Lämnar de Sverige så lär de ju leja ut denna försäljning samt service till någon annan.
De kanske hellre säljer och servar bilar via Hedins eller liknande i Sverige än att gå facket till mötes?
Moderator: Redaktion
Lämnar de Sverige så lär de ju leja ut denna försäljning samt service till någon annan.
Beror på vem man frågar. Vet att många i denna tråden lägger skulden på Tesla för att dom vägrar skriva på.Esterox skrev: ↑09 nov 2023 23:21Så nu påverkar det egentligen inte tesla längre utan IF-metall har sett till att alla teslaägare får det brutalt sämre och att werksta blir av med det jag förmodar är deras största inkomstkälla.dstr skrev: ↑09 nov 2023 23:06Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.
https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Jag vill på en gång markera att jag tar starkt avstånd från dylika påhitt. Tesla Club Sweden kommer inte engagera sig i sånt.
Tror att fackpamparna gör allt för att vända trenden av avtagande anslutningsgrad, tror inte en sekund på att de gör detta för de anställda på Tesla utan det lär vara för att verka starka för andra "kolla vi vågar till och med slåss mot Tesla".Airlift skrev: ↑10 nov 2023 11:29Ett slags ”prejudikat” från förr;
https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/
Hade varit intressant med transparens, genom att genomföra en oberoende demokratisk omröstning och därefter agera enligt sin egen regelbok..
Vad sägs?
Vi får alla ha olika åsikter i frågan, men kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga för Tesla. Det är snarare den toppstyrning som finns i företaget som ställer till det. En enkel sökning på nätet målar upp en bild av företaget som är allt annat än smickrande https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc..josve skrev: ↑10 nov 2023 11:12Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?
Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Är nog beredd att hålla med om att det i praktiken är en dålig idé. Vid en första anblick så lät det ju ganska kul i teorin men det bör nog stanna på det hypotetiska stadiet.TiborBlomhall skrev: ↑10 nov 2023 11:22Jag vill på en gång markera att jag tar starkt avstånd från dylika påhitt. Tesla Club Sweden kommer inte engagera sig i sånt.
Det skulle bara vända opinionen mot oss, är på samma nivå som att limma fast sig i asfalten och kasta ketchup på Mona Lisa.
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Det låter ju vettigt.... eller inte... Så när Person XYZ har gjort en liten lackskada på sin Tesla och vill ha lackat den för egen räkning så kan det inte göras för att det är en Tesla. Det är ju återigen att hålla gisslan.Tymrev skrev: ↑10 nov 2023 11:54Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:
https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/
Jag hade förstått lite mera av resonemanget om det gällt IG-metal i Tyskland som ville ha ett avtal. Där arbetar 11500 bilarbetare i GIGA Berlin-Brandenburg och man producerar årligen 500000 bilar. Produktionen planeras öka till minst det dubbla. Ytterligare GIGA-fabriker kan komma till Europa i framtiden. Ingen större risk att en sådan fabrik hamnar i Sverige!max001 skrev: ↑10 nov 2023 11:39Vi får alla ha olika åsikter i frågan, men kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga för Tesla. Det är snarare den toppstyrning som finns i företaget som ställer till det. En enkel sökning på nätet målar upp en bild av företaget som är allt annat än smickrande https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc..josve skrev: ↑10 nov 2023 11:12Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?
Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Jag tycker att det är synd att vi som konsumenter i slutändan drabbas, men som samhällsmedborgare så tycker jag nog att det är en nödvändig eskalering. Kollektivavtal har gjort mycket bra för den svenska arbetsmarknaden även om den inte är perfekt.
Tesla är nu en världsledande biltillverkare. Men bara för att man har nått en topposition innebär inte att man är osårbar och helt kan leva efter sina egna regler. Jag är rätt säker på att om den här konflikten drar ut på tiden, så kommer det att sprida sig utanför Sveriges gränser. Framför allt så kommer vi se reaktioner från andra marknader i Norden/EU. Då blir det svårt för Tesla att agera som nu.
Lämnar Tesla den svenska marknaden så kommer det att påverka aktiekursen negativt på kort sikt. Lämnar de alla marknader där de inte vill befatta sig med facken så lär aktiekursen aldrig återhämta sig. Då sitter kanske inte heller Elon säker trots att han äger över 20% av aktierna.
Att sälja via bilhandlare är nog minst lika principiellt fel för Tesla som kollektivavtal.maxhallden skrev: ↑10 nov 2023 11:04
Lämnar de Sverige så lär de ju leja ut denna försäljning samt service till någon annan.
De kanske hellre säljer och servar bilar via Hedins eller liknande i Sverige än att gå facket till mötes?
Tymrev skrev: ↑10 nov 2023 11:54Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:
https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/
Man kan ju hoppas men hur tänker du att ett inlägg på X skulle på verka IF Metall?Gimbo skrev: ↑10 nov 2023 12:20Hela denna cirkus är en maeknadsföringskampanj där det handlar om prestige för if men det de inte förstått är att de gett sig på felbolag för att ”marknadsföra” sig. Bara elon kör ut ett inlägg på x att de inte tänker skriva på ngt så är det game over och if kmr tappa 30% av sina medlemmar
Jag tror stödet för arbetarrörelsen och metoderna är betydligt större än du tror.OfarligTesla skrev: ↑10 nov 2023 10:07Förutsatt att folk inte tycker de är löjliga när de får veta att IF Metall behövt lura in folk med gratis medlemskap för att överhuvudtaget ha tillräckligt med medlemmar som kan strejka och sedan eskalerar det hela till en stor konflikt trots att stödet för ett avtal bland de anställda verkar lågt. Det visar bara öppet att facket inte bryr sig om de anställda och det är deras egna egon som är viktigt för dem.
Personligen tror jag de har mer att förlora på uppmärksamheten i det här fallet, det sagt hade det väl inte hjälpt Tesla om Teslaägare gör motaktion som stör andra heller.
Då vet de att det är schack matt och att hela deras insats gått åt skogenSparren skrev: ↑10 nov 2023 12:28Man kan ju hoppas men hur tänker du att ett inlägg på X skulle på verka IF Metall?Gimbo skrev: ↑10 nov 2023 12:20Hela denna cirkus är en maeknadsföringskampanj där det handlar om prestige för if men det de inte förstått är att de gett sig på felbolag för att ”marknadsföra” sig. Bara elon kör ut ett inlägg på x att de inte tänker skriva på ngt så är det game over och if kmr tappa 30% av sina medlemmar
Känns som att dom skjuter sig själva i foten.Credde skrev: ↑10 nov 2023 11:57Det låter ju vettigt.... eller inte... Så när Person XYZ har gjort en liten lackskada på sin Tesla och vill ha lackat den för egen räkning så kan det inte göras för att det är en Tesla. Det är ju återigen att hålla gisslan.Tymrev skrev: ↑10 nov 2023 11:54Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:
https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/
Collin87 skrev: ↑10 nov 2023 11:10Beror på vem man frågar. Vet att många i denna tråden lägger skulden på Tesla för att dom vägrar skriva på.
Jag är inte en av dom, jag tycker att detta endast är fackets fel.
Och nu börjar kollektivavtals anslutna bolag straffas pga deras på åtgärder. Ska facket ersätta den tappade omsättningen till berörda bolag?
Om ni tror att det kommer stanna vid Werksta så tror ni helt fel.
Elon har själv sagt att han inte bryr sig om han tappar pengar pga sina åsikter och uttalanden.
Så ni som sitter och väntar på att det nog skrivs på, ni kan nog vänta förgäves.
Detta lär sluta i att facket antingen får ge sig, då dom kommer få påtryckningar från berörda företag som kommer tappa omsättning och behöva omstrukturera.
Alternativt kommer Tesla lämna Sverige.
Minns mycket väl att facket i Tyskland försökte under byggnationen utanför Berlin.
Facket fick välja att tappa ca 5000 arbetsplatser eller släppa kravet.
Visst kan förstå att många tycker det är lite väl mycket makt för ett företag att sätta sådana premisser. Men är det verkligen det?
Har man schyssta vilkor som antingen är lika eller bättre än fackets kollektivavtal så tycker jag verkligen man ska få välja om man vill hoppa på avtal eller ej.
Jag är av åsikten att facket tagit i för hårt när det både straffar övriga företag och privatpersoner på den nivån det gör nu.
Problemet är väl om delar ska plockas loss?dstr skrev: ↑10 nov 2023 10:21Jo, med Tesla är det faktiskt jätteenkelt. Jag har skruvat rätt mycket med min trackday-bil.fth skrev: ↑10 nov 2023 10:12Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.frippe skrev: ↑10 nov 2023 10:09Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.
Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
/fth
Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.
Programvaran hyr man direkt av Tesla. Toolbox. Kan hyras per timme eller per år... typ.
Speciella verktyg som behövs framgår på service.tesla.com - likaså dokumentation för alla moment som kan förekomma.
Jag har en nästan fullt utrustad bilverkstad. Hade det inte varit för att tesla nu själva rekryterar plåtslagare och lackerare så hade jag nog anställt en mekaniker.
edit: nej, nu hade dom tagit bort timmeshyrningen av Toolbox. Nu är det bara dag, månad eller år. $3000 per år. Vad kostar en licens hos volvo/bmw för deras programvara? Får man en vecka för den pengen?
När jag öppnar den finns det bara en. Men jag luskade ut att det beror på om man sökt på ort och "radius". Finns fler, men ingen inom 15mil från där jag bor eller från närmsta städer.Fosilfri2035 skrev: ↑10 nov 2023 06:38Nja, finns typ 4 oberoende till. Syns på länkenDanneB skrev: ↑10 nov 2023 03:27Så nu finns det alltså bara en enda verkstad i hela Sverige som är godkänd av Tesla?dstr skrev: ↑09 nov 2023 23:06Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.
https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Gäller att inte få någon ny buckla på bilen då. Får väl reparera bilen själv i sådana fall.
(Så du har typ rätt, dom är inte många)
Du skriver ”kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga…”max001 skrev: ↑10 nov 2023 11:39Vi får alla ha olika åsikter i frågan, men kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga för Tesla. Det är snarare den toppstyrning som finns i företaget som ställer till det. En enkel sökning på nätet målar upp en bild av företaget som är allt annat än smickrande https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc..josve skrev: ↑10 nov 2023 11:12Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?
Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Jag tycker att det är synd att vi som konsumenter i slutändan drabbas, men som samhällsmedborgare så tycker jag nog att det är en nödvändig eskalering. Kollektivavtal har gjort mycket bra för den svenska arbetsmarknaden även om den inte är perfekt.
Tesla är nu en världsledande biltillverkare. Men bara för att man har nått en topposition innebär inte att man är osårbar och helt kan leva efter sina egna regler. Jag är rätt säker på att om den här konflikten drar ut på tiden, så kommer det att sprida sig utanför Sveriges gränser. Framför allt så kommer vi se reaktioner från andra marknader i Norden/EU. Då blir det svårt för Tesla att agera som nu.
Lämnar Tesla den svenska marknaden så kommer det att påverka aktiekursen negativt på kort sikt. Lämnar de alla marknader där de inte vill befatta sig med facken så lär aktiekursen aldrig återhämta sig. Då sitter kanske inte heller Elon säker trots att han äger över 20% av aktierna.