Legato skrev: ↑10 nov 2023 19:27Jag blir alltid uppriktigt fascinerad över att det finns folk som kör omkring i gamla Model S och på fullt allvar tycker de är bättre bilar än nuvarande. I mina ögon är bilarna som natt och dag på en rad olika områden och det är väldigt, väldigt sällan till fördel för de gamla modellerna...
Väldigt spännande att du skriver det samtidigt som jag har stor beslutsångest över att behålla min S som gått 17000 mil eller ta levererans av en ny MYP.
Saker jag tycker är bättre i min S -18.
- Mycket skönare stolar.
- Bekvämare fjädring.
- Lugnare och stabilare på motorväg.
- Bättre, större och tydligare skärm.
- Skärm bakom ratten.
- Skönare ratt.
- Stadigare rattspakar med mer premiumkänsla än den de sladdriga spakarna i Y.
- Snyggare, även om det är subjektivt.
- Radar
- Parkeringssensorer
- Svart innertak i alcantara. Ger en helt annan känsla än den billiga interiören i Y.
Prestanda är likvärdiga mellan bilarna. Räckvidd också.
Fördelar för MYP
- Laddar snabbare
- Man slipper CCS-adaptern
- Garanti
- Billigare försäkring
- Snålare
- Bättre strålkastare
- Dragkrok
- Trådlös mobilladdare
- Bättre förvaring i kupén
- Bättre stereo
- Bättre AC i baksätet (antagligen)
- Högre insteg
Hur ska man egentligen värdera det där? Jag trivs bättre i min gamla S än i en ny Y men någon gång måste man ju ta steget. Nu har jag lyckats kombinera nedsatt pris med ränterabatten trots att det inte längre är tillåtet så ekonomiskt är det fördelaktigt. Räknar jag över tre år så blir det nästan exakt samma pengar som att behålla min S och lägga ca 100 tkr i reparationer. Men håller min S ihop bättre än så, troligt, så blir den billigare.