Jag bytte från 19 originalfälgar med dubbade hakka 8 igår till 21" sommardäck.
Blev som en helt ny bil!! Fantastiskt känsla. Bilen känns helt annorlunda och ligger som ett strykjärn mot vägen. Ljudet betydligt lägre och visst något stötigare men är extremt positivt överraskad av vägegenskaperna. Känns som en riktig sportbil nu jämfört med tidigare.
Betydligt snabbare acceleration och till och med motorljudet låter annorlunda. Ett nytt trevligt high pitch vinande vid fullgas som jag inte hade förut.
Sist men inte minst. Grå 21" på svart bil blev ruskigt snyggt
Jag bytte från 19 originalfälgar med dubbade hakka 8 igår till 21" sommardäck.
Blev som en helt ny bil!! Fantastiskt känsla. Bilen känns helt annorlunda och ligger som ett strykjärn mot vägen. Ljudet betydligt lägre och visst något stötigare men är extremt positivt överraskad av vägegenskaperna. Känns som en riktig sportbil nu jämfört med tidigare.
Betydligt snabbare acceleration och till och med motorljudet låter annorlunda. Ett nytt trevligt high pitch vinande vid fullgas som jag inte hade förut.
Sist men inte minst. Grå 21" på svart bil blev ruskigt snyggt
Ja, att ljudbilden ändras när du inte längre kör på stål känns givet
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
japp saknar verkligen inte smattrandet från dubben...fy!
Men jag förstår inte hur motorljudet kan ha ändrats? kan det vara så att tidigare gick elektroniken in och begränsade motorn pga dåligt grepp på dubbdäcken...?
Extremt positivt överaskas av dom grymma vägegenskaperna och bilen känns verkligen som ny;) Har velat fram och tillbaka angående fälgar i månader (tittat på Vossen, Breyton, TST etc.) och funderat på 19" vs 21" etc.
Många har uttryckt negativa saker om 21" jämfört med 19" såsom lägre räckvidd, högre ljud och att de är ömtåliga mm. men nu känner jag att det var rätt beslut. Tycker dom är riktigt tysta och upplever inte bilen som allt för stötig (stålfjädring, 85D) utan bara en härlig "sportbilskänsla" Återstår att se hur mycket räckvidden försämras och om man kan låta bli att slå sönder dom i ett potthål ajaj...
Välkommen till 21" grey turbine-klubben!
Är supernöjd jag också, har även vinterdäcken på 21" grå turbin.
Motorljudet maskerades säkert av dina dubbdäck.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
japp saknar verkligen inte smattrandet från dubben...fy!
Men jag förstår inte hur motorljudet kan ha ändrats? kan det vara så att tidigare gick elektroniken in och begränsade motorn pga dåligt grepp på dubbdäcken...?
Extremt positivt överaskas av dom grymma vägegenskaperna och bilen känns verkligen som ny;) Har velat fram och tillbaka angående fälgar i månader (tittat på Vossen, Breyton, TST etc.) och funderat på 19" vs 21" etc.
Många har uttryckt negativa saker om 21" jämfört med 19" såsom lägre räckvidd, högre ljud och att de är ömtåliga mm. men nu känner jag att det var rätt beslut. Tycker dom är riktigt tysta och upplever inte bilen som allt för stötig (stålfjädring, 85D) utan bara en härlig "sportbilskänsla" Återstår att se hur mycket räckvidden försämras och om man kan låta bli att slå sönder dom i ett potthål ajaj...
Är ni andra nöjda mer era 21"?
Även jag bytte till sommarlaggen igår. Har exakt samma uppsättning som dig, fast vit bil och luftfjädring. Var bara tvungen att sticka ut och busåka lite idag. Jäklar vad snabb bilen blev
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23 MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21 S100D Obsidian Black, levererad i okt-18 S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Också jag bytte till mina mörkgrå 21" igår. Underbart mycket bättre väghållning - det blev som en ny bil. Försöker tänka ut lite olika anledningar att komma ut och köra nu. Fan, det ser ut som att mjölken är på väg att ta slut? Borde nog köpa ett nytt paket..
Hade 19" innan och var orolig för ljud och komfort men bytte i veckan till 21" och Contisilent, mycket nöjd!
Vad hade du för däck på 19" ?
Gick ljudet ner när du fick 21" Contisilent
Jag hade 19 " med Nokian -hakka 2 som vinterdäck. Den gick riktgt tyst.
Nu kör jag 19" med PS2 däck som den leverodes med bilen.
Låter lite för mycket för mig.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 2 gång.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Hade 19" innan och var orolig för ljud och komfort men bytte i veckan till 21" och Contisilent, mycket nöjd!
Vad hade du för däck på 19" ?
Gick ljudet ner när du fick 21" Contisilent
Jag hade 19 " med Nokian -hakka 2 som vinterdäck. Den gick riktgt tyst.
Nu kör jag 19" med Pilot däck som den leverodes med.
Låter lite för mycket för mig.
Sommardäcken på 19" var Goodyear Eagle RS2 (kommer inte ihåg om det är så de heter så exakt men typ..) och vinterdäcken jag körde med var Michelin X-ICE XI3. Vinterdäcken var tystare och kommer inte ihåg exakt hur det lät utan vinterdäcken tyvärr.
Jag noterade också att jag hör motorljudet vid acceleration igen efter byte från dubbdäck till sommardäck. Det kan ju vara att jag får ut mer acc tack vare bättre grepp men jag tror faktiskt det är så enkelt att dubbljudet dränkte ut motorvinandet tidigare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Också jag bytte till mina mörkgrå 21" igår. Underbart mycket bättre väghållning - det blev som en ny bil. Försöker tänka ut lite olika anledningar att komma ut och köra nu. Fan, det ser ut som att mjölken är på väg att ta slut? Borde nog köpa ett nytt paket..
Däcktrycket! Säger bara däcktrycket. Nya lagg innebär ju att trycket MÅSTE justeras några gånger innan det blir helt rätt. Annars funkar ju nästan inte bilen alls... Kräver således att man tar en (och några fler) svängar till "macken"... Hallå! Det är ju en sportbil vi har och det är känsliga saker...
Edit: snygg bil förresten
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23 MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21 S100D Obsidian Black, levererad i okt-18 S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Jag gjorde ju en dunder miss idag som man inte får göra när man har en Tesla även om jag har kvar vinterdäcken.
Jag köpte TVÅ paket mjölk på en gång. Fy på mig ska aldrig hända igen
Finns det någon affär som säljer lättmjölk i deciliter förpackningar, behöver inte vara nära?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag gjorde ju en dunder miss idag som man inte får göra när man har en Tesla även om jag har kvar vinterdäcken.
Jag köpte TVÅ paket mjölk på en gång. Fy på mig ska aldrig hända igen
Shame on you!