SwedishAdvocate skrev: ↑15 nov 2023 21:04
Vilket kylskåp eller vilken robotdammsugare kostar 350.000-1.000.000+?...
Och vilken kinesiskt bilmärke har de anor som Liebherr har? Det skulle väl vara Volvo PV då möjligtvis.
Dom bra? Har inte du Gaggenau Swarowski?
Bilar är sällanköpsvaror som saknar lock-in och nästan alla kommer att funka exakt lika i samma prisklass om ett par år, precis som med ICE, eller kylskåp. Utan lokala säljare/service med personliga relationer finns det inte mycket till märkeslojalitet. Lite som att köpa en PC från Dell eller Webhallen. Eller H&M online vs Zara eller Ellos.
Min tes är att att elmotorer, batterier och sånt som får en elbil att funka inte är en USP. Det må vara en konkurrensfördel i ett par år innan hela supply-chain i Kina gör kanonbra elmotorer, batterier et.c vilket är NU. När Foxconn börjar ge sig in i bilkomponentsbranschen då vet man att det är dags. Toppen av ett isberg.
Vad har Tesla för anor? Det funkar uppenbarligen att komma in och göra bra bilar bara. Lite som Samsung och kyl/frys, som jag precis köpte. Hade aldrig kommit på tanken att köpa ett Samsungskåp för 5-10år sedan. Electrolux kanske knyter näven i fickan nu, vad vet jag? För 15 år sedan hade dom flesta inte köpt en TV av Samsung, för 15 år sedan hade inte någon utanför Korea köpt en telefon av Samsung osv.
Det är klart att Zeekr inte kan ta Porsche/Audi-priser även fast de levererar en bil i samma paritet. Om tio år kanske det är annorlunda. Kanske inte. Det hindrar inte nya märken från att komma in och slåss och pressa marginaler. Ibland blir det nya "Porsche". Om man vårdar sitt varumärke på rätt sätt.
Jag frågar igen: Vad är Teslas USP om 3-5 år. Till vilka säljer dom 10M bilar om året? 0-100 på 0.9s? Billigast? Dyrast? Bäst service? Bäst kvalitet? Vad vill Tesla att man ska tänka när man tänker Tesla? Budget eller Lyx? Det är rätt oklart i dagsläget. Varumärkesstrategin? ESG har det aldrig varit i alla fall.
"Snabbast 0-100", "en bil med en iPad", "pruttljud och nördhumor" lär inte funka i evighet. Inte heller "vi tillverkar billigast, mind the gaps".
BEV är inte längre en "Blue Ocean". Det är bara en bil.