Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

Kriper skrev: 17 nov 2023 07:25
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... en--ippx5g

Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Men att Bennet tycker så är väl ändå inte så konstigt.
Han är ju sosse, men det var inte värt att nämna tycker du..
Han går ju tom under smeknamnet Röde Baronen.
Dock så påstod ju han att lämnade sossarna för en tid sedan. Men ändå höll han 1:a maj tal, hmm, jaja.
Men alldeles oavsett så vet man ju vart hans grundvärderingar är.
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av El2an »

Finns möjligheten att man kan få elproducenter att stänga elförsörjningen till Teslas laddstationer och till Tesla center?
Pratade med en igår som tyckte de skulle va effektivt men jag sa de vete fan om man kan/får göra då lokaler tex kan frysa sönder samt miljön utan ventilation mm, Då sa denne att de går väl köra av/på i lite varierande intervall.
Nån som har en aning om de är möjlig?
Jag har på att de inte ska vara så tvärlätt att klippa elen till en bostad, om de va pga av sanitära olägenheter eller liknade de inte bara är att klippa direkt kunden inte betalar.
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

El2an skrev: 17 nov 2023 08:13
Finns möjligheten att man kan få elproducenter att stänga elförsörjningen till Teslas laddstationer och till Tesla center?
Pratade med en igår som tyckte de skulle va effektivt men jag sa de vete fan om man kan/får göra då lokaler tex kan frysa sönder samt miljön utan ventilation mm, Då sa denne att de går väl köra av/på i lite varierande intervall.
Nån som har en aning om de är möjlig?
Jag har på att de inte ska vara så tvärlätt att klippa elen till en bostad, om de va pga av sanitära olägenheter eller liknade de inte bara är att klippa direkt kunden inte betalar.
Nej…
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Norrlands skrev: 17 nov 2023 07:56
Kriper skrev: 17 nov 2023 07:25
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... en--ippx5g

Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Men att Bennet tycker så är väl ändå inte så konstigt.
Han är ju sosse, men det var inte värt att nämna tycker du..
Han går ju tom under smeknamnet Röde Baronen.
Dock så påstod ju han att lämnade sossarna för en tid sedan. Men ändå höll han 1:a maj tal, hmm, jaja.
Men alldeles oavsett så vet man ju vart hans grundvärderingar är.
Jag har inte ansvar för vad andra har för värderingar, om du nu trodde det.
Jag lade en artikel helt utan värderingar. Men du verkar ju kunna bidra med dina, så bra då.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 750
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Oortodox lösning: Anta att alla fackanslutna på Tesla självmant väljer att gå ur IF Metall (men kanske byter till andra fack). Kan IF Metall då fortsätta strejka trots att de inte har några medlemmar kvar på arbetsplatsen, eller måste strejken avbrytas?

Jag tänker att det borde finnas nån koppling mellan facket och arbetsplatsen för att kunna strejka, annars hade måleriförbundet kunnat strejka mot Spotify för att Spotify inte haft måleriförbundets kollektivavtal trots att inga målare jobbar där.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

AktivEffekt skrev: 17 nov 2023 07:46
Här har vi ett företag som skickar bajsemojer till media som 'autoreply' på alla frågor.
Varför ställer inte Tesla Sverige upp på några intervjuer, får man inte?
Som man bäddar får man ligga.
Tesla har faktiskt kommenterat strejken, se nedan.
TM Sweden AB skrev:
Det är olyckligt att IF Metall har vidtagit dessa åtgärder. Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal
Dock måste jag säga att Tesla Sveriges kommentarer bör vara mindre intressanta om man skall bilda sig en uppfattning om frågan. Ger ett exempel: Du kan fråga matbutiken om de har bra priser på matvarorna. Men det är givetvis bättre att fråga kunderna eller att jämföra med andra butiker. Jag tror du förstår vad jag menar. I vårt fall är det Teslas anställda som man bör lyssna på.

Passar på att tacka alla som besökt stationerna och förmedlat vad de anställda tycker. Dessutom en hyllning till alla som bjudit på fika. Jag står bakom alla initiativ till tårta och när jag besöker min station nu i närtid så är det med fika och en hälsning från oss alla här.
Fosilfri2035 skrev: 17 nov 2023 07:47
Vill börja med att hylla föregående talare, Leon, beträffande Elon Musks agenda och vinklingar av media och girighet i andra företags affärsmodeller. (Kan ha uttryckt mig felaktigt)

Bra sammanfattat.

Lyssnade på denna imorse och blir inte mycket klokare.
https://www.svd.se/a/O8KpzV/darfor-kamp ... -mot-tesla

Det är mycket gissningar om framtiden när man pratar kollektivavtal men man väljer helt sonika att ignorera framtiden när man pratar om strejkernas effekter på framtiden, ekonomiska aspekter och potentiella arbetstillfällen som kan falla bort.

Någon som är mer insatt som kan förklara varför man som representant för facket, i podden, inte besvarar dessa frågeställningar?
Tack själv och tack för förslaget. Intressant att lyssna på!
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Låst media, någon som betalar för GP och ge mer info vad Svenskt näringsliv säger?

https://www.gp.se/ekonomi/nu-utvidgas-s ... .115427369
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Dinsdale skrev: 17 nov 2023 08:41
Oortodox lösning: Anta att alla fackanslutna på Tesla självmant väljer att gå ur IF Metall (men kanske byter till andra fack). Kan IF Metall då fortsätta strejka trots att de inte har några medlemmar kvar på arbetsplatsen, eller måste strejken avbrytas?

Jag tänker att det borde finnas nån koppling mellan facket och arbetsplatsen för att kunna strejka, annars hade måleriförbundet kunnat strejka mot Spotify för att Spotify inte haft måleriförbundets kollektivavtal trots att inga målare jobbar där.
Det var väl det som hände med Ferrita 1997:

"Konflikten på Ferrita började hösten 1997. De anställda på metallföretaget i Köping ville inte strida för ett kollektivavtal, trots detta varslade Metall om blockad mot företaget. Det hela slutade med att Metalls medlemmar på företaget (fem av de 19 anställda var medlemmar) gick ur facket. Och Metall fick dra tillbaka sitt varsel utan att ha fått ett kollektivavtal."

https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Uppdatering beträffande enkäten från mestmotor.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 832
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

Leon skrev: 17 nov 2023 07:39
Honkan skrev: 17 nov 2023 00:33
slugger75 skrev: 16 nov 2023 21:59
AktivEffekt skrev: 16 nov 2023 21:32
agehall skrev: 16 nov 2023 21:25
Har du någon mer kontext till varför? Tvivlar lite på att en strejk i Sverige skulle orsaka detta.
Elon är rätt bra på att sabba varumärket vare sig strejk i Sverige eller ej.
Han bygger ju rätt mycket skit åt alla håll, det är väl inte så konstigt att större företag/stat/kommun/leaseföretag/hyrbilsfirmor etc. inte vill befatta sig med Tesla:

https://www.cnbc.com/2023/11/16/elon-mu ... truth.html
Vilken biltillverkare tycker du själv att det går bättre för?

Om det nu stämmer så säger jag i alla fall fuck Tesla och det kommer vårt företag också göra är jag helt säker på.
Om man läser vad Elon säger och förstår vad han menar så finner man inte rasism, folkhat eller vilja att skada någon eller några. Men media lever på dessa typer av artiklar. Se bara hur denna strejk har målats i media jämfört med hur det egentligen ligger till. Frågar man gemene man på gatan om denna konflikt så tror jag de flesta skulle ha en stark åsikt om att Tesla bör teckna kollektivavtal. Detta utan att nödvändigtvis känna till vad de berörda anställda vill.

Jag tycker att det är okej att inte förstå varenda konflikt och händelse i världen. Eller att urskilja vilka som gynnas mest av de aktuella meningsskiljaktigheterna på nyheterna. Men det är olyckligt att så många skapar starka åsikter från enstaka artiklar och inlägg. Skall man skapa sig en åsikt så bör man verkligen sätta sig in i ämnet för att förstå helheten. Alternativt ha en diskussion som vi har.

Säger inte att Elon är felfri men ofta så har Teslas filosofi varit helt i linje med mänsklighetens bästa. Medan andra biltillverkare har endast fokus på pengar. Vissa är till och med villiga att fuska för att vinna och lura kunder. Men det är få som stör sig på detta.
Exakt. Media tjänar på att skapa tolkningar som förstorar saker som kan uppfattas som kontroversiellt. Det är rakt i linje med deras verksamhet.

Elon har inget filter då han är autistisk. Man måste läsa hela trådar eller förstå vad han menar.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fosilfri2035 skrev: 17 nov 2023 09:18
Uppdatering beträffande enkäten från mestmotor.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/
Kul att man blev citerad! 😁
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Banane skrev: 16 nov 2023 16:31
Fiskk skrev: 16 nov 2023 16:10
Banane skrev: 16 nov 2023 15:58
Fiskk skrev: 16 nov 2023 15:46

Genom att tokmörda Svenska företag som har fina leveranser, såsom specifika delar till bilar mm. Göra Sverige fullständigt oattraktivt i alla avseende. Man skäms fan hur det ser ut i detta landet nu för tiden.
Nej det tror jag inte. Nu ser du inte skogen för alla träd. Kollektivavtal av svensk modell är inte ensidigt dåligt för arbetsgivare.

Jag tycker, oavsett vad man tycker i sakfrågan, att man bör diskutera rätt sak med sakliga argument. Själv har jag svängt lite och tycker nu att facket går för långt. Jag tycker dock fortfarande att det bästa utfallet vore om Tesla gav sig och skrev på.
Det bästa vore om facket respekterade de anställdas och företagets önskan, i frågan om KA. Det finns ju verkligen inget positivt ifall 100% av ett företag verkligen inte vill ha KA, men tvingas till det trots "frivilligheten".
I fackets ögon äventyrar det allt. Får ett företag "slippa undan" så vill andra företag också det. Och så faller alltihop. Dvs vad Tesla och deras anställda vill är inte alls relevant.
Fast allting kommer inte falla då det finns företag där de anställda faktiskt vill ha ett kollektivavtal.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MrRun »

Fosilfri2035 skrev: 17 nov 2023 09:14
Låst media, någon som betalar för GP och ge mer info vad Svenskt näringsliv säger?

https://www.gp.se/ekonomi/nu-utvidgas-s ... .115427369
https://alltomelbil.se/svenskt-naringsl ... mot-tesla/
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Skatbo »

Kriper skrev: 17 nov 2023 07:25
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... en--ippx5g

Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Carl Bennet är gammal sosse och LO kramare. Han är direkt utsänd av rörelsen som taltratt.
M3SR+ (21Q3)
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.


.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.

De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.


Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.


Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rimlig »

Norrlands skrev:
Kriper skrev: 17 nov 2023 07:25

Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Men att Bennet tycker så är väl ändå inte så konstigt.
Han är ju sosse, men det var inte värt att nämna tycker du..
Han går ju tom under smeknamnet Röde Baronen.
Dock så påstod ju han att lämnade sossarna för en tid sedan. Men ändå höll han 1:a maj tal, hmm, jaja.
Men alldeles oavsett så vet man ju vart hans grundvärderingar är.
Sjukt tröttsamt att detta forum numera svämmas över av denna typ av åsiktsinlägg med enda syfte att polarisera. Vad sägs om att istället komma med sakliga argument som underbygger det du uppenbarligen inte håller med om??
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
niklas12
Inlägg: 2576
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Jag gissar att mekanikerna på Tesla kommer tröttna och gå ur facket och när IF metall inte har några medlemmar kvar i teslas verkstäder så kommer de bli tvungna att släppa kravet på kollektivavtal.

Frågan är bara hur lång tid det tar och hur mycket det kommer skada Sveriges anseende
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

erfaren bilmek skrev: 17 nov 2023 09:40
Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.


.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.

De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.


Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.


Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.

Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”

Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?

Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Senast redigerad av VilkenElbilBlirDet, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

erfaren bilmek skrev: 17 nov 2023 09:40
Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.

De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.

Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.

Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
De har inte optioner, de har ett aktieprogram där de FÅR aktier. Tillåt mig att citera en anställd:

"Jag trivs och får bra betalt, har gått från 26k till 42k, började som 21 åring, är 27 nu. Övertiden är saftig, mellan 430-600 i timmen. + RSUerna varje kvartal är 6k-10k sek/kvartalsutdelning."

Sen innebär ett kollektivavtal även en del saker riktade direkt mot företaget, som krav på full facklig insyn i ekonomin och representanter i styrelsen. Vill du lämna ut affärshemligheter och ge makt till facket i ditt företag, när du vet att fackets största intresse ligger hos dem själva och inte dig? När det bokstavligt talat är livsviktigt att du är snabbrörlig på en ständigt föränderlig marknad och kan fatta snabba beslut utan att dra saken i långbänk med tacket?

Kollektivavtal eller inte är så mycket mer än de anställdas villkor. Det handlar om fackets makt. Och har man inte kollektivavtal så förvandlas man inte automatiskt till en amerikansk kapitalist - vi har faktiskt lagar och regler i Sverige som styr vad en arbetsgivare får göra rätt hårt.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Norrlands skrev: 17 nov 2023 07:56
Kriper skrev: 17 nov 2023 07:25
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sven ... en--ippx5g

Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Men att Bennet tycker så är väl ändå inte så konstigt.
Han är ju sosse, men det var inte värt att nämna tycker du..
Han går ju tom under smeknamnet Röde Baronen.
Dock så påstod ju han att lämnade sossarna för en tid sedan. Men ändå höll han 1:a maj tal, hmm, jaja.
Men alldeles oavsett så vet man ju vart hans grundvärderingar är.
Och?

Hur många entreprenörer röstar borgerligt?...

Och för övrigt är det ju inte bara Bennet som är sosse. S fick 30,33% av rösterna i senaste valet för typ ett år sen. Och enligt opinionsundersökningar är det väl fortfarande minst jämnt mellan sosseblocket och borgarblocket – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

vovven skrev: 16 nov 2023 18:03
https://www.di.se/bil/foretag-avvaktar-med-tesla-kop/

Tidigare kändes Tesla både innovativt och coolt. Numera signalerar varumärket fackfientlighet och brist på anständighet.
Det är därför inte konstigt att allt fler företag utesluter Tesla som bilförmån till sina anställda.
Viker inte Musk ner sig blir min nuvarande Tesla min sista.
För mig är det fortfarande väldigt "innovativt och coolt". Det är bara tragiskt att se alla företag som hoppar på pk-tåget för att det är på modet. För att inte prata om personer som också hoppar på tåget, men endå kör vidare med sin Tesla. Du borde kolla på att byta ut din snarast mot en mer PK vänlig bil.


EDIT: Något som är snudd på ännu värre är de med klistermärke på bilen som förtydligar att dom köpt sin Tesla innan Musk went crazy.. Finns det något mer cringe än det? Om man nu uppenbart hatar en person så mycket, sälj då bilen istället för att skydda sin pk image.
Senast redigerad av Fiskk, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rimlig »

erfaren bilmek skrev:

De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
Kollektivavtal är att ses som en grundplatta som garant för att de som är anslutna garanteras minst denna nivå gällande ett antal områden. En hel del bra saker för att skydda de som inte har kunskap och förmåga att läsa avtal och komplicerade juridiska texter.

Men det reglerar också hur en arbetsgivare lättare kan säga upp anställda jmfört med bolag utan kollektivavtal. Ur den anställdes perspektiv skulle nog detta ses som ”dåligt”.

Ett bolag utan kollektivavtal behöver ändå förhandla med facket vid uppsägning om den anställde är fackansluten, men kan då inte dra nytta av överenskommelserna om uppsägning i kollektivavtalet.

Men oavsett detta är det väl hyffsat svårt att tydligt säga exakt om Teslas anställningsvillkor är bättre eller sämre än kolektivavtalet utan att ha granskar det?

Alla ni som har så tydliga åsikter om att Teslas anställningsvillkor är bättre eller sämre, har ni läst avtalet och kan ni då berätta exakt vad det står?
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

deffe skrev: 16 nov 2023 20:22
Vad hindrar Tesla från att helt enkelt köpa sig ut konflikten?

Exempelvis köpa en befintlig lackerings firma, med personal och rubbet?

Visst, det kostar en slant om man även kanske köper en elektrikerfirma eller tio, samt några bilverkstäder.
Tesla är å andra sidan inte ett källarföretag och om Elon känner för att sätta hårt mot hårt... Finns det då några hinder?

Helt enkelt ta över hela kedjan själv så att säga.

Dyrt, men inte löjligt dyrt för världens rikaste man och ett av dom mest framgångsrika bolagen.
Kan man köpa Twitter för att värna om yttrandefriheten så kan man nog köpa några verkstäder utan problem. Det verkar ju som TM Sverige AB söker nytt folk inom olika områden, så något är ju på g iaf!
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

Norrlands skrev: 16 nov 2023 21:51
AktivEffekt skrev: 16 nov 2023 21:32
agehall skrev: 16 nov 2023 21:25
Har du någon mer kontext till varför? Tvivlar lite på att en strejk i Sverige skulle orsaka detta.
Elon är rätt bra på att sabba varumärket vare sig strejk i Sverige eller ej.
Han bygger ju rätt mycket skit åt alla håll, det är väl inte så konstigt att större företag/stat/kommun/leaseföretag/hyrbilsfirmor etc. inte vill befatta sig med Tesla:

https://www.cnbc.com/2023/11/16/elon-mu ... truth.html
Sluta sprida en massa skit nu…
Finns absolut inget uttalat att lilla Sveriges stat, kommun osv ratar Tesla för Elon som person och inte heller för kollektivavtalsfrågan.

Samma sak med Ross, det är inte pga lilla Sverige och IF Metalls påstådda kamp för Teslaanställda som han ratar Tesla.
Det är bara Woke/PK folk som har problem med Elon som person. Ja alltså lika med de som hatar ”free speech”

Det blev otroligt jobbigt då deras tidigare hjälte till slut klev fram och satte ned foten. Då fick ni total härdsmälta. Precis som IF Metall har nu.
Och avslutningsvis… Håll dig till ämnet
Står bakom ditt svar här! Bra!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Rimlig skrev: 17 nov 2023 09:44
Norrlands skrev:
Kriper skrev: 17 nov 2023 07:25

Sätt dig in i den svenska modellen. Det är den svenske entreprenören Carl Bennets råd till Teslas vd Elon Musk.
Men att Bennet tycker så är väl ändå inte så konstigt.
Han är ju sosse, men det var inte värt att nämna tycker du..
Han går ju tom under smeknamnet Röde Baronen.
Dock så påstod ju han att lämnade sossarna för en tid sedan. Men ändå höll han 1:a maj tal, hmm, jaja.
Men alldeles oavsett så vet man ju vart hans grundvärderingar är.
Sjukt tröttsamt att detta forum numera svämmas över av denna typ av åsiktsinlägg med enda syfte att polarisera. Vad sägs om att istället komma med sakliga argument som underbygger det du uppenbarligen inte håller med om??
+1
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar