Bättre komfort med coilovers från Tein
Moderator: Redaktion
Bättre komfort med coilovers från Tein
Jag känner att jag måste dela med mig av min senaste erfarenhet av att uppgradera min Tesla Model 3 Performance från 2019 med nya coilovers/stötdämpare. Som ägare av performance modellen är jag mer än nöjd med bilens prestanda. Men en sak har alltid irriterat mig - dess fjädring. Jag förstår att jag kör på 20-tums däck, något jag hade gjort på andra bilar tidigare, men jag hade aldrig tidigare upplevt en så obekväm färd, även på motorvägen. Varje liten sten eller ojämnhet kändes direkt i ratten och i ryggen. Jag hörde att andra Tesla-ägare hade liknande problem, och oftast slutade alla diskussioner med: ”bytt till smalare däck”.
Därför beslutade jag att prova med det och köpte 19-tums fälgar. Jag köpte dem förra vintern och körde dem under vinter och vår, men det var som att slänga pengar i sjön. Visst blev det lite bättre, men inte tillräckligt för att göra bilen bekväm. Problemet kvarstod. Det var då jag började utforska möjligheten med coilovers, även om jag aldrig tidigare hade uppgraderat mina bilar på det sättet. Jag trodde att det var något som bara var meningsfullt för dem som kör på banan, vilket jag aldrig hade gjort. Jag älskar att köra inspirerande, men aldrig upplevde banracing. Men så upptäckte jag att tässla.se hade börjat sälja coilovers. Det fanns Tein coilovers tillgängliga för allt mellan 6990 kr till 12000 kr, vilket faktiskt inte var så dyrt med tanke på att originalstötdämpare från Tesla kostade runt 3500 kr, och eftermarknadsalternativ kostade 2000 kr till 3000 kr per styck. Så jag beslutade mig för att besöka Tässlas butik i Täby, och jag kan verkligen rekommendera göra det till alla. Där pratade jag med Stefan, som inte bara sålde Tein coilovers, utan också hade installerat dem på flera bilar själv. Jag tror även att det finns demo bilar att kolla på men inte 100%.
Under samtalet med Stefan kom vi snabbt överens om att Tesla's standardfjädring hade sina brister när det gäller komfort. Efter lite rådgivning fick jag ett förslag att köra på ställbara coilovers med originalfjädring vilket jag tyckte var en utmärkt idé, och med facit i hand kan jag bara säga att han hade helt rätt. Skillnaden mellan att köra med coilovers och utan dem är helt otrolig. Jag vet knappt var jag ska börja.
Jag bad verkstaden att ställa in dämparna till 10 klick från det hårdaste till det mjukaste, och det tog verkstad totalt cirka 3-4 timmar att byta ut dämparna (kostade mig 4000kr). Jag behöll mina original Tesla-fjädrar, så bilens höjd förblev densamma. När jag körde bilen för första gången var jag så imponerad att jag inte ville sluta köra.
Hur bilen hanterar kurvorna är helt otroligt, och det är värt att nämna att jag fortfarande hade ställt in dämparna på den mjukare sidan. Det finns nästan ingen "body roll" när du svänger. Styrningen är mycket direkt, och bilen följer ratten utan tvekan. Det är en enorm förbättring!
Det som imponerade mig mest var hur bilen nu hanterar farthinder och små ojämnheter. Det är svårt att förklara, men jag brukade köra över ett farthinder utanför mitt hus i cirka 10 km/h, eftersom allt över det kändes farligt. Nu flyger jag över det i cirka 30 km/h, och det känns knappt längre! Alla småstenar på vägen verkar ha försvunnit, och alla små ojämnheter absorberas av coilovers, så jag känner dem inte längre i ratten eller ryggen. Det är en otrolig upplevelse!
Till och med vanlig motorvägskörning i högre fart på dem svenska, grova motorvägsbeläggningen, känns som att sväva på moln. Jag får samma känsla som när jag kör min Mercedes CL500 från 1994. Det är helt enkelt en fröjd!
Så om du, precis som jag, vill förbättra komforten i din Tesla utan att behöva betala en förmögenhet, kan jag varmt rekommendera Tein coilovers från Tässla. Och glöm inte att prata med Stefan på Tässla för att få riktigt kunnig och hjälpsam rådgivning. Jag är en mer än nöjd kund, och om någon vill provköra min bil, så finns jag i Stockholm.
Jag kör på sådana:
https://www.tässla.se/model-3/tein-komf ... r-dampning
Därför beslutade jag att prova med det och köpte 19-tums fälgar. Jag köpte dem förra vintern och körde dem under vinter och vår, men det var som att slänga pengar i sjön. Visst blev det lite bättre, men inte tillräckligt för att göra bilen bekväm. Problemet kvarstod. Det var då jag började utforska möjligheten med coilovers, även om jag aldrig tidigare hade uppgraderat mina bilar på det sättet. Jag trodde att det var något som bara var meningsfullt för dem som kör på banan, vilket jag aldrig hade gjort. Jag älskar att köra inspirerande, men aldrig upplevde banracing. Men så upptäckte jag att tässla.se hade börjat sälja coilovers. Det fanns Tein coilovers tillgängliga för allt mellan 6990 kr till 12000 kr, vilket faktiskt inte var så dyrt med tanke på att originalstötdämpare från Tesla kostade runt 3500 kr, och eftermarknadsalternativ kostade 2000 kr till 3000 kr per styck. Så jag beslutade mig för att besöka Tässlas butik i Täby, och jag kan verkligen rekommendera göra det till alla. Där pratade jag med Stefan, som inte bara sålde Tein coilovers, utan också hade installerat dem på flera bilar själv. Jag tror även att det finns demo bilar att kolla på men inte 100%.
Under samtalet med Stefan kom vi snabbt överens om att Tesla's standardfjädring hade sina brister när det gäller komfort. Efter lite rådgivning fick jag ett förslag att köra på ställbara coilovers med originalfjädring vilket jag tyckte var en utmärkt idé, och med facit i hand kan jag bara säga att han hade helt rätt. Skillnaden mellan att köra med coilovers och utan dem är helt otrolig. Jag vet knappt var jag ska börja.
Jag bad verkstaden att ställa in dämparna till 10 klick från det hårdaste till det mjukaste, och det tog verkstad totalt cirka 3-4 timmar att byta ut dämparna (kostade mig 4000kr). Jag behöll mina original Tesla-fjädrar, så bilens höjd förblev densamma. När jag körde bilen för första gången var jag så imponerad att jag inte ville sluta köra.
Hur bilen hanterar kurvorna är helt otroligt, och det är värt att nämna att jag fortfarande hade ställt in dämparna på den mjukare sidan. Det finns nästan ingen "body roll" när du svänger. Styrningen är mycket direkt, och bilen följer ratten utan tvekan. Det är en enorm förbättring!
Det som imponerade mig mest var hur bilen nu hanterar farthinder och små ojämnheter. Det är svårt att förklara, men jag brukade köra över ett farthinder utanför mitt hus i cirka 10 km/h, eftersom allt över det kändes farligt. Nu flyger jag över det i cirka 30 km/h, och det känns knappt längre! Alla småstenar på vägen verkar ha försvunnit, och alla små ojämnheter absorberas av coilovers, så jag känner dem inte längre i ratten eller ryggen. Det är en otrolig upplevelse!
Till och med vanlig motorvägskörning i högre fart på dem svenska, grova motorvägsbeläggningen, känns som att sväva på moln. Jag får samma känsla som när jag kör min Mercedes CL500 från 1994. Det är helt enkelt en fröjd!
Så om du, precis som jag, vill förbättra komforten i din Tesla utan att behöva betala en förmögenhet, kan jag varmt rekommendera Tein coilovers från Tässla. Och glöm inte att prata med Stefan på Tässla för att få riktigt kunnig och hjälpsam rådgivning. Jag är en mer än nöjd kund, och om någon vill provköra min bil, så finns jag i Stockholm.
Jag kör på sådana:
https://www.tässla.se/model-3/tein-komf ... r-dampning
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
idag bytte jag till vinterdäck också 19" och komforten blev höjd ännu mer. Till och med min fru tycker att bilen är riktigt skön att köra. Helt otrolig förbättring.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Coilovers kan man ställa höjd och hårdhet på. Detta är väl bara nya dämpare. Ser ingen gänga på benet på dessa. Coilisar har man enbart för väghållning/bana och ej för komfort. Eller har jag fel?. Kul att det blev bra iaf. Själv bytte jag bara fjädrar men det var mer för looken;)
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Behöver man göra en fyrhjuls inställning efter man bytt coilovers?
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Eftersom man varken höjer eller sänker bilen, i mitt fall så behöll jag samma höjd genom att återanvända original fjädrar, så behöver man inte göra hjulinställning. Men det finns utrymme för diskussioner
Senast redigerad av parenek4, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Mina coilovers har 16 olika inställningar på hårdhet dock som du säger är inte justerbara i höjden, vill man göra det får man köra på andra fjädrar, det ville jag inte eftersom performance är något sänkt från fabriken och vi har mycket vinterkörning i Sverige. Generellt så tror jag att du precis som mig innan inte riktigt är med på vad coilovers/stöddämpare utför för jobb. Det är en enorm skillnad på komforten, kolla på tässlas sidan som jag länkar till där finner du YouTube videos samt du kan söka på "tein model 3" så hittar du massor som har gjort den ändring och beskriver skillnaden.Joakimgabrielsson skrev: ↑29 okt 2023 07:02Coilovers kan man ställa höjd och hårdhet på. Detta är väl bara nya dämpare. Ser ingen gänga på benet på dessa. Coilisar har man enbart för väghållning/bana och ej för komfort. Eller har jag fel?. Kul att det blev bra iaf. Själv bytte jag bara fjädrar men det var mer för looken;)
Generellt så tycker jag att det är absolut bästa uppdatering man kan göra på en tesla 3 och Y.
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Coilover är ju bara ett namn på en typ av stötdämpare, helt enkelt att fjädern sitter runt stötdämparen. Även original är en coilover, så det är ju mer skillnad på om man har ställbara eller inte. Och då ställbara i höjd och/eller även i rebound/compression osv.Joakimgabrielsson skrev: ↑29 okt 2023 07:02Coilovers kan man ställa höjd och hårdhet på. Detta är väl bara nya dämpare. Ser ingen gänga på benet på dessa. Coilisar har man enbart för väghållning/bana och ej för komfort. Eller har jag fel?. Kul att det blev bra iaf. Själv bytte jag bara fjädrar men det var mer för looken;)
Det finns coilover specifikt inriktade på komfort med så klart men det vanligaste är ju för väghållning och/eller visuellt sänka bilen.
Ja, rent krasst så skall man alltid göra en hjulinställning så fort man skruvat med hjulupphängningar/fjädring/styrning då man aldrig vet om man fått ihop allt på exakt samma sätt det var tidigare. Oavsett om man höjer/sänker bilen.
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Kan nog hålla med om att göra hjulinställning skadar inte.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Bättre komfort med coilovers från Tein
Bytte du bara fram?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri