Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 18:17
thebishop skrev: 21 nov 2023 18:11
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 18:01
OfarligTesla skrev: 21 nov 2023 17:48
De kanske inte vill få sin adress postad öppet och hotade? När till och med Tibor blir det bara för att han rapporterar om händelsen så kan man undra vad folk hade gjort mot dessa Teslaanställda.
Ett hot är naturligtvis helt oacceptabelt. Hur många inlägg på Twitter/X var det som hotade Tibor?

Och samtidigt... Med tanke på hur fullkomligt nersållat X/Twitter är av ryska troll/botar – hur vet vi att det inlägget t.ex. inte postades av ngn som jobbar på uppdrag av ryska ambassaden?... Och hur vet vi att inte alla likes till det inlägget kom från en rysk trollfabrik?
Hur vet vi att IF metall inte styrs av ryska underrättelsetjänsten och gör denna vansinniga strejk på grund av Sveriges natoansökan?

Foliehatt eller?
Skulle du 'sätta foliehatt' på Lars Wilderäng också?

Så du är helt övertygad om att ryssarna skulle hålla sig 'för goda' för att elda på den här konflikten lite?...

Och vad tror du de sysslar med på ryska ambassaden och i de ryska trollfabrikerna?...

Oavsett så gissar jag att vi kommer få enas om att vara 'relativt' oense om det här med. Andra som läser kan bilda sig sina egna uppfattningar.
Så de kan elda på, men inte starta?

Med tanke på fackets politiska hållning är det väl mer troligt att de är putinkramare.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

erfaren bilmek skrev: 21 nov 2023 17:53
erfaren bilmek skrev: 21 nov 2023 17:30
Trevlig bild fövisso.
De står med ryggen mot kameran. Synd att de gör det för att i alla fall jag skall ta detta på allvar. Man kan undra varför de inte vågar visa sig framifrån?

I dagens tider är det mer individualistiskt. Få vill få binda ris åt sin egen rygg eller kanske riskera att bränna sina egna skepp framgent. Men det riskar de inte. De borde vänt sig framåt och stått för sin sak, då valet är fritt att strejka eller ej.
Annat vore det för kanske 30 år sedan. En sådan anonym bild hade inte gjorts då. Allt var inte bättre förr, men en del saker var det.
De kanske inte vill få sin adress postad öppet och hotade? När till och med Tibor blir det bara för att han rapporterar om händelsen så kan man undra vad folk hade gjort mot dessa Teslaanställda.
Tråkigt med hot och hemskt, fruktansvärt illa.
Men står man men ryggen mot kameran så tror jag att det bara blir värre och gud förbjude risk för hot.
Jag noterar att du själv är anonym. Vågar du inte stå för dina åsikter med namn och hemadress? Varför inte? Varför ska vi ta _dig_ på allvar?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Trevlig bild fövisso.
De står med ryggen mot kameran. Synd att de gör det för att i alla fall jag skall ta detta på allvar. Man kan undra varför de inte vågar visa sig framifrån?

I dagens tider är det mer individualistiskt. Få vill få binda ris åt sin egen rygg eller kanske riskera att bränna sina egna skepp framgent. Men det riskar de inte. De borde vänt sig framåt och stått för sin sak, då valet är fritt att strejka eller ej.
Annat vore det för kanske 30 år sedan. En sådan anonym bild hade inte gjorts då. Allt var inte bättre förr, men en del saker var det.
Ett hot är naturligtvis helt oacceptabelt. Hur många inlägg på Twitter/X var det som hotade Tibor?

