inte hur mycket pengar som helst. Verksamheten måste ju gå runt. Mycket av hur dom arbetar styrs av att göra det på billigaste vis.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Leon skrev: 22 nov 2023 12:20


Du och många andra har gjort ett mycket fint arbete att vara sakliga och ta fram fakta. Det är jag tacksam för.
Fredrik j skrev: 22 nov 2023 06:59


Men det där är ju inte aktuellt i det här fallet. Svenskt näringsliv, som den ena parten i förhandlingen, ska ju arbeta för låga kostnader för företagen. Enligt deras synvinkel är ett attraktivt kollektivavtal ett billigt avtal. Det är väl inte därför tesla inte skriver på? Att det skulle bli för dyrt med kollektivavtal?
Det är högst aktuellt eftersom Tesla tvingas att skriva på ett kollektivavtal. Jag citerade Svenskt Näringsliv som menar att kollektivavtal i verkligheten inte är frivilligt. Det är därför man inte bara kan riva alla kollektivavtal även om många kanske skulle vilja det. Man kan inte heller, som ett nytt företag, välja att inte skriva på kollektivavtal eftersom det i realitet inte är frivilligt.

Svenskt Näringsliv värnar visserligen om kollektivavtalsmodellen men man anser att den kan förbättras. Ibland önskar man större flexibilitet och detta motsvarar då ett mer attraktivt kollektivavtal. Det handlar inte alltid om att arbetsgivaren skall betala så lite så möjligt till arbetstagaren, vilket många tror.

Tror inte Tesla skriver på för att det är för dyrt. Skulle troligen bli billigare med kollektivavtal. Man gillar helt enkelt inte att ha tredje part som bestämmer hur saker skall göras. Man tror på sig själv och de anställda. Det är, som Tibor skrivit i Så fungerar företaget Tesla, ett företag där man arbetar tillsammans. Därför blir man också en delägare. Verkar som att de som börjar arbeta där tycker om upplägget.
Det jag menar inte är aktuellt i teslas fall är att man avstår för att ett kollektivavtal skulle bli för dyrt. Det svenskt näringsliv lyfter fram är att ett kollektivavtal håller kontroll på kostnaderna.
Ptesla
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 18 dec 2018 11:37
Referralkod: ts.la/peder89808

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Ptesla »

nek0 skrev: 23 nov 2023 08:26
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:19
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Ja du får 2 val, skriva på eller söka annat arbete.
Nej, eftersom LAS måste följas måste det finnas laglig grund för uppsägning och turordningsregler osv måste följas. Det är jättesvårt och väldigt riskfyllt att försöka kringå LAS, vilket gör att den anställde har starkt skydd. Så, nej, du har helt fel.
--
Model 3 LR AWD, Solid Svart, 19", Autopilot
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

Hypotetisk fråga, vad skulle hända om Tesla skulle skriva anställningsavtal med lön på 100 miljoner kronor till en eller flera "fackmedlemar" och sedan "strejkar" dom, skulle facket då behöva betala 130% av deras lön? 😉
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Ptesla skrev: 23 nov 2023 08:35
nek0 skrev: 23 nov 2023 08:26
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:19
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Ja du får 2 val, skriva på eller söka annat arbete.
Nej, eftersom LAS måste följas måste det finnas laglig grund för uppsägning och turordningsregler osv måste följas. Det är jättesvårt och väldigt riskfyllt att försöka kringå LAS, vilket gör att den anställde har starkt skydd. Så, nej, du har helt fel.
Riskfyllt? Det företaget riskerar är väl pengar?
Sen ska ju den anställde driva ärendet vidare också.
Användarvisningsbild
Icima
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 jan 2021 05:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Icima »

Tycker att skiten med strejk gått lite för långt. Kan inte de som strejkar och är med i tråden lämna facket och förhandla nya arbetsvillkor med Tesla som skulle motsvara villkor i kollektivavtal så hela skiten tar slut? Det känns som att facket har rätt att jävlas med hela världen bara för att genomföra sin vilja. Om detta ingår i den svenska modellen kan jag bara konstatera att något är ruttet i kungarike Sverige. Hoppas att ni få (det handlar ju ändå om minoriteten av Teslas anställda) som är missnöjda med sina arbetsvillkor och som nu ser hur problem relaterade till strejk eskalerar i samhället kan sova gott.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 23 nov 2023 08:44
Riskfyllt? Det företaget riskerar är väl pengar?
Sen ska ju den anställde driva ärendet vidare också.
Oavsett om kollektivavtal finns så kan facket hjälpa en medlem i en sådan situation, så den anställda behöver inte driva ärendet då heller. Om något så är ett kollektivavtal något som försämrar säkerheten för oss som inte vill stödja facken med utpressarpengar varje månad eftersom de då har möjlighet att bara godkänna avsteg från LAS som missgynnar icke-medlemmar.
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AktivEffekt »

Verdi_ skrev: 23 nov 2023 08:16
ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:04

Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Vad som passar kan snabbt ändras.

Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Precis.
Varför tror ni att den största företagsorganisationen backar kollektivavtalen?
Vi är det land som har minst strejkdagar i hela världen kanske?
Förstår att man som Teslaägare är arg för att man drabbas, men ilskan borde rikta sig mot Elon Musk. Korkat.
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 23 nov 2023 08:55
Fredrik j skrev: 23 nov 2023 08:44
Riskfyllt? Det företaget riskerar är väl pengar?
Sen ska ju den anställde driva ärendet vidare också.
Oavsett om kollektivavtal finns så kan facket hjälpa en medlem i en sådan situation, så den anställda behöver inte driva ärendet då heller. Om något så är ett kollektivavtal något som försämrar säkerheten för oss som inte vill stödja facken med utpressarpengar varje månad eftersom de då har möjlighet att bara godkänna avsteg från LAS som missgynnar icke-medlemmar.
Ja det är ju viktigare att vara medlem om företaget inte har kollektivavtal. Annars är man ju ensam.
Tolkade inlägget som att man inte ens behöver vara medlem i facket eftersom det finns en lagstiftning.
Särskilt nu. Det sista tesla vill är ju att hamna i domstol mot metall. Det kan ju faktiskt medföra att tesla blir försiktigare än dom annars kanske skulle vara.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

ReNewAble skrev: 23 nov 2023 08:19
Jag får invända mot en sak du skriver här - nej arbetsgivaren som ej har kollektivavtal kan inte utan vidare ge dig en annan roll/arbetsbeskrivning och en annan lön utan ditt medgivande. Det finns förhoppningsvis ett anställningsavtal som ska följas och MBL gäller. Arbetsuppgifter kan ändras så länge de ligger inom liknande som anställningen avser men lönen kan inte sänkas utan att den anställde går med på det. Allt annat likställs med uppsägning då såklart LAS ska följas.
Rätta mig gärna om jag har fel, men LAS ger så vitt jag vet ett visst utrymme att förändra villkoren i samband med omplacering vid arbetsbrist eller vid omorganisation, efter en övergångsperiod. Dessutom kan upp till tre personer undantas från turordningsreglerna, vilket jag misstänker är en inte försumbar del av de anställda inom olika yrkeskategorier vid enskilda servicecenter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Fosilfri2035 skrev: 23 nov 2023 07:28
https://www.teslarati.com/telsa-sweden-elon-musk-order/

Skribenten ber om mer information.
Tibor, sugen?
Javisst. Det fanns ingen order:
https://carup.se/medlaren-stammer-inte- ... agt-sig-i/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7239
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

nek0 skrev: 23 nov 2023 08:26
Ja du får 2 val, skriva på eller söka annat arbete.
Nej, det betraktas alltså som uppsägning och då gäller LAS och turordningsregler, och inget av det som beskrivs kan anses vara giltiga skäl för uppsägning, endast arbetsbrist eller "personliga skäl" (det senare i praktiken endast tillämpligt om arbetstagaren har misskött sig grovt i form av onykterhet, olovlig frånvaro, brottslighet etc) .

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev: 23 nov 2023 09:03
Ja det är ju viktigare att vara medlem om företaget inte har kollektivavtal. Annars är man ju ensam.
Tolkade inlägget som att man inte ens behöver vara medlem i facket eftersom det finns en lagstiftning.
Ja jag ser ingen vinst i facket, men sen hade jag inte heller velat arbeta hos en arbetsgivare som man behöver ta konflikt med heller utan hade gått till nästa som står på tur och vill anställda folk. Om det inte var något väldigt viktigt ärende och då vill man ha hjälp av någon riktigt duktig dvs inte någon fackanställd.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »

Elon har nu för första gången uttalat sig om konflikten på X.

På ett inlägg där det länkats till en översättning av artikeln om blockaden mot regskyltarna svarade han med orden "This is insane".
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 23 nov 2023 09:10
Fredrik j skrev: 23 nov 2023 09:03
Ja det är ju viktigare att vara medlem om företaget inte har kollektivavtal. Annars är man ju ensam.
Tolkade inlägget som att man inte ens behöver vara medlem i facket eftersom det finns en lagstiftning.
Ja jag ser ingen vinst i facket, men sen hade jag inte heller velat arbeta hos en arbetsgivare som man behöver ta konflikt med heller utan hade gått till nästa som står på tur och vill anställda folk. Om det inte var något väldigt viktigt ärende och då vill man ha hjälp av någon riktigt duktig dvs inte någon fackanställd.
Ja det är ju enkelt om man är så attraktiv. Men man vet ju inte hur livet utvecklas.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

https://www.di.se/ditv/borsmorgon/hembe ... mot-tesla/
Hemberg om svenska facken: "Maffiametoder mot Tesla"
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Icima skrev: 23 nov 2023 08:46
Tycker att skiten med strejk gått lite för långt. Kan inte de som strejkar och är med i tråden lämna facket och förhandla nya arbetsvillkor med Tesla som skulle motsvara villkor i kollektivavtal så hela skiten tar slut? Det känns som att facket har rätt att jävlas med hela världen bara för att genomföra sin vilja. Om detta ingår i den svenska modellen kan jag bara konstatera att något är ruttet i kungarike Sverige. Hoppas att ni få (det handlar ju ändå om minoriteten av Teslas anställda) som är missnöjda med sina arbetsvillkor och som nu ser hur problem relaterade till strejk eskalerar i samhället kan sova gott.
Lätt är alltid att snacka. Mer vanligt på olika forum att det klagas än folk som verkligen gör något. Men att ta tag i något sjäv sitter oftast långt in.

Om du vill hjälpa till så att "skiten" tar slut?
Starta du tex en Facebook grupp för Teslaanställda där du själv tar ledningen och samlar ihop dessa personer.
Boka sedan ett möte med Tesla HK och föreslå detta för dem. Kämpa och ge dig inte förrän det är klart. Funkar det inte så ta ledigt en dag från jobbet (eller fler) och be de andra att också ta ledigt och gå dit gemensamt tills allt är löst.

Vem vet du kanske blir vald till årets Svensk och får medalj av kungen?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

nek0 skrev: 23 nov 2023 08:26
Ja du får 2 val, skriva på eller söka annat arbete.
Det gäller även med kollektivavtal! Been there, got the t-shirt
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Jwe skrev: 23 nov 2023 05:18
Jwe skrev: 07 nov 2023 15:34
Den ömma punkten för Tesla är registreringen av nya bilar. Strejkas det så det blockeras blir det svårt. (Lagligt? Är ju en myndighet?)
Alla andra konfliktåtgärder har nog Tesla fantasi att kringgå.
Tråkigt att få rätt i min spaning för dryga 2v sedan.

Hur länge dröjer det innan Elon knackar på dörren till skylttillverkaren och i samma stil som facket ger ett "oemotståndligt" erbjudande?

Kan någon form av privatimport lösa detta? Verkar orealistiskt men ………
Är väl redan utrett att det ej kommer bli problem om du syftar på regskyltar? går att lös med provisorisk skylt från polisen.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

ulpaknulpa56 skrev: 23 nov 2023 09:44

Är väl redan utrett att det ej kommer bli problem om du syftar på regskyltar? går att lös med provisorisk skylt från polisen.
Är det verkligen helt utrett tycker du?

Man kan få en provisorisk registreringsskylt av Polisen om man har förlorat den ordinarie skylten.

Frågan är väl om man kan anses ha förlorat något som man aldrig haft?

T.ex. så kan jag säga att jag har förlorat 10 miljoner kronor. Jag hade aldrig dessa pengar från början, men jag saknar dem så att säga.

Blir intressant att höra hur ni andra tolkar detta med provisoriska registreringsskyltar.


https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... on/fordon/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar