erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 08:41Ledsen men det du skriver är en myt eller okunskap.PhR34k skrev: ↑22 nov 2023 07:59Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Jag tror att de anställda som vill ha kollektivavtal kommer få behålla allt detta + det KA erbjuder. Men verkligen blir ju att antagligen kommer Tesla strama åt allt och endast erbjuda det KA kräver och kanske lite till.
Jag ställde frågan på Reddit för killen som körde en AMA då han tjänade typ 20% mer än vad han gjorde innan hos Bilia plus att dom får aktier värda flera tusen etc. Om han var förberedd på att förlora det för att istället få KA.
Svaret man alltid får är att KA är ett golv och varför skulle man förlora det man hade innan?
Men jag kan vara se mig själv som arbetsgivare att jag hade nog tillslut gått med på det men då justerat samtliga förmåner etc så de matchar minimum kravet från KA.
KA innebär inget tak. Har själv erfarenheten från flera olika arbetsgivare.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- StefanFalun
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan266987
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du har fel!Jag har hört FLERA exempel på att facket lagt sig i då arbetsgivaren(chefen) velat höja lönen för en person - då har facket sagt att då ska alla ha den höjningen eller ingen!
Finns det något som talar för att Tesla betalar så bra idag? Var det inte någon som skrev att de som jobbar i Berlin tjänar 20% sämre än sina kollegor på andra bilfabriker i Tyskland?Pontus skrev: ↑22 nov 2023 09:01Jag tror att det är precis så. KA är en risk att det kommer stora kostnader, speciellt om det går dåligt och man måste skära ner, denna risk vill ju givetvis arbetsgivaren ha betalt för, inget konstigt. Den kostnaden tas ju då på det sättet du beskriver men att närma sig "golvet" så mycket som möjligt.PhR34k skrev: ↑22 nov 2023 07:59Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Jag tror att de anställda som vill ha kollektivavtal kommer få behålla allt detta + det KA erbjuder. Men verkligen blir ju att antagligen kommer Tesla strama åt allt och endast erbjuda det KA kräver och kanske lite till.
Jag ställde frågan på Reddit för killen som körde en AMA då han tjänade typ 20% mer än vad han gjorde innan hos Bilia plus att dom får aktier värda flera tusen etc. Om han var förberedd på att förlora det för att istället få KA.
Svaret man alltid får är att KA är ett golv och varför skulle man förlora det man hade innan?
Men jag kan vara se mig själv som arbetsgivare att jag hade nog tillslut gått med på det men då justerat samtliga förmåner etc så de matchar minimum kravet från KA.
Jag förstår inte att så många sitter och tror att det är klart dom kan behålla alla förmåner OCH få alla andra förmåner med KA. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Det är ungefär som folk som fuskar med bidrag som säger "sköt ditt det är ju inte dina pengar jag snor".
Allt snack om helikoptervyer och annat och ändå fattar inte folk att även företag måste få pengar någonstans ifrån och det är inte obegränsat och allt som står i ett avtal (oavsett om det är ett vanligt anställningsavtal eller KA) kostar något.
Visserligen är väl Berlin till stor del "gamla öst" och har en generellt lägre lönenivå än de mer välmående förbundsrepublikerna nere i södra Tyskland men ändå...
Så att skriva på ett KA kostar inget eller innebär ingen risk för ett företag???erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 08:41Ledsen men det du skriver är en myt eller okunskap.PhR34k skrev: ↑22 nov 2023 07:59Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Håller du med om att det kostar något så kan du säkert förstå att pengarna måste komma någonstans ifrån eller trillar dom bara ner från himlen?
Den enda sättet är att minska på förmånerna och närma sig "golvet" eller har du något annat förslag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- OfarligTesla
- Teslaägare
Sen är det ju så enkelt att om någon erbjuder avtal X och facken/de anställda säger att "nej det vill vi inte ha vi vill ha avtal Y" så är det klart att man inte ger dem russinen från avtal X samtidigt som de får allt i avtal Y. Det viktiga var ju att få avtal Y.Pontus skrev: ↑22 nov 2023 09:14Så att skriva på ett KA kostar inget eller innebär ingen risk för ett företag???
Håller du med om att det kostar något så kan du säkert förstå att pengarna måste komma någonstans ifrån eller trillar dom bara ner från himlen?
Den enda sättet är att minska på förmånerna och närma sig "golvet" eller har du något annat förslag?
-
Oj. Läste nu i medier från USA att Tesla uttalat sig igår.
Aha, nu fattar jag.
Min version lite tillspetsat:
Tesla driver sin verksamhet liknande några vänner som tillsammans startar upp och driver ett litet företag med riskkapital och den egna risken förstås om det skulle gå dåligt.
Teslas modell är att ha sina egna regler utan fack och KA baserade anställningsavtal och alla kämpar sedan på för att företaget skall gå bra. Sedan får man aktier efter hand. Det låter som en bra deal egentligen. Alla är med och tar risken i samma båt.
Grejen är nu så som jag ser det att Tesla är nu för stora för den modellen. Samhället - de flesta länder kan inte ha en så stor arbetsgivare utan tryggheten med KA eller liknande. Skulle något hända så åker samhället på konsekvenserna hårdare
Men De kan fortfarande ha kvar optionerna så klart.
Aha, nu fattar jag.
Tesla driver sin verksamhet liknande några vänner som tillsammans startar upp och driver ett litet företag med riskkapital och den egna risken förstås om det skulle gå dåligt.
Teslas modell är att ha sina egna regler utan fack och KA baserade anställningsavtal och alla kämpar sedan på för att företaget skall gå bra. Sedan får man aktier efter hand. Det låter som en bra deal egentligen. Alla är med och tar risken i samma båt.
Grejen är nu så som jag ser det att Tesla är nu för stora för den modellen. Samhället - de flesta länder kan inte ha en så stor arbetsgivare utan tryggheten med KA eller liknande. Skulle något hända så åker samhället på konsekvenserna hårdare
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Suck.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:28Oj. Läste nu i medier från USA att Tesla uttalat sig igår.
Aha, nu fattar jag.
Det verkar som det fortfarande inte gått fram att Tesla alltså har minst lika goda villkor och trygghet, i många avseenden väsentligt bättre, än vad som regleras i grundnivån i aktuellt kollektivavtal.
Dom anställda i Tesla tar inga större risker än en anställd i ett företag med kollektivavtal, dom har likvärdiga pensionsavsättningar, det finns inga som helst hinder för att vara medlem i A-kassa, etc etc.
Samhället kommer inte heller åka på några andra konsekvenser än för vilket bolag som helst om Tesla mot förmodan skulle gå i konkurs, detta har såklart ingenting öht med kollektivavtal att göra.
Hur menar du att risken för samhället skuklle vara annorlunda, tror du IF Metall ersätter alla fordringsägare när ett anslutet företag går i konkurs?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nej, du har helt fel. Sluta.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:28Grejen är nu så som jag ser det att Tesla är nu för stora för den modellen. Samhället - de flesta länder kan inte ha en så stor arbetsgivare utan tryggheten med KA eller liknande. Skulle något hända så åker samhället på konsekvenserna hårdare
- fth
- Teslaägare
Instämmer.dstr skrev: ↑22 nov 2023 09:38Nej, du har helt fel. Sluta.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:28Grejen är nu så som jag ser det att Tesla är nu för stora för den modellen. Samhället - de flesta länder kan inte ha en så stor arbetsgivare utan tryggheten med KA eller liknande. Skulle något hända så åker samhället på konsekvenserna hårdare
/fth
Vad är det i anställningsavtalet som inte finns men finns i KA som Tesla kan ändra över en natt? Ärligt jag vet inte.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:02Har repeterat samma sak massor av gånger. Kanske ta er tid att läsa på i tråden?Pontus skrev: ↑22 nov 2023 07:55Tänkte precis skriva samma sak.ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 07:11Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 06:53Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:Almba skrev: ↑21 nov 2023 23:57Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?
Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?
Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.
Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.
Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.
Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.
Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Om inte Tesla vill dela informationen så kan facket utan problem få reda på anställningsvillkor genom någon av deras medlemmar som arbetar på företaget. De kan då se vad som står i anställningsavtalet.
Åker räkmacka? Tesla erbjuder anställningsvillkor så att de ska kunna attrahera kompetent personal. Vilket ju verkar fungera.
Varifrån får du att 70% av de Teslaanställda skulle vara sura?
Du har dessutom ingen aning om Teslas villkor är sämre än KA. De kan säkert vara annorlunda men då en övertygande majoritet anser att Teslas villkor är bättre för DEM så får man också respektera det.
Sluta nu med alla ogrundade påståenden och för en seriös diskussion.
Punkter som bara är BS för att få fram den egna åsikten är följande:
- Facket kan ju väldigt lätt kontrollera avtalen kontinuerligt
Svar:
Nej! De har inte insynen, förutom anställnings avtalet.
T kan när som helst ändra i princip vad som helst utan förvarning.
- Körkorts liknelsen känns fel eftersom det i lagen krävs körkort och så här dvs mer BS.
Svar:
En liknelse var det. Som simbassängen längre upp.
- Var ifrån kommer dessa 90%, dvs BS där också.
Svar:
Officiella siffror. 90% av Sveriges anställda i KA.
- Det finns papper och dessa kallas för anställningsavtal så återigen BS
Svar:
Se svar högre upp.
- Teslas villkor är inte sämre, dessutom säger du att dessa inte går att kontroller men nu säger du att du vet, dvs igen bara massa BS
Svar:
Teslaanställda har själva skrivit här att villkoren är sämre. Tex komptid, friskvård, försäkringar och en del annat. Jag vet inte exakt för jag jobbar inte där. Dessutom vet de anställda inte vad mer som gäller eller inte gäller, utöver anställningsavtalet tex. att Tesla nör om helst kan ändra.
Men de har aktieoptioner istället - håller inte enligt mig.
- Det finns inga optioner som sagts hundratals gånger, aktierna som man får är varda vad dom är värda när man får dom. Om man väljer att sälja dom eller inte direkt när man får dom är var och ens beslut. Dessutom är pensionen bättre, ingen avgift till facket, aktierna ligger utanpå lönen som en bonus. Återigen en massa BS bara.
Svar:
De tjänar in under tiden som de arbetar så kallade optioner för att sedan få aktier som de i förväg inte har en aning om vad de då är värda.
Så som aktiemarknaden fungerar vet ingen vad en aktie är värd i framtiden.
Sedan har vi punkterna som inte är BS:
- Det finns inga kvar...
Svar:
BS. Vem är det håller på med det? Inte jag i alla fall.
Allt jag skiver är sakligt och så korrekt som jag bara kan.
Sedan hoppas jag att så många som möjligt håller med min om mina åsikter.
Se svar ovan.
Orkar snart inte. Hela tiden kommer samma saker upp som jag skrivit.
Läs igenom noga först innan ni svarar!!!!!
Jag har sett fler som har sagt att Teslas avtal är bättre (för dom i varje fall) med konkreta siffror. Det är bara facket som sagt att det är sämre utan att specificera det mer. Detta gör att jag tror mer på dom anställda än facket i denna fråga.
Vad det gäller aktierna så får man 25% efter 6 månader och resten fördelat med utbetalningar en gång i kvartalet. Rätt är att ingen vet vad dom är värda vid tilldelningen, därav är det en bonus men har man kvar jobbet så lär dom vara värda någonting i varje fall. Optioner är ett AVTAL som ger dig rätt att köpa aktier för ett förutbestämt pris dessutom får du betala något för själva avtal, optionen, så där är det en större risk. RSU är annorlunda. Oavsett så är detta en bonus inte en del av lönen som fortfarande är bättre än KA.
Försäkringarna är inte sämre än vad KA kräver, friskvård har dom och övertidsersättning också så inget av det lär bli bättre med KA.
Men som sägs av många här som har erfarenhet mer än mig av att vara arbetsgivare och förhandla med facket så lär dagens russin försvinna och bytas ut mot lite mer säkerhet kanske för vissa, dom unga och duktiga lär dock bli drabbade av mindre säkerhet.
Förklara golvet igen och varför Tesla ska behålla russinen till de anställda samtidigt som man drar på sig mer kostnader och tar en stor risk att i framtiden få stora mer kostnader??? Varför skulle då inte Tesla ta denna kostnad genom att ta bort russinen???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
-
Detta ovan är som jag ser det.dstr skrev: ↑22 nov 2023 09:38Nej, du har helt fel. Sluta.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:28Grejen är nu så som jag ser det att Tesla är nu för stora för den modellen. Samhället - de flesta länder kan inte ha en så stor arbetsgivare utan tryggheten med KA eller liknande. Skulle något hända så åker samhället på konsekvenserna hårdare
Skriver inte att det är rätt eller fel.
- fth
- Teslaägare
Påståendet att "Skulle något hända så åker samhället på konsekvenserna hårdare" är alltså rent objektivt helt fel.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:43Detta ovan är som jag ser det.
Skriver inte att det är rätt eller fel.
Detta alltså helt oavsett vad man tycker om vem som har rätt och fel i den rådande konflikten.
/fth
-
Läs på om KA är mitt tips för att du skall få svar på dina frågor. Gå tex in på Akademikerförbundets hemsida eller någon annans.Pontus skrev: ↑22 nov 2023 09:41Vad är det i anställningsavtalet som inte finns men finns i KA som Tesla kan ändra över en natt? Ärligt jag vet inte.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:02Har repeterat samma sak massor av gånger. Kanske ta er tid att läsa på i tråden?Pontus skrev: ↑22 nov 2023 07:55Tänkte precis skriva samma sak.ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 07:11Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 06:53
Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.
Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.
Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.
Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.
Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Om inte Tesla vill dela informationen så kan facket utan problem få reda på anställningsvillkor genom någon av deras medlemmar som arbetar på företaget. De kan då se vad som står i anställningsavtalet.
Åker räkmacka? Tesla erbjuder anställningsvillkor så att de ska kunna attrahera kompetent personal. Vilket ju verkar fungera.
Du har dessutom ingen aning om Teslas villkor är sämre än KA. De kan säkert vara annorlunda men då en övertygande majoritet anser att Teslas villkor är bättre för DEM så får man också respektera det.
Svar:
- Körkorts liknelsen känns fel eftersom det i lagen krävs körkort och så här dvs mer BS.
Svar:
Svar:
Svar:
Se svar högre upp.
- Teslas villkor är inte sämre, dessutom säger du att dessa inte går att kontroller men nu säger du att du vet, dvs igen bara massa BS
Svar:
Teslaanställda har själva skrivit här att villkoren är sämre. Tex komptid, friskvård, försäkringar och en del annat. Jag vet inte exakt för jag jobbar inte där. Dessutom vet de anställda inte vad mer som gäller eller inte gäller, utöver anställningsavtalet tex. att Tesla nör om helst kan ändra.
- Det finns inga optioner som sagts hundratals gånger, aktierna som man får är varda vad dom är värda när man får dom. Om man väljer att sälja dom eller inte direkt när man får dom är var och ens beslut. Dessutom är pensionen bättre, ingen avgift till facket, aktierna ligger utanpå lönen som en bonus. Återigen en massa BS bara.
Svar:
De tjänar in under tiden som de arbetar så kallade optioner för att sedan få aktier som de i förväg inte har en aning om vad de då är värda.
- Det finns inga kvar...
Svar:
Se svar ovan.
Jag har sett fler som har sagt att Teslas avtal är bättre (för dom i varje fall) med konkreta siffror. Det är bara facket som sagt att det är sämre utan att specificera det mer. Detta gör att jag tror mer på dom anställda än facket i denna fråga.
Vad det gäller aktierna så får man 25% efter 6 månader och resten fördelat med utbetalningar en gång i kvartalet. Rätt är att ingen vet vad dom är värda vid tilldelningen, därav är det en bonus men har man kvar jobbet så lär dom vara värda någonting i varje fall. Optioner är ett AVTAL som ger dig rätt att köpa aktier för ett förutbestämt pris dessutom får du betala något för själva avtal, optionen, så där är det en större risk. RSU är annorlunda. Oavsett så är detta en bonus inte en del av lönen som fortfarande är bättre än KA.
Försäkringarna är inte sämre än vad KA kräver, friskvård har dom och övertidsersättning också så inget av det lär bli bättre med KA.
Men som sägs av många här som har erfarenhet mer än mig av att vara arbetsgivare och förhandla med facket så lär dagens russin försvinna och bytas ut mot lite mer säkerhet kanske för vissa, dom unga och duktiga lär dock bli drabbade av mindre säkerhet.
Förklara golvet igen och varför Tesla ska behålla russinen till de anställda samtidigt som man drar på sig mer kostnader och tar en stor risk att i framtiden få stora mer kostnader??? Varför skulle då inte Tesla ta denna kostnad genom att ta bort russinen???
- OfarligTesla
- Teslaägare
Den som borde läsa på om KA är du, du fortsätter att skriva uppenbara felaktigheter och presentera gissningar som fakta gång på gång. Samma frågor återkommer för att du försätter att skriva samma felaktiga saker utan att någonsin försvara dem.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46
Läs på om KA är mitt tips för att du skall få svar på dina frågor. Gå tex in på Akademikerförbundets hemsida eller någon annans.
-
Vad är konkret fel som jag har skrivit? Lista ned tack!OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 09:50Den som borde läsa på om KA är du, du fortsätter att skriva uppenbara felaktigheter och presentera gissningar som fakta gång på gång. Samma frågor återkommer för att du försätter att skriva samma felaktiga saker utan att någonsin försvara dem.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46
Läs på om KA är mitt tips för att du skall få svar på dina frågor. Gå tex in på Akademikerförbundets hemsida eller någon annans.
- fth
- Teslaägare
Hear hear.OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 09:50Den som borde läsa på om KA är du, du fortsätter att skriva uppenbara felaktigheter och presentera gissningar som fakta gång på gång. Samma frågor återkommer för att du försätter att skriva samma felaktiga saker utan att någonsin försvara dem.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46
Vi har fortfarande inte sett något konkret som skulle stödja påståendet att villkoren för Tesla-anställda på något sätt skulle förbättras med kollektivavtal, bara ”IF Metall säger så”.
Diskussionen om den svenska modellen och kollektivavtal är intressant och viktig, det är ovärdigt att kladda ner den med rena faktafel och konspirationsteorier.
/fth
Minst en gång vet jag att facket sänkt det lönebud jag fått från arbetsgivaren. Vid senaste löneprocessen lät jag inte facket förhandla för mig, fick sedan den högsta löneförhöjningen på många år.StefanFalun skrev: ↑22 nov 2023 09:07Du har fel!Jag har hört FLERA exempel på att facket lagt sig i då arbetsgivaren(chefen) velat höja lönen för en person - då har facket sagt att då ska alla ha den höjningen eller ingen!
erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 08:41Ledsen men det du skriver är en myt eller okunskap.PhR34k skrev: ↑22 nov 2023 07:59Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Model S Plaid 2023
Rena fossilbilar går inte då maxvärdet för CO2 är 30 gram.slugger75 skrev: ↑22 nov 2023 08:15Har företaget även valt att plocka bort alla fossilbilar från policyn, p.g.a. osäkert andrahandsvärde m.m.?mykie skrev: ↑22 nov 2023 07:52Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Sen är det 25% bonus för 0 gram CO2 och neutralt 1-30 gram CO2, så klart bäst deal ekonomiskt blir elbil.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
-
Det du skriver om anser jag vara en icke frågasvo skrev: ↑22 nov 2023 10:06Minst en gång vet jag att facket sänkt det lönebud jag fått från arbetsgivaren. Vid senaste löneprocessen lät jag inte facket förhandla för mig, fick sedan den högsta löneförhöjningen på många år.StefanFalun skrev: ↑22 nov 2023 09:07Du har fel!Jag har hört FLERA exempel på att facket lagt sig i då arbetsgivaren(chefen) velat höja lönen för en person - då har facket sagt att då ska alla ha den höjningen eller ingen!
Du utnyttjade din rätt och det gick bra. Du valde själv. En del av demokratin.
Det är olika på olika arbetsplatser och yrken. Det kunde lika gärna varit tvärtom.
- Du säger att det inte går att kontroller villkoren för anställningarna kontinuerligt. FEL facket kan med hjälp av sina medlemmar ha koll på detta.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:59Vad är konkret fel som jag har skrivit? Lista ned tack!OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 09:50Den som borde läsa på om KA är du, du fortsätter att skriva uppenbara felaktigheter och presentera gissningar som fakta gång på gång. Samma frågor återkommer för att du försätter att skriva samma felaktiga saker utan att någonsin försvara dem.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46
- Du säger att Tesla åker räckmacka på alla andra 90% av företagen. FEL Tesla har säkert tittat på andra företag och tagit med detta för att kunna ge ett anställningsavtal som flera vill ha. Men det gör säkert alla och det är ingen räckmacka där.
- Du säger att Tesla pratar men inget finns på papper. FEL Det finns ju anställningsavtal och facket har säkert tillgång till några av dessa.
- Du skriver att Teslas villkor är sämre. FEL Med stöd från flera här som dessutom har sett villkoren så är dom till största delen bättre än KA.
- Du skriver att Tesla kan ändra anställningsvillkoren över en natt utan förvarning. FEL Det finns avtal och dessa gäller man kan inte ändra dessa över en natt.
- Du antyder att Tesla kan skriva på ett KA och ändå behålla alla dagens russin. FEL Den risken och avgifterna som tillkommer med KA måste betalas av någon och mest troligt kommer det betalas genom att man tar bort dagens russin, kanske inte alla men många.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
-
Pontus skrev: ↑22 nov 2023 10:17- Du säger att det inte går att kontroller villkoren för anställningarna kontinuerligt. FEL facket kan med hjälp av sina medlemmar ha koll på detta.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:59Vad är konkret fel som jag har skrivit? Lista ned tack!OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 09:50Den som borde läsa på om KA är du, du fortsätter att skriva uppenbara felaktigheter och presentera gissningar som fakta gång på gång. Samma frågor återkommer för att du försätter att skriva samma felaktiga saker utan att någonsin försvara dem.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46
Svar: Nej! Läs ovan idag liknande svar
- Du säger att Tesla åker räckmacka på alla andra 90% av företagen. FEL Tesla har säkert tittat på andra företag och tagit med detta för att kunna ge ett anställningsavtal som flera vill ha. Men det gör säkert alla och det är ingen räckmacka där.
Svar: Nej. Räkmacka! Om man inte själv är med. Så alla andra 90% skall göra grovjobbet?
- Du säger att Tesla pratar men inget finns på papper. FEL Det finns ju anställningsavtal och facket har säkert tillgång till några av dessa.
Svar: Nej. De är enbart en del. Tesla kan när som helst ändra villkoren utan KA
- Du skriver att Teslas villkor är sämre. FEL Med stöd från flera här som dessutom har sett villkoren så är dom till största delen bättre än KA.
Svar: har redan svarat mängder med gånger innan.
- Du skriver att Tesla kan ändra anställningsvillkoren över en natt utan förvarning. FEL Det finns avtal och dessa gäller man kan inte ändra dessa över en natt.
Svar: jovisst kan de det. Läs på något facks hemsida.
- Du antyder att Tesla kan skriva på ett KA och ändå behålla alla dagens russin. FEL Den risken och avgifterna som tillkommer med KA måste betalas av någon och mest troligt kommer det betalas genom att man tar bort dagens russin, kanske inte alla men många.
Svar: Du tror! Tror gör man bäst på ett bönemöte.
-
Se ovan svar. Tröttsamt med alla som inte läser på. Både här och övrigterfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 10:30Pontus skrev: ↑22 nov 2023 10:17- Du säger att det inte går att kontroller villkoren för anställningarna kontinuerligt. FEL facket kan med hjälp av sina medlemmar ha koll på detta.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:59Vad är konkret fel som jag har skrivit? Lista ned tack!OfarligTesla skrev: ↑22 nov 2023 09:50Den som borde läsa på om KA är du, du fortsätter att skriva uppenbara felaktigheter och presentera gissningar som fakta gång på gång. Samma frågor återkommer för att du försätter att skriva samma felaktiga saker utan att någonsin försvara dem.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46
Svar: Nej! Läs ovan idag liknande svar
Svar: Nej. Räkmacka! Om man inte själv är med. Så alla andra 90% skall göra grovjobbet?
Svar: Nej. De är enbart en del. Tesla kan när som helst ändra villkoren utan KA
Svar: har redan svarat mängder med gånger innan.
Svar: jovisst kan de det. Läs på något facks hemsida.
Svar: Du tror! Tror gör man bäst på ett bönemöte.
- fth
- Teslaägare
Ja, tröttsamt var ordet, sa Bull.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 10:31Se ovan svar. Tröttsamt med alla som inte läser på. Både här och övrigt

Det räcker egentligen med det absurda påståendet att "Tesla kan när som helst ändra villkoren utan KA".
Som beskrivits många, många, gånger ovan så regleras villkoren i anställningsavtal, som förstås inte "när som helst" kan ändras av Tesla, lika lite som den anställde "när som helst" på eget bevåg kan höja sin lön eller ändra sina arbetstider.
Det är förstås inte ett jämnt styrkeförhållande mellan en enskild anställd och TM Sweden AB, men är den anställde fackansluten har man tillgång till juridisk hjälp via dom. Ingen skillnad oavsett kollektivavtal eller ej.
/fth
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Om Tesla inte har försäkringar hos Fora så anser de att det är sämre. De gör inga analyser utan kräver KA. Min erfarenhet.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:46Läs på om KA är mitt tips för att du skall få svar på dina frågor. Gå tex in på Akademikerförbundets hemsida eller någon annans.Pontus skrev: ↑22 nov 2023 09:41Vad är det i anställningsavtalet som inte finns men finns i KA som Tesla kan ändra över en natt? Ärligt jag vet inte.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 09:02Har repeterat samma sak massor av gånger. Kanske ta er tid att läsa på i tråden?Pontus skrev: ↑22 nov 2023 07:55Tänkte precis skriva samma sak.ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 07:11
Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.
Svar:
Svar:
Svar:
Svar:
Se svar högre upp.
Svar:
Svar:
- Det finns inga kvar...
Svar:
Se svar ovan.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Ponera att du har rätt, varför ska få Tesla ha fördelen av att inte skriva på/betala för KA? Har vi då en sund och rättvis marknad?Pontus skrev: ↑22 nov 2023 09:14Så att skriva på ett KA kostar inget eller innebär ingen risk för ett företag???erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 08:41Ledsen men det du skriver är en myt eller okunskap.PhR34k skrev: ↑22 nov 2023 07:59Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Menar du att ”Teslakörande” ska associeras (förutom tex diktaturkramande och frotterande med högerextrema) även låglönearbetande i Sverige?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
-
" utan KA vad gäller"fth skrev: ↑22 nov 2023 10:39Ja, tröttsamt var ordet, sa Bull.erfaren bilmek skrev: ↑22 nov 2023 10:31Se ovan svar. Tröttsamt med alla som inte läser på. Både här och övrigt![]()
Det räcker egentligen med det absurda påståendet att "Tesla kan när som helst ändra villkoren utan KA".
Som beskrivits många, många, gånger ovan så regleras villkoren i anställningsavtal, som förstås inte "när som helst" kan ändras av Tesla, lika lite som den anställde "när som helst" på eget bevåg kan höja sin lön eller ändra sina arbetstider.
Det är förstås inte ett jämnt styrkeförhållande mellan en enskild anställd och TM Sweden AB, men är den anställde fackansluten har man tillgång till juridisk hjälp via dom. Ingen skillnad oavsett kollektivavtal eller ej.
/fth
Läs på på vilken facklg hemsida som helst.
Det står mycket detajerat
Eller frisök på Google. Se bara till att gå in på en trovärdig hemsida.