Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av tor »

Jag har köpt ett system med batterilagring (BYD på 10,2 kwh) och solceller med en växelriktare som klarar detta (fronius symo gen24 10.0 plus). Samt lite kringutrustning för att kunna köra offgrid. Jag har sedan tidigare en Easee laddbox och en bergvärmepump från Nibe.

Alla dessa prylar går att kommunicera med men hur göra och styra det på bästa vis?

Exempelvis idag så har vi ett relativt dyrt elpris från 0600-2400, övriga tider väldigt billigt. Billiga tiden vill jag ladda bilen (iofs redan löst med hjälp av Tibber), ladda upp batteriet, göra varmvatten. Dyra tiden vill jag sälja maximalt med el och inte köpa något alls. Men det går ju att ta in fler parametrar såsom väder, att laddningen på bilen kan få vara lägre vid behov osv osv.

Jag skulle kunna skriva en lösning själv för att styra och presentera data men det är en del jobb. Finns det något man kan luta sig mot? Någon hemaautomation ellet annat? Skulle uppskatta lite tips!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av mickeisol »

Ja du kan använda Home assistent och eller med Node red (funkar på exvis raspberry).
Finns funktioner för att hämta spotpriser, hantera modbus, etc.
Använder Node red själv för att optimera laddnning av elbil, värmning av acctankar samt dynamiskt effektstyra solcellerna.

Skall skaffa batterilagring framöver, då blir det riktigt roligt.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av tor »

mickeisol skrev:
Ja du kan använda Home assistent och eller med Node red (funkar på exvis raspberry).
Finns funktioner för att hämta spotpriser, hantera modbus, etc.
Använder Node red själv för att optimera laddnning av elbil, värmning av acctankar samt dynamiskt effektstyra solcellerna.

Skall skaffa batterilagring framöver, då blir det riktigt roligt.
Tack för svar!
Jag har aldrig använt detta eller något likande innan. Hur har du byggt din lösning? Skapar den en "prognos" för X tid framåt eller är den mer händelse styrd?
Jag misstänker att dessa ramverk helst jobbar med händelser och actions på dessa? Blir inte det en begränsning eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av FStaake »

Jag kör Homey (PRO) för hemautomation och den bygger på appar. Det finns app som hämtar spotpriser och då kan man styra förbrukning (laddning, värmning av acctankar, etc) till tex. de 4 billigaste timmarna på dygnet. Och på motsvarande sätt undvika förbrukning de dyraste timmarna, eller om priset är högre än X.
Allt bygger på flöden, dessa går att göra ganska avancerade.
När jag får mina solceller och batteri installerat ska jag dyka djupare i vad som går att göra.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av enoch85 »

Undrar också lite över detta...

Har Easee laddbox, Fronius Gen 24, och Byd batteri på 11 kWh.

Som det är inställt nu så laddas bilen (16A) på fasta tider där jag har ställt ner max uttag på batteriet till 1000W. Önskvärt vore ju dock att t.ex. under helgen ladda lite långsammare för att nyttja solpanelerna bättre och få upp egenförbrukningen utan att få alldeles för hög laddförlust (optimalt är väl mellan 10-14A?).

Så med andra ord, kan man på något sätt styra effekten automatiskt eller per schema?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar om detta kan funka?

Lite trist med månadsavgiften bsra.

https://www.enequi.com/sv/?gclid=CjwKCA ... 7kQAvD_BwE
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av enoch85 »

Off Grid Byggaren skrev: 04 aug 2023 18:36
Undrar om detta kan funka?

Lite trist med månadsavgiften bsra.

https://www.enequi.com/sv/?gclid=CjwKCA ... 7kQAvD_BwE
Har sneglat på det förut, men kör inte med timdebitering så det spelar mindre roll för mig.

Dock tycker jag det vore intressant att veta vad som är bäst:

1. Ladda med hög effekt under kortare tid och cappa batteriet till xxx watt, trots att solen inte skiner = mer el tas från nätet, men effektiviteten är bättre och laddningstid kortare, längre livstid på batteri
2. Ladda på låg effekt över tid och troligen inte ens behöva cappa batteriet = sämte effektivitet, men samtidigt all energi från sol förutsatt att solen skiner
3. Samma som #2 men att solen inte skiner = sliter på batteriet i onödan och förkortar livslängden Detta ger också högst egenförbrukning.

Har mitt batteri inställ på minst 5% och max 95% och vill helst undvika att ladda "batteri med batteri", därav cappning i nuvarande setting på de specifika tider som jag laddar bilen (förinställt enligt schema). Men det gör ont i själen att se att det dras el från nätet - samtidigt kanske jag vinner på det långa loppet då batteriet håller längre?

Dagens i-landsproblem.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har jag kört två veckor med timpris spotpris på inköpt el.

Laddar batterilagret och elbilarna på natten.

Kör huset på batteridrift 06:00-22:00

2-5 kWh per dag har solcellerna hjälpt till med.

Styr endast med fasta tider inställda i Ferroamp växelriktaren och elbilarnas laddningstimers.

Det går ju inte att jaga varje öre, men oftast är ju priset lågt nattetid.

Jag får pressa elnätet rätt hårt på natten.

Verkat som jag klarar att driva huset ner till några minusgrader, med 28,4 kWh batterilager.

Blir det kallare tar ju batteriet slut lite tidigare, och jag får köpa in lite dyrare kWh från elnätet. Det går automatiskt.

En extra bonus är att effektavgiften dagtid blir väldigt låg.

Fast blir nog ändå svårt att räkna hem ett batterilager rent ekonomiskt, om det inte även används till någon bra betald stödtjänst.
image(11).png
msb
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av msb »

Skoj, jag kör precis samma upplägg men hos mig räcker inte 42 kWh till en hel dag.

Men snart kommer Varberg energi i gång med sin frekvensstödtjänst och då hoppas jag på en snabb payoff.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av renes »

Jag har ungefär samma kurva med ett par skillnader:

1. Jag har 15 kWh isf 28, men fjärrvärme i huvudsak.

2. Laddar 4 billigaste timmarna på natten (script som läser av Tibbers API dagligen och justerar batteriladdningen).

Nu när vi sen en månad eller längre knappt sett solen överhuvudtaget så börjar jag fundera om din princip med fasta laddtimmar 22-06, eller kanske 01-06 inte vore enklare och bättre. Just nu lägger jag bara till 05-06 till de automatiskt valda 4 timmarna för att få bättre "räckvidd". Just nu klarar vi inte hela dagen på batteri, kanske 75%.

Möjligen skulle man kunna lägga till 15 kWh till, men å andra sidan kanske den här helt solfria situationen inte är så typisk förutom för 2 månader om året. Eller så är det önsketänkande.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av tor »

Det slutade för mig med en liknande enkel styrning. Batteriet laddas mellan 00 och 05. Nu när solcellerna har gett så lite på grund av vädret samt att bergvärmen går mer tar batteriet slut mitt på dagen. Men bara för några veckor sedan köpte vi endast el mellan 00 och 05.
Elbil laddar också samma tid samt att bergvärmepump styrs via Nibe mot elpris. Alla tre systemen är oberoende och pratar inte med varandra. Är mycket jobb för att få det smartare och besparingen mot nu är liten.

Skulle vilja öka till 30 kwh batteri samt lite mer solceller. Då hade jag varit självförsörjande på sommaren och endast köpt el 00-05. Men är tveksamt att jag kommer ta den kostnaden.

Lönar sig gör det inte utan att sälja frekvebsreglering som du säger. Men kul är det!
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av CrazyGang »

Kör också nattladdning av batteriet 00-07 på låg effekt, parallellt med billaddning.

Ni som har batteri, vilket märke på växelriktaren? Någon med Fronius? Jag saknar stödtjänster som funkar med min set-up. :(
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av tor »

CrazyGang skrev: 15 nov 2023 08:12
Kör också nattladdning av batteriet 00-07 på låg effekt, parallellt med billaddning.

Ni som har batteri, vilket märke på växelriktaren? Någon med Fronius? Jag saknar stödtjänster som funkar med min set-up. :(
Yepp, har en fronius gen 24. Den har ju rätt ok möjligheter att kommunicera med så det är lite förvånande. Vad är det för tjänster du saknar?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av CrazyGang »

tor skrev: 15 nov 2023 20:09
CrazyGang skrev: 15 nov 2023 08:12
Kör också nattladdning av batteriet 00-07 på låg effekt, parallellt med billaddning.

Ni som har batteri, vilket märke på växelriktaren? Någon med Fronius? Jag saknar stödtjänster som funkar med min set-up. :(
Yepp, har en fronius gen 24. Den har ju rätt ok möjligheter att kommunicera med så det är lite förvånande. Vad är det för tjänster du saknar?
Samma som min då! Tänker på det stödtjänster Svenska Kraftnät upphandlar. I dagsläget finns bara Checkwatt som kommersiell aggregator (och de kör bara kinesiska märken). Varberg Energi pilotar Ferroamp men jag har inte sett någon som supportar Fronius.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av tor »

CrazyGang skrev: 15 nov 2023 22:41
tor skrev: 15 nov 2023 20:09
CrazyGang skrev: 15 nov 2023 08:12
Kör också nattladdning av batteriet 00-07 på låg effekt, parallellt med billaddning.

Ni som har batteri, vilket märke på växelriktaren? Någon med Fronius? Jag saknar stödtjänster som funkar med min set-up. :(
Yepp, har en fronius gen 24. Den har ju rätt ok möjligheter att kommunicera med så det är lite förvånande. Vad är det för tjänster du saknar?
Samma som min då! Tänker på det stödtjänster Svenska Kraftnät upphandlar. I dagsläget finns bara Checkwatt som kommersiell aggregator (och de kör bara kinesiska märken). Varberg Energi pilotar Ferroamp men jag har inte sett någon som supportar Fronius.
Ah, ok. Det är jag också intresserad av. Har inte heller hittat något men skrivit upp mig på listor och lagt in önskemål om att dom ska utveckla stöd för Fronius. Minns inte exakt vilka jag gjort det hos. Men kanske är bra om du också gör det så dom inser att det finns en marknad?
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av enoch85 »

Off Grid Byggaren skrev: 14 nov 2023 21:40
Nu har jag kört två veckor med timpris spotpris på inköpt el.

Laddar batterilagret och elbilarna på natten.

Kör huset på batteridrift 06:00-22:00

2-5 kWh per dag har solcellerna hjälpt till med.

Styr endast med fasta tider inställda i Ferroamp växelriktaren och elbilarnas laddningstimers.

Det går ju inte att jaga varje öre, men oftast är ju priset lågt nattetid.

Jag får pressa elnätet rätt hårt på natten.

Verkat som jag klarar att driva huset ner till några minusgrader, med 28,4 kWh batterilager.

Blir det kallare tar ju batteriet slut lite tidigare, och jag får köpa in lite dyrare kWh från elnätet. Det går automatiskt.

En extra bonus är att effektavgiften dagtid blir väldigt låg.

Fast blir nog ändå svårt att räkna hem ett batterilager rent ekonomiskt, om det inte även används till någon bra betald stödtjänst.

image(11).png
Snyggt!

Här är exempel från min styrning. Den är inte perfekt, men jag har bara 11 kWh batteri att leka med, som jag dessutom bara laddar till 85%, och stannar på 10%.
Screenshot_2023-11-17-13-29-33-02_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50.jpg
Screenshot_2023-11-18-02-15-40-97_c18d11ddb64998585131bff85ec24ef2.jpg
Screenshot_2023-11-18-02-16-09-53_c18d11ddb64998585131bff85ec24ef2.jpg
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Smart styrning av batteri, bergvärme och laddning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ska bli intressant att se om jag kan köra nästan fulla cykler varje dag på batterilagret under 10 år.

Pylontech påstår ju det, och lämnar garanti efter registrering hos dem. Fast att reklamera något till ett Kinesiskt bolag är väl ingen som lyckats med?

Svenska Ferroamp lämnar 7 års garanti.

Jag fick skruva upp laddeffekten från 3.3 till 3,7 kW för att hinna fylla upp batterielagret under natten nu när det blev kyligare.

Jag kör 10-100% som SoC gränser.
.
Screenshot_20231118-121211_Chrome.jpg
Skriv svar