Men men som ni märker är jag inte så imponerad av facket…
Moderator: Redaktion
Du tror att det finns fackföreningar i Nordkorea? Shit...Honkan skrev: ↑27 okt 2023 08:55Sen är det ju något Kommunistvarning över detta, de som inte är med i IF Metall får ingen lön varken från Tesla eller Facket och de får inte arbeta, dvs man tvingar folket att gå med i facket, känns lite Nord Korea för min del![]()
Men men som ni märker är jag inte så imponerad av facket…
Vad är egentligen strejkbrytare? På Nyhetsmorgon ojade sig IF Metall över att Tesla fortsatte serva bilar idag och pratade om strejkbrytare och sa att detta inte har hänt sedan 30-talet. Men om jag inte är medlem i Facket så måste jag väl få gå till jobbet och göra mitt jobb?
Honkan skrev: ↑27 okt 2023 09:20Men jag som chef är ju också anställd![]()
Okej men kan utveckla lite:
Facket är bra för
De som tycker det är jobbigt att löneförhandla och kräva sin rätt
De som hamnar i problem med arbetsgivaren
Facket är mindre relevant för
De som kan driva sin egen talan gällande lön och har en bra utbildning så man kan be arbetsgivaren dra åt h-vete och få ett jobb någon annanstans om man inte är nöjd.
Gällande kostnad så betalar de lågavlönade yrkena mycket mer i avgift typ 400-800 i månaden medan en väl utbildad ingenjör betalar ca 300-400
Om det börjar röra sig på Metalls motsvarighet i Tyskland, Frankrike m.m. då kan det bli väldigt jobbigt för Tesla i Europa. På något sätt får jag uppfattningen att denna aktion i Sverige är en testballong inom Europa där fackförbund i Europa talat ihop sig för hur de ska få tesla att acceptera våra europeiska system på arbetsmarknaden som oftast är helt annorlunda än det amerikanska.Maw skrev: ↑27 okt 2023 09:43Om Tesla trappar upp striden i Sverige t ex genom att hota med nedläggning och uppsägningar så misstänker jag att andra Europeiska fackförbund kommer att agera. Men Elon kanske hellre lämnar större delen av Europeiska marknaden än viker sig.
När det gäller uppfattningen att arbetarna borde dra istället för att organisera sig om de är missnöjda med anställningsförhålllandena så funkar kanske den inställningen för tjänstemän som grupp men sämre för ”kollektivanställda” som grupp. Det finns däremot alltid individer som klarar sig bra på egen hand.
Jo men det är ju det som är en rejäl missförstånd, att kollektivavtalet är ett tak eller något som sätter gränser uppåt. Så är det inte, det reglerar ett golv samt sätter upp lite gemensamma strukturer. Inte mer än så.
Beroende på vilket humör man är på så kan man faktiskt fråga sig om det var bra eller dåligt? Vad skulle de "odugliga" göra istället? Leva som arbetslösa i fattigdom?holden skrev: ↑27 okt 2023 09:41Varning för anekdot: I min gamla hemstad där jag växte upp på 70-80 talet höll sig den stora industriarbetsgivaren med 20-25% överkapacitet eftersom många helt enkelt aldrig dök upp på jobbet på måndagar och en försvarlig del var helt odugliga när dom väl dök upp, man bedrev ett vuxendagis vilket man tydligen hade råd med på den tiden. När den globala konkurrensen började göra sig påmind övergick de som ändå var odugliga till förtidspension så skattebetalarna fick stå för notan, alternativ karriär var facket.
Rättighet till allmänt pensionssparande?Honkan skrev: ↑27 okt 2023 09:53Men framförallt så är det väldigt stelt med ett kollektivavtal gällande tillexempel löner och ersättningar.
På en arbetsplats utan kollektivavtal har du fortfarande vissa rättigheter enligt svensk lag, till exempel till allmänna förmåner, förutsatt att du möter kraven för dem. Detta är några exempel:
minst 25 dagars semester per år enligt semesterlagen
arbetstider som följer arbetstidslagen, till exempel när det gäller övertid och vilodagar
sjukpenning från Försäkringskassan
föräldrapenning från Försäkringskassan
a-kassa om du blir arbetslös
allmänt pensionssparande
en bra arbetsmiljö enligt Arbetsmiljöverkets regler
Som du skrev, du ger uttryck för din subjektiva åsikt. Det har du rätt till. Det garanterar ju dock inte att det är korrekt eller sakligt. Men det är ju bara mänskligt.Honkan skrev: ↑27 okt 2023 09:20Men jag som chef är ju också anställd![]()
Okej men kan utveckla lite:
Facket är bra för
De som tycker det är jobbigt att löneförhandla och kräva sin rätt
De som hamnar i problem med arbetsgivaren
Facket är mindre relevant för
De som kan driva sin egen talan gällande lön och har en bra utbildning så man kan be arbetsgivaren dra åt h-vete och få ett jobb någon annanstans om man inte är nöjd.
Gällande kostnad så betalar de lågavlönade yrkena mycket mer i avgift typ 400-800 i månaden medan en väl utbildad ingenjör betalar ca 300-400
1. Både Unionen och Sveriges ingenjörer har varslat om strejk på Klarna.
Klarna är ett riktigt skitföretag. Gick med 10 miljarder i förlust under 2022 t ex och lever på "riskkapital". Nu med högre räntor och dyrare pengar så blir det inte lika lätt. Jag tror att de kan gå i konkurs.SwedishAdvocate skrev: ↑27 okt 2023 09:591. Både Unionen och Sveriges ingenjörer har varslat om strejk på Klarna.
https://www.unionen.se/opinion/unionen- ... -pa-klarna
https://ingenjoren.se/2023/10/26/sverig ... pa-klarna/
2. Och hur många svenskar kände till att det saknas kollektivavtal på Klarna nu innan Unionen och Sveriges ingenjörer varslade om strejk. Som jag ser det är det här ett alldeles utmärkt exempel på vilka brister konceptet 'konsumentmakt' har.
Men nu när jag vet så tänker i alla fall inte jag handla ngt mer via Klarna förrän de har kollektivavtal på plats. Vet inte när jag handlade den vägen senast. Ett drygt år sen kanske...
Det är väl därför vi har ett skattefinansierat socialförsäkringssystem, eller ska privata företag ha dubbelt ansvar och betala två gånger?Banane skrev: ↑27 okt 2023 09:56Beroende på vilket humör man är på så kan man faktiskt fråga sig om det var bra eller dåligt? Vad skulle de "odugliga" göra istället? Leva som arbetslösa i fattigdom?holden skrev: ↑27 okt 2023 09:41Varning för anekdot: I min gamla hemstad där jag växte upp på 70-80 talet höll sig den stora industriarbetsgivaren med 20-25% överkapacitet eftersom många helt enkelt aldrig dök upp på jobbet på måndagar och en försvarlig del var helt odugliga när dom väl dök upp, man bedrev ett vuxendagis vilket man tydligen hade råd med på den tiden. När den globala konkurrensen började göra sig påmind övergick de som ändå var odugliga till förtidspension så skattebetalarna fick stå för notan, alternativ karriär var facket.