Nja, inte särskilt bra enligt mig iaf
Att sänka priserna i dagens marknad är inget konstigt, lika lite som det är naturligt att höja priserna i en starkare marknad, något som Tesla förstås har gjort flera gånger tidigare, liksom övriga tillverkare, som dock brukar dölja detta faktum i "dealer markup/discount". Marginalerna påverkas förstås direkt av detta, och att som Tesla ha fortsatt
extremt starka marginaler i dagens marknad, ränteläge etc är ett tecken på styrka, inte svaghet, särskilt med tanke på att Teslas produkter enbart finns i dom högre segmenten.
Jämförelserna med marginaler blir för mig också lite lätt löjliga. Att jämföra dom traditionella tillverkarnas totala marginal med Teslas EV-marginal är ju verkligen äpplen och motorsågar. Dom traditionella tillverkarna har fortfarande inte nått lönsamhet, och ser tvärtom ut att ha
ökande förluster på EV-segmentet, det betyder att "run off"-portföljen ICE finansierar deras tämligen misslyckade EV-tillverkning. Ford är ju dom enda som redovisar EV separat, men man kan anta att övriga har en liknande situation, och "Ford Model e" hade i Q3 en marginal på -72% och en fallande trend. I motsvarande fas av upprampning hade Tesla c:a -16% i marginal och en starkt uppåtgående trend. Tesen att Tesla inte kan vinna priskriget är ju med ovanstående som bakgrund helt felaktigt, det är ju precis det man faktiskt gör.
Kommentarerna om en "vikande" EV-marknad stämmer förstås, om man med "vikande" menar "något mindre tillväxt", men detta förklaras ju också av marknadsläget, iom att EV fortfarande inte nått prisparitet med ICE (endast map TCO) så väljer priskänsliga konsumenter i mindre grad EV idag, detta kommer förstås att vända inom kort. Alla seriösa bedömare ser detta som ett tillfälligt hack i kurvan.
Sen kallar man ett positivt free cash flow i Q3 på $848M för ett "cash problem"?
Artikeln är som vanligt också helt USA-centrerad, vilket ger en rätt skev bild, att man "förlorar" marknadsandelar när man går från en närmast monopol-liknande situation är förstås inte konstigt, och t.ex. i Europa ser ju bilden annorlunda ut.
Historiebeskrivningen haltar också en hel del, att Tesla skulle ha överlevt i åratal på "the willingness of investors to bail it out" har ju inte varit sant på
väldigtmånga år.
Nej, rätt medioker artikel, rätt mycket clickbait, hög grad av Tesla-bashing, några korrekta men rätt banala och uppenbara insikter, i övrigt en gäspning.
/fth