Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Kia EV9

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 11 nov 2023 16:30
De har använt Porsches och Audis kort, dvs motsvarande Elli.
De "ska" ju också funka på massa olika nätverk, men i praktiken verkar det funka lite sisådär..

Hmm Teslas app opålitlig? Det tror jag väldigt få håller med om.

Som sagt i Sverige går det nog ok för det mesta, men skulle inte vilja vara utan SUC ute i Europa.
Ok, det var förvånande. Jag är med i många Facebook-grupper för olika elbilar. Det enda jag såg skrivet i dem under semestrarna är hur smidigt det är att åka genom Europa. Jag har aldrig problem själv heller numera, förutom att jag en gång hade svårt att få igång OKQ8 laddare när jag skulle betala med vanligt betalkort. Det är mest Teslaägare som klagar på hur krångligt det är, utan att för den sakens skull provat själva.

Jag vet inte om det är samma app man har när man ska ladda icke Teslor på SuC som vanliga Teslaägare har. Jag tror inte det va? Den man startar laddningn med är iallafall inge vidare och kanske en av de mer opålitliga när det gäller att starta laddning. Men det har kanske blivit bättre som sagt.

Edit: CCS laddare med hög effekt har ofta långa och tunga kablar. För att få igång laddningen krävs det att man håller "upp" handsken medan bilen och laddaren kommunicerar. Annars riskerar laddningen att inte gå igång. Har för mig att Audi och Taycan är extra känsliga för detta, så det var kanske det som var problemet? Jag minns att Kris Rifa ofta stog och var irriterad för att laddningen inte gick igång innan han lärde sig detta.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 11 nov 2023 16:45
Jag har aldrig problem själv heller numera, förutom att jag en gång hade svårt att få igång OKQ8 laddare när jag skulle betala med vanligt betalkort. Det är mest Teslaägare som klagar på hur krångligt det är, utan att för den sakens skull provat själva.

Jag vet inte om det är samma app man har när man ska ladda icke Teslor på SuC som vanliga Teslaägare har. Jag tror inte det va? Den man startar laddningn med är iallafall inge vidare och kanske en av de mer opålitliga när det gäller att starta laddning. Men det har kanske blivit bättre som sagt.
Det är samma app.

Har laddat en del med min Tesla-app på Tesla SuC när jag kört vår Mini Cooper på lite längre resor, både inom Sverige och inom Norge, och har fungerat mycket stabilt och bra ända sedan sommaren 2022 för mig. Har även kört och laddat pappas Volvo XC40 på Tesla SuC på några resor mellan Sthlm-GBG, och har fungerat utmärkt med Teslas app varje gång.

Det sagt så har även OKQ8s app, som jag också laddat en hel del med, också fungerat mycket väl. Kanske är jag som haft tur, men både OKQ8s app och Teslas app, är några av bästa och stabilaste i just min erfarenhet.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

martinot skrev: 11 nov 2023 18:17
iAkita skrev: 11 nov 2023 16:45
Jag har aldrig problem själv heller numera, förutom att jag en gång hade svårt att få igång OKQ8 laddare när jag skulle betala med vanligt betalkort. Det är mest Teslaägare som klagar på hur krångligt det är, utan att för den sakens skull provat själva.

Det är samma app.

Har laddat en del med min Tesla-app på Tesla SuC när jag kört vår Mini på lite längre resor, både inom Sverige och inom Norge, och har fungerat mycket stabilt och bra ända sedan sommaren 2022 för mig.
Kanon att de har fixat det! Det finns inget mer irriterande än att behöva byta laddstolpe och spendera nästan lika mycket tid på att få igång laddningen som det tar att ladda. Det var kanske bara i början när de nyligen börjat öppna upp som jag och många med mig upplevde problem. Däremot ogillar jag fortfarande när man måste använda app och inte kan använda ett kort eller en tag (eller ännu hellre plug-and-charge, som med Tesla vid SuC).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev: 11 nov 2023 18:23
Däremot ogillar jag fortfarande när man måste använda app och inte kan använda ett kort eller en tag (eller ännu hellre plug-and-charge, som med Tesla vid SuC).
Håller med.

Har en ett gäng brickor och kort i Teslan för de 5-6 vanligaste laddoperatörerna, och använder endast apparna om jag kör vår Mini eller pappas XC40 (ingen av de har några laddbrickor/kort liggandes i bilarna, då jag inte orkar fixa tre-dubbla uppsättningar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

eloon skrev: 09 nov 2023 17:35
Håller med... har fått offert på en EV9 och frågade om just supercharger support och de ville inte uttala sig. Elephant in the room situation.
Förstår ärligt inte varför SuC support skulle vara en dealbreaker vid köp av en EV9.

Även om Tesla och Hyundai/Kia skulle få till V3 support så begränsas den till 100kW, så varför skulle man ens överväga att ladda på en station med så låg effekt på en 800V bil?

Och för tillfället är inte ens priset en faktor på väldigt många av stationerna.
Haxxor

Inlägg av Haxxor »

MrRun skrev: 10 nov 2023 08:56
Kofoten3 skrev: 09 nov 2023 13:41
MrRun skrev: 09 nov 2023 13:34
Som cgullin säger så är det inte alls ovanligt längre med 150kW-laddare som är 400V och som sagt är Recharge och deras Kempower-laddare ett exempel. Bara å filtrera på Chargefinder och kolla på lite foton.
Och som sagt, på dessa och på V2 så laddas E-GMP stabilt med knappa 100kW. Men av någon anledning lyckas inte Tesla (! ;) ) med det på sina V3-laddare.
Sen kan det ju vara så att det krävs ett samarbete mellan Tesla-Hyundai för att få till V3-laddningen bättre. Jag tror iaf inte att Hyundai ensamt kan lösa detta utan det ligger mer på Tesla. :)
Att Peter Esse lyckats ladda nära 100 kW på Hyundais/Kias plattform med Kia Ev6 GT och Ioniq6 kan ju inte vara en slump. Mjukvara gissar jag. Men varför kan inte Kia vara tydliga med detta?
Ja det är intressant, visste om hans lyckade försök med EV6 GT men inte Ioniq 6. Verkar dock ha varit någon form av lyckträff med EV6:an då jag inte läst/hört om någon annan som lyckats.
Jag har en EV6 GT och vid europatripp i somras så hade jag 100kw på Tesla SuC vid många tillfällen.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

När börjar leveranserna i Sverige?
Mvh
Nilsson

Brages

Inlägg av Brages »

Provkörningar börjar imorgon iaf hos min handlare. Kan jag som teslaägare ladda en icketesla med appen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Brages skrev: 12 nov 2023 20:50
Provkörningar börjar imorgon iaf hos min handlare. Kan jag som teslaägare ladda en icketesla med appen?
Ja, fast det blir dyrare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Brages

Inlägg av Brages »

mikebike skrev: 12 nov 2023 21:19
OK! Vill bara testa hastigheten så det spelar ingen roll
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare

Inlägg av eloon »

R_Edvinsson skrev: 12 nov 2023 18:17
Håller med... har fått offert på en EV9 och frågade om just supercharger support och de ville inte uttala sig. Elephant in the room situation.
Förstår ärligt inte varför SuC support skulle vara en dealbreaker vid köp av en EV9.

Även om Tesla och Hyundai/Kia skulle få till V3 support så begränsas den till 100kW, så varför skulle man ens överväga att ladda på en station med så låg effekt på en 800V bil?

Och för tillfället är inte ens priset en faktor på väldigt många av stationerna.
För att superchargers finns i MÄNGDER och funkar var enda gång. Man kan helt enkelt lita på de. Laddar hellre en pålitlig 100kW än hålla på hitta en fungerande stolpe, köa och slippa stressen på långresor.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Benägen att hålla med. SuC bara funkar!

Kollegan med en i4 svär ofta över andra laddstationer och att det krånglar och är meckigt.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Haxxor skrev: 12 nov 2023 20:13
MrRun skrev: 10 nov 2023 08:56
Kofoten3 skrev: 09 nov 2023 13:41
MrRun skrev: 09 nov 2023 13:34
Som cgullin säger så är det inte alls ovanligt längre med 150kW-laddare som är 400V och som sagt är Recharge och deras Kempower-laddare ett exempel. Bara å filtrera på Chargefinder och kolla på lite foton.
Och som sagt, på dessa och på V2 så laddas E-GMP stabilt med knappa 100kW. Men av någon anledning lyckas inte Tesla (! ;) ) med det på sina V3-laddare.
Sen kan det ju vara så att det krävs ett samarbete mellan Tesla-Hyundai för att få till V3-laddningen bättre. Jag tror iaf inte att Hyundai ensamt kan lösa detta utan det ligger mer på Tesla. :)
Att Peter Esse lyckats ladda nära 100 kW på Hyundais/Kias plattform med Kia Ev6 GT och Ioniq6 kan ju inte vara en slump. Mjukvara gissar jag. Men varför kan inte Kia vara tydliga med detta?
Ja det är intressant, visste om hans lyckade försök med EV6 GT men inte Ioniq 6. Verkar dock ha varit någon form av lyckträff med EV6:an då jag inte läst/hört om någon annan som lyckats.
Jag har en EV6 GT och vid europatripp i somras så hade jag 100kw på Tesla SuC vid många tillfällen.
Många tillfällen = När du laddade på en V2?
V2 ger nämligen "full effekt" vilket är runt 100kW på våra 800V-bilar (bakre motorn används som omvandlare).
V3 är det som krånglar. Där stänger det av sig eller bara ger 42kW.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

eloon skrev: 13 nov 2023 05:08

För att superchargers finns i MÄNGDER och funkar var enda gång. Man kan helt enkelt lita på de. Laddar hellre en pålitlig 100kW än hålla på hitta en fungerande stolpe, köa och slippa stressen på långresor.
Att det idag skulle vara problem att hitta fungerande stolpar på stora nätverk är bara en dålig ursäkt, ja de står i mindre kluster, ja de kräver olika betalningsmodeller och ja de kan ibland vara fullsatta vid peak högtider.

Men å andra sidan så laddar en stor men halvfull SuC bara runt 40-50kW iaf vid de tillfällena vad vi sett senaste halvåret.

Så rent krasst är det, om man är lite intresserad faktiskt enklare och bekvämare att ladda utanför SuC.
Framförallt om man dessutom har en bil som bara får halva farten hos tesla.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare

Inlägg av eloon »

R_Edvinsson skrev: 13 nov 2023 10:57
eloon skrev: 13 nov 2023 05:08

Att det idag skulle vara problem att hitta fungerande stolpar på stora nätverk är bara en dålig ursäkt, ja de står i mindre kluster, ja de kräver olika betalningsmodeller och ja de kan ibland vara fullsatta vid peak högtider.

Men å andra sidan så laddar en stor men halvfull SuC bara runt 40-50kW iaf vid de tillfällena vad vi sett senaste halvåret.

Så rent krasst är det, om man är lite intresserad faktiskt enklare och bekvämare att ladda utanför SuC.
Framförallt om man dessutom har en bil som bara får halva farten hos tesla.
Om man är van med något som funkar och smärtfritt och stressfritt i över 6 år så är det svårt att frivilligt acceptera sämre alternativ. Smärtgränsen är låg och förväntningar höga. Det blir svårt att få Teslakunder om det är inte på plats, även vid lägre laddhastighet. Att ha en bil handlar delvis om frihet. Supercharger nätverk gör denna frihet möjlig även om man har elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Räknade till 7st EV9or hos lokala ÅF.
Klämde på en, tyckte den verka helt ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

taliz skrev: 13 nov 2023 15:50
Räknade till 7st EV9or hos lokala ÅF.
Klämde på en, tyckte den verka helt ok.
Nice!

Här i min stad är det lanseringshelg för EV9 hos Kia-handlaren nu kommande helg. Med förlängda öppettider m.m. så låter som att dom förväntar sig stort intresse.
Mvh
Nilsson

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 11 nov 2023 15:32
Undra hur räckvidden är på motorväg är lite orolig att 50 mil med en box design på bil gör rätt stor förlust, jag kommer köra en del motorväg i jobbet… hmmm
EV9 har ju tydligen ett Cd på 0,28. Och med den frontarean känns det som att räckvidden kommer påverkas rätt rejält i 110-120 km/h jämfört med de 53,5 km/h som bilen i genomsnitt håller i WLTP:s räckviddstest...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Brages

Inlägg av Brages »

Brages skrev: 12 nov 2023 21:25
mikebike skrev: 12 nov 2023 21:19
OK! Vill bara testa hastigheten så det spelar ingen roll
Var och provkörde nu och tyckte den var grym. Fick bara en halvtimmes körning (mitt eget fel) så hann tyvärr inte testa SuC
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare

Inlägg av eloon »

SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2023 17:26
Undra hur räckvidden är på motorväg är lite orolig att 50 mil med en box design på bil gör rätt stor förlust, jag kommer köra en del motorväg i jobbet… hmmm
EV9 har ju tydligen ett Cd på 0,28. Och med den frontarean känns det som att räckvidden kommer påverkas rätt rejält i 110-120 km/h jämfört med de 53,5 km/h som bilen i genomsnitt håller i WLTP:s räckviddstest...
Tror man ska förvänta sig med 300Wh/km vid 130-140kmt körning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Den ser ut som en tegelsten, så....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare

Inlägg av eloon »

Märkligt at lilla Volvo EX30 har samma Cd.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

eloon skrev: 16 nov 2023 05:19
Märkligt at lilla Volvo EX30 har samma Cd.
Cd värdet säger inget om hur stor fronten är, bara hur bra den är i förhållande till sin egna storlek.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

chaffis75 skrev: 16 nov 2023 06:37
Cd värdet säger inget om hur stor fronten är, bara hur bra den är i förhållande till sin egna storlek.
Mind blown!!
Jag har i min okunskap trott att detta är ett värde baserat på frontarea och form och att energin som krävs för att klyva luften är identisk mellan två bilar som har cd 0.25.

Jag måste nog lägga mig ner för processa detta :lol:
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Har provat och den är grym , leverans i Maj så det blir helt klart nästa tjänstebil ! Kvalitet invändigt tycker jag är bättre än Tesla och gud vilka sköna säten :D

Laddningen löser sig tänker jag… 1500 intagna till Sverige , finns ca 70st 7 sätes kvar och 15 st 6 sätes.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Skriv svar