Och samtidigt... Med tanke på hur fullkomligt nersållat X/Twitter är av ryska troll/botar – hur vet vi att det inlägget t.ex. inte postades av ngn som jobbar på uppdrag av ryska ambassaden?... Och hur vet vi att inte alla likes till det inlägget kom från en rysk trollfabrik?
Jag är en av de som anmälde och fick bort det kontot på X. Vad jag kunde se när jag gick igenom historiska inlägg från det så var det inte ett typiskt ryskt trollkonto, och det var inte heller ett nyaktiverat sleeperkonto.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

thebishop skrev: 21 nov 2023 18:37

Hur vet vi att IF metall inte styrs av ryska underrättelsetjänsten och gör denna vansinniga strejk på grund av Sveriges natoansökan?

Foliehatt eller?

Så du är helt övertygad om att ryssarna skulle hålla sig 'för goda' för att elda på den här konflikten lite?...

Och vad tror du de sysslar med på ryska ambassaden och i de ryska trollfabrikerna?...

Oavsett så gissar jag att vi kommer få enas om att vara 'relativt' oense om det här med. Andra som läser kan bilda sig sina egna uppfattningar.

Med tanke på fackets politiska hållning är det väl mer troligt att de är putinkramare.
Till och med V hamnade ju på rätt sida till slut. Och S har alltid varit helt emot den ryska diktatorn. S står även bakom att sända Gripen till Ukraina, precis som även regeringen gör. Så vad du får den anklagelsen ifrån vet ju inte jag...

Det var ju trots allt Jimmie som inte klarade av att välja mellan Putin och Biden... Och det trots att Putin invaderade Ukraina redan 2014(!)...

Det ställningstagandet har ju inte direkt åldrats sådär jättebra...

https://www.svd.se/a/Rr2zKW/jimmie-akes ... ller-biden
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

BAG skrev: 21 nov 2023 16:57
Elektrikerna utökar sin blockad.
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/ ... onflikten/

Mer eskalering (enl DI):

TESLA-STREJKEN
Ordern från Elon Musk: Tesla får inte skriva på något avtal
Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag.
Riktigt fult att dom verkar lägga ännu mer fokus mot laddstolparna som drabbar vanliga bilister, vilket liv det hade blivit om detta hade gällt bensinstationer......
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 18:59
thebishop skrev: 21 nov 2023 18:37

Foliehatt eller?

Till och med V hamnade ju på rätt sida till slut. Och S har alltid varit helt emot den ryska diktatorn. S står även bakom att sända Gripen till Ukraina, precis som även regeringen gör. Så vad du får den anklagelsen ifrån vet ju inte jag...

Det var ju trots allt Jimmie som inte klarade av att välja mellan Putin och Biden... Och det trots att Putin invaderade Ukraina redan 2014(!)...

Det ställningstagandet har ju inte direkt åldrats sådär jättebra...

https://www.svd.se/a/Rr2zKW/jimmie-akes ... ller-biden
Och om vi ska slänga "putinkramare" omkring oss – vad är inte Elon då?(!)...
Kremlin welcomes Elon Musk proposal for Ukraine settlement denounced by Kyiv

https://www.reuters.com/world/europe/kr ... 022-10-04/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Ingenting är ju omöjligt, men det verkar lite långsökt att börja skylla på ryska botar. Extremism finns även till vänster och det saknas inte direkt historia av våld från det hållet så det vore inte konstigt om det dras fram någon idiot i sådana här lägen. Vilket är precis varför man kanske inte vill gå ut och göra sig själv till måltavla.
Användarvisningsbild
Falo
Teslaägare

Inlägg av Falo »

Rysstroll, trollkonton och rysk påverkanskampanj.
Putin eller Biden?
Hamas eller Sverigedemokraterna?
Allard ber folk på vänsterkanten att välja sida. Det är tydligen svårt...mycket svårt. Hamas ligger varmt åt hjärtat liksom Socialdemokraternas systerparti Fatah.
Senast redigerad av Falo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

BAG skrev:

Mer eskalering (enl DI):

TESLA-STREJKEN
Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag.
Detta suger lite.
Blir alltså inga nya superchargers på ett tag.
erfaren bilmek

Inlägg av erfaren bilmek »

Andersen skrev: 21 nov 2023 18:40
Trevlig bild fövisso.

Men står man men ryggen mot kameran så tror jag att det bara blir värre och gud förbjude risk för hot.
Jag noterar att du själv är anonym. Vågar du inte stå för dina åsikter med namn och hemadress? Varför inte? Varför ska vi ta _dig_ på allvar?
Skicka pm med ditt namn adress och tel. Så ringer jag dig så får du min.
TSLAMY

Inlägg av TSLAMY »

Om men men bara om det är så fantastistkt bra för för medlemmarna av metall och för företagen att teckna kollektivavtal i jämnförelse med icke avtal.
Då vore det väll solklart att ingen skulle jobba hos Tesla då det skulle vara så mycket bättre att jobba på VOLVO d.v.s det borde vara självreglerande.

Jag kliver ur facket nu!
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

TSLAMY skrev: 21 nov 2023 19:39
Om men men bara om det är så fantastistkt bra för för medlemmarna av metall och för företagen att teckna kollektivavtal i jämnförelse med icke avtal.
Då vore det väll solklart att ingen skulle jobba hos Tesla då det skulle vara så mycket bättre att jobba på VOLVO d.v.s det borde vara självreglerande.

Jag kliver ur facket nu!
Är det inte märkligt att självaste Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen då?
Varför är det inte kö från företagen att få riva alla kollektivavtal?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

PhR34k skrev: 21 nov 2023 19:31
BAG skrev:

Mer eskalering (enl DI):

TESLA-STREJKEN
Detta suger lite.
Blockaderna gäller endast reparation av befintliga anläggningar, inte nybyggnation.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

TiborBlomhall skrev:
PhR34k skrev: 21 nov 2023 19:31
BAG skrev:

Mer eskalering (enl DI):

TESLA-STREJKEN
Detta suger lite.
Blockaderna gäller endast reparation av befintliga anläggningar, inte nybyggnation.
Bild
Jag tolkade det som nyinstallation. Men jag kanske har fel.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Ja de säger emot sig själva. När Tibor intervjuade dem sa de att de fortfarande skulle hjälpa till med installation av nya stationer.

Nu när fler går ut i sympatiåtgärder så är skrivningen lite annorlunda. Nåt har de gjort fel, frågan är vad.

Edit:

Läste igen. "...till alla av bilmärket Teslas laddstationer".

Vad är en laddstation egentligen? Kommer de inte installera Teslas laddboxar hemma hos folk (jo det har sagt att de ska fortsätta göra det, men denna skrivningen nu är luddig alltså.)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Laddar man ner varslet i sin helhet står det uttryckligen service och/eller reparation. Dvs fritt fram för nybyggnation precis som i nuvarande varsel.
Varsel om sympatiåtgärder
Svenska Elektrikerförbundet varslar mot bakgrund av ovanstående om följande sympatiåtgärd från och med den 1 december 2023 klockan 05:00.
Sympatiåtgärden omfattar vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet, som utförs av medlemsföretag vid Energi Företagens Arbetsgivareförening bundna av Kraftverksavtalet, till alla av bilmärket Teslas laddstationer, enligt bilaga Laddstationer.
Vägran innebär att förbundets medlemmar inte kommer att befatta sig med arbete bestående i service och/eller reparation av elförsörjningsanläggningar och elanläggningar vid nämnda laddstationer. Sådant arbete försätts samtidigt i blockad.
(min fetstil)

De listar dessutom exakt vilka Supercharger laddstationer det gäller.

https://www.sef.se/siteassets/nyheter/s ... a3bdec3580
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

erfaren bilmek skrev: 21 nov 2023 08:52
WilleTesla skrev: 21 nov 2023 08:06
roffe_s skrev: 21 nov 2023 06:18
vigge50 skrev: 21 nov 2023 05:48
roffe_s skrev: 21 nov 2023 01:15

Njae, jag tror Du förutsätter att det skulle vara IF Metall som retat upp sig på Tesla. I min värld skulle det kunna vara tvärt om - Tesla kan ha, mot bättre vetande, uppträtt på ett respektlöst sätt i förhandlingarna med IF Metall.

Låt oss anta att vi sätter oss i förhandling, normalt är min första fråga kring bordet om parterna är beslutsmässiga. Skulle svaret bli nej är det normalt lika gott att ajournera förhandlingen till dess att beslutsmässighet finns hos alla parter. Ponera vidare att Tesla, i egenskap av arbetsgivare suttit vid förhandlingsbordet, gett sken av att vara beslutsmässiga men sedan, i elfte timmen, meddelat att detta ligger på koncernnivå.
Utan att ha varit med i diskussionerna så kan jag såklart inte veta men det skulle kunna vara på ett annat sätt också. Tesla kan ha varit tydliga från dag ett att de inte tänker teckna kollektivavtal men så har IF Metall velat trycka på det ändå.
IF Metall har ändå påstått att de har försökt förhandla med Tesla i flera år, kanske Tesla har hela tiden varit tydliga med att de inte är intresserade. Nu har IF Metall dock gett upp och tänker att de måste ta till strejkåtgärder för att få Tesla att till slut skriva på.
Så kan det säkert också vara. Det kan säkert vara en massa saker som hänt, och att det är något som låst situationen ovanligt rejält förefaller tyvärr klart. Ni som tror på en lång konflikt kan tyvärr få rätt, det är inte lätt att hitta en hedervärd lösning för bägge parter i denna konflikt…
https://sverigesradio.se/artikel/tesla- ... -i-sverige
Ja, om man ska tro Metalls Veli-Pekka Säikkälä så har det har aldrig funnits någon riktig förhandling. Han säger ”Vi får egentligen inget besked vad som är problemet med avtalet, utan det dom säger är bara att det inte passar in i deras modell”.

I intervjun kan man också dra slutsatsen att anställda på Tesla inte har sämre villkor än i ett KA. Metall skulle svarat annorlunda på frågan om Tesla har fördelar genom att Tesla erbjuder sämre anställningsvillkor. Veli-Pekka: ”Det vi kan se, det är ju att de har inte likvärdiga villkor som man har när man har KA, det skiljer sig”. Han svarar alltså inte; ja Teslas har sämre avtal.

Förstår mer och mer............
"Passar inte in i deras modell"
är något som man kan säga till en telefonsäljare och sen är det locket på.

I USA finns en hel del personer som är Sovereign Citizens (suveräna = man är självständiga/oberoende medborgare). Sök på Youtube så ser man mer. De kör med egna nummerskyltar på bilen och annat, för vanliga skyltar passar inte in i deras modell. Och mycket annat...
Polisen är som galna på dem.

Tesla verkar vara något lite åt det hållet. Säger man så på svenska arbetsmarknade utan att utveckla svaret så får man många emot sig. På mig och många andra retar sånt gallfeber. Som att få ett slag i ansiktet. Stick och göm dig eller liknande.

Vad tycker ni andra om att Tesla uttrycker sig så mot de andra 90% på arbetsmarknaden?
Jag tycker att dom uttrycker sig enligt sin rätt. Dom har rätt att neka KA, och så vitt jag förstår behöver man inte ackompanjera nekandet med en förklaring varför.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

AktivEffekt skrev: 21 nov 2023 20:03
TSLAMY skrev: 21 nov 2023 19:39

Jag kliver ur facket nu!
Är det inte märkligt att självaste Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen då?
Varför är det inte kö från företagen att få riva alla kollektivavtal?
Kan bero på detta som Svensk Näringsliv har skrivit på sin sida:
Det är frivilligt för företag att teckna kollektivavtal. En arbetstagarorganisation kan dock vidta stridsåtgärder för att få kollektivavtal, varför frivilligheten inte alltid är reell.
Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen men betonar vikten av att avtalen är attraktiva för att modellen ska kunna upprätthållas. Större flexibilitet i löneavtalen skulle göra kollektivavtal mer attraktivt för företagen. Även större flexibilitet kring arbetstider och andra villkor skulle påverka avtalens attraktivitet. Bättre möjligheter till individuell flexibilitet behövs också.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

"vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet" .... enligt Kraftverksavtalet.

Låter ju för en lekman som de avser stänga av eltillförseln. Skulle det kunna vara en proportionerlig sympatiåtgärd?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

RagWal skrev: 21 nov 2023 22:01
"vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet" .... enligt Kraftverksavtalet.

Låter ju för en lekman som de avser stänga av eltillförseln. Skulle det kunna vara en proportionerlig sympatiåtgärd?
"Vägran innebär att förbundets medlemmar inte kommer att befatta sig med arbete bestående i service och/eller reparation av elförsörjningsanläggningar och elanläggningar vid nämnda laddstationer."
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

erfaren bilmek skrev: 21 nov 2023 19:38
Andersen skrev: 21 nov 2023 18:40
Trevlig bild fövisso.

Skicka pm med ditt namn adress och tel. Så ringer jag dig så får du min.
Ja alltså nu handlade det inte om att _jag_ skulle veta vem du är. Utan att _alla_ skulle få veta det. Precis som du tyckte att de Teslaanställda skulle göra?
Almba
Referralkod: ts.la/almir272707

Inlägg av Almba »

Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Samma funderingar har rätt många nu.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Eftersom behörigheten gäller i hela Europa numera så är det nog inge större problem att få hit ett annat bolag än de som är anslutna till Elektrikerna, återigen Sveriges företag kommer förlora på denna strejken.

När jag för 25 år sedan var nyutbildad elektriker och tjänade typ 25 000 så skulle elektrikerna ha 850:- rena rånet men man var tvungen för de var verkligen maffia metoder från det facket mot nya eleltriker och mobbing om man inte gick med. Efter det så har jag aldrig varit med i ett fack och skulle nog ärligt kunna säga att jag har inget förtroende för dessa fack
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Almba skrev: 21 nov 2023 23:57
Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Det är inte tvingande enligt lag att teckna kollektivavtal, men lagen ger anställda rätt att gå med i en fackförening. Lagen ger den fackföreningen rätt att strejka för att få ett kollektivavtal på plats för sina medlemmar.

I teorin är det alltså de fackanslutna anställda som vill ha kollektivavtal, vilket enligt tidigare beräkningar i tråden kan vara uppåt 30% av serviceteknikerna.

Tesla har ingen laglig skyldighet att skriva på, men facket kan å de anställdas vägnar göra livet väldigt svårt för Tesla.

Problemet (som jag ser det) är att lagen inte ställer några krav på att åtgärder mot andra företag är proportionerliga för det man vill uppnå. I det här fallet är IF Metall beredd att skicka fler anställda på Werksta och aluminiumfabriken Hydro ut i arbetslöshet än vad Tesla har anställda servicetekniker. Företagen vars anställda drabbas har kollektivavtal, vilket var det som skulle ge de anställda trygghet. Men i själva verket är det kollektivavtalet som gör dem arbetslösa lagom till jul. Det är inte säkert att någon ny arbetsgivare kommer till de berörda orterna när konflikten fått en lösning. Tesla kanske väljer att inte längre göra affärer med företag som har kollektivavtal pga att det är för hög risk.

Jag sympatiserar med de anställda på Tesla som vill ha kollektivavtal, men jag tycker sympatiåtgärderna slår oproportionerligt hårt och hoppas av den anledningen att de anställda väljer att gå ur facket i protest. Det skulle tvinga strejken att upphöra. Sen får man ta en seriös dialog om det verkligen är IF Metall man ska gå med i, eller om man istället ska välja något mer civiliserat förbund som faktiskt värnar anställda även på andra företag.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar