Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

tslaqqq skrev: 08 nov 2023 20:24
Fredrik j skrev: 08 nov 2023 20:20
Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 19:45
Jag följer och läser och undrar, vad är det för svensk modell som man pratar om?
LAS och en massa olika delar som pension etc finns ju på plats och man följer kollektivavtal även om man inte är knutet till något.
Vet du inte vad den svenska modellen är? Det är väl samhällskunskap på högstadiet?
Den svenska modellen bidragsberoende, bidragsfusk, mord, våld och bombdåd varje dag?
...och så fem stycken Whataboutisms om ngt helt annat än det tråden handlar om. :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Whatabout ... l%20critic.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev: 08 nov 2023 20:24
Fredrik j skrev: 08 nov 2023 20:20
Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 19:45
Jag följer och läser och undrar, vad är det för svensk modell som man pratar om?
LAS och en massa olika delar som pension etc finns ju på plats och man följer kollektivavtal även om man inte är knutet till något.
Vet du inte vad den svenska modellen är? Det är väl samhällskunskap på högstadiet?
Den svenska modellen bidragsberoende, bidragsfusk, mord, våld och bombdåd varje dag?
Som sagt. Högstadiet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 08 nov 2023 20:30
Som sagt. Högstadiet.
Det kanske inte är med på läroplanen i "livets hårda skola"? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 08 nov 2023 20:34
Fredrik j skrev: 08 nov 2023 20:30
Som sagt. Högstadiet.
Det kanske inte är med på läroplanen i "livets hårda skola"? :?

/fth
Ofta har ju dom med livets hårda skola ändå passerat högstadiet.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Kan inte nån som gått ut högstadiet då förklara den svenska modellen så alla vi andra vet vad som är så himla bra med den annat än att nämna den utan att speca alla de hiskeliga fördelarna ..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev: 08 nov 2023 21:05
Kan inte nån som gått ut högstadiet då förklara den svenska modellen så alla vi andra vet vad som är så himla bra med den annat än att nämna den utan att speca alla de hiskeliga fördelarna ..
1. Håll inkompetenta politiker utanför bestämmelser om arbetsmarknadens regler.
2. Svenskt näringsliv och facken förhandlar om förhållanden och spelregler.
[slut]

Man måste förstå att alternativet till detta är inversen av (1).
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

tslaqqq skrev: 08 nov 2023 21:05
Kan inte nån som gått ut högstadiet då förklara den svenska modellen så alla vi andra vet vad som är så himla bra med den annat än att nämna den utan att speca alla de hiskeliga fördelarna ..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_modellen

https://www.so-rummet.se/kategorier/den ... a-modellen#

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Har en känsla av att detta helt opolitiska ämne inte diskuterats: BEGAGNATPRISERNA.

Ponera att A) detta drar ut på tiden och B) Tesla får problem med leveranser. Vad händer då?

1: begagnatpriserna går upp eftersom folk vill ha sina teslor men inte kan hämta ut dom.

2: begagnatpriserna går ner eftersom färre vill köpa tesla (tex är emot deras inställning, eller är rädda för kaoset)

3: två ovan faktorer tar ut varandra och begagnatpriserna står stilla.
Penethus
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 nov 2023 18:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Penethus »

Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 19:45

Jag följer och läser och undrar, vad är det för svensk modell som man pratar om?
LAS och en massa olika delar som pension etc finns ju på plats och man följer kollektivavtal även om man inte är knutet till något.

För mig så låter det som om folk argumenterar om saker som läst men jag undrar fortfarande vad det är som gör att Tesla inte tar hand om sina anställda?
Än så länge har jag bara hört om pensioner vilket jag har fått bekräftat både här men också av en anställd på Tesla att det inte stämmer.

Sen gällande 5m ansökningar, ja i världen kanske men även i Sverige så dominerar Tesla. Detta har jag också fått bekräftat när jag själv var i en process.
I den processen hade de fått över 1000 ansökningar på en vecka.
Problemet i sig i detta fall är som du just säger, man är inte knuten till någonting över över huvudtaget det som tesla anställda har idag kan vara borta imorgon.
Kortfattat så innebär den "Svenska modellen" att Parterna (arbetsgivare och arbetstagare) kommer överens ett minimum vad som ska gälla på svensk arbetsmarknad utan politikers inblandning, därför har vi få lagar om vad som gäller i arbetslivet.

Alright! Bara av nyfikenhet, när du sökte detta jobb, hade du någon aning om att Tesla inte har kollektivavtal? Ifall ja är det något som du inte känner är viktigt som arbetstagare i så fall? Var det något annat än ett verkstadsjobb?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

VilkenElbilBlirDet skrev: 08 nov 2023 21:20
Har en känsla av att detta helt opolitiska ämne inte diskuterats: BEGAGNATPRISERNA.
I det fall Tesla säger "f-k it" och lämnar landet så bör begagnatpriserna kollapsa, det blir ju i princip omöjligt att äga en Tesla i Sverige då. Jag tror iofs inte detta kommer att hända, men det är nog inte helt omöjligt tyvärr...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Penethus
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 nov 2023 18:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Penethus »

Tänker ni som är oroliga för att ni inte ska kunna byta däck på bilarna, är det någon som har blivit nekad att komma in för ett däckbyte på en däckfirma pga strejken?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6506
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 08 nov 2023 21:24
VilkenElbilBlirDet skrev: 08 nov 2023 21:20
Har en känsla av att detta helt opolitiska ämne inte diskuterats: BEGAGNATPRISERNA.
I det fall Tesla säger "f-k it" och lämnar landet så bör begagnatpriserna kollapsa, det blir ju i princip omöjligt att äga en Tesla i Sverige då. Jag tror iofs inte detta kommer att hända, men det är nog inte helt omöjligt tyvärr...
Tesla kommer inte att kunna sälja en enda bil i EU om det händer. Vem är näst på tur liksom? Tyskland? Frankrike?
Penethus
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 nov 2023 18:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Penethus »

fth skrev: 08 nov 2023 21:24
VilkenElbilBlirDet skrev: 08 nov 2023 21:20
Har en känsla av att detta helt opolitiska ämne inte diskuterats: BEGAGNATPRISERNA.
I det fall Tesla säger "f-k it" och lämnar landet så bör begagnatpriserna kollapsa, det blir ju i princip omöjligt att äga en Tesla i Sverige då. Jag tror iofs inte detta kommer att hända, men det är nog inte helt omöjligt tyvärr...

/fth
I nuläget så tror jag det största sannolikheten är att Tesla lämnar Sverige och låter auktoriserade verkstäder ta över service, att skriva kollektivavtal med tanke på hur det ser ut i Tyskland och USA skulle öppna dörrarna för en hel del andra påtryckningar.
current
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av current »

Nu är det bestämt att Seko kommer med synpatiåtgärder. Inga leveranser med postnord eller citymail kommer utföras.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 08 nov 2023 21:24

I det fall Tesla säger "f-k it" och lämnar landet så bör begagnatpriserna kollapsa, det blir ju i princip omöjligt att äga en Tesla i Sverige då. Jag tror iofs inte detta kommer att hända, men det är nog inte helt omöjligt tyvärr...

/fth
Inte helt omöjligt att äga en Tesla ändå. Det blir bara lite som förr. ;)

T ex kan jag återgå till det SC i Danmark som jag använde i tidernas begynnelse, när det inte fanns något SC i södra Sverige. Jag har 4 mil dit och det är nog närmare än vad 90 % av dagens Teslaägare har till ett SC i Sverige.

Många som bor norrut har närmare till ett norskt SC än ett svenskt SC. Men visst skulle det bli riktigt dåligt för de flesta.

Jag befarar att Tesla hellre lämnar Sverige än skriver på ett kollektivavtal. Inte pga att det skulle påverka Tesla i Sverige så mycket, men pga följderna det kan medföra i andra länder.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

current skrev: 08 nov 2023 21:35
Nu är det bestämt att Seko kommer med synpatiåtgärder. Inga leveranser med postnord eller citymail kommer utföras.
Det är gamla nyheter. ;)
Titta 4 sidor bakåt i tråden.
Det går undan på det här forumet. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Elward
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 sep 2023 23:59
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/edward510931

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elward »

Generell reflektion i tråden. Hett ämne.
I all välmening, fall inte i fällan genom att reagera på inlägg som håller dålig ton med ett svar i samma anda. Det eskalerar lätt och fokuset blir grumligt.
mussla
Inlägg: 210
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mussla »

Ig metall i Tyskland som är systerfack med if metall kan komma att ge sig in i striden. Om det sker blir nog Tesla tvungna att ge sig. De kan väl knappast lämna Tyskland?

https://sverigesradio.se/artikel/tyskt- ... lastrejken
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Hammar »

frippe skrev: 08 nov 2023 17:09
fth skrev: 08 nov 2023 16:12
Den svenska modellen har ju faktiskt parter på två sidor, fackförbunden och arbetsgivarnas organisationer, det kanske är dags att arbetsgivarorganisationerna säger något om detta?

Den här konflikten innebär ju en rejäl eskalering från den ena sidan, jag har mycket svårt att tro att arbetsgivarsidan är komfortabla med att ett prejudikat etableras där fackförbunden utan konsekvenser kan strypa samhällskritiska funktioner i en konflikt?

/fth
Det finns prejudikat, t.ex. toys r us på 90-talet, då slutade t.ex postgirot att hantera betalningar till företaget. Så tesla är knappast först att hanteras på detta sätt. Utan upptrappningen följer en ganska gängse mall. Tror dock att det går lite snabbare än förr, men det gör hela samhället å andra sidan.
Så om det nu är helt OK att inte dela ut post till Tesla, så är det väl helt i sin ordning om Metall eller alla andra fackföreningar som inför sympatiåtgärder också inte får sin post utdelad?
Posten ägs ju av staten (Svenska och Danska) och bör väl därför inte ta ställning i frågan utan behandla båda parter lika?
Om vi leker med tanken att Tesla inte får sina bankärenden utförda, så är det väl helt OK om Metall eller alla andra fackföreningar som inför sympatiåtgärder också inte kan använda bankernas tjänster?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Kan någon förklara vad det betyder att det är frivilligt att teckna kollektivavtal så som IF Metall skriver på sin hemsida?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Penethus skrev: 08 nov 2023 21:22
Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 19:45

Jag följer och läser och undrar, vad är det för svensk modell som man pratar om?
LAS och en massa olika delar som pension etc finns ju på plats och man följer kollektivavtal även om man inte är knutet till något.

För mig så låter det som om folk argumenterar om saker som läst men jag undrar fortfarande vad det är som gör att Tesla inte tar hand om sina anställda?
Än så länge har jag bara hört om pensioner vilket jag har fått bekräftat både här men också av en anställd på Tesla att det inte stämmer.

Sen gällande 5m ansökningar, ja i världen kanske men även i Sverige så dominerar Tesla. Detta har jag också fått bekräftat när jag själv var i en process.
I den processen hade de fått över 1000 ansökningar på en vecka.
Problemet i sig i detta fall är som du just säger, man är inte knuten till någonting över över huvudtaget det som tesla anställda har idag kan vara borta imorgon.
Kortfattat så innebär den "Svenska modellen" att Parterna (arbetsgivare och arbetstagare) kommer överens ett minimum vad som ska gälla på svensk arbetsmarknad utan politikers inblandning, därför har vi få lagar om vad som gäller i arbetslivet.

Alright! Bara av nyfikenhet, när du sökte detta jobb, hade du någon aning om att Tesla inte har kollektivavtal? Ifall ja är det något som du inte känner är viktigt som arbetstagare i så fall? Var det något annat än ett verkstadsjobb?
Ingen aning om det, det var en ”rådgivare-roll” typ säljare Mao.
Personligen anser jag att kollektivavtal är ruskigt överskattat. Min arbetsgivare jag har idag saknar kollektivavtal men vi har privat Vårdförsäkring, pensionsavsättningar, bra grundlön och ett tydligt arbetssätt med fokus på anställda för man har förstått att folk kan byta om dom inte är nöjda.

Arbetsmarknaden är inte vad den var. Förr skulle man vara glad att ha jobb. Nu är det arbetstagarnas marknad där företagen hävdar ”kompetensbrist” vilket innebär att de behöver jobba för att behålla bra personal.

Varför skulle man då behöva kollektivavtal om marknaden jobbar med mervärde och extra förmåner?
Finns bjudfrukost med i kollektivavtal? Frihet med hemarbete? Kostnadsfri träning, gymkort etc?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Pontus skrev: 08 nov 2023 22:01
Kan någon förklara vad det betyder att det är frivilligt att teckna kollektivavtal så som IF Metall skriver på sin hemsida?
Det betyder väl att om man inte tecknar kollektivavtal så blir det strejk? Så på så sätt är det ju frivilligt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

fth skrev: 08 nov 2023 21:24
VilkenElbilBlirDet skrev: 08 nov 2023 21:20
Har en känsla av att detta helt opolitiska ämne inte diskuterats: BEGAGNATPRISERNA.
I det fall Tesla säger "f-k it" och lämnar landet så bör begagnatpriserna kollapsa, det blir ju i princip omöjligt att äga en Tesla i Sverige då. Jag tror iofs inte detta kommer att hända, men det är nog inte helt omöjligt tyvärr...

/fth
När Model S lanserades fanns inte Tesla i Sverige. Och det gick bra ändå.

Service kan de göra som övriga märken att lämna det öppet för alla som vill (t ex Meca, Mekonomen mm).

De kan även överlämna agenturen till någon t ex Hedin Bil.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

”Den svenska modellen”

Vi startar en utredning, nej förlåt vi måste utreda om vi ska starta en utredning, typ är det ok att bränna koranen.

Jag jobbar i en Internationell miljö och man skäms idag av att vara svensk på många plan, vi kan knappt fördöma Hamas från alla politiska partier tillexempel.

Vi har inga värderingar eller stolthet i någonting… Politikerna kan ju inte stava till Ledarskap eller att föregå med gott exempel…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 08 nov 2023 22:13
”Den svenska modellen”

Vi startar en utredning, nej förlåt vi måste utreda om vi ska starta en utredning, typ är det ok att bränna koranen.

Jag jobbar i en Internationell miljö och man skäms idag av att vara svensk på många plan, vi kan knappt fördöma Hamas från alla politiska partier tillexempel.

Vi har inga värderingar eller stolthet i någonting… Politikerna kan ju inte stava till Ledarskap eller att föregå med gott exempel…
...och så ~fyra whataboutisms till som inte handlar om den svenska modellen för hur arbetsmarknadens parter ska lösa meningsskiljaktigheter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whatabout ... l%20critic.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar