Grunden för vad som gäller på arbetsmarknaden är arbetsrättsliga lagar, som riksdagen beslutar om och utöver dessa finns kollektivavtal, som är frivilliga överenskommelser mellan arbetsmarknadens olika parter. Så hur man kommer fram till att facket representerar vår demokrati (när är det valet?) utifrån kollektivt bestämda (men ej av riksdagen) ramar har jag svårt att förstå.Detta system har givetvis nackdelar, och vi behöver nog över tid utveckla även hur vi organiserar vårt samhälle i olika delar. Men det argument du lyfter fram håller inte. Facket (eller egentligen någon annan part av vår representativa demokrati) strävar inte efter att representera alla medlemmars varierande åsikter i en given stund/situation. De agerar utifrån de kollektivt bestämma ramar för vilken agenda de ska ha och för vilka värderingar de ska stå för/försvara.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Det är riksdagen som överlåtit att förhandla om villkoren på arbetsmarknaden till arbetsgivarorganisation/fackföreningar. Riksdagen avstår då från att lagstifta förutom om det mest grundläggande.unumlapis skrev: ↑26 okt 2023 21:16Grunden för vad som gäller på arbetsmarknaden är arbetsrättsliga lagar, som riksdagen beslutar om och utöver dessa finns kollektivavtal, som är frivilliga överenskommelser mellan arbetsmarknadens olika parter. Så hur man kommer fram till att facket representerar vår demokrati (när är det valet?) utifrån kollektivt bestämda (men ej av riksdagen) ramar har jag svårt att förstå.Detta system har givetvis nackdelar, och vi behöver nog över tid utveckla även hur vi organiserar vårt samhälle i olika delar. Men det argument du lyfter fram håller inte. Facket (eller egentligen någon annan part av vår representativa demokrati) strävar inte efter att representera alla medlemmars varierande åsikter i en given stund/situation. De agerar utifrån de kollektivt bestämma ramar för vilken agenda de ska ha och för vilka värderingar de ska stå för/försvara.
Det är alltså en demokratiskt vald riksdag som bestämt hur det ska fungera på svensk arbetsmarknad. Det är ju inte heller någon hemlighet för något utländskt företag hur det fungerar i Sverige. Det kan ju inte komma som en överraskning.
I fallet med tesla är det väl inte sannolikt att dom kommer vika sig. Det handlar ju mer om Elon Musks ideologiska inställning och principer än något annat.
Om vi hade haft direkt demokrati kanske. Men det blir ju spekulationer. Varken du eller jag vet hur många av de fackligt anslutna i Tesla vill ha kollektivavtal eller ej.Franz skrev: ↑26 okt 2023 20:30Nu vet vi ju inte hur många som vill representeras av Metall hos Tesla. Jag har själv inga problem med att det är ett kollektivavtal ifall tillräckligt många vill ha det. Om t.ex. 20 av 120 vill ha det, är det då demokratiskt? Det låter ju som definitionen på motsatsen. Jag upplever dock att det är av mindre betydelse för de mer stridslystna fackförbunden.max001 skrev: ↑26 okt 2023 19:50Tror att jag förstår din poäng, men vi har ju valt en representativ demokrati med dess fördelar och nackdelar. I en representativ demokrati väljer vi våra företrädare som sedan representerar oss. Förhoppningsvis står de upp för majoritetens önskemål utifrån överenskomna ramar, men det innebär inte att de endast kan agera i överensstämmelse med allas önskemål. Då skulle det aldrig hända någonting.Franz skrev: ↑26 okt 2023 19:02Det innebär lika lite att Metalls åsikter stämmer överens med de anställdas. Ändå vill de representera samtliga 120 inom verkstads-delen oavsett om de är medlemmar eller ej.max001 skrev: ↑26 okt 2023 18:40Vem är ”man”?
Att Tesla gör bra bilar, innebär inte att Teslas företagskultur eller personalpolitik är världsbäst. Att facket utifrån sitt perspektiv vill få till ett kollektivavtal som i sig inte innebär ökade kostnader för Tesla, gör inte facket, deras medlemmar och företrädare till ”losersesen”. Det säger mer din förståelse av vikten av en någorlunda balanserad arbetsmarknad har för betydelse för samhället i stort.
Sedan är det bara märkligt att vi Teslaägare i andra trådar klagar över dålig service, katastrofala verkstäder osv. och sedan inte har kognitiv kapacitet att koppla detta till den ovilja som Tesla centralt verkar ha för att säkerställa en grundläggande trygghet för sina anställda.
Detta system har givetvis nackdelar, och vi behöver nog över tid utveckla även hur vi organiserar vårt samhälle i olika delar. Men det argument du lyfter fram håller inte. Facket (eller egentligen någon annan part av vår representativa demokrati) strävar inte efter att representera alla medlemmars varierande åsikter i en given stund/situation. De agerar utifrån de kollektivt bestämma ramar för vilken agenda de ska ha och för vilka värderingar de ska stå för/försvara.
Facket består av människor och de liksom företagsledarna kan göra fel. I det här fallet med Tesla, har de i flera år försökt få Tesla till förhandlingsbordet för att diskutera kollektiv avtal för de anställda. Tesla har vad jag förstått vägrat och inte ens satt sig vid förhandlingsbordet. Där är det rimligt och logiskt att facket utifrån sin funktion agerar som de har gjort. Att de initierar sympatiåtgärder beror givetvis på styrkeförhållandet. Ja, Tesla är i det här sammanhanget gigantisk i styrkerelationen till Metall.
Sedan vet jag inte ifall jag kan hålla med om styrkeförhållandena. Även om alla 120 var medlemmar är det ju väldigt få för Metall. Man kan ju hålla ut i evighet med strejkersättning och det är väl rimligtvis inte så kostsamt med olika blockader heller.
Poängen är dock att facket i det här fallet gör det som är deras uppgift. Det är inte en makttripp eller någon pampkupp. De ska bara försvara vissa värden (tex i form av kollektivavtal) som majoriteten av medlemskollektivet de representerar har godkänt i stadgarna.
Sedan är det en annan femma vad vi utifrån våra personliga erfarenheter och värderingar tycker. Det sakliga är att facket i det här fallet gör det de ska och vad jag förstår har följt gängse processer på den svenska arbetsmarknaden. Det är Tesla (som organisation) som tycker att de inte behöver befatta sig med spelreglerna i Sverige. Hur bra bilar Tesla än bygger (för det gör de), tycker jag faktiskt att det inte är riktigt ok.
Senast redigerad av max001, redigerad totalt 2 gång.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Det där är väl att dra lite stora växlar?unumlapis skrev: ↑26 okt 2023 21:16Grunden för vad som gäller på arbetsmarknaden är arbetsrättsliga lagar, som riksdagen beslutar om och utöver dessa finns kollektivavtal, som är frivilliga överenskommelser mellan arbetsmarknadens olika parter. Så hur man kommer fram till att facket representerar vår demokrati (när är det valet?) utifrån kollektivt bestämda (men ej av riksdagen) ramar har jag svårt att förstå.Detta system har givetvis nackdelar, och vi behöver nog över tid utveckla även hur vi organiserar vårt samhälle i olika delar. Men det argument du lyfter fram håller inte. Facket (eller egentligen någon annan part av vår representativa demokrati) strävar inte efter att representera alla medlemmars varierande åsikter i en given stund/situation. De agerar utifrån de kollektivt bestämma ramar för vilken agenda de ska ha och för vilka värderingar de ska stå för/försvara.
Fackliga organisationer är i sig en miniatyr av representativ demokrati. De är avspegling av hur vi har inordnat vår demokrati i stort.
Däremot är facket inte en representant av hela vår demokrati. Det tror jag inte att jag skrev heller.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag skulle kalla de en intresseorganisation.max001 skrev: ↑26 okt 2023 21:31Det där är väl att dra lite stora växlar?unumlapis skrev: ↑26 okt 2023 21:16Grunden för vad som gäller på arbetsmarknaden är arbetsrättsliga lagar, som riksdagen beslutar om och utöver dessa finns kollektivavtal, som är frivilliga överenskommelser mellan arbetsmarknadens olika parter. Så hur man kommer fram till att facket representerar vår demokrati (när är det valet?) utifrån kollektivt bestämda (men ej av riksdagen) ramar har jag svårt att förstå.Detta system har givetvis nackdelar, och vi behöver nog över tid utveckla även hur vi organiserar vårt samhälle i olika delar. Men det argument du lyfter fram håller inte. Facket (eller egentligen någon annan part av vår representativa demokrati) strävar inte efter att representera alla medlemmars varierande åsikter i en given stund/situation. De agerar utifrån de kollektivt bestämma ramar för vilken agenda de ska ha och för vilka värderingar de ska stå för/försvara.
Fackliga organisationer är i sig en miniatyr av representativ demokrati. De är avspegling av hur vi har inordnat vår demokrati i stort.
Däremot är facket inte en representant av hela vår demokrati. Det tror jag inte att jag skrev heller.
Driver sajten Car.info
Absolut. Men alla intresseorganisationer har formen av representativ demokrati. I alla fall vad jag kan dra mig till minnes.Franz skrev: ↑26 okt 2023 21:32Jag skulle kalla de en intresseorganisation.max001 skrev: ↑26 okt 2023 21:31Det där är väl att dra lite stora växlar?unumlapis skrev: ↑26 okt 2023 21:16Grunden för vad som gäller på arbetsmarknaden är arbetsrättsliga lagar, som riksdagen beslutar om och utöver dessa finns kollektivavtal, som är frivilliga överenskommelser mellan arbetsmarknadens olika parter. Så hur man kommer fram till att facket representerar vår demokrati (när är det valet?) utifrån kollektivt bestämda (men ej av riksdagen) ramar har jag svårt att förstå.Detta system har givetvis nackdelar, och vi behöver nog över tid utveckla även hur vi organiserar vårt samhälle i olika delar. Men det argument du lyfter fram håller inte. Facket (eller egentligen någon annan part av vår representativa demokrati) strävar inte efter att representera alla medlemmars varierande åsikter i en given stund/situation. De agerar utifrån de kollektivt bestämma ramar för vilken agenda de ska ha och för vilka värderingar de ska stå för/försvara.
Däremot är givetvis facket inte synonymt med demokrati eller en symbol för vårt demokratiska samhällssystem.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428
Kapar kanske tråden lite:
Grabben ska lämna Teslan imorgon för service och har ännu inte fått något meddelande om strejk dock att han är välkommen enligt avtalad tid. Detta fick han vid 17-tiden idag.
Törs han lämna in bilen om de tar emot den och inte behöva vara orolig för att inte få ut den om verkstaden stängs under dagen?
Felet är ett skitfel i interiören och har inget med bilen funktion att göra. Skulle vara väldigt tråkigt att bli av med bilen en lång tid för att man inte lämnar ut den.
Han kan väl kanske bli skadeståndsskyldig om han inte lämnar in den?
Grabben ska lämna Teslan imorgon för service och har ännu inte fått något meddelande om strejk dock att han är välkommen enligt avtalad tid. Detta fick han vid 17-tiden idag.
Törs han lämna in bilen om de tar emot den och inte behöva vara orolig för att inte få ut den om verkstaden stängs under dagen?
Felet är ett skitfel i interiören och har inget med bilen funktion att göra. Skulle vara väldigt tråkigt att bli av med bilen en lång tid för att man inte lämnar ut den.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Hmm
Återigen tror vi Svenskar att världen kretsar runt oss, Tesla kommer bedönt lämna Sverige…
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stre ... -i-sverige
Återigen tror vi Svenskar att världen kretsar runt oss, Tesla kommer bedönt lämna Sverige…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Det finns mycket okunskap rörande kollektivavtal och tjänstepension inklusive riskförsäkringar (sjukförsäkring etc).
Ett företag med kollektivavtal har av parterna en obligatorisk tjänstepensionsavsättning, avsättningens storlek varierar dock beroende på avtalsområde/ålder etc.
Ett företag utan kollektivavtal är inte tvingad enligt lag att betala tjänstepension. MEN de flesta arbetsgivare utan kollektivavtal med anställda betalar dock tjänstepension till sina anställda. Avsättningen kan vara lägre eller högre, oftast i nivå med kollektivavtalad nivå.
Avgifter i en icke kollektivavtalad tjänstepensionslösning kan vara högre eller lägre dock inte per automatik högre som många ger uttryck för (inte minst kollektivavtalsparterna själva).
Jag har erfarenhet av att en större arbetsgivare (flera hundra anställda) valde teckna kollektivavtal bland annat pga deras tidigare tjänstepensionsavsättning var HÖGRE jämfört med kollektivavtalad nivå (dvs högre kostnad för arbetsgivaren). I samband med kollektivavtalet infördes kollektivavtalad nivå vilket gjorde att anställda således fick sämre förmåner/lägre avsättning (arbetsgivaren sänkte sina kostnader). Facket hade INGEN synpunkt på detta utan det viktiga var att kollektivavtalad tecknades…
Kollektivavtal är väldigt vanligt i Sverige men det finns fortfarande väldigt många seriösa företag som inte valt att teckna kollektivavtal. Anställda på dessa företag har i de flesta fall goda förmåner och anställningsvillkor.
Vilka förmåner som gäller för anställda på Tesla har jag dock ingen information om.
Att det är Tesla som nu riskerar strejk beror säkert på flera orsaker. En anledning kan möjligen vara symbolvärdet och den uppmärksamhet det gör att det är just Tesla, inte per automatik att dess anställda skulle ha bedrövliga villkor. Även facket jobbar med ”marknadsföring” av sin verksamhet.
Skulle tro att det finns många andra mindre bilverkstäder där villkoren är betydligt sämre men skulle inte skapa samma uppmärksamhet att utlysa strejk där…
Ett företag med kollektivavtal har av parterna en obligatorisk tjänstepensionsavsättning, avsättningens storlek varierar dock beroende på avtalsområde/ålder etc.
Ett företag utan kollektivavtal är inte tvingad enligt lag att betala tjänstepension. MEN de flesta arbetsgivare utan kollektivavtal med anställda betalar dock tjänstepension till sina anställda. Avsättningen kan vara lägre eller högre, oftast i nivå med kollektivavtalad nivå.
Avgifter i en icke kollektivavtalad tjänstepensionslösning kan vara högre eller lägre dock inte per automatik högre som många ger uttryck för (inte minst kollektivavtalsparterna själva).
Jag har erfarenhet av att en större arbetsgivare (flera hundra anställda) valde teckna kollektivavtal bland annat pga deras tidigare tjänstepensionsavsättning var HÖGRE jämfört med kollektivavtalad nivå (dvs högre kostnad för arbetsgivaren). I samband med kollektivavtalet infördes kollektivavtalad nivå vilket gjorde att anställda således fick sämre förmåner/lägre avsättning (arbetsgivaren sänkte sina kostnader). Facket hade INGEN synpunkt på detta utan det viktiga var att kollektivavtalad tecknades…
Kollektivavtal är väldigt vanligt i Sverige men det finns fortfarande väldigt många seriösa företag som inte valt att teckna kollektivavtal. Anställda på dessa företag har i de flesta fall goda förmåner och anställningsvillkor.
Vilka förmåner som gäller för anställda på Tesla har jag dock ingen information om.
Att det är Tesla som nu riskerar strejk beror säkert på flera orsaker. En anledning kan möjligen vara symbolvärdet och den uppmärksamhet det gör att det är just Tesla, inte per automatik att dess anställda skulle ha bedrövliga villkor. Även facket jobbar med ”marknadsföring” av sin verksamhet.
Skulle tro att det finns många andra mindre bilverkstäder där villkoren är betydligt sämre men skulle inte skapa samma uppmärksamhet att utlysa strejk där…
Finns nog ingen som vet, alla kommer gissa . Tesla kommer såklart säga de är lugnt så i slutändan är de bara du som kan bestämma.Guldis-54 skrev: ↑26 okt 2023 22:17Kapar kanske tråden lite:
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jag tror Tesla kommer lämna Sverige, vår marknaden är mindre än 1% av Teslas verksamhet
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja jag skulle också gissa på det. Synd på Superchargernätverket när det försvinner.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Varför tror du att Superchargernätverket skulle läggas ner?Synd på Superchargernätverket när det försvinner.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Även svenska Klarna saknar kollektivavtal. Ser inte att de blockeras på ngt sätt. De flesta svenskar verkar fortsätta använda Klarna vid shoppning.
Tesla MYLR -23
Skillnaden är att detta överförmyndar tjafs hatar Elon mest av allt och han kommer bedömt säga fuck Sweden vi lägger ner och de som vill serva sin bil får göra det i Norge
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Även här verkar det vankas stridsåtgärder från facket.
För övrigt vanligt att det saknas kollektivavtal i finanssektorn.
Metall är inte part i ärendet där.. metall är ju generellt "hårdare" är åtminstone min magkänsla..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Honkan skrev: ↑27 okt 2023 04:10Hmm
Och du tycker att världen kretsar kring Tesla... Vill de inte ställa upp på våra regler så kan de dra.
- slugger75
- Teslaägare
Men, de följer ju våra regler? De följer lagen.Banane skrev: ↑27 okt 2023 08:00Honkan skrev: ↑27 okt 2023 04:10Hmm
Och du tycker att världen kretsar kring Tesla... Vill de inte ställa upp på våra regler så kan de dra.
- slugger75
- Teslaägare
Om Tesla lägger ner sin verksamhet i Sverige så försvinner serviceverkstäder, showrooms, laddnätverk.
Nu har jag lagt en service request på en ganska omfattande reparation. Blir intressant att se hur snabbt de erbjuder tid.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Om nu siffran 1% stämmer, så är jag av åsikten att det INTE är en liten kaka av marknaden för ett så stort företag, och som dom inte kommer ge upp hur som helst. Hade det varit runt 0.1% så hade det så klart varit annorlunda, men man bör komma ihåg att det kommer kosta dom otroligt mycket pengar att lägga ner verksamheten här, som är väl etablerad.
Situationer som denna brukar sluta med att en av parterna ger med sig så småningom, och det är troligtvis vad som kommer ske här också.
Situationer som denna brukar sluta med att en av parterna ger med sig så småningom, och det är troligtvis vad som kommer ske här också.
Den svenska modellen:
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Nu är ju inte riktigt Tesla och Elon som någon annan… kolla på vad ha gjorde med Twitter, han tycker inte om hot och jag tror det är Facket som får backa och inte Tesla…
Men detta blir klart intressant och så får vi väl se om våra bilar ökar eller rasar i värde
Men detta blir klart intressant och så får vi väl se om våra bilar ökar eller rasar i värde

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Laddnätverket kan enkelt drivas av ett utländskt bolag.
Det vore dock kul att se om VAG skulle sympatistrejka, om deras bilar plötsligt portas från superchargers.