Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av maxhallden »

fth skrev: 10 nov 2023 10:51
dstr skrev: 10 nov 2023 10:21
Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.
Just den delen blir ju lite knepig om Tesla lämnar Sverige.

/fth
Lämnar de Sverige så lär de ju leja ut denna försäljning samt service till någon annan.
De kanske hellre säljer och servar bilar via Hedins eller liknande i Sverige än att gå facket till mötes?
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 515
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Esterox skrev: 09 nov 2023 23:21
dstr skrev: 09 nov 2023 23:06
Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Så nu påverkar det egentligen inte tesla längre utan IF-metall har sett till att alla teslaägare får det brutalt sämre och att werksta blir av med det jag förmodar är deras största inkomstkälla.
Beror på vem man frågar. Vet att många i denna tråden lägger skulden på Tesla för att dom vägrar skriva på.
Jag är inte en av dom, jag tycker att detta endast är fackets fel.

Och nu börjar kollektivavtals anslutna bolag straffas pga deras på åtgärder. Ska facket ersätta den tappade omsättningen till berörda bolag?

Om ni tror att det kommer stanna vid Werksta så tror ni helt fel.

Elon har själv sagt att han inte bryr sig om han tappar pengar pga sina åsikter och uttalanden.
Så ni som sitter och väntar på att det nog skrivs på, ni kan nog vänta förgäves.

Detta lär sluta i att facket antingen får ge sig, då dom kommer få påtryckningar från berörda företag som kommer tappa omsättning och behöva omstrukturera.
Alternativt kommer Tesla lämna Sverige.

Minns mycket väl att facket i Tyskland försökte under byggnationen utanför Berlin.
Facket fick välja att tappa ca 5000 arbetsplatser eller släppa kravet.

Visst kan förstå att många tycker det är lite väl mycket makt för ett företag att sätta sådana premisser. Men är det verkligen det?
Har man schyssta vilkor som antingen är lika eller bättre än fackets kollektivavtal så tycker jag verkligen man ska få välja om man vill hoppa på avtal eller ej.

Jag är av åsikten att facket tagit i för hårt när det både straffar övriga företag och privatpersoner på den nivån det gör nu.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?

Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Speedo skrev: 09 nov 2023 22:12
vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
Jag vill på en gång markera att jag tar starkt avstånd från dylika påhitt. Tesla Club Sweden kommer inte engagera sig i sånt.

Det skulle bara vända opinionen mot oss, är på samma nivå som att limma fast sig i asfalten och kasta ketchup på Mona Lisa.

/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Ett slags ”prejudikat” från förr;

https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/

Hade varit intressant med transparens, genom att genomföra en oberoende demokratisk omröstning och därefter agera enligt sin egen regelbok..

Vad sägs?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Airlift skrev: 10 nov 2023 11:29
Ett slags ”prejudikat” från förr;

https://da.se/1999/06/efter-ferrita-policy-laggs-fast/

Hade varit intressant med transparens, genom att genomföra en oberoende demokratisk omröstning och därefter agera enligt sin egen regelbok..

Vad sägs?
Tror att fackpamparna gör allt för att vända trenden av avtagande anslutningsgrad, tror inte en sekund på att de gör detta för de anställda på Tesla utan det lär vara för att verka starka för andra "kolla vi vågar till och med slåss mot Tesla".
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av max001 »

josve skrev: 10 nov 2023 11:12
Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?

Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Vi får alla ha olika åsikter i frågan, men kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga för Tesla. Det är snarare den toppstyrning som finns i företaget som ställer till det. En enkel sökning på nätet målar upp en bild av företaget som är allt annat än smickrande https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc..

Jag tycker att det är synd att vi som konsumenter i slutändan drabbas, men som samhällsmedborgare så tycker jag nog att det är en nödvändig eskalering. Kollektivavtal har gjort mycket bra för den svenska arbetsmarknaden även om den inte är perfekt.

Tesla är nu en världsledande biltillverkare. Men bara för att man har nått en topposition innebär inte att man är osårbar och helt kan leva efter sina egna regler. Jag är rätt säker på att om den här konflikten drar ut på tiden, så kommer det att sprida sig utanför Sveriges gränser. Framför allt så kommer vi se reaktioner från andra marknader i Norden/EU. Då blir det svårt för Tesla att agera som nu.

Lämnar Tesla den svenska marknaden så kommer det att påverka aktiekursen negativt på kort sikt. Lämnar de alla marknader där de inte vill befatta sig med facken så lär aktiekursen aldrig återhämta sig. Då sitter kanske inte heller Elon säker trots att han äger över 20% av aktierna.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 10 nov 2023 11:22
Speedo skrev: 09 nov 2023 22:12
vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
Jag vill på en gång markera att jag tar starkt avstånd från dylika påhitt. Tesla Club Sweden kommer inte engagera sig i sånt.

Det skulle bara vända opinionen mot oss, är på samma nivå som att limma fast sig i asfalten och kasta ketchup på Mona Lisa.

/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Är nog beredd att hålla med om att det i praktiken är en dålig idé. Vid en första anblick så lät det ju ganska kul i teorin men det bör nog stanna på det hypotetiska stadiet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tymrev »

Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:

https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

Tymrev skrev: 10 nov 2023 11:54
Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:

https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/
Det låter ju vettigt.... eller inte... Så när Person XYZ har gjort en liten lackskada på sin Tesla och vill ha lackat den för egen räkning så kan det inte göras för att det är en Tesla. Det är ju återigen att hålla gisslan.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

JAPP

det riktar sig ju inte mot tesla över huvud taget, utan de tar strid mot ägarna. Det enda de uppnår är att spä på föraktet för fackförbunden och visa vilka mafiametoder de får ta till, det kan förhoppningsvis leda till en lagändring så man kan lagföra de kriminella nätverken fackförbunden har blivit i modern tid.

P-husen kommer väl införa förbud för parkering av tesla-bilar härnäst, och sedan biltvättarna - och det blir förbjudet att ta el och ladda med - allt lika logiskt.

Det är osannolikt tesla som företag viker ner sig, de lär hellre lämna.

Måtte den ”svenska modellen” moderniseras och makten sättas i löntagarnas händer istället för fackpamparna.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Delta »

max001 skrev: 10 nov 2023 11:39
josve skrev: 10 nov 2023 11:12
Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?

Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Vi får alla ha olika åsikter i frågan, men kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga för Tesla. Det är snarare den toppstyrning som finns i företaget som ställer till det. En enkel sökning på nätet målar upp en bild av företaget som är allt annat än smickrande https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc..

Jag tycker att det är synd att vi som konsumenter i slutändan drabbas, men som samhällsmedborgare så tycker jag nog att det är en nödvändig eskalering. Kollektivavtal har gjort mycket bra för den svenska arbetsmarknaden även om den inte är perfekt.

Tesla är nu en världsledande biltillverkare. Men bara för att man har nått en topposition innebär inte att man är osårbar och helt kan leva efter sina egna regler. Jag är rätt säker på att om den här konflikten drar ut på tiden, så kommer det att sprida sig utanför Sveriges gränser. Framför allt så kommer vi se reaktioner från andra marknader i Norden/EU. Då blir det svårt för Tesla att agera som nu.

Lämnar Tesla den svenska marknaden så kommer det att påverka aktiekursen negativt på kort sikt. Lämnar de alla marknader där de inte vill befatta sig med facken så lär aktiekursen aldrig återhämta sig. Då sitter kanske inte heller Elon säker trots att han äger över 20% av aktierna.
Jag hade förstått lite mera av resonemanget om det gällt IG-metal i Tyskland som ville ha ett avtal. Där arbetar 11500 bilarbetare i GIGA Berlin-Brandenburg och man producerar årligen 500000 bilar. Produktionen planeras öka till minst det dubbla. Ytterligare GIGA-fabriker kan komma till Europa i framtiden. Ingen större risk att en sådan fabrik hamnar i Sverige!
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

maxhallden skrev: 10 nov 2023 11:04

Lämnar de Sverige så lär de ju leja ut denna försäljning samt service till någon annan.
De kanske hellre säljer och servar bilar via Hedins eller liknande i Sverige än att gå facket till mötes?
Att sälja via bilhandlare är nog minst lika principiellt fel för Tesla som kollektivavtal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 sep 2019 09:14

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ERR »

Tymrev skrev: 10 nov 2023 11:54
Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:

https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/

Intressant. Driver lackering i Göteborg,och Målarnas var här i veckan och frågade om Tesla hört av sig och för att upplysa oss om att det minsann är strejkbryteri om man tar in Teslor.

Tesla kan få köpa verkstaden dyrt så är de igång och målar bilar i egen regi på ett par dagar 😂
Senast redigerad av ERR, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Gimbo »

Hela denna cirkus är en maeknadsföringskampanj där det handlar om prestige för if men det de inte förstått är att de gett sig på felbolag för att ”marknadsföra” sig. Bara elon kör ut ett inlägg på x att de inte tänker skriva på ngt så är det game over och if kmr tappa 30% av sina medlemmar
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparren »

Gimbo skrev: 10 nov 2023 12:20
Hela denna cirkus är en maeknadsföringskampanj där det handlar om prestige för if men det de inte förstått är att de gett sig på felbolag för att ”marknadsföra” sig. Bara elon kör ut ett inlägg på x att de inte tänker skriva på ngt så är det game over och if kmr tappa 30% av sina medlemmar
Man kan ju hoppas men hur tänker du att ett inlägg på X skulle på verka IF Metall?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har skrivit ett öppet brev till Sveriges fackförbund där jag protesterar mot blockader som inte riktar sig mot företaget Tesla utan direkt mot dess kunder.

https://teslaclubsweden.se/oppet-brev-t ... ckforbund/

Skulle vilja sprida den till alla fackförbund. Finns det nån mejllista eller nåt, orkar inte leta på 57 hemsidor...
Fredrik j
Inlägg: 11072
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev: 10 nov 2023 10:07
Fredrik j skrev: 10 nov 2023 10:00
Som sagt, uppmärksamhet för sin aktion är det metall söker. Värsta scenariot för dom vore om ingen brydde sig/påverkas. En protest i centrala Stockholm skulle vara perfekt för metall. Antagligen skulle dom själva tipsa dit media.
Förutsatt att folk inte tycker de är löjliga när de får veta att IF Metall behövt lura in folk med gratis medlemskap för att överhuvudtaget ha tillräckligt med medlemmar som kan strejka och sedan eskalerar det hela till en stor konflikt trots att stödet för ett avtal bland de anställda verkar lågt. Det visar bara öppet att facket inte bryr sig om de anställda och det är deras egna egon som är viktigt för dem.

Personligen tror jag de har mer att förlora på uppmärksamheten i det här fallet, det sagt hade det väl inte hjälpt Tesla om Teslaägare gör motaktion som stör andra heller.
Jag tror stödet för arbetarrörelsen och metoderna är betydligt större än du tror.
Väldigt många på arbetsmarknaden känner sig i lite underläge mot sin arbetsgivare. Vanligt är nog också att den gruppen inte kunde skita mindre i hur det går för tesla och ägarna till bilarna.

Personligen tycker jag att det gått för långt men har man ställt fram bocken får man hoppa. Metall kan ju inte backa nu.
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Gimbo »

Sparren skrev: 10 nov 2023 12:28
Gimbo skrev: 10 nov 2023 12:20
Hela denna cirkus är en maeknadsföringskampanj där det handlar om prestige för if men det de inte förstått är att de gett sig på felbolag för att ”marknadsföra” sig. Bara elon kör ut ett inlägg på x att de inte tänker skriva på ngt så är det game over och if kmr tappa 30% av sina medlemmar
Man kan ju hoppas men hur tänker du att ett inlägg på X skulle på verka IF Metall?
Då vet de att det är schack matt och att hela deras insats gått åt skogen
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Om de vill blockera att verkstäder köper reservdelar från Tesla kan jag förstå legitimiteten, men Tesla levererar väl knappast färgen t ex. Och en del andra jobb kan ju utföras utan att blanda in Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Credde skrev: 10 nov 2023 11:57
Tymrev skrev: 10 nov 2023 11:54
Målarförbundet ansluter sig. Stoppar all lackering av Teslor i landet:

https://da.se/2023/11/all-billackering- ... forbundet/
Det låter ju vettigt.... eller inte... Så när Person XYZ har gjort en liten lackskada på sin Tesla och vill ha lackat den för egen räkning så kan det inte göras för att det är en Tesla. Det är ju återigen att hålla gisslan.
Känns som att dom skjuter sig själva i foten.
Tesla repareras inte av Werksta - Fine vi fixar det själva.
Tesla lackeras inte utav lackfirmor - Fine vi fixar det själva.

Har dom inte förstått att Tesla helst av allt vill göra saker inhouse ändå? Det är inte ett vanligt bilföretag heller som går back på bilarna, de gör otroliga vinster på varje bil.

Nästa steg är väl banker då, ser väl någon Tesla leasing lösning säkert.

Det sjuka är också att man blir mer vaken för varje dag som IF metal inför stridsåtgärder, dom kan alltså sätta firmor i konkurs för att jävlas med ett företag för att dom inte tecknar kollektivavtal och då menar jag inte firman utan kollektivavtal utan firman som har det men hindras utföra sitt arbete för att dom inte får ta in Teslor, teslor som kanske skickas utav privatpersoner/företag som inte har något med Tesla att göra. Detta är skandal rätt ut sagt.
Senast redigerad av PhR34k, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 675
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HerrNilsson »

Collin87 skrev: 10 nov 2023 11:10
Esterox skrev: 09 nov 2023 23:21


Så nu påverkar det egentligen inte tesla längre utan IF-metall har sett till att alla teslaägare får det brutalt sämre och att werksta blir av med det jag förmodar är deras största inkomstkälla.
Beror på vem man frågar. Vet att många i denna tråden lägger skulden på Tesla för att dom vägrar skriva på.
Jag är inte en av dom, jag tycker att detta endast är fackets fel.

Och nu börjar kollektivavtals anslutna bolag straffas pga deras på åtgärder. Ska facket ersätta den tappade omsättningen till berörda bolag?

Om ni tror att det kommer stanna vid Werksta så tror ni helt fel.

Elon har själv sagt att han inte bryr sig om han tappar pengar pga sina åsikter och uttalanden.
Så ni som sitter och väntar på att det nog skrivs på, ni kan nog vänta förgäves.

Detta lär sluta i att facket antingen får ge sig, då dom kommer få påtryckningar från berörda företag som kommer tappa omsättning och behöva omstrukturera.
Alternativt kommer Tesla lämna Sverige.

Minns mycket väl att facket i Tyskland försökte under byggnationen utanför Berlin.
Facket fick välja att tappa ca 5000 arbetsplatser eller släppa kravet.

Visst kan förstå att många tycker det är lite väl mycket makt för ett företag att sätta sådana premisser. Men är det verkligen det?
Har man schyssta vilkor som antingen är lika eller bättre än fackets kollektivavtal så tycker jag verkligen man ska få välja om man vill hoppa på avtal eller ej.

Jag är av åsikten att facket tagit i för hårt när det både straffar övriga företag och privatpersoner på den nivån det gör nu.

Bra skrivet. Klart som fasen det är fackets fel!

Känns mer och mer som en kamp för överlevnad från fackens sida. Jag tror och hoppas att detta agerande kommer resultera i svagare stöd för dom framöver.
Deras maffiametoder borde dock uppmärksammas mer.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

dstr skrev: 10 nov 2023 10:21
fth skrev: 10 nov 2023 10:12
frippe skrev: 10 nov 2023 10:09
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.

Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.

/fth
Jo, med Tesla är det faktiskt jätteenkelt. Jag har skruvat rätt mycket med min trackday-bil.

Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.

Programvaran hyr man direkt av Tesla. Toolbox. Kan hyras per timme eller per år... typ.

Speciella verktyg som behövs framgår på service.tesla.com - likaså dokumentation för alla moment som kan förekomma.


Jag har en nästan fullt utrustad bilverkstad. Hade det inte varit för att tesla nu själva rekryterar plåtslagare och lackerare så hade jag nog anställt en mekaniker.

edit: nej, nu hade dom tagit bort timmeshyrningen av Toolbox. Nu är det bara dag, månad eller år. $3000 per år. Vad kostar en licens hos volvo/bmw för deras programvara? Får man en vecka för den pengen?
Problemet är väl om delar ska plockas loss?

Vet flera lackerare här i Stockholm som vägrar jobba med Tesla och förklaringen jag fått är att det ofta blir felkoder om de monterar av tex stötfångare för lackering.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 429
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Fosilfri2035 skrev: 10 nov 2023 06:38
DanneB skrev: 10 nov 2023 03:27
dstr skrev: 09 nov 2023 23:06
Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Så nu finns det alltså bara en enda verkstad i hela Sverige som är godkänd av Tesla?

Gäller att inte få någon ny buckla på bilen då. Får väl reparera bilen själv i sådana fall.

Nja, finns typ 4 oberoende till. Syns på länken 😂
(Så du har typ rätt, dom är inte många)
När jag öppnar den finns det bara en. Men jag luskade ut att det beror på om man sökt på ort och "radius". Finns fler, men ingen inom 15mil från där jag bor eller från närmsta städer.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

max001 skrev: 10 nov 2023 11:39
josve skrev: 10 nov 2023 11:12
Skall bli intressant och se hur strejken påverkar opinionen hos Tesla ägare när den börjar få faktisk effekt på enskilda individer. Kommer irritationen att vändas mot Tesla eller mot facket?

Jag tror att med tanke på det klientel som i många fall är Tesla ägare att det är inte säkert att irritationen kommer vändas mot Tesla utan i många fall mot facket.
Vi får alla ha olika åsikter i frågan, men kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga för Tesla. Det är snarare den toppstyrning som finns i företaget som ställer till det. En enkel sökning på nätet målar upp en bild av företaget som är allt annat än smickrande https://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Tesla,_Inc..

Jag tycker att det är synd att vi som konsumenter i slutändan drabbas, men som samhällsmedborgare så tycker jag nog att det är en nödvändig eskalering. Kollektivavtal har gjort mycket bra för den svenska arbetsmarknaden även om den inte är perfekt.

Tesla är nu en världsledande biltillverkare. Men bara för att man har nått en topposition innebär inte att man är osårbar och helt kan leva efter sina egna regler. Jag är rätt säker på att om den här konflikten drar ut på tiden, så kommer det att sprida sig utanför Sveriges gränser. Framför allt så kommer vi se reaktioner från andra marknader i Norden/EU. Då blir det svårt för Tesla att agera som nu.

Lämnar Tesla den svenska marknaden så kommer det att påverka aktiekursen negativt på kort sikt. Lämnar de alla marknader där de inte vill befatta sig med facken så lär aktiekursen aldrig återhämta sig. Då sitter kanske inte heller Elon säker trots att han äger över 20% av aktierna.
Du skriver ”kollektivavtal borde inte vara en så stor fråga…”

Det är troligen utifrån ditt egna perspektiv. (Du skriver bland annat ”Kollektivavtal har gjort mycket bra för den svenska arbetsmarknaden…”)

För ett globalt företag som verkar på flera kontinenter och i många länder som dessutom har en mycket excentrisk VD och storägare är troligen ett kollektivavtal en MYCKET stor grej.
Inte minst ideologiskt.

Jag tror faktiskt att Tesla/Elon fullständigt struntar i huruvida kollektivavtal historiskt varit positivt för den svenska arbetsmarknaden.

Så vad vill jag säga med detta, perspektiven är väldigt olika och något som inte borde vara en stor sak för en person kan vara helt avgörande för någon annan.
Skriv svar