Jag har skrivit ett öppet brev till Sveriges fackförbund där jag protesterar mot blockader som inte riktar sig mot företaget Tesla utan direkt mot dess kunder.
Skulle vilja sprida den till alla fackförbund. Finns det nån mejllista eller nåt, orkar inte leta på 57 hemsidor...
Nu har jag samlat alla 57 mejladresserna (phuh) och skickat.
Har du även skickat till media?
Japp. Ekot på Sveriges Radio till och med hann före och ringde mig. Tror inte det kommer i sändning dock, var bara ett informellt samtal. De brukar spela in på bättre länk än mobilen när något ska ut i sändning.
Bra jobbat! Vad kan jag göra? (Väntar på en MYLR men känns lite läskigt med konflikten)
Tror inte ni som väntar på bilar behöver bara oroliga. Han jag prata med igår sa att de hade redan planerat leverera bilarna med lastbilar etc från andra länder och det var så dom gjorde förut.
De har så mkt vinst på bilarna så de har utrymme för att de blir dyrare.
Nämen! Så facket, som inte gillar företag utan kollektivavtal, investerar i företag utan kollektivavtal?
Är inte det ungefär som att en svetsare på ett företag utan kollektivavtal, uppmanar till bojkott mot ett annat företag utan kollektivavtal?
Även jag instämmer.
Det ironiska är att det pratas ofta om demokrati, som att kollektivavtalen skulle stärka den demokratiska rätten.
Regleras det av det offentliga så har vi offentlighetsprincipen, ska det regleras av sossarna genom fackförbunden så har vi ingen insyn.
Vi kan t.ex. inte syna hur många medlemmar IF Metall verkligen har hos Tesla. Vi kan heller inte verifiera att de har >300 000 medlemmar i landet...
Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk
Varför väljer de att jobba där istället för att vara kvar på Tesla som har så fantastiska villkor???
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Tror att if-metall skulle ha ignorerat tesla för deras egen skull.
Risken är att det blir en backslash.
Jag kan tänka mig ett scenario där tesla tvärvägrar att skriva kollektivavtal och försöker att runda alla blockader.
(vill inte att sverige ska bli exempel för tyskland och USA)
Skulle dom inte klara det och eventuellt att transportfacken lyckas få med sig norska hamnarbetare.
Då kan jag tänka mig att tesla stänger service-centren i sverige och drar sig ur sverige.
Och löser service från norge och danmark, samt genom eventuella partner i sverige kanske
När norge ser vad som händer i sverige, då tror jag inte norska facken kommer att protestera.
Frågan är vad han då gör med supercharger nätverket i sverige, kör som vanligt, ställer om till tesla only, eller vad?????
Nu är väl tesla den enda tillverkaren av elbilar som går med vinst på dom (förutom kineserna kanske).
Då kan man undra hur det går med elektrifieringan i sverige.
Är säkert snett på det men om man söker ett jobb så borde msn veta, eller ta reda på sådant som kollektivavtal.
Nå, är det för ”osympatiskt” att tycka att det är lite som att köpa sig ett hus vid en flygplats och sedan klaga på buller? Eller ta ett jobb som fackmedlem, vetandes att kollektivavtal inte förs..
Trevlig fredag
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Tesla har egentligen bara Serviceverkstäder i Sverige.
Tesla kan lämna och sedan hänvisa garantiåtgärder till andra verkstäder som har kollektivavtal. (90% har det). Men så länge strejken och blockaden pågår så är det givetvis så att inget sådant arbete bör göras.
Hur skulle fack(en) strejka för att de skulle vara etiskt? fortsätta göra arbetet men ha folk som gick runt med plakat?
Varför har man strejk? om man inte gillar strejk vilka andra åtgärder bör facket ha för att påverka ett företag att skriva avtal? Böna och be snällt?
Det börjar ju mullra i både USA och Tyskland, detta från IG Metall:
"
Även i Tyskland klagar Tesla-anställda på dåliga arbetsförhållanden och en extrem arbetsbelastning på grund av korta cykeltider, brist på personal och överdrivna produktionsmål i diskussioner med deras fackförening. De påpekar också allvarliga brister i hälsa och säkerhet på jobbet, vilket ofta ledde till sjukfrånvaro på mer än 30 procent och ett stort antal arbetsolyckor
"
Tesla har nog inget att vinna här, väldigt mycket ögon på detta och risk för att det sprider sig fort.
Korkat av Tesla kan jag tycka.
Det börjar ju mullra i både USA och Tyskland, detta från IG Metall:
"
Även i Tyskland klagar Tesla-anställda på dåliga arbetsförhållanden och en extrem arbetsbelastning på grund av korta cykeltider, brist på personal och överdrivna produktionsmål i diskussioner med deras fackförening. De påpekar också allvarliga brister i hälsa och säkerhet på jobbet, vilket ofta ledde till sjukfrånvaro på mer än 30 procent och ett stort antal arbetsolyckor
"
Tesla har nog inget att vinna här, väldigt mycket ögon på detta och risk för att det sprider sig fort.
Korkat av Tesla kan jag tycka.
Jo ännu en anledning att tesla inte kommer att ge sig i sverige.
Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk
Varför väljer de att jobba där istället för att vara kvar på Tesla som har så fantastiska villkor???
Kortare resväg? Tesla SC ligger ju en bit bort som du säkert vet…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Tesla har egentligen bara Serviceverkstäder i Sverige.
Tesla kan lämna och sedan hänvisa garantiåtgärder till andra verkstäder som har kollektivavtal. (90% har det). Men så länge strejken och blockaden pågår så är det givetvis så att inget sådant arbete bör göras.
Hur skulle fack(en) strejka för att de skulle vara etiskt? fortsätta göra arbetet men ha folk som gick runt med plakat?
Varför har man strejk? om man inte gillar strejk vilka andra åtgärder bör facket ha för att påverka ett företag att skriva avtal? Böna och be snällt?
Ska de böna och be snällt att Tesla ger ännu högre nivåer över metalls kollektivavtal än de redan gör?
Fast "godkänd av Tesla" är väl egentligen bara relevant under garantitid? Jag har en oväntad "backup" här på Tyresö. En VW-ägd verkstad som nästan enbart består av gammalt Werksta/Tesla-folk
Varför väljer de att jobba där istället för att vara kvar på Tesla som har så fantastiska villkor???
Måste man stanna på en arbetsplats för att dom har bra villkor?
I dagens samhälle så byter ju folk arbete oftare än förr. Ses inte som något negativt längre.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Enligt Ekot så skall nu även brevbärarna sympatistrejka och inte dela ut post till Tesla.
Börjar det inte bli helt galet detta?
Trots allt levererar posten inte bara reklam utan det kan vara myndighetspost, exempelvis från Skatteverket, Kronofogden, Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten etc.
Tesla har egentligen bara Serviceverkstäder i Sverige.
Tesla kan lämna och sedan hänvisa garantiåtgärder till andra verkstäder som har kollektivavtal. (90% har det). Men så länge strejken och blockaden pågår så är det givetvis så att inget sådant arbete bör göras.
Hur skulle fack(en) strejka för att de skulle vara etiskt? fortsätta göra arbetet men ha folk som gick runt med plakat?
Varför har man strejk? om man inte gillar strejk vilka andra åtgärder bör facket ha för att påverka ett företag att skriva avtal? Böna och be snällt?
Facken skall väl inte påverka företagen över huvud taget. De skall ragga medlemmar, lyckas de ansluts företaget organiskt, annars inte.
Enligt Ekot så skall nu även brevbärarna sympatistrejka och inte dela ut post till Tesla.
Börjar det inte bli helt galet detta?
Trots allt levererar posten inte bara reklam utan det kan vara myndighetspost, exempelvis från Skatteverket, Kronofogden, Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten etc.
Just dessa fraktbolag är nog skitsamma.
Det enda dessa frakter är just fakturor (iallafall till mig) och de får man på annat sätt.
Tesla har egentligen bara Serviceverkstäder i Sverige.
Tesla kan lämna och sedan hänvisa garantiåtgärder till andra verkstäder som har kollektivavtal. (90% har det). Men så länge strejken och blockaden pågår så är det givetvis så att inget sådant arbete bör göras.
Hur skulle fack(en) strejka för att de skulle vara etiskt? fortsätta göra arbetet men ha folk som gick runt med plakat?
Varför har man strejk? om man inte gillar strejk vilka andra åtgärder bör facket ha för att påverka ett företag att skriva avtal? Böna och be snällt?
Facken skall väl inte påverka företagen över huvud taget. De skall ragga medlemmar, lyckas de ansluts företaget organiskt, annars inte.
När du säger "ansluts organiskt" hur tänker du då? Hur hade du gått tillväga i förhandlingsrummet när du själv vet att du inte har någonting att förhandla med utan bara förlitar dig på motpartens goda vilja?
Självklart ska facken påverka företagen, det är ju hela idéen med facket.
Enligt Ekot så skall nu även brevbärarna sympatistrejka och inte dela ut post till Tesla.
Börjar det inte bli helt galet detta?
Trots allt levererar posten inte bara reklam utan det kan vara myndighetspost, exempelvis från Skatteverket, Kronofogden, Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten etc.
Just dessa fraktbolag är nog skitsamma.
Det enda dessa frakter är just fakturor (iallafall till mig) och de får man på annat sätt.
Det mesta går nog elektroniskt idag. Tror dom kan styra om paketleveranserna till andra, så jag tror detta är ganska verkningslöst.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Jag tycker detta känns som facket är Pelle 3 år, dvs vi får knappt några medlemmar längre och de flesta bolagen har bättre vilkor än kollektivavtal så vi måste göra något drastiskt , jag tycker faktist facket är riktiga knallkorkar…
Enligt Ekot så skall nu även brevbärarna sympatistrejka och inte dela ut post till Tesla.
Börjar det inte bli helt galet detta?
Trots allt levererar posten inte bara reklam utan det kan vara myndighetspost, exempelvis från Skatteverket, Kronofogden, Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten etc.
Att hindra samtliga lackverkstäder från att jobba med privatpersoners bilar, dessutom den mest sålda bilen i landet. Det är ju helt bisarrt, ser de inte det själva?
Och en sån här blockad måste ju påverka många företags ekonomi, stöttar de Werksta ekonomiskt också tro för bortfallet?
Ja det är helt sjukt. Mot privatpersoner och inte mot Teslas egna jobb..
Nu när Werksta inte får fixa teslabilar längre lär dom få göra neddragningar då Tesla var en väldigt stor andel av deras affär. Deras miljöfokus kommer också få sig en törn. Det borde inte vara lagligt att dra tredje part som Werksta i skiten såhär. Werksta, försäkringsbolag, privatpersoner och eventuella leasingbolag får ju ta smällen.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Enligt Konsumentverket har man alltid rätt att få sin bil lagad, servad och levererad. Om problem eller tvist uppstår kan konsumenten ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Men det är ju som de flesta vet en långdragen historia, vilket kan leda till att bilen står länge – om den är trasig.