Elbilsladdning på färja invig H-H

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av fth »

Piggelin skrev: 16 nov 2023 15:07
Jag skrev teslaadapter, vad i det var osant? Det är väl rätt uppenbart att öresundslinjen inte vill behålla på och kontrollera en massa adapterar om de är "officiella" eller inte?

Står helt bakom detta beslut att förbjuda bilar som saknar korrekt uttag.
Då tycker du att Ionity etc också borde förbjuda mig och alla andra ägare av Model S/X -2023 i Europa att ladda, eller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av Bjelke »

Fast säger egentligen inte CCS-standarden att adaptrar faktiskt inte får användas?
Det var iaf så snacket gick för några år sedan, när vi först började prata om detta, det
var nog ett bra tag före model 3 kom iofs… Vi tänkte ju då att det borde gå att ladda
”Gamla” Teslorna på alla nya snabbladdare som kom osv… med en adapter då alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 16 nov 2023 17:25
Fast säger egentligen inte CCS-standarden att adaptrar faktiskt inte får användas?
Det var iaf så snacket gick för några år sedan, när vi först började prata om detta, det
var nog ett bra tag före model 3 kom iofs… Vi tänkte ju då att det borde gå att ladda
”Gamla” Teslorna på alla nya snabbladdare som kom osv… med en adapter då alltså…
Snacket gick så , det minns jag också, men det finns inget om detta i den officiella standarden, jag har alla dokument från branschorganisationen (CharIN). Det finns en hel del krav på signalering, fysisk låsning etc men inget förbud mot adapters.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av Piggelin »

Bjelke skrev: 16 nov 2023 17:25
Fast säger egentligen inte CCS-standarden att adaptrar faktiskt inte får användas?
Det var iaf så snacket gick för några år sedan, när vi först började prata om detta, det
var nog ett bra tag före model 3 kom iofs… Vi tänkte ju då att det borde gå att ladda
”Gamla” Teslorna på alla nya snabbladdare som kom osv… med en adapter då alltså…

Googlade och det stämmer. Adaptrar är inte tillåtna. Då var det löst. Folk med korrekta bilar får ladda helt enkelt.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av Piggelin »

fth skrev: 16 nov 2023 15:10
Piggelin skrev: 16 nov 2023 15:07
Jag skrev teslaadapter, vad i det var osant? Det är väl rätt uppenbart att öresundslinjen inte vill behålla på och kontrollera en massa adapterar om de är "officiella" eller inte?

Står helt bakom detta beslut att förbjuda bilar som saknar korrekt uttag.
Då tycker du att Ionity etc också borde förbjuda mig och alla andra ägare av Model S/X -2023 i Europa att ladda, eller?

/fth
Ja eftersom det verkar vara ett brott mot ccs standarden. Jag ber min jurist kontakt ionity nästa vecka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av fth »

Piggelin skrev: 16 nov 2023 17:48
Ja eftersom det verkar vara ett brott mot ccs standarden. Jag ber min jurist kontakt ionity nästa vecka.
Ojojoj, du gillar verkligen inte Tesla-ägare, har någon gjort dig illa eller? :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av fth »

Piggelin skrev: 16 nov 2023 17:47
Googlade och det stämmer. Adaptrar är inte tillåtna. Då var det löst. Folk med korrekta bilar får ladda helt enkelt.
Nej, Google har alltså inte rätt här, jag har alla dom relevanta dokumenten som beskriver standarden och det finns inget förbud mot adapters.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev: 16 nov 2023 17:25
Fast säger egentligen inte CCS-standarden att adaptrar faktiskt inte får användas?
Det var iaf så snacket gick för några år sedan, när vi först började prata om detta, det
var nog ett bra tag före model 3 kom iofs… Vi tänkte ju då att det borde gå att ladda
”Gamla” Teslorna på alla nya snabbladdare som kom osv… med en adapter då alltså…
Det de diskussionerna som jag läst bak i tiden, om jag också minns rätt (var ett tag sedan jag läste de), verkade komma fram till är att det enligt standards är förbjudet med förlängningskablar för snabbladdning, men inte för adapters.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 16 nov 2023 20:06
Bjelke skrev: 16 nov 2023 17:25
Fast säger egentligen inte CCS-standarden att adaptrar faktiskt inte får användas?
Det var iaf så snacket gick för några år sedan, när vi först började prata om detta, det
var nog ett bra tag före model 3 kom iofs… Vi tänkte ju då att det borde gå att ladda
”Gamla” Teslorna på alla nya snabbladdare som kom osv… med en adapter då alltså…
Det de diskussionerna som jag läst bak i tiden, om jag också minns rätt (var ett tag sedan jag läste de), verkade komma fram till är att det enligt standards är förbjudet med förlängningskablar för snabbladdning, men inte för adapters.
Det låter ju ganska logiskt, eller t.o.m. mycket logiskt, finns flera delar med förlängning
som kan bli tokigt… ett exempel är ju kablar med (vatten-)kylning liksom, men andra
problem också (som att det de faktiskt blir en extra skarv).
Det kluriga kanske ändå är att en adapter skulle kunna sägas vara en förlängning, fast utan
kabel i Teslas CCS-fall, medans tex Teslas CHAdeMO faktiskt är en adapter MED sladd, dvs en
förlängning också… så lite gråzon om man ska vara petig, men om det inte är otillåtet
enligt standarden så är det ju ok då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Inlägg av fth »

Jag fick svar från Öresundslinjen på min fråga om S/X-adapter:
Nu har jag fått svar från vår support:

Det är tyvärr inte tillåtet att ladda med adapter och ett krav från de meritima myndigheterna att ingen utrustning från våra kunder får användas.
Däremot har vi blivit uppmärksammade på problemet och kommer undersöka hur vi ska få saken löst så att alla våra kunder så småningom kan ladda.
Jag gissar precis som någon skrev ovan att det är branden i det där hemmabygget som fortfarande spökar, men det ser alltså ut att finnas visst hopp om att det skall lösa sig på lite sikt.

Jag vågar dock inte chansa på att det kommer vara löst innan jag passerar den vägen på söndag, så mitt test får vänta ett tag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar