Vindrutetorkarna i Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 10 nov 2023 09:40

Tesla failar fullständigt på samtliga punkter som jag ser det. Beta är totalt felanvänt uttryck/benämning
i Teslas fall. Bedrägeri är en bättre benämning. (Dvs följdeffekt av girighet)

Det allra minsta vore att betala tillbaks varenda krona för fsd. Det usla regnsensorn vet i fan
hur dom borde hantera, ingen har ju betalat extra för precis den funktionen (men den ingår i
köpet av bilen såklart).
Exakt så!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 498
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 10 nov 2023 10:04
Bjelke skrev: 10 nov 2023 09:40

Tesla failar fullständigt på samtliga punkter som jag ser det. Beta är totalt felanvänt uttryck/benämning
i Teslas fall. Bedrägeri är en bättre benämning. (Dvs följdeffekt av girighet)

Det allra minsta vore att betala tillbaks varenda krona för fsd. Det usla regnsensorn vet i fan
hur dom borde hantera, ingen har ju betalat extra för precis den funktionen (men den ingår i
köpet av bilen såklart).
Exakt så!
+ 1 på den!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av slugger75 »

Beta betyder nog, i detta fall:

”Det fungerar inte nu. Om vi har tur fungerar det i framtiden. ”
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
psaaf
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av psaaf »

Automatiken i min förra bil (BMW 330e, 2019) var i det närmaste perfekt. Enda gången jag behövde göra något manuellt var när jag körde in i biltvätten.

Många av valen som Tesla gjort såsom avsaknad av ett traditionellt reglage för vindrutetorkare förutsätter ju att automatiken fungerar, vilket den inte gör. Så här års blir det en daglig aggression. Som den fungerar i Tesla Model 3/Y nu hade jag hellre varit utan.

Synd att detta inte åtgärdades till Highland. För mig är det irriterande nog att nästa bil inte kommer bli en Tesla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

psaaf skrev: 10 nov 2023 11:50
Automatiken i min förra bil (BMW 330e, 2019) var i det närmaste perfekt. Enda gången jag behövde göra något manuellt var när jag körde in i biltvätten.

Många av valen som Tesla gjort såsom avsaknad av ett traditionellt reglage för vindrutetorkare förutsätter ju att automatiken fungerar, vilket den inte gör. Så här års blir det en daglig aggression. Som den fungerar i Tesla Model 3/Y nu hade jag hellre varit utan.

Synd att detta inte åtgärdades till Highland. För mig är det irriterande nog att nästa bil inte kommer bli en Tesla.
Dålig torkarautomatik är inte skäl nog för mig att välja ett annat bilmärke, men om man adderar försämrad farthållare p.g.a. borttagen radar och försämrad parkeringsassistans p.g.a. av borttagna sensorer så närmar det sig gränsen. Toppat med borttagna spakar (vilket jag är övertygad kommer att drabba även MY) så är det dags att fundera över vilket bilmärke det blir nästa gång.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av MrRun »

Det är faktiskt sjukt, hur Tesla plockar bort saker innan man har ett fungerande alternativ.
Fungerande regnsensor fanns t.o.m på min 1996:a Peugeot 406 jag hade.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av Strebern »

Min bil torkar "alltid" för långsamt, dvs jag slår ibland av den och väljer en manuell hastighet när det regnar "lite", då den inte verkar känna av regn så värst bra.
Torrtorkning hände under första året jag hade bilen, senaste året har det hänt att den torrtorkat med farthållare, men det är kanske någon/några gånger.
Dvs tesla kan inte programmera ett skit vad gäller detta. Hur svårt ska det vara?

Gör som alla andra bilmärken, lägg till en funktion för att ställa in känsligheten.
Har kört flera s.k. premiummärken (lexus, bmw, mercedes, audi ex vis) och icke premiummärken (volvo, skoda, wolksvagen ex vis) och de har alla haft en funktion för att manuellt justera torkarnas automatik. Det är inte svårt.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkarna i Model Y

Inlägg av mikebike »

Strebern skrev: 10 nov 2023 16:05
Min bil torkar "alltid" för långsamt, dvs jag slår ibland av den och väljer en manuell hastighet när det regnar "lite", då den inte verkar känna av regn så värst bra.
Torrtorkning hände under första året jag hade bilen, senaste året har det hänt att den torrtorkat med farthållare, men det är kanske någon/några gånger.
Dvs tesla kan inte programmera ett skit vad gäller detta. Hur svårt ska det vara?

Gör som alla andra bilmärken, lägg till en funktion för att ställa in känsligheten.
Har kört flera s.k. premiummärken (lexus, bmw, mercedes, audi ex vis) och icke premiummärken (volvo, skoda, wolksvagen ex vis) och de har alla haft en funktion för att manuellt justera torkarnas automatik. Det är inte svårt.
Skillnaden är att de bilarna har en regnsensor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar