Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Helt oavsett debatten i övrigt så känns det märkligt att Löfven inte klarar av att hålla två tankar huvudet samtidigt. Hans föreslagna bojkott drabbar ju enskilda åkare, knappast Tesla som företag.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja, exakt min tanke också, Löfven hade verkligen otur när han tänkte där

I konsekvensens namn borde han väl även bojkotta andra taxibilar som tillverkas av företag utan kollektivavtal, inklusive dom Volvo-modeller som tillverkas i Kina? Låter som det blir jobbigt för honom att ta en taxi i framtiden...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
1. Golvet i det här imaginära huset kommer inte påverka mänsklig arbetskraft varenda minut som dessa människor befinner sig på jobbet... I alla fall inte på tillnärmelsevis samma sätt.Anderzzon skrev: ↑30 okt 2023 16:51Ett vanligt argument i den här debatten är att ett kollektivavtal är ett golv. [1] Men om man försöker bryta ner det och jämför med golv i ett hus så finns det i min värld en miljon sätt att bygga ett golv på. Vad är det som säger att ett kollektivavtals golv alltid är det som passar bäst i mitt hus?
Kollektivavtalet kanske säger att det ska vara solitt trägolv på både över och undervåning, men bara värmegolv på nedervåningen. Jag prioriterar dock värmegolv på både våningarna så jag accepterar vanlig ekparkett istället.
Det är så jag ser den här konflikten mellan Tesla och IF Metall. Vad är det som säger att IF Metalls lösning är den bästa för de anställda hos Tesla? [2] Jag själv har också accepterat lägre lön mot personal optioner, varför ska jag inte kunna få göra det om jag tror att det är den bästa lösningen?
2. Måste det ena utesluta det andra? Kan inte fackklubben på Tesla förhandla fram div. egna villkor där ett av dessa egna villkoren är att det finns en möjlighet att få en del av ersättningen som personaloptioner mot utbyte av sämre fast lön. Då kan ju alla få välja själva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nu gissar jag bara när jag säger att jag fått uppfattningen om att facket inte alls är intresserade av att göra sådana undantag. Dessutom är ju optioner en risk som var och en måste bedömma värdet i vid en viss tidpunkt. Så det är svårt att säga att I 3 år framåt ska 5 optioner motsvara 1000 kr/mån I lägre lön. Jag vet av egen erfarenhet då min VD och jag har ganska olika uppfattning om vad optionerna är värda. Men som vuxna människor lyckades vi komma överens annars hade jag inte jobbat där.SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2023 17:101. Golvet i det här imaginära huset består inte av människor...Anderzzon skrev: ↑30 okt 2023 16:51Ett vanligt argument i den här debatten är att ett kollektivavtal är ett golv. [1] Men om man försöker bryta ner det och jämför med golv i ett hus så finns det i min värld en miljon sätt att bygga ett golv på. Vad är det som säger att ett kollektivavtals golv alltid är det som passar bäst i mitt hus?
Kollektivavtalet kanske säger att det ska vara solitt trägolv på både över och undervåning, men bara värmegolv på nedervåningen. Jag prioriterar dock värmegolv på både våningarna så jag accepterar vanlig ekparkett istället.
Det är så jag ser den här konflikten mellan Tesla och IF Metall. Vad är det som säger att IF Metalls lösning är den bästa för de anställda hos Tesla? [2] Jag själv har också accepterat lägre lön mot personal optioner, varför ska jag inte kunna få göra det om jag tror att det är den bästa lösningen?
2. Måste det ena utesluta det andra? Kan inte fackklubben på Tesla förhandla fram div. egna villkor där ett av dessa egna villkoren är att det finns en möjlighet att få en del av ersättningen som personaloptioner mot utbyte av sämre fast lön. Då kan ju alla få välja själva.
Tillåter facket att enskilda medlemmar godtar sämre villkor, typ tjänstepension, än vad avtalet säger mot att andra villkor blir bättre?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
-
Jag vet inte hur saker och ting är inom de branscher som Metall organiserar, men som jag förstått det så förekommer det, eller har i alla fall förekommit inom de branscher som ST organiserar att vissa statliga arbetsplatser haft egna underavtal som till viss del skiljt sig från huvudavtalet.Pontus skrev: ↑30 okt 2023 17:18Nu gissar jag bara när jag säger att jag fått uppfattningen om att facket inte alls är intresserade av att göra sådana undantag. Dessutom är ju optioner en risk som var och en måste bedömma värdet i vid en viss tidpunkt. Så det är svårt att säga att I 3 år framåt ska 5 optioner motsvara 1000 kr/mån I lägre lön. Jag vet av egen erfarenhet då min VD och jag har ganska olika uppfattning om vad optionerna är värda. Men som vuxna människor lyckades vi komma överens annars hade jag inte jobbat där.SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2023 17:101. Golvet i det här imaginära huset består inte av människor...Anderzzon skrev: ↑30 okt 2023 16:51Ett vanligt argument i den här debatten är att ett kollektivavtal är ett golv. [1] Men om man försöker bryta ner det och jämför med golv i ett hus så finns det i min värld en miljon sätt att bygga ett golv på. Vad är det som säger att ett kollektivavtals golv alltid är det som passar bäst i mitt hus?
Tillåter facket att enskilda medlemmar godtar sämre villkor, typ tjänstepension, än vad avtalet säger mot att andra villkor blir bättre?
Men jag är inte sakkunnig/expert inom det här och kan ha missförstått något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Troligtvis slutar taxibolagen köpa Tesla om man inte kan få service och att kunderna bojkottar deras Teslabilar och det drabbar Tesla.
Vågar man köpa en Tesla nu. Känns så riskablet före man hur detta slutar. Mardrömmen vore om Tesla drog sig ur Sverige. Skulle påverka andrahandsvärdet så negativt.
Lägger mig inte i debatten om facket är bra eller om det spelat ut sin roll. Kan bara konstatera atr dom har väldigt mycket makt. Från och med nästa vecka är det ingen som levererar Tesla längre?
Lägger mig inte i debatten om facket är bra eller om det spelat ut sin roll. Kan bara konstatera atr dom har väldigt mycket makt. Från och med nästa vecka är det ingen som levererar Tesla längre?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Jag tycker också att det är hyckleri men rent konkret så är kollektivavtal valfritt så länge det inte ställts krav om det från en arbetstagarorganisation, så om inte det ställts på företaget där han jobbar så är det frivilligt.
Det är frivilligt för företag att teckna kollektivavtal. En arbetstagarorganisation kan dock vidta stridsåtgärder för att få kollektivavtal, varför frivilligheten inte alltid är reell. Saknas kollektivavtal gäller inte vilka arbetsvillkor som helst. Då gäller i stället lagens regler.
Det hade varit intressant att se en omröstning här på forumet - Jag stödjer Teslas ståndpunkt alt. Jag stödjer Metalls ståndpunkt
Vissa kanske väljer att bojkotta Tesla som taxi andra väljer att prioritera Tesla som taxi utifrån rådande situation…
Utifrån Löfvens inspel blev iallafall jag ännu mer motiverad att välja en Tesla nästa gång jag åker taxi.
Lite svårt att göra ett val när man vet så lite fakta. Är det som en dell säger att dom ger bättre villkor än andra så stödjer jag Tesla är det som andra säger dåliga villkor så stödjer jag delvis facket. Ett glasklart svar

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Snurrar solen runt om jorden eller är det tvärt om?
Tror IF metall och Stefan Löfven verkligen att världens högst värderade bilföretag seriöst bryr sig om en strejk mot TM Sweden? LOL

Tror IF metall och Stefan Löfven verkligen att världens högst värderade bilföretag seriöst bryr sig om en strejk mot TM Sweden? LOL

Jag tror många som jag tänker att man inte bryr sig om kollektivavtal finns eller ej men det är sättet att de tvingar bolag till att teckna, det avskyr jag. Sen har man åsikter om kollektivavtal eller bra eller inte är en annan sak.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Inte för mig, kanske bara tesla ägare.TiborBlomhall skrev: ↑30 okt 2023 18:10
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
Jag tror de allra flesta i det här landet bryr sig om ifall det finns kollektivavtal.
Och hur ska facket kunna få något företag att teckna kollektivavtal ifall de inte får strejka eller ta till sympatiåtgärder?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Dagens arbete har skrivit ytterligare två artiklar:
https://da.se/2023/10/splittrat-stod-fo ... ll-strejk/
https://da.se/2023/10/strejkbrytare-anl ... -i-landet/
https://da.se/2023/10/splittrat-stod-fo ... ll-strejk/
https://da.se/2023/10/strejkbrytare-anl ... -i-landet/
Är väl upp till arbetarna att välja sina arbetsplatser. Har de krav på kollektivavtal på sin arbetsplats och arbetet du söker saknar det så gå vidare till nästa eller kräv av din arbetsgivare att teckna avtal annars tar du inte jobbet.SwedishAdvocate skrev:Jag tror de allra flesta i det här landet bryr sig om ifall det finns kollektivavtal.
Och hur ska facket kunna få något företag att teckna kollektivavtal ifall de inte får strejka eller ta till sympatiåtgärder?
- scrolls-mullion0g
- Teslaägare
i had an appoinment at werksta Danderyd. they never told me about the strike in the morning, when i was there to drop off vehicle, however got call around 1600 for informing that they will not be able to fix my car due to the ongoing strike. i respect the decision but was amused to see the revenue loss for Werksta as they are very well available with possible set of employees who are doing body repairs for other vendors... not a good decision and quiet more companies are involved in this strike !SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2023 18:40Jag tror de allra flesta i det här landet bryr sig om ifall det finns kollektivavtal.
-
Det här har redan avhandlats X antal gånger i tråden. Och sett till antalet gillamarkeringar på olika inlägg så verkar det även i den här tråden finnas en majoritet som anser att det inte är så enkelt som du argumenterar för här.PhR34k skrev: ↑30 okt 2023 18:51Är väl upp till arbetarna att välja sina arbetsplatser. Har de krav på kollektivavtal på sin arbetsplats och arbetet du söker saknar det så gå vidare till nästa eller kräv av din arbetsgivare att teckna avtal annars tar du inte jobbet.SwedishAdvocate skrev:Jag tror de allra flesta i det här landet bryr sig om ifall det finns kollektivavtal.
SwedishAdvocate skrev:Det här har redan avhandlats X antal gånger i tråden. Och sett till antalet gillamarkeringar på olika inlägg så verkar det även i den här tråden finnas en majoritet som anser att det inte är så enkelt som du argumenterar för här.PhR34k skrev: ↑30 okt 2023 18:51Är väl upp till arbetarna att välja sina arbetsplatser. Har de krav på kollektivavtal på sin arbetsplats och arbetet du söker saknar det så gå vidare till nästa eller kräv av din arbetsgivare att teckna avtal annars tar du inte jobbet.SwedishAdvocate skrev:Jag tror de allra flesta i det här landet bryr sig om ifall det finns kollektivavtal.

Kan inte se gilla markeringarna i Tapatalk och jag svarade på din fråga.
Verkar sakna någon form av behörighet för att se denchaffis75 skrev: ↑30 okt 2023 18:12Inte för mig, kanske bara tesla ägare.TiborBlomhall skrev: ↑30 okt 2023 18:10
Du menar att de avtal som facken tagit fram är så dåliga så att enda möjligheten att få andra parten att skriva på är att en laglig möjlighet att straffa motparten utan att dom kan försvara sig?SwedishAdvocate skrev: ↑30 okt 2023 18:40Jag tror de allra flesta i det här landet bryr sig om ifall det finns kollektivavtal.
Jag skulle säga att dom borde skriva avtal som är så bra för båda parter att båda vill skriva på frivilligt. Men du säger nu att så inte är fallet eller ens är det någon gång. Med den slutsatsen känns det ju inte som det kommer komma någon produktiv lösning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit