Hovrande ljud efter hjulbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av RK83 »

Satte precis på mina vinterdäck och hör nu ett hovrande ljud. Körde bara kort sträcka från verkstaden och ska nu åka upp till stugan om ca 2 timmar. Beror det på fälgarna eller vad kan det vara? Köpte däck och fälg 19 tum från Bythjul som skulle passa min bil.

Några tips?
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av nogren »

Även vibration?

Sitter däcken med rätt rotationsriktning?

Har de fet klisterlapp kvar på slitbanan?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av RK83 »

nogren skrev: 17 nov 2023 16:32
Även vibration?

Sitter däcken med rätt rotationsriktning?

Har de fet klisterlapp kvar på slitbanan?
Nej känns helt vanliga bara något dovt ljud vid lite högre hastighet.

Ja.

Ja.
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av SkipperO »

Ljudbeskrivningar är ju svårt i text… Mina dubbfria Nokian Hakka R3 hade ett dovt ljud i motorvägsfart. Det lät så mycket att jag undrade om nått var fel. Kan kanske beskrivas som hovrande… Det verkar ha minskat med tiden så nu 4:e vintern hör jag det inte.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av RK83 »

SkipperO skrev: 17 nov 2023 16:54
Ljudbeskrivningar är ju svårt i text… Mina dubbfria Nokian Hakka R3 hade ett dovt ljud i motorvägsfart. Det lät så mycket att jag undrade om nått var fel. Kan kanske beskrivas som hovrande… Det verkar ha minskat med tiden så nu 4:e vintern hör jag det inte.
Efter googlande så har vissa upphört efter lite slitage. Kanske beror på att de är helt nya.

Såg att det finns inställning på skärmen att man kan lägga in vilken tum man har och om man har vinterdäck. Är detta bara kosmetisk för bilen och med räckvidd att göra eller är det viktigt att lägga in?
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av RK83 »

Dubbdäck kanske har sådant ljud i lite högre hastighet också?
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av subarctic2123 »

RK83 skrev:
SkipperO skrev: 17 nov 2023 16:54
Ljudbeskrivningar är ju svårt i text… Mina dubbfria Nokian Hakka R3 hade ett dovt ljud i motorvägsfart. Det lät så mycket att jag undrade om nått var fel. Kan kanske beskrivas som hovrande… Det verkar ha minskat med tiden så nu 4:e vintern hör jag det inte.
Efter googlande så har vissa upphört efter lite slitage. Kanske beror på att de är helt nya.

Såg att det finns inställning på skärmen att man kan lägga in vilken tum man har och om man har vinterdäck. Är detta bara kosmetisk för bilen och med räckvidd att göra eller är det viktigt att lägga in?
Det harmed räckviddsberäkningar att göra. Min klagade också på att dom var för slitna till jag bytte till vinterdäck där (helt nya däck).
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av Freez »

Vad har du köpt för något däck?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av nogren »

RK83 skrev: 17 nov 2023 17:01
SkipperO skrev: 17 nov 2023 16:54
Ljudbeskrivningar är ju svårt i text… Mina dubbfria Nokian Hakka R3 hade ett dovt ljud i motorvägsfart. Det lät så mycket att jag undrade om nått var fel. Kan kanske beskrivas som hovrande… Det verkar ha minskat med tiden så nu 4:e vintern hör jag det inte.
Efter googlande så har vissa upphört efter lite slitage. Kanske beror på att de är helt nya.

Såg att det finns inställning på skärmen att man kan lägga in vilken tum man har och om man har vinterdäck. Är detta bara kosmetisk för bilen och med räckvidd att göra eller är det viktigt att lägga in?
Byte till vinterdäck i displayen nollställer kalibreringen för anti spin och räckvidds beräkningarna. Och den fälgstorlek som är vald bör vara korrekt, för bättre beräkning av just räckvidd.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av Twarkie »

SkipperO skrev: 17 nov 2023 16:54
Ljudbeskrivningar är ju svårt i text… Mina dubbfria Nokian Hakka R3 hade ett dovt ljud i motorvägsfart. Det lät så mycket att jag undrade om nått var fel. Kan kanske beskrivas som hovrande… Det verkar ha minskat med tiden så nu 4:e vintern hör jag det inte.
Stämmer! Är det Nokian R3 så är det bara så däcken låter. Det försvann aldrig för mig innan jag bytte bil efter tre år.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av SwedishAdvocate »

RK83 skrev: 17 nov 2023 16:06
...] Några tips?
Nu minns jag inte var jag hört eller läst följande, och med det sagt så kanske följande är en myt. Eller så är det inte en myt...

Sånt här kan uppstå när man lägger på däck. Kanske särskilt vad gäller vinterdäck. Det kanske finns ngn mer exakt förklaring till vad det är, men så ingående var inte den förklaring jag fick.

Jag har köpt tre uppsättningar fälgar med monterade vinterdäck från Däckonline. Tror det har suttit europeiska friktionsdäck på dessa (och inga av de här hjulen har varit till en Tesla). Alla tre har varit Nokiandäck, men alltså inte R3. Minns dock inte om jag bytt något av däcken på de här fälgarna någon gång. Själv har jag sluppit det här ljudet. Men det här kan säkert hända med hjul från Däckonline också, det är ju en lågpriskedja det med. Och med det vill jag väl komma till att det kanske kan spela roll vem som byter däcken. Sannolikheten för det här hovrande ljudet är kanske större ifall man byter hos billigaste firman på hörnet istället för hos en mer välrenommerad firma...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av Lurkern »

Har Nokian R3 på min, man känner rivet från däckmönstret och däcken sjunger på olika sätt i olika hastigheter. Ett ociviliserat däck helt enkelt.
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av RK83 »

Freez skrev: 18 nov 2023 08:38
Vad har du köpt för något däck?
Nokian hakkapeliitta 9 dubbdäck
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 390
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av Freez »

Kan tänka mig att det är dubbarna du hör. En elbil har inget motorljud vilket innebär att däcken hörs mer. Jag har Nokia dubbfria och de har helt ok ljudnivå.
MY RWD Vit 2023
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Hovrande ljud efter hjulbyte

Inlägg av DrDR »

Har du kollat att inte någon hjulmutter/-bult är lös?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Skriv svar