Dragkrokstrubbel model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 22 nov 2023 07:10
Jaegaern skrev: 22 nov 2023 06:43
Utan "trailer mode" aktiverat så får man inte ström till släpet, korrekt? Så det blir lite problem/farligt att köra med ett släp där ingen ser att du blinkar eller bromsar. Jag vet inte om man kommer runt detta beroende på hur 3e part har kopplat. Men med Tesla själva så är detta fallet så vitt jag vet.
Lika illa med bakbox eller cyklar på dragkroken i så fall?

Dick misstänker jag att de som installerar eftermarknadskrokar utför lite "kreativt kopplingsarbete" så att uttaget får ström. :lol:
Absolut!

Och ja det tror jag att de borde göra.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Bo99 »

En besikningstekniker, om hen följer regler till punkt och pricka, kan ge en bil som inte får ha dragkrok enligt regbeviset anmärkning och att den måste monteras bort helt och hållet för att bilen ska bli godkänd.

Dock kan det räcka med att man svetsar på en mutter på kulan för att få kroken godkänd för en cykelhållare går då att använda. Själv hade jag eftermonterad dragkrok på en Peugeot 107 som inte var reggad för dragkrok och bes sade ingenting under tre år innan jag sålde bilen.

Dragkroken jag monterade var en ordentlig sak som vägde 17 kilo och gjord för en hög dragvikt och infästningarna i bilen fanns där från fabriken. Endast för cykelhållare stod det när jag köpte den från skruvat.se. Jag antar att i vissa länder i Europa så är det vanligt med krok enbart för att kunna använda cykelhållare så därför finns fästena från fabrik.

Jag körde mitt lilla släp utan några problem till återvinningscentralen eller om jag skulle köpa något stort att frakta hem. Jag hade kunnat gjort samma sak nu med min VW e-up för kroken finns att köpa med brasklappen endast för cykelhållare.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av FStaake »

Bo99 skrev: 22 nov 2023 13:41
En besikningstekniker, om hen följer regler till punkt och pricka, kan ge en bil som inte får ha dragkrok enligt regbeviset anmärkning och att den måste monteras bort helt och hållet för att bilen ska bli godkänd.

Dock kan det räcka med att man svetsar på en mutter på kulan för att få kroken godkänd för en cykelhållare går då att använda. Själv hade jag eftermonterad dragkrok på en Peugeot 107 som inte var reggad för dragkrok och bes sade ingenting under tre år innan jag sålde bilen.

Dragkroken jag monterade var en ordentlig sak som vägde 17 kilo och gjord för en hög dragvikt och infästningarna i bilen fanns där från fabriken. Endast för cykelhållare stod det när jag köpte den från skruvat.se. Jag antar att i vissa länder i Europa så är det vanligt med krok enbart för att kunna använda cykelhållare så därför finns fästena från fabrik.

Jag körde mitt lilla släp utan några problem till återvinningscentralen eller om jag skulle köpa något stort att frakta hem. Jag hade kunnat gjort samma sak nu med min VW e-up för kroken finns att köpa med brasklappen endast för cykelhållare.
Att det fysiskt inte skulle vara några problem att varken montera drag eller dra ett släp med valfri elbil är ganska klarlagt. Möjligen undantaget ”enklare” elbilar typ din e-Up eftersom den saknar aktiv batteri- och motorkylning vilket kan leda till att endera eller bägge överhettas.
Däremot är det inte lagligt vilket leder till trubbel både avseende eventuella försäkringsärenden eller vid stopp av polis. Olovlig körning är inget jag skulle rekommendera.
Men alla gör som dom vill.
Har sett en äldre S på tippen en släp efter sig, fysiskt gick det säkert galant, lagmässigt mera tveksamt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

FStaake skrev: 22 nov 2023 23:04
Bo99 skrev: 22 nov 2023 13:41
En besikningstekniker, om hen följer regler till punkt och pricka, kan ge en bil som inte får ha dragkrok enligt regbeviset anmärkning och att den måste monteras bort helt och hållet för att bilen ska bli godkänd.

Dock kan det räcka med att man svetsar på en mutter på kulan för att få kroken godkänd för en cykelhållare går då att använda. Själv hade jag eftermonterad dragkrok på en Peugeot 107 som inte var reggad för dragkrok och bes sade ingenting under tre år innan jag sålde bilen.

Dragkroken jag monterade var en ordentlig sak som vägde 17 kilo och gjord för en hög dragvikt och infästningarna i bilen fanns där från fabriken. Endast för cykelhållare stod det när jag köpte den från skruvat.se. Jag antar att i vissa länder i Europa så är det vanligt med krok enbart för att kunna använda cykelhållare så därför finns fästena från fabrik.

Jag körde mitt lilla släp utan några problem till återvinningscentralen eller om jag skulle köpa något stort att frakta hem. Jag hade kunnat gjort samma sak nu med min VW e-up för kroken finns att köpa med brasklappen endast för cykelhållare.
Att det fysiskt inte skulle vara några problem att varken montera drag eller dra ett släp med valfri elbil är ganska klarlagt. Möjligen undantaget ”enklare” elbilar typ din e-Up eftersom den saknar aktiv batteri- och motorkylning vilket kan leda till att endera eller bägge överhettas.
Däremot är det inte lagligt vilket leder till trubbel både avseende eventuella försäkringsärenden eller vid stopp av polis. Olovlig körning är inget jag skulle rekommendera.
Men alla gör som dom vill.
Har sett en äldre S på tippen en släp efter sig, fysiskt gick det säkert galant, lagmässigt mera tveksamt.
Några Model S blev ju godkända för att dra lagligt av bilprovningen innan de fick för sig att stoppa den möjligheten. Den S du såg kanske var en av de som hann bli godkända... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av FStaake »

SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2023 23:17
FStaake skrev: 22 nov 2023 23:04
Bo99 skrev: 22 nov 2023 13:41
En besikningstekniker, om hen följer regler till punkt och pricka, kan ge en bil som inte får ha dragkrok enligt regbeviset anmärkning och att den måste monteras bort helt och hållet för att bilen ska bli godkänd.

Dock kan det räcka med att man svetsar på en mutter på kulan för att få kroken godkänd för en cykelhållare går då att använda. Själv hade jag eftermonterad dragkrok på en Peugeot 107 som inte var reggad för dragkrok och bes sade ingenting under tre år innan jag sålde bilen.

Dragkroken jag monterade var en ordentlig sak som vägde 17 kilo och gjord för en hög dragvikt och infästningarna i bilen fanns där från fabriken. Endast för cykelhållare stod det när jag köpte den från skruvat.se. Jag antar att i vissa länder i Europa så är det vanligt med krok enbart för att kunna använda cykelhållare så därför finns fästena från fabrik.

Jag körde mitt lilla släp utan några problem till återvinningscentralen eller om jag skulle köpa något stort att frakta hem. Jag hade kunnat gjort samma sak nu med min VW e-up för kroken finns att köpa med brasklappen endast för cykelhållare.
Att det fysiskt inte skulle vara några problem att varken montera drag eller dra ett släp med valfri elbil är ganska klarlagt. Möjligen undantaget ”enklare” elbilar typ din e-Up eftersom den saknar aktiv batteri- och motorkylning vilket kan leda till att endera eller bägge överhettas.
Däremot är det inte lagligt vilket leder till trubbel både avseende eventuella försäkringsärenden eller vid stopp av polis. Olovlig körning är inget jag skulle rekommendera.
Men alla gör som dom vill.
Har sett en äldre S på tippen en släp efter sig, fysiskt gick det säkert galant, lagmässigt mera tveksamt.
Några Model S blev ju godkända för att dra lagligt av bilprovningen innan de fick för sig att stoppa den möjligheten. Den S du såg kanske var en av de som hann bli godkända... ;)
Nope, detta var innan dess.
Men tanken att påpeka undantaget var god;)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Bo99 »

FStaake skrev: 22 nov 2023 23:04
Bo99 skrev: 22 nov 2023 13:41
En besikningstekniker, om hen följer regler till punkt och pricka, kan ge en bil som inte får ha dragkrok enligt regbeviset anmärkning och att den måste monteras bort helt och hållet för att bilen ska bli godkänd.

Dock kan det räcka med att man svetsar på en mutter på kulan för att få kroken godkänd för en cykelhållare går då att använda. Själv hade jag eftermonterad dragkrok på en Peugeot 107 som inte var reggad för dragkrok och bes sade ingenting under tre år innan jag sålde bilen.

Dragkroken jag monterade var en ordentlig sak som vägde 17 kilo och gjord för en hög dragvikt och infästningarna i bilen fanns där från fabriken. Endast för cykelhållare stod det när jag köpte den från skruvat.se. Jag antar att i vissa länder i Europa så är det vanligt med krok enbart för att kunna använda cykelhållare så därför finns fästena från fabrik.

Jag körde mitt lilla släp utan några problem till återvinningscentralen eller om jag skulle köpa något stort att frakta hem. Jag hade kunnat gjort samma sak nu med min VW e-up för kroken finns att köpa med brasklappen endast för cykelhållare.
Att det fysiskt inte skulle vara några problem att varken montera drag eller dra ett släp med valfri elbil är ganska klarlagt. Möjligen undantaget ”enklare” elbilar typ din e-Up eftersom den saknar aktiv batteri- och motorkylning vilket kan leda till att endera eller bägge överhettas.
Däremot är det inte lagligt vilket leder till trubbel både avseende eventuella försäkringsärenden eller vid stopp av polis. Olovlig körning är inget jag skulle rekommendera.
Men alla gör som dom vill.
Har sett en äldre S på tippen en släp efter sig, fysiskt gick det säkert galant, lagmässigt mera tveksamt.
Lagmässigt är det inte bara tveksamt utan det är helt enkelt förbjudet. Vad gäller överhettning av batteriet så lär det inte hända mer än under riktigt, riktigt extrema förhållanden. Typ med fyra fullvuxna personer i bilen, ett tungt släp bak på bilen, riktigt varmt väder och långa uppförsbackar. Jämför ett obromsat släp som tomt väger 120 kilo och typ en tvättmaskin som man kör hem utan någon i baksätet. Den extra vikten kan jämföras med två fullvuxna personer i baksätet. E-up har aktiv motorkylning men inget aktivt system för batteriet.

Det är också märkligt att en bil som blivit godkänd på besiktningen kan få körförbud 5 min senare av polisen för en icke godkänd dragkrok.

En släpvagnvikt på typ 500 kilo hade räckt för en e-up för man kör inte på husvagnssemester med en sådan bil.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av FStaake »

Bo99 skrev: 24 nov 2023 19:17
FStaake skrev: 22 nov 2023 23:04
Bo99 skrev: 22 nov 2023 13:41
En besikningstekniker, om hen följer regler till punkt och pricka, kan ge en bil som inte får ha dragkrok enligt regbeviset anmärkning och att den måste monteras bort helt och hållet för att bilen ska bli godkänd.

Dock kan det räcka med att man svetsar på en mutter på kulan för att få kroken godkänd för en cykelhållare går då att använda. Själv hade jag eftermonterad dragkrok på en Peugeot 107 som inte var reggad för dragkrok och bes sade ingenting under tre år innan jag sålde bilen.

Dragkroken jag monterade var en ordentlig sak som vägde 17 kilo och gjord för en hög dragvikt och infästningarna i bilen fanns där från fabriken. Endast för cykelhållare stod det när jag köpte den från skruvat.se. Jag antar att i vissa länder i Europa så är det vanligt med krok enbart för att kunna använda cykelhållare så därför finns fästena från fabrik.

Jag körde mitt lilla släp utan några problem till återvinningscentralen eller om jag skulle köpa något stort att frakta hem. Jag hade kunnat gjort samma sak nu med min VW e-up för kroken finns att köpa med brasklappen endast för cykelhållare.
Att det fysiskt inte skulle vara några problem att varken montera drag eller dra ett släp med valfri elbil är ganska klarlagt. Möjligen undantaget ”enklare” elbilar typ din e-Up eftersom den saknar aktiv batteri- och motorkylning vilket kan leda till att endera eller bägge överhettas.
Däremot är det inte lagligt vilket leder till trubbel både avseende eventuella försäkringsärenden eller vid stopp av polis. Olovlig körning är inget jag skulle rekommendera.
Men alla gör som dom vill.
Har sett en äldre S på tippen en släp efter sig, fysiskt gick det säkert galant, lagmässigt mera tveksamt.
Lagmässigt är det inte bara tveksamt utan det är helt enkelt förbjudet. Vad gäller överhettning av batteriet så lär det inte hända mer än under riktigt, riktigt extrema förhållanden. Typ med fyra fullvuxna personer i bilen, ett tungt släp bak på bilen, riktigt varmt väder och långa uppförsbackar. Jämför ett obromsat släp som tomt väger 120 kilo och typ en tvättmaskin som man kör hem utan någon i baksätet. Den extra vikten kan jämföras med två fullvuxna personer i baksätet. E-up har aktiv motorkylning men inget aktivt system för batteriet.

Det är också märkligt att en bil som blivit godkänd på besiktningen kan få körförbud 5 min senare av polisen för en icke godkänd dragkrok.

En släpvagnvikt på typ 500 kilo hade räckt för en e-up för man kör inte på husvagnssemester med en sådan bil.
Håller med om det du skriver gällande att möjligheten till åtminstone låg dragvikt vore bra.
Allt det hänger på ovilja hos tillverkarna.

Samtidigt tycker jag tycker 1000kg dragvikt på 3:an är i minsta laget, men förstår att det är knutet till mitt behov.
Tycker Y:s 1600kg är lagom.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar