Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

thebishop skrev: 06 nov 2023 22:57
Så trots dramatisk lägre skattetryck så ligger Stockholm med sina hög skatter på en europeisk 55:r plats.

Då är det väl helt rätt som någon skrev ovan att svenskar tjänar dåligt i jämförelse.

Om vi kan tacka facket för det låter jag vara osagt, men med tanke på den höga anslutningsgraden så är det ju svårt att inte tänka tanken.
Vad menar du? Stockholm? Vem bryr sig? Verkar inte gå nån nöd på stockholmarna direkt heller för den delen. Vad kostade det att äta på de där lyxkrogarna nu igen? 5' per kuvert? Och hur lång var väntelistan?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Nu är det helt klart krig och tyvärr tror jag Tesla dra sig ur Sverige och göra en politisk poäng av det, men inte nog med att vi har sjukt höga skatter i Sverige för företag och byråkratiska processer, nu har vi ett fack som gör allt för att deras så kallade modell ska få leva vidare, detta kommer göra att vi inte direkt kommer locka större internationella företag till oss.

Detta kommer bli en politisk fråga snart och då tror jag facket kommer få backa…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Banane skrev: 06 nov 2023 23:14
thebishop skrev: 06 nov 2023 22:57
Så trots dramatisk lägre skattetryck så ligger Stockholm med sina hög skatter på en europeisk 55:r plats.

Då är det väl helt rätt som någon skrev ovan att svenskar tjänar dåligt i jämförelse.

Om vi kan tacka facket för det låter jag vara osagt, men med tanke på den höga anslutningsgraden så är det ju svårt att inte tänka tanken.
Vad menar du? Stockholm? Vem bryr sig? Verkar inte gå nån nöd på stockholmarna direkt heller för den delen. Vad kostade det att äta på de där lyxkrogarna nu igen? 5' per kuvert? Och hur lång var väntelistan?
Vi överlever väl här. Kön till krogarna är max två månader då dom inte har öppet för bokningar längre fram i tiden :D
Men snart lär jag väl vara blockerad från att boka bord då jag är teslaägare och facket lägger in blockader på restaurangerna också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Har vi ingen här som varit med och förhandlat fram ett kollektivavtal mellan ett företag och facket? Vore intressant att höra hur det går till.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev: 06 nov 2023 23:33
Har vi ingen här som varit med och förhandlat fram ett kollektivavtal mellan ett företag och facket? Vore intressant att höra hur det går till.
Jo det finns det.

Men det går inte att beskriva i text.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev: 06 nov 2023 23:38
Pontus skrev: 06 nov 2023 23:33
Har vi ingen här som varit med och förhandlat fram ett kollektivavtal mellan ett företag och facket? Vore intressant att höra hur det går till.
Jo det finns det.

Men det går inte att beskriva i text.
?
Det jag är intresserad över att höra är vilka frågor som det finns förhandlingsutrymme i.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 06 nov 2023 23:23
Nu är det helt klart krig och tyvärr tror jag Tesla dra sig ur Sverige och göra en politisk poäng av det, men inte nog med att vi har sjukt höga skatter i Sverige för företag och byråkratiska processer, nu har vi ett fack som gör allt för att deras så kallade modell ska få leva vidare, [1] detta kommer göra att vi inte direkt kommer locka större internationella företag till oss. [Min u.]

[2] Detta kommer bli en politisk fråga snart och då tror jag facket kommer få backa
1. Och vilka företag tänker du på här då?

Kan du nämna ett?

2. För att en majoritet av alla svenskar skulle vilja ha tillbaka Tesla ifall de gör en Svexit? Känns väl som att Elon har gjort sitt allra bästa för att sabba det med t.ex. sin 'fredsplan för Ukraina'...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5433
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev: 06 nov 2023 23:56
Nicke Nyfiken skrev: 06 nov 2023 23:38
Pontus skrev: 06 nov 2023 23:33
Har vi ingen här som varit med och förhandlat fram ett kollektivavtal mellan ett företag och facket? Vore intressant att höra hur det går till.
Jo det finns det.

Men det går inte att beskriva i text.
?
Det jag är intresserad över att höra är vilka frågor som det finns förhandlingsutrymme i.
Har förträngt de flesta detaljerna då det var drygt 10 år sedan och ingenting jag minns som en positiv upplevelse. Men skulle säga att det mesta var öppet för förhandling utom pensionerna. Det fanns ett grundavtal som skulle anpassar till verksamhetens behov och önskemål från båda parter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt-re »

Honkan skrev: 06 nov 2023 23:23
Nu är det helt klart krig och tyvärr tror jag Tesla dra sig ur Sverige och göra en politisk poäng av det, men inte nog med att vi har sjukt höga skatter i Sverige för företag och byråkratiska processer, nu har vi ett fack som gör allt för att deras så kallade modell ska få leva vidare, detta kommer göra att vi inte direkt kommer locka större internationella företag till oss.

Detta kommer bli en politisk fråga snart och då tror jag facket kommer få backa…
Det du skriver stämmer inte. Det är okej
att vara arg, dåligt påläst, ha åsiker med tveksam faktagrund och att argumentera för det man tror på.

Dock. Modellen är inte fackets, inte politikernas och ej heller arbetsgivarorganisationernas. Det är allas! Koncensus är att denna modell tjänar oss bra, leder till få konflikter, okej villkor och en förutsägbarhet som är bra för bolaget Sverige. Självklart finns det gnissel, men alternativet är sämre då det OM modellen skulle rasa skulle tvinga politiken att detaljreglera arbetsmarknad, lönebildning, minimilöner och en massa andra detaljer. I detta kommer en slumpmässighet eftersom politiker, oaktat färg, INTE är lika kunniga och insatta som arbetsmarknadens parter och därför kommer utfallet att bli mer slumpmässigt. Är det inte bra då för den sidan som hade turen att få ett orimligt bra utfall i någon av sakfrågorna? Nej - det är det inte! Rimliga och genomtänkta regler och nivåer är bättre för alla parter! Alla är aningen missnöjda, men inte strejk/lock-out arga och det tjänar arbetstagare och arbetsgivare på men också staten genom.högre skatteintäkter, bättre BNP, enklare att locka företag att investera. Trygghet, förutsägbarhet och stabilitetet är värt mycket. Även i de fall det kommer till ett pris i någon fråga för någon part.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

”Avgrundshögern”. Samma argument nu som då.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Banane skrev: 06 nov 2023 23:14
thebishop skrev: 06 nov 2023 22:57
Så trots dramatisk lägre skattetryck så ligger Stockholm med sina hög skatter på en europeisk 55:r plats.

Då är det väl helt rätt som någon skrev ovan att svenskar tjänar dåligt i jämförelse.

Om vi kan tacka facket för det låter jag vara osagt, men med tanke på den höga anslutningsgraden så är det ju svårt att inte tänka tanken.
Vad menar du? Stockholm? Vem bryr sig? Verkar inte gå nån nöd på stockholmarna direkt heller för den delen. Vad kostade det att äta på de där lyxkrogarna nu igen? 5' per kuvert? Och hur lång var väntelistan?
Jag får väl förklara det som torde vara uppenbart.

Stockholm - som har det bäst i Sverige - är på en 55:e plats.

Resten av Sverige är mycket längre ner på listan över nettoinkomst.

Så du missade poängen helt - inte att det var synd om Stockholm som hade en 55:e plats - utan att det var uppenbart att när till och med vår bästa stad är så lång ner i nettolistan så är kanske vår modell inte är så bra. Resten av landet är ju ännu lång ner.

Men tack för du delade av dig av ditt Stockholmsförakt…

Dessutom tror jag inte momstrycket är med där, men det är en annan sak.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 06 nov 2023 21:26
frippe skrev: 06 nov 2023 21:14
Pontus skrev: 06 nov 2023 21:07
Jag undrar också varför vissa tror så starkt på att ett kollektivavtal är det absolut bästa för majoriteten. Själv skulle jag gissa på att idag så är det väldigt mycket beroende på bransch, på vissa ställen kanske facket gör ett relevant jobb medans på andra ställen är det inte alls det bästa valet. Tar man bort alternativen och ger facket för mycket makt så kan vi ju aldrig veta då vi inte har något att jämföra med.
Att facket kan tvinga, mer eller mindre, företag med hjälp av lagen att skriva på ett avtal känns helt fel. Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Fast, tror du verkligen att det är en jämbördig relation om jag som enskild ska förhandla med en arbetsgivare om allt möjligt, tjänstepension, omställningsmedel, kompetensutveckling, arbetsmiljö, lön, anställningsvilkor m.m? Min personliga tanke är att det är en försvinnande liten del av alla på arbetsmarknaden som skulle klara av det.

Och om det inte är så, behöver lagstiftningen steppa in och ta över flera delar som regleras av kolletivavtal idag. Och frågan är om det skulle bli bättre?
Kanske har du rätt. Men om man låter företag som Klarna, Tesla och det där jag jobbar fortsätta utan kollektivavtal så kanske till och med vissa kollektivavtal skulle kunna bli bättre då det finns alternativ. Givetvis fungerar det åt andra hållet också.
Men att ha inställningen att alla måste skriva på avtal om facket så vill känns fel.
Sedan finns det väl fall där det kanske är direkt bra om man styr lite lagom uppifrån, tex om sjukhus bara får använda inhyrd personal från företag som har kollektivavtal kanske kan vara bra? Exemplet tog jag bara på känsla utan att vara speciellt insatt.
Jag vet inte om jag har rätt, det är dubbelt på många sätt.

Om vi inte skulle ha kollektivavtal som regler många delar kring förhållanden på arbetsmarknaden skulle flera viktiga delar falla mellan stolarna. Den lagstiftning vi har på arbetsmarknaden bygger på att det finns två jämnbördiga parter som i samförstånd kommer fram till kompromisser, där det ligger ett stort ansvar på AG och där AT ska kontrollera utförandet, t.e.x inom hela arbetsmiljöområdet. En stor del av vår lagstiftning hade behövt skrivas om radikalt och en större kontroll hade behövt utföras av andra är facket.

Vad gör vi om t.ex. ett av de företagen som vi tillåtit stå utanför den gängse lösningen systematiskt utnyttjar sin arbetskraft, vilket resulterar i arbetsskador? Eller om det nu stämmer som det sagts om tesla, där mekaniker arbetar med kemikalier utan rätt skyddsutrustning, vem kontrollerar detta om det inte finns något avtalat om hur den kontrollen ska ske?
Arbetsmiljöverket gör det knappast, möjligen om det anmäls, men det blir som jag ser det ett allt för dyrt och tungrott system om allt ska hanteras via anmälan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev: 06 nov 2023 21:28
frippe skrev: 06 nov 2023 21:14
Pontus skrev: 06 nov 2023 21:07
Jag undrar också varför vissa tror så starkt på att ett kollektivavtal är det absolut bästa för majoriteten. Själv skulle jag gissa på att idag så är det väldigt mycket beroende på bransch, på vissa ställen kanske facket gör ett relevant jobb medans på andra ställen är det inte alls det bästa valet. Tar man bort alternativen och ger facket för mycket makt så kan vi ju aldrig veta då vi inte har något att jämföra med.
Att facket kan tvinga, mer eller mindre, företag med hjälp av lagen att skriva på ett avtal känns helt fel. Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Fast, tror du verkligen att det är en jämbördig relation om jag som enskild ska förhandla med en arbetsgivare om allt möjligt, tjänstepension, omställningsmedel, kompetensutveckling, arbetsmiljö, lön, anställningsvilkor m.m? Min personliga tanke är att det är en försvinnande liten del av alla på arbetsmarknaden som skulle klara av det.

Och om det inte är så, behöver lagstiftningen steppa in och ta över flera delar som regleras av kolletivavtal idag. Och frågan är om det skulle bli bättre?
Anser du att det är en jämbördig relation mellan Tesla och IF Metall?
Om Tesla inte skriver på och gör som IF Metall vill så kan de se till att Tesla har helt omöjligt att bedriva någon verksamhet i Sverige.
På vilket sätt är det ett jämbördigt förhållande?
Eller är det endast när det är orättvist mellan den enskilda arbetaren och arbetsgivaren som det är något värt att diskutera?
Det är tråkigt att ett av världens största biltillverkare som är van vid att domdera och få som den vill plötsligt inte lyckas med det. ;)

Ett kollektivavtal är något som kommer till i en förhandling, det är inte ett ensidigt dokument där en AG bara har att skriva på.

Personligen anser jag att man tar seden dit man kommer, vill man verka på svensk arbetsmarknad följer man de gängse normer som finns, och där är AG-föreningar och fack rörande överens om att kollektivavtal ska gälla.

Vill man leka amerikansk arbetsgivare med deras regelverk och tradition kan man göra det i usa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Vi pratar alltså om ett företag som helt gått sin egen väg från dag 1. På gott och ont. Vad LO och IF Metall tror sig vinna utöver sin egen kamp mot klockan är otydligt..

Tesla, varken bryr sig eller finner någon mening i art ta in ISO 9001 och IATF 16949, har uttalat att man inte tecknar kollektivavtal. Jag vet inte säkert, såklart, men logiskt känns ju standarder och certifiering ligga om inte på samma nivå som avtal ändock vara en betydande komponent i bilindustrin.

Precis allt i Tesla-filosofin lyser av detta ”vi gör som vi vill, vår bil, vår väg”. Om det sen är automatisk växelväljare, kamerabaserad autopilot/parkering, rostfri pickup… tror Metall kommer kamma noll.

Frågan är i det skedet, kommer det gynna eller minska förtroende för LO/S?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Hmm intressant att alla har så mycket emot Tesla, Elon är väl en av de få som vill ändra på den byråkratiska bilindustrin som helt styrt som de velat själv inklusive fuskat ”VW” varför är det automatiskt rätt för vi har gjort något på ett sätt sedan hedenhös ??

Elon har inte rätt om allt men han vill i alla fall försöka förändra och utveckla något, det ska han ändå ha lite beröm för.

Men roligt med ett så känsligt ämne här :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 07 nov 2023 07:12
vigge50 skrev: 06 nov 2023 21:28
frippe skrev: 06 nov 2023 21:14
Pontus skrev: 06 nov 2023 21:07
Jag undrar också varför vissa tror så starkt på att ett kollektivavtal är det absolut bästa för majoriteten. Själv skulle jag gissa på att idag så är det väldigt mycket beroende på bransch, på vissa ställen kanske facket gör ett relevant jobb medans på andra ställen är det inte alls det bästa valet. Tar man bort alternativen och ger facket för mycket makt så kan vi ju aldrig veta då vi inte har något att jämföra med.
Att facket kan tvinga, mer eller mindre, företag med hjälp av lagen att skriva på ett avtal känns helt fel. Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Fast, tror du verkligen att det är en jämbördig relation om jag som enskild ska förhandla med en arbetsgivare om allt möjligt, tjänstepension, omställningsmedel, kompetensutveckling, arbetsmiljö, lön, anställningsvilkor m.m? Min personliga tanke är att det är en försvinnande liten del av alla på arbetsmarknaden som skulle klara av det.

Och om det inte är så, behöver lagstiftningen steppa in och ta över flera delar som regleras av kolletivavtal idag. Och frågan är om det skulle bli bättre?
Anser du att det är en jämbördig relation mellan Tesla och IF Metall?
Om Tesla inte skriver på och gör som IF Metall vill så kan de se till att Tesla har helt omöjligt att bedriva någon verksamhet i Sverige.
På vilket sätt är det ett jämbördigt förhållande?
Eller är det endast när det är orättvist mellan den enskilda arbetaren och arbetsgivaren som det är något värt att diskutera?
Det är tråkigt att ett av världens största biltillverkare som är van vid att domdera och få som den vill plötsligt inte lyckas med det. ;)

Ett kollektivavtal är något som kommer till i en förhandling, det är inte ett ensidigt dokument där en AG bara har att skriva på.

Personligen anser jag att man tar seden dit man kommer, vill man verka på svensk arbetsmarknad följer man de gängse normer som finns, och där är AG-föreningar och fack rörande överens om att kollektivavtal ska gälla.

Vill man leka amerikansk arbetsgivare med deras regelverk och tradition kan man göra det i usa.
Jag är lite osäker på det där med att ta seden dit man kommer. Gäller det även Kina eller andra områden där det tex är sed att man mutar sig fram i byråkratin eller liknande. Gäller det bara när våra normer och seder också är uppnådda eller vart går gränsen om inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

De stora pensionsfonderna kan också ha ett ord med i sammanhanget. Jävla kommunister! :)

https://www.dn.se/ekonomi/agare-vi-har- ... esla-stod/
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 985
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Jag begriper inte varför en arbetsplats som inte har många som är med i facket ska ha kollektivavtal.
Facket får väl inrikta sig på att få personalen gå med i facket först. Men det verkar ha misslyckats.
Så det finns ingen grund för kollektivavtal enligt min mening.

Jag tror att Tesla inte kommer ge sig.
De kommer sluta reprarera bilar och leja ut det på underleverantörer.

Att dom slutar lossa från hamnar som sympatiåtgärd (Som maffiametod skulle jag kalla det)
Detta kommer göra att Tesla inte levererar bilar till Sverige under en tid.
Andra länder kommer få dom leveranserna medans konflikten pågår
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 07 nov 2023 07:53
frippe skrev: 07 nov 2023 07:12
vigge50 skrev: 06 nov 2023 21:28
frippe skrev: 06 nov 2023 21:14
Pontus skrev: 06 nov 2023 21:07
Jag undrar också varför vissa tror så starkt på att ett kollektivavtal är det absolut bästa för majoriteten. Själv skulle jag gissa på att idag så är det väldigt mycket beroende på bransch, på vissa ställen kanske facket gör ett relevant jobb medans på andra ställen är det inte alls det bästa valet. Tar man bort alternativen och ger facket för mycket makt så kan vi ju aldrig veta då vi inte har något att jämföra med.
Att facket kan tvinga, mer eller mindre, företag med hjälp av lagen att skriva på ett avtal känns helt fel. Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Fast, tror du verkligen att det är en jämbördig relation om jag som enskild ska förhandla med en arbetsgivare om allt möjligt, tjänstepension, omställningsmedel, kompetensutveckling, arbetsmiljö, lön, anställningsvilkor m.m? Min personliga tanke är att det är en försvinnande liten del av alla på arbetsmarknaden som skulle klara av det.

Och om det inte är så, behöver lagstiftningen steppa in och ta över flera delar som regleras av kolletivavtal idag. Och frågan är om det skulle bli bättre?
Anser du att det är en jämbördig relation mellan Tesla och IF Metall?
Om Tesla inte skriver på och gör som IF Metall vill så kan de se till att Tesla har helt omöjligt att bedriva någon verksamhet i Sverige.
På vilket sätt är det ett jämbördigt förhållande?
Eller är det endast när det är orättvist mellan den enskilda arbetaren och arbetsgivaren som det är något värt att diskutera?
Det är tråkigt att ett av världens största biltillverkare som är van vid att domdera och få som den vill plötsligt inte lyckas med det. ;)

Ett kollektivavtal är något som kommer till i en förhandling, det är inte ett ensidigt dokument där en AG bara har att skriva på.

Personligen anser jag att man tar seden dit man kommer, vill man verka på svensk arbetsmarknad följer man de gängse normer som finns, och där är AG-föreningar och fack rörande överens om att kollektivavtal ska gälla.

Vill man leka amerikansk arbetsgivare med deras regelverk och tradition kan man göra det i usa.
Jag är lite osäker på det där med att ta seden dit man kommer. Gäller det även Kina eller andra områden där det tex är sed att man mutar sig fram i byråkratin eller liknande. Gäller det bara när våra normer och seder också är uppnådda eller vart går gränsen om inte?
Jag tror inte att muta är lagligt även om det finns en sed för det i vissa länder. Så det fallet bort.

Grundförutsättning om du t.ex. verkar i Kina är att du följer regelverken, sedan bör du också fundera över vad företaget kan stå för.
Om det är ok att använda kemikalier utan skyddsutrustning, tycker mitt företag det är ok? Eller andra liknande exempel.
Model Y LR.
Model S70D
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Gadiel »

Tesla är långt ifrån ensamma om inte ha kollektivavtal. Men i Teslas fall så är facket så jäkla skitnödig att tvinga på både Tesla och dess personal något som de inte vill ha.
”Den svenska modellen”… typiskt socialistsnack.
Nä, riktiga maffiametoder ifrån Metall och deras lojala socialist anhängare.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

frippe skrev: 07 nov 2023 08:56

Grundförutsättning om du t.ex. verkar i Kina är att du följer regelverken
Det gör väl Tesla i Sverige (följer regelverken)?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

thebishop skrev: 07 nov 2023 06:58
Banane skrev: 06 nov 2023 23:14
thebishop skrev: 06 nov 2023 22:57
Så trots dramatisk lägre skattetryck så ligger Stockholm med sina hög skatter på en europeisk 55:r plats.

Då är det väl helt rätt som någon skrev ovan att svenskar tjänar dåligt i jämförelse.

Om vi kan tacka facket för det låter jag vara osagt, men med tanke på den höga anslutningsgraden så är det ju svårt att inte tänka tanken.
Vad menar du? Stockholm? Vem bryr sig? Verkar inte gå nån nöd på stockholmarna direkt heller för den delen. Vad kostade det att äta på de där lyxkrogarna nu igen? 5' per kuvert? Och hur lång var väntelistan?
Jag får väl förklara det som torde vara uppenbart.

Stockholm - som har det bäst i Sverige - är på en 55:e plats.

Resten av Sverige är mycket längre ner på listan över nettoinkomst.

Så du missade poängen helt - inte att det var synd om Stockholm som hade en 55:e plats - utan att det var uppenbart att när till och med vår bästa stad är så lång ner i nettolistan så är kanske vår modell inte är så bra. Resten av landet är ju ännu lång ner.

Men tack för du delade av dig av ditt Stockholmsförakt…

Dessutom tror jag inte momstrycket är med där, men det är en annan sak.
55:a på vilken lista? Sverige som helhet låg väl trea?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Gadiel skrev: 07 nov 2023 08:57
Tesla är långt ifrån ensamma om inte ha kollektivavtal. Men i Teslas fall så är facket så jäkla skitnödig att tvinga på både Tesla och dess personal något som de inte vill ha.
”Den svenska modellen”… typiskt socialistsnack.
Nä, riktiga maffiametoder ifrån Metall och deras lojala socialist anhängare.
Hemfaller man åt dylikt vulgärt språkbruk har man redan förlorat.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Honkan skrev: 07 nov 2023 07:40
Hmm intressant att alla har så mycket emot Tesla, Elon är väl en av de få som vill ändra på den byråkratiska bilindustrin som helt styrt som de velat själv inklusive fuskat ”VW” varför är det automatiskt rätt för vi har gjort något på ett sätt sedan hedenhös ??

Elon har inte rätt om allt men han vill i alla fall försöka förändra och utveckla något, det ska han ändå ha lite beröm för.

Men roligt med ett så känsligt ämne här :D
Men det är ju inte "emot Tesla". Det handlar om att upprätthålla ett system som tjänar oss väl. Som ger stabilitet på arbetsmarknaden och tydliga spelregler. Det är inget ensidigt "socialistiskt" över det. Att det inte går in?

Tesla är en bisak i den här diskussionen. Iaf för mig. Vilket bolag det är spelar ingen roll för den här principen som står på spel.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Banane skrev: 07 nov 2023 09:02
thebishop skrev: 07 nov 2023 06:58
Banane skrev: 06 nov 2023 23:14
thebishop skrev: 06 nov 2023 22:57
Så trots dramatisk lägre skattetryck så ligger Stockholm med sina hög skatter på en europeisk 55:r plats.

Då är det väl helt rätt som någon skrev ovan att svenskar tjänar dåligt i jämförelse.

Om vi kan tacka facket för det låter jag vara osagt, men med tanke på den höga anslutningsgraden så är det ju svårt att inte tänka tanken.
Vad menar du? Stockholm? Vem bryr sig? Verkar inte gå nån nöd på stockholmarna direkt heller för den delen. Vad kostade det att äta på de där lyxkrogarna nu igen? 5' per kuvert? Och hur lång var väntelistan?
Jag får väl förklara det som torde vara uppenbart.

Stockholm - som har det bäst i Sverige - är på en 55:e plats.

Resten av Sverige är mycket längre ner på listan över nettoinkomst.

Så du missade poängen helt - inte att det var synd om Stockholm som hade en 55:e plats - utan att det var uppenbart att när till och med vår bästa stad är så lång ner i nettolistan så är kanske vår modell inte är så bra. Resten av landet är ju ännu lång ner.

Men tack för du delade av dig av ditt Stockholmsförakt…

Dessutom tror jag inte momstrycket är med där, men det är en annan sak.
55:a på vilken lista? Sverige som helhet låg väl trea?
Den jag länkade till med NETTO inkomster vilket är det som räknas för gemene man. Se tidigare i tråden ovan.

Bruttolistan är ointressant i verkligheten.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar