Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Mickep skrev: 08 nov 2023 00:37
Nu minns jag inte exakt men jag vill minnas att man sagt att det finns individer som lägre löner än genomsnittet i arbetsgruppen. det innebär att det är högre än kollektivavtalet, men lägre än 50% av lönerna i branschen. det är inte orimligt att sådana finns like sannolikt som det finns de som ligger över 50% av lönenivån på företaget. tror jag läste det i dagens arbete (eller likn) Det i sig tycker jag inte är särskilt farligt. Dock mer bekymmersamt med arbetamiljön där folk gråter när det kommer ut från chefen , där det fuskas med övertid.m.m. men det är inget som bör leda till strejk utan det är möten med platsansvarig mm. Vad som var droppen att gå över vad nog totala ointresse och påstå att man inte har något mandat att teckna kollektivavtal och sedan inte svara när de ringer. (tolkar jag facket inställning som).
Micke, arbetet är en extremt vinklad facktidning som naturligtvis lägger fram deras vy.
Mitt första jobb gav mig 18.000kr före skatt vilket var minimilön enligt lag men lägre än kollektivavtalen.
Det finns inget som nämner åldersspannet på människorna som jobbar, inte heller varför möten har skett.

Som jag skrev i en post tidigare så har jag jobbat inom rekrytering ett par år och det finns tyvärr folk idag som har en ganska skev bild över förväntningar på arbetsgivare och förväntan på vilket arbete man bör göra.
Om en av dessa ”förstajobbare” kommer till ett företag där kulturen är mer amerikansk än gullande och curlande som vissa kommer ifrån på hemmafronten. Är det då så konstigt att det blir en chock och att gråten ligger nära till hands?

Jag försvarar absolut inte att företag bryter mot lagen eller SAM/OSA, däremot belyser jag att det idag finns individer som kommer få det extremt tufft vilket företag man än kommer till som första arbetsplats.

När det gäller kollektivavtalet och mandat så har man varit tydlig att det är ett beslut från koncernledningen, därmed så är det inte ett påstående utan öppenhet och transparens.
TM Sweden ägs och leds av moderföretaget i USA och det finns en global policy som de är skyldiga att följa som anställda oavsett om det gäller kollektivavtal eller utformning av kultur/förväntningar på anställda (oavsett roll).

Jag får känslan när jag läser dina inlägg att du utgår från att IF Metall har rätt i alla sakfrågor utan att vi egentligen har fått så mycket information.

Hur kommer det sig? Samtliga medier har tagit IF Metals parti och ingen har skrivit om motparten, är inte det lite skevt i sig att döma någon eller några baserat på en propaganda från en enskild part?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 06:35
Mickep skrev: 08 nov 2023 00:37
Nu minns jag inte exakt men jag vill minnas att man sagt att det finns individer som lägre löner än genomsnittet i arbetsgruppen. det innebär att det är högre än kollektivavtalet, men lägre än 50% av lönerna i branschen. det är inte orimligt att sådana finns like sannolikt som det finns de som ligger över 50% av lönenivån på företaget. tror jag läste det i dagens arbete (eller likn) Det i sig tycker jag inte är särskilt farligt. Dock mer bekymmersamt med arbetamiljön där folk gråter när det kommer ut från chefen , där det fuskas med övertid.m.m. men det är inget som bör leda till strejk utan det är möten med platsansvarig mm. Vad som var droppen att gå över vad nog totala ointresse och påstå att man inte har något mandat att teckna kollektivavtal och sedan inte svara när de ringer. (tolkar jag facket inställning som).
Micke, arbetet är en extremt vinklad facktidning som naturligtvis lägger fram deras vy.
Mitt första jobb gav mig 18.000kr före skatt vilket var minimilön enligt lag men lägre än kollektivavtalen.
Det finns inget som nämner åldersspannet på människorna som jobbar, inte heller varför möten har skett.

Som jag skrev i en post tidigare så har jag jobbat inom rekrytering ett par år och det finns tyvärr folk idag som har en ganska skev bild över förväntningar på arbetsgivare och förväntan på vilket arbete man bör göra.
Om en av dessa ”förstajobbare” kommer till ett företag där kulturen är mer amerikansk än gullande och curlande som vissa kommer ifrån på hemmafronten. Är det då så konstigt att det blir en chock och att gråten ligger nära till hands?

Jag försvarar absolut inte att företag bryter mot lagen eller SAM/OSA, däremot belyser jag att det idag finns individer som kommer få det extremt tufft vilket företag man än kommer till som första arbetsplats.

När det gäller kollektivavtalet och mandat så har man varit tydlig att det är ett beslut från koncernledningen, därmed så är det inte ett påstående utan öppenhet och transparens.
TM Sweden ägs och leds av moderföretaget i USA och det finns en global policy som de är skyldiga att följa som anställda oavsett om det gäller kollektivavtal eller utformning av kultur/förväntningar på anställda (oavsett roll).

Jag får känslan när jag läser dina inlägg att du utgår från att IF Metall har rätt i alla sakfrågor utan att vi egentligen har fått så mycket information.

Hur kommer det sig? Samtliga medier har tagit IF Metals parti och ingen har skrivit om motparten, är inte det lite skevt i sig att döma någon eller några baserat på en propaganda från en enskild part?
Jag antar att du vid ditt första jobb inte jobbade i Sverige, för någon lagstiftad minimilön har vi inte och har inte haft.

Jag tycker nog de flesta medier inte tagit någon parti, utan rapporterar det som sker med uttalanden som går att få. Och där får tesla skylla sig själva för att lägga locket på och inte uttala sig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Det är onekligen märkligt att facket kan bestämma sig för att kollektivavtal ska införas på en viss arbetsplats utan att de anställda på aktuell arbetsplats har något att säga till om.
Å andra sidan är det kanske för mycket att begära att det ska komma från de anställda. Består företaget primärt av personer som kanske fått sitt första jobb är man av förklarliga skäl inte så intresserad av att göra sig obekväm. Man vill väl ha goda referenser om man byter jobb längre fram. Så ett krav på kollektivavtal skulle nog aldrig kunna komma till stånd från en sådan grupp arbetare.

Jag förstår inte heller riktigt resonemanget kring att man ska sluta serva superchargerstationer öppna för alla bilmärken. Jag hade delvis förstått det om man bara vägrade serva tex Ödeshög och liknande som bara är till för Teslor, men detta fördärvar ju för alla.
Sen säger man inte att man ska stänga av strömmen, bara att man inte kommer åka dit om en laddare går sönder. Ska man se det positivt lär vi snart bli varse om anledningen till höga upptiden på Supercharger jämfört med andra beror på att stolparna mer sällan går sönder, eller om det beror på att man har en massa folk på standby som (när de inte sympatistrejkar) utför service på kort varsel.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dr Mabuse »

Mickep skrev: 07 nov 2023 22:53
Får hoppas att de inte har bevis för det.
Du menar "hoppas att det inte ligger någon sanning i det"?
Om det är sant hoppas jag verkligen att det finns bevis för det också.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 08 nov 2023 07:02
Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 06:35
Mickep skrev: 08 nov 2023 00:37
Nu minns jag inte exakt men jag vill minnas att man sagt att det finns individer som lägre löner än genomsnittet i arbetsgruppen. det innebär att det är högre än kollektivavtalet, men lägre än 50% av lönerna i branschen. det är inte orimligt att sådana finns like sannolikt som det finns de som ligger över 50% av lönenivån på företaget. tror jag läste det i dagens arbete (eller likn) Det i sig tycker jag inte är särskilt farligt. Dock mer bekymmersamt med arbetamiljön där folk gråter när det kommer ut från chefen , där det fuskas med övertid.m.m. men det är inget som bör leda till strejk utan det är möten med platsansvarig mm. Vad som var droppen att gå över vad nog totala ointresse och påstå att man inte har något mandat att teckna kollektivavtal och sedan inte svara när de ringer. (tolkar jag facket inställning som).
Micke, arbetet är en extremt vinklad facktidning som naturligtvis lägger fram deras vy.
Mitt första jobb gav mig 18.000kr före skatt vilket var minimilön enligt lag men lägre än kollektivavtalen.
Det finns inget som nämner åldersspannet på människorna som jobbar, inte heller varför möten har skett.

Som jag skrev i en post tidigare så har jag jobbat inom rekrytering ett par år och det finns tyvärr folk idag som har en ganska skev bild över förväntningar på arbetsgivare och förväntan på vilket arbete man bör göra.
Om en av dessa ”förstajobbare” kommer till ett företag där kulturen är mer amerikansk än gullande och curlande som vissa kommer ifrån på hemmafronten. Är det då så konstigt att det blir en chock och att gråten ligger nära till hands?

Jag försvarar absolut inte att företag bryter mot lagen eller SAM/OSA, däremot belyser jag att det idag finns individer som kommer få det extremt tufft vilket företag man än kommer till som första arbetsplats.

När det gäller kollektivavtalet och mandat så har man varit tydlig att det är ett beslut från koncernledningen, därmed så är det inte ett påstående utan öppenhet och transparens.
TM Sweden ägs och leds av moderföretaget i USA och det finns en global policy som de är skyldiga att följa som anställda oavsett om det gäller kollektivavtal eller utformning av kultur/förväntningar på anställda (oavsett roll).

Jag får känslan när jag läser dina inlägg att du utgår från att IF Metall har rätt i alla sakfrågor utan att vi egentligen har fått så mycket information.

Hur kommer det sig? Samtliga medier har tagit IF Metals parti och ingen har skrivit om motparten, är inte det lite skevt i sig att döma någon eller några baserat på en propaganda från en enskild part?
Jag antar att du vid ditt första jobb inte jobbade i Sverige, för någon lagstiftad minimilön har vi inte och har inte haft.

Jag tycker nog de flesta medier inte tagit någon parti, utan rapporterar det som sker med uttalanden som går att få. Och där får tesla skylla sig själva för att lägga locket på och inte uttala sig.
Du har helt rätt, fel av mig. Ingen lagstadgad men har för mig att det fanns en norm att inte gå under den pengen.
Kan naturligtvis ha fel!

Däremot så håller jag inte med dig angående medierapporteringens opartiskhet.
Och även om man kan resonera att TM Sweden har lagt locket på och provokativt inte valt att kommentera så betyder inte det att alla ledare, facktidningar och klipp/klistra journalistik har rätt.

Det finns en del, även om de är få, kommentarer som både är inofficiella men också officiella som talar väldigt mycket emot det som sprids i medierna.

Det jag hänvisar till gällande opartiskheten är varför det inte ifrågasätts vilka lagar och regler man bryter och kanske också gå lite mer på djupet i det mer opopulära frågorna som rör t.ex de som beskriver dålig arbetsmiljö.
Varför går inte alla ut i strejk om det är så illa?
Varför byter dess personer inte till andra arbetsplatser som efterfrågar deras kunskap?
Hur kommer det sig att antalet medlemmar är under 50% om nu facket har lyckats få fram ett mervärde i förhållande till deras nuläge?

Än en gång så betyder inte IF Metals rapporter att det är 100% sanningsenligt.
Snarare att man vinklar information till ens egen fördel (vilket alla gör).
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Fader J skrev: 07 nov 2023 21:50
En fråga. Vem vill att riksdagen ska fatta beslut om sådant som i Norden (visst finns det nyanser mellan våra länder, men huvudlinjen är tydlig) regleras i kollektivavtal? Jag kan inte föreställa mig att något politiskt parti skulle se en vinst för dem själva i en sådan situation.

Försvagas kollektivavtalen för mycket kommer vi på sikt inte ha en chans i världen visavi EU-rätten att hävda undantag från minimilöner och annat som vi just nu klarar oss ifrån då vi har en helt annorlunda modell för avtalshantering på arbetsrättens område. Utan att vara en överdriven vän av LO-förbunden eller socialdemokratins ekonomiska politik (vare sig i sin originaltappning eller i regeringens nuvarande Jimmiecoverversion) så stödjer jag facken i denna fråga. Inklusive sympatistrejker.

För alternativet, med en partipolitiskt genomreglerad arbetsrätt och arbetsmarknad, där fack och arbetsgivare gemensamt tappar makt till regeringar av olika partifärger, skrämmer i vart fall mig betydligt mer.
Jag skulle betydligt hellre se lagstiftning än förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Varför ska beslut flyttas till odemokratiska intresseorganisationer? Jag har inte röstat fram varken LO eller SAF.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Dinsdale skrev: 08 nov 2023 07:19
Det är onekligen märkligt att facket kan bestämma sig för att kollektivavtal ska införas på en viss arbetsplats utan att de anställda på aktuell arbetsplats har något att säga till om.
Å andra sidan är det kanske för mycket att begära att det ska komma från de anställda. Består företaget primärt av personer som kanske fått sitt första jobb är man av förklarliga skäl inte så intresserad av att göra sig obekväm. Man vill väl ha goda referenser om man byter jobb längre fram. Så ett krav på kollektivavtal skulle nog aldrig kunna komma till stånd från en sådan grupp arbetare.

Jag förstår inte heller riktigt resonemanget kring att man ska sluta serva superchargerstationer öppna för alla bilmärken. Jag hade delvis förstått det om man bara vägrade serva tex Ödeshög och liknande som bara är till för Teslor, men detta fördärvar ju för alla.
Sen säger man inte att man ska stänga av strömmen, bara att man inte kommer åka dit om en laddare går sönder. Ska man se det positivt lär vi snart bli varse om anledningen till höga upptiden på Supercharger jämfört med andra beror på att stolparna mer sällan går sönder, eller om det beror på att man har en massa folk på standby som (när de inte sympatistrejkar) utför service på kort varsel.
Facket försöker slå mot Teslas verksamhet på alla fronter. Facket bryr sig inte om andra blir drabbade. Om det är en verksamhet som ger Tesla vinst så ska den verksamheten blockeras/saboteras.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

MartinG skrev: 08 nov 2023 07:50

Jag skulle betydligt hellre se lagstiftning än förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Varför ska beslut flyttas till odemokratiska intresseorganisationer? Jag har inte röstat fram varken LO eller SAF.

Dessutom är det en chimär, då fackliga organisationer ofta är politiskt tydligt anslutna. Så skillnaden blir inte så stor men S/LO är ju inte alls intresserade av att lagar och regler ska ändras till något annat efter ett val (vilket skulle vara fullt rimligt om vi inte haft fack/svenska modellen).
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

IF Metall ljuger ju på sin egen hemsida där man säger att teckna kollektivavtal är frivilligt samtidigt som Susanne klart säger att det inte är frivilligt.
Eller är det bara att dom har olika definitioner på vad frivilligt betyder?

Dessutom det här med fredsplikt verkar ju bara gälla när facket så vill. Vad är fördelen för ett företag, man får två val när dom kommer:

1 - Teckna ett kollektivavtal med oss nu som gör att ni inte får bråka med oss men vi kan blockera er verksamhet när vi så känner eller sympatistrejka med våra medlemmar utan att ni får någon ersättning för det.
2 - Skriv inte på avtalet nu och vi börjar strejka och bråka direkt.

Vad är det för valfrihet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

MartinG skrev: 08 nov 2023 07:50
Fader J skrev: 07 nov 2023 21:50
En fråga. Vem vill att riksdagen ska fatta beslut om sådant som i Norden (visst finns det nyanser mellan våra länder, men huvudlinjen är tydlig) regleras i kollektivavtal? Jag kan inte föreställa mig att något politiskt parti skulle se en vinst för dem själva i en sådan situation.

Försvagas kollektivavtalen för mycket kommer vi på sikt inte ha en chans i världen visavi EU-rätten att hävda undantag från minimilöner och annat som vi just nu klarar oss ifrån då vi har en helt annorlunda modell för avtalshantering på arbetsrättens område. Utan att vara en överdriven vän av LO-förbunden eller socialdemokratins ekonomiska politik (vare sig i sin originaltappning eller i regeringens nuvarande Jimmiecoverversion) så stödjer jag facken i denna fråga. Inklusive sympatistrejker.

För alternativet, med en partipolitiskt genomreglerad arbetsrätt och arbetsmarknad, där fack och arbetsgivare gemensamt tappar makt till regeringar av olika partifärger, skrämmer i vart fall mig betydligt mer.
Jag skulle betydligt hellre se lagstiftning än förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Varför ska beslut flyttas till odemokratiska intresseorganisationer? Jag har inte röstat fram varken LO eller SAF.
Helt enig. Det känns som en väldigt ineffektiv och kostsam metod som idag används. Har svårt att se några klara fördelar, däremot gott om nackdelar. Det känns som många köper det rakt av för att det är den "svenska modellen" istället för att reflektera över att de allra flesta länder valt att inte följa det arbetssättet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 08 nov 2023 07:55
IF Metall ljuger ju på sin egen hemsida där man säger att teckna kollektivavtal är frivilligt samtidigt som Susanne klart säger att det inte är frivilligt.
Eller är det bara att dom har olika definitioner på vad frivilligt betyder?

Dessutom det här med fredsplikt verkar ju bara gälla när facket så vill. Vad är fördelen för ett företag, man får två val när dom kommer:

1 - Teckna ett kollektivavtal med oss nu som gör att ni inte får bråka med oss men vi kan blockera er verksamhet när vi så känner eller sympatistrejka med våra medlemmar utan att ni får någon ersättning för det.
2 - Skriv inte på avtalet nu och vi börjar strejka och bråka direkt.

Vad är det för valfrihet?
Å andra sidan har det redan länkats till intervjuer med arbetsrättsjurister som klart påpekade att det faller inom den tänkta ramen för frivillighet till avtal, att kräva kollektivavtal. Så i sig säger Susanne bara det som vi redan vet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av deffe »

Denna metod med att tvinga någon eller ett företag under pistolhot mer eller mindre bygger inte speciellt bra relationer.
- Gör som vi kräver eller så stänger vi ner hela er verksamhet.

Misstänker att det kommer vara lite kyligt mellan Tesla och facken en lång tid framöver.

Denna strejk drabbar mig negativt och vill inte ha den, jag är även nyfiken på vad Tesla själva säger om det eftersom informationen verkar ganska enkelriktad. Det hade varit intressant att åtminstonde få ta del av Teslas "officiella" resonemang kring detta. Alltså inte bara att "ledningen säger nej" utan varför man valt att inte gå på fackets krav.

Samt jag välkomnar mer kommentarer från anställda på företaget, så att man får en tydligare bild av situationen, är det En anställd på en verkstad som klagat eller finns det ett större problem som drabbat många?
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Arbetsrättsjurist behöver inte innebära likhetstecken med opartisk.
Kanske tvärtom är man indoktrinerad av långt värv i rådande system.
Kanske rentav beroende av det systemet för sin yrkesroll och försörjning.
Att vara jurist innebär ju oftast att arbeta och föra talan för en part till dom avkunnats eller avtal skrivits.
Nect
elbilist
Inlägg: 1666
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

frippe skrev: 08 nov 2023 07:02
Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 06:35
Mickep skrev: 08 nov 2023 00:37
Nu minns jag inte exakt men jag vill minnas att man sagt att det finns individer som lägre löner än genomsnittet i arbetsgruppen. det innebär att det är högre än kollektivavtalet, men lägre än 50% av lönerna i branschen. det är inte orimligt att sådana finns like sannolikt som det finns de som ligger över 50% av lönenivån på företaget. tror jag läste det i dagens arbete (eller likn) Det i sig tycker jag inte är särskilt farligt. Dock mer bekymmersamt med arbetamiljön där folk gråter när det kommer ut från chefen , där det fuskas med övertid.m.m. men det är inget som bör leda till strejk utan det är möten med platsansvarig mm. Vad som var droppen att gå över vad nog totala ointresse och påstå att man inte har något mandat att teckna kollektivavtal och sedan inte svara när de ringer. (tolkar jag facket inställning som).
Micke, arbetet är en extremt vinklad facktidning som naturligtvis lägger fram deras vy.
Mitt första jobb gav mig 18.000kr före skatt vilket var minimilön enligt lag men lägre än kollektivavtalen.
Det finns inget som nämner åldersspannet på människorna som jobbar, inte heller varför möten har skett.

Som jag skrev i en post tidigare så har jag jobbat inom rekrytering ett par år och det finns tyvärr folk idag som har en ganska skev bild över förväntningar på arbetsgivare och förväntan på vilket arbete man bör göra.
Om en av dessa ”förstajobbare” kommer till ett företag där kulturen är mer amerikansk än gullande och curlande som vissa kommer ifrån på hemmafronten. Är det då så konstigt att det blir en chock och att gråten ligger nära till hands?

Jag försvarar absolut inte att företag bryter mot lagen eller SAM/OSA, däremot belyser jag att det idag finns individer som kommer få det extremt tufft vilket företag man än kommer till som första arbetsplats.

När det gäller kollektivavtalet och mandat så har man varit tydlig att det är ett beslut från koncernledningen, därmed så är det inte ett påstående utan öppenhet och transparens.
TM Sweden ägs och leds av moderföretaget i USA och det finns en global policy som de är skyldiga att följa som anställda oavsett om det gäller kollektivavtal eller utformning av kultur/förväntningar på anställda (oavsett roll).

Jag får känslan när jag läser dina inlägg att du utgår från att IF Metall har rätt i alla sakfrågor utan att vi egentligen har fått så mycket information.

Hur kommer det sig? Samtliga medier har tagit IF Metals parti och ingen har skrivit om motparten, är inte det lite skevt i sig att döma någon eller några baserat på en propaganda från en enskild part?
Jag antar att du vid ditt första jobb inte jobbade i Sverige, för någon lagstiftad minimilön har vi inte och har inte haft.

Jag tycker nog de flesta medier inte tagit någon parti, utan rapporterar det som sker med uttalanden som går att få. Och där får tesla skylla sig själva för att lägga locket på och inte uttala sig.
Det finns faktiskt numer en lagstadad minimilön , fast den gäller enbart för arbetskraftsinvandrare och att minimilönen ska erhållas för att få "arbetsvisum". Förslag finns att den ska höjas rejält från den 1 november, då ändringen föreslås börja gälla, måste man ha en lön på minst 27 360 kronor.

Tydligen kan regeringen förhandla bättre än facket...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jojo »

Tack för artikeln idag, Tibor!!!
Facket är idioter... :evil:
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Anderzzon »

Nect skrev: 08 nov 2023 08:52
Det finns faktiskt numer en lagstadad minimilön , fast den gäller enbart för arbetskraftsinvandrare och att minimilönen ska erhållas för att få "arbetsvisum". Förslag finns att den ska höjas rejält från den 1 november, då ändringen föreslås börja gälla, måste man ha en lön på minst 27 360 kronor.

Tydligen kan regeringen förhandla bättre än facket...
Ja exakt, skulle precis skriva det också. Framförallt vårdförbunden har ju fått lite problem nu då många kollektivavtal ligger lägre än minimilönen.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Anderzzon skrev: 08 nov 2023 09:02
Nect skrev: 08 nov 2023 08:52
Det finns faktiskt numer en lagstadad minimilön , fast den gäller enbart för arbetskraftsinvandrare och att minimilönen ska erhållas för att få "arbetsvisum". Förslag finns att den ska höjas rejält från den 1 november, då ändringen föreslås börja gälla, måste man ha en lön på minst 27 360 kronor.

Tydligen kan regeringen förhandla bättre än facket...
Ja exakt, skulle precis skriva det också. Framförallt vårdförbunden har ju fått lite problem nu då många kollektivavtal ligger lägre än minimilönen.
Man kan se det på ett annat sätt. Man kan räkna ut vad en individ i Sverige behöver ha i lön för att skatten på den ska räcka till skolor, sjukvård, äldrevård osv. Då kan man välja att man måste ha den lönen som minimilön.
(Går att räkna ut)

Annars kommer Sverige som helhet få det sämre för varje arbetskraftsinvandrare som tjänar mindre än den lönen.

Tidigare har vi haft som krav en väldigt låg lön, som lett till att Sverige fått det sämre. regeringen har valt att ändra på det nu.

Vet ej hur de kommit fram till nya lönen, men tror inte alls man tittat på vad facken haft för minimilöner.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

rsk skrev: 07 nov 2023 19:09
Kriper skrev: 07 nov 2023 19:00
På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Buu... min bil ska in där om tre veckor. Undra om Trygg-Hansa kan skicka mig till någon annan. :)
Står i samma sits, men på Werksta... Fajten om kollektivavtal borde hållas mellan facket och Tesla, inte gå ut över kund..
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Credde »

Jojo skrev: 08 nov 2023 08:56
Tack för artikeln idag, Tibor!!!
Facket är idioter... :evil:
Håller med, bra artikel.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Ett av de problem Tibor tar upp med att vi Teslaägare endast kan vända oss till Teslas egna verkstäder, beror ju på att Tesla är protektionistiska och vägrar dela med sig av kunskap och reservdelar till andra verkstäder. Jag har pratat med flera Mekonomen verkstäder och alla vittnar om att Tesla bryter mot EU-förordningen om att alla verkstäder ska kunna serva och laga alla bilmärken. De förvägras köpa delar av Tesla och när de vid enstaka tillfällen lyckas, så lägger Tesla på ett kostnadstillägg så att det blir ekonomiskt omöjligt för en annan verkstad att försvara kostnaden för reparationen. För övrigt så rekomenderade vårt försäkringsbolag en annan plåt- och lackverkstad än Werksta, så så himla synd om oss är det inte. Ibland är laget viktigare än jaget.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Fungerar tesla verkstäderna (typ Upplands Väsby) fortfarande. Eller får de problem med reservdelar och ostädade lokaler så att flödet minskar?

Jag är orolig bilen skall varna för något eller någon del ger upp som kräver omedelbar service (så är det ju nästan alltid)?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Skall vi inte starta upp en tråd med verkstäder som börjar kunna avlasta Tesla. Många grejer är ju merca (lås, spakar) och det borde gå att runda tesla och eller vi bygger upp kunskap om tex MS handtag som man kan löda själv?

Mycket har avhandlats i olika forumtrådar men vi skulle behöva en servicemanual.

Har koder börjat sippra ut hur man kommer åt servicemenyer i MS?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

På samma sätt som i Model Y o 3 ?
Går fö att ladda ner från Tesla's hemsida.

Kod: Markera allt

https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-guides
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

lem skrev: 08 nov 2023 09:37
Skall vi inte starta upp en tråd med verkstäder som börjar kunna avlasta Tesla. Många grejer är ju merca (lås, spakar) och det borde gå att runda tesla och eller vi bygger upp kunskap om tex MS handtag som man kan löda själv?

Mycket har avhandlats i olika forumtrådar men vi skulle behöva en servicemanual.

Har koder börjat sippra ut hur man kommer åt servicemenyer i MS?
Grufman visar hur du kommer år servicemenyn.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Nect
elbilist
Inlägg: 1666
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Kriper skrev: 08 nov 2023 09:28
Ett av de problem Tibor tar upp med att vi Teslaägare endast kan vända oss till Teslas egna verkstäder, beror ju på att Tesla är protektionistiska och vägrar dela med sig av kunskap och reservdelar till andra verkstäder. Jag har pratat med flera Mekonomen verkstäder och alla vittnar om att Tesla bryter mot EU-förordningen om att alla verkstäder ska kunna serva och laga alla bilmärken. De förvägras köpa delar av Tesla och när de vid enstaka tillfällen lyckas, så lägger Tesla på ett kostnadstillägg så att det blir ekonomiskt omöjligt för en annan verkstad att försvara kostnaden för reparationen. För övrigt så rekomenderade vårt försäkringsbolag en annan plåt- och lackverkstad än Werksta, så så himla synd om oss är det inte. Ibland är laget viktigare än jaget.
Stämmer det verkligen?
Grufmans Bil köper delar direkt av Tesla utan problem och de lagar många Teslor.

De har även Teslas diagnosprogram (PC) för att kalibrera systemen mm.

Grejen med Tesla är att du inte kan handla mot faktura utan behöver kreditkort om jag tolkade Grufman rätt.
Men det är enkelt fixat.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar