Hjulinställning
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Hjulinställning
Jo jag kolla dom rätt noga, men efter en sommar till kanske man ser lättare om det slitits något snett.
Gick in på facebook precis, sällan där.
Någon AI måste ha läst av vad jag skrivit här, första inlägget som dök upp var detta,
I kommentarerna är det många som upplevt samma på olika bilar. Då är ändå Kian ihopskruvad i Sydkorea? Som är kända för ihopsättningskvalitet. Om dom också inte börjat outsourca.
Ser ut som michelindäcken
Gick in på facebook precis, sällan där.
Någon AI måste ha läst av vad jag skrivit här, första inlägget som dök upp var detta,
I kommentarerna är det många som upplevt samma på olika bilar. Då är ändå Kian ihopskruvad i Sydkorea? Som är kända för ihopsättningskvalitet. Om dom också inte börjat outsourca.
Ser ut som michelindäcken
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Hjulinställning
Låter som vår Fremont model 3AAKEE skrev: ↑20 okt 2023 21:42Tellus skrev: ↑20 okt 2023 21:27Jo det är lite för många citroner i Fremont, skoja lite med "Fremont for the win"
Men generellt så är det driftsäkra bilar. Har aldrig haft så lite fel sedan jag bytte till Tesla jämfört med tidigare ~ 70 bilar.
Men då är det framförallt model 3 och Y och nu nya S.
3 och Y har hamnat bra i flera tester i driftsäkerhet och problemfrihet och framförallt kundnöjdhet.
Men vissa exemplar har "skönhetsfel" pga slarvig tillverkning.
Gäller att kolla bilen noga vid leverans och använda ångerrätten om man ej är nöjd.
Hjulinställning kan vara bra att göra direkt efter leverans, Tesla borde står för kalaset om man kan visa protokoll att hjulen står fel.
Jag tror inte problemet är så stort, stora flertalet har rätt inställda hjul från fabrik och skriver ej om det på forumsidor.
Min A6 biturbo gick 33K mil innan jag sålde den, ganska många omgångar däck och den slet inget snett någon gång. Gjorde aldrig hjulinställning! (Ioffsg är enstaka fall inget bevis i någon riktning, men ändå).

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Hjulinställning
Kom på att sommardäcken gått ca 900 mil, körde ca 300 mil på vinterdäck först.
Här ett plaid däck efter ca 900 mil
Här ett plaid däck efter ca 900 mil
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Hjulinställning
Det verkar ju se hyffsat ut. Mina har gått ganska prick 700 mil.
Kör du alltid i low ?
Det är inte generellt i det gulmarkerade områdena som man ska kolla tror jag. I vart fall inte bara.
De rödmarkerade, lite sådär ritat på iPaden ser man hur det nöter inner mot yttersidan. Nöter det inte lika där ute är det nog risk att slitbanan delar på sig och det blir punka. En del ha däck som rent ut havererat helt, i småbitar. På min bil ger nog färgskillnaden, dvs att en del av däcket inte riktigt legat i backen en ledning. Iom att det är exakt lika för mig med färgskillnad h+v bak och h+v fram så är det nog toe:n som är fel. Det är ju det vanligaste felet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Hjulinställning
Körde i normal läge första halvåret, sen läge low som standard
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Hjulinställning
Det låter på forumen och de eftermarknadsfirmorna att low är betydligt bättre för att inte slita ut främre half shafts.
Frontmotorns utgående axel sitter eg för högt, och low ger minst vinkel på axeln.
Jag har kört low sedan jag hämtade ut bilen med repor och buckla.
Jag börjar trots det märka av vibrationerna mer nu efter 700 mil. (Kände av dem redan de första kilometrarna från Huddinge skit-delivery centret.).
Blir det mycket mer, vilket det verkar som måste axlarna bytas.
Får se om man går justerbara länkarmar bak och sänkningskit efter att det är bytt (för att spara hjulen).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Kollade mina lite mer noga när jag ändå grejade i garrget.
Yttersidan, där har det inte ens börjat ta. Innersidan, där är mönstret i princip slut runt hörnet.
INTE bra.
Yttersidan, där har det inte ens börjat ta. Innersidan, där är mönstret i princip slut runt hörnet.
INTE bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Helt otroligt vad snett den tuggar @AAKEE
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Hjulinställning
Den är tokstabil, känns bra på vägen.
Fram är det omvänt, för mycket toe in.
I LOW brukar Bakhjulen ha runt/drygt -2 grader camber, det gör väl sitt till med fel toe också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Ah, det är bak. Ja med mycket toe-in fram så uppträder den nog helt ok. Förutom att den länsar däckkontot.. lite justerbara stag så ska den lägga av med de dumheterna.. drar även ner förbrukningen när det är gjort!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Hjulinställning
Toe är justerbart från fabrixx på nya S.Airlift skrev: ↑21 okt 2023 23:39Ah, det är bak. Ja med mycket toe-in fram så uppträder den nog helt ok. Förutom att den länsar däckkontot.. lite justerbara stag så ska den lägga av med de dumheterna.. drar även ner förbrukningen när det är gjort!
Byta stag är i så fall för att minska cambern.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Hjulinställning
Det sitter Conti på GT-line. Ska skifta däck på min inom kort, ska kika lite extra noga då

Re: Hjulinställning
Tänkte mer om man behöver jobba bort +/- toe så kan det finnas fog för justerbar caster (minskad toe-in, mer överstyrd) kompensera stabiliteten med ökad caster.AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 00:19Toe är justerbart från fabrixx på nya S.Airlift skrev: ↑21 okt 2023 23:39Ah, det är bak. Ja med mycket toe-in fram så uppträder den nog helt ok. Förutom att den länsar däckkontot.. lite justerbara stag så ska den lägga av med de dumheterna.. drar även ner förbrukningen när det är gjort!
Byta stag är i så fall för att minska cambern.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Hjulinställning
Det skadar ju inte, och men jag har dålig koll på vad som ens finns i eftermarknad för framvagnen.
Min bil har rimligen alldeles för mycket toe in fram och för mycket toe ut bak.
Bilen går grymt stabilt, och jag har inte läst om någon som klagat/beskrivit att bilen är nervös på vägen, trots att slumpen verkar ge alla möjliga resultat från fabrik.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Hade varit intressant att se vad värdena är. Får du bort slitaget så är det snabbt intjänat..AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 11:26Det skadar ju inte, och men jag har dålig koll på vad som ens finns i eftermarknad för framvagnen.
Min bil har rimligen alldeles för mycket toe in fram och för mycket toe ut bak.
Bilen går grymt stabilt, och jag har inte läst om någon som klagat/beskrivit att bilen är nervös på vägen, trots att slumpen verkar ge alla möjliga resultat från fabrik.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Hjulinställning
Jag kommer absolut att göra en hjulinställning.Airlift skrev: ↑23 okt 2023 01:22Hade varit intressant att se vad värdena är. Får du bort slitaget så är det snabbt intjänat..AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 11:26Det skadar ju inte, och men jag har dålig koll på vad som ens finns i eftermarknad för framvagnen.
Min bil har rimligen alldeles för mycket toe in fram och för mycket toe ut bak.
Bilen går grymt stabilt, och jag har inte läst om någon som klagat/beskrivit att bilen är nervös på vägen, trots att slumpen verkar ge alla möjliga resultat från fabrik.
Var på väg att göra det i princip direkt efter köp, men har haft mycket att göra så jag har kikat på däcken varje vecka. Inte helt lätt att se det jag såg efter att ha monterat vinterdäcken dock.
Blir en initial hjulinställning där toe kommer sättas i ett mycket mindre spann än Teslas spec, övriga värden blir intressanta att se, och får väl avgöra vilken lösning det blir för att få kontroll på det.
Får väl återkomma med protokollet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Mina 21-tums bakdäck på Plaiden var nedslitna in till metallen efter 1000 mil. Upptäckte av en slump så utsidan av däcken inte var slitna alls. Jag är novis gällande hjulinställningar, men antar att det är det som gäller för att åtgärda problemet....
Model S Plaid Track Package
Re: Hjulinställning
Tycker även att bilen upplevs som väldigt spårkänslig vid körning på vägar där asfalten inte är jämn. Hoppas och antar att detta även kommer lösas med hjulinställning.
Model S Plaid Track Package
Re: Hjulinställning
Pratat med Tesla om det?
Vore intressant att höra, eftersom de skiter i att sätta ihop bilarna noga.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Jag har bokat in en hjulinställning på fredag på min S 2018. Har kört på 21" staggered med Goodyear-gummi. Alltid i läge low. Nu har jag splitter nya vinterdäck och vill vara säker på att allt blir rätt.
Historiken är att Grufman gjorde hjulinställning i läge low i januari 2022 och att Tesla bytte en massa delar i bakvagnen pga glapp, i december 2022 samt gjorde en ny hjulinställning i läge normal (eftersom de har som policy att vägra att göra den för low)
Däcken i fråga har varit med om hela resan. Även före inställningen som Grufman gjorde. Så jag vet inte riktigt vad som orsakat vad.
1. Höger fram var i princip helt slut. En bråkdels millimeter kvar.
2. Vänster fram slet iaf tidigare väldigt mycket på yttersidan. Har en annan 19" uppsättning också som jag kört med på Europa-resorna och på de däcken var det extremt slitet längst ut vänster fram.
3. Bakdäcken har hållit bra jämfört med framdäcken men de har tendenser till det där klassiska slitaget längst in. På 19-uppsättningen så var korden framme längst in. Igen, oklart om majoriteten kom före Teslas reparation av bakvagnen eller om problemet kvarstår.
Totalt sett så är det alltså en jäkla röra med potentiellt flera problem. Ska bli intressant att se resultatet på fredag. Jag åker till en verkstad som jag litar på och ska vara duktiga. Alltså inte till ett Tesla SC.
Jag har dålig koll på vad alla vinklar kallas men generellt så är bilen stabilare om hjulinställningen gjorts i läge normal. Det blir väl mer "camber" (heter det det?) när hjulen lutar lite inåt i läge low. Märkte att den blev lite mer flytande efter att Grufman gjort inställningen i low. Men det är väl förväntat och värt det om inte däcken slits så snett.
För övrigt är mina drivaxlar fram friska efter över 17 000 mil. Aldrig bytta och aldrig några vibrationer/missljud. Jag kör som sagt alltid i low och jag accelererar sällan så hårt i låga hastigheter.
Historiken är att Grufman gjorde hjulinställning i läge low i januari 2022 och att Tesla bytte en massa delar i bakvagnen pga glapp, i december 2022 samt gjorde en ny hjulinställning i läge normal (eftersom de har som policy att vägra att göra den för low)
Däcken i fråga har varit med om hela resan. Även före inställningen som Grufman gjorde. Så jag vet inte riktigt vad som orsakat vad.
1. Höger fram var i princip helt slut. En bråkdels millimeter kvar.
2. Vänster fram slet iaf tidigare väldigt mycket på yttersidan. Har en annan 19" uppsättning också som jag kört med på Europa-resorna och på de däcken var det extremt slitet längst ut vänster fram.
3. Bakdäcken har hållit bra jämfört med framdäcken men de har tendenser till det där klassiska slitaget längst in. På 19-uppsättningen så var korden framme längst in. Igen, oklart om majoriteten kom före Teslas reparation av bakvagnen eller om problemet kvarstår.
Totalt sett så är det alltså en jäkla röra med potentiellt flera problem. Ska bli intressant att se resultatet på fredag. Jag åker till en verkstad som jag litar på och ska vara duktiga. Alltså inte till ett Tesla SC.

Jag har dålig koll på vad alla vinklar kallas men generellt så är bilen stabilare om hjulinställningen gjorts i läge normal. Det blir väl mer "camber" (heter det det?) när hjulen lutar lite inåt i läge low. Märkte att den blev lite mer flytande efter att Grufman gjort inställningen i low. Men det är väl förväntat och värt det om inte däcken slits så snett.
För övrigt är mina drivaxlar fram friska efter över 17 000 mil. Aldrig bytta och aldrig några vibrationer/missljud. Jag kör som sagt alltid i low och jag accelererar sällan så hårt i låga hastigheter.
Re: Hjulinställning
När bilen ställs in i medium/normal som tesla gör blir inte hjulvinklarna rätt i low.
Det är en stor källa till snednötning.
Kör man i low bör man göra inställningen i low, vilket innebär att Tesla inte ska göra det.
Det är en stor källa till snednötning.
Kör man i low bör man göra inställningen i low, vilket innebär att Tesla inte ska göra det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hjulinställning
Teslas svar är att däcken påfrestas mycket pga vikt och hästkrafter och att det i mitt fall är normalt att däcken slits på insidan.
Finns väl en viss sanning i det, men som du är inne på så kommer jag göra en hjulinställning i låg vilket bilen oavsett ställer in sig på vid motorvägshastighet om man inte redan satt det som default.
Summa summarum har tesla slängt ihop bilen snabbt i Fremont och hjulinställningarna från fabriken känns inte rätt i mitt fall.
Finns väl en viss sanning i det, men som du är inne på så kommer jag göra en hjulinställning i låg vilket bilen oavsett ställer in sig på vid motorvägshastighet om man inte redan satt det som default.
Summa summarum har tesla slängt ihop bilen snabbt i Fremont och hjulinställningarna från fabriken känns inte rätt i mitt fall.
Model S Plaid Track Package
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Hjulinställning
Visa dom bilden på mina Plaid 21" däck.Lau skrev: ↑25 okt 2023 15:45Teslas svar är att däcken påfrestas mycket pga vikt och hästkrafter och att det i mitt fall är normalt att däcken slits på insidan.
Finns väl en viss sanning i det, men som du är inne på så kommer jag göra en hjulinställning i låg vilket bilen oavsett ställer in sig på vid motorvägshastighet om man inte redan satt det som default.
Summa summarum har tesla slängt ihop bilen snabbt i Fremont och hjulinställningarna från fabriken känns inte rätt i mitt fall.
Borde vara en självklarhet att dom ska betala hjulinställning och till viss del nya däck.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Hjulinställning
Vad är det som blir fel, vilka av hjulvinklarna är det som ändras (och kan justeras) mellan medium och low?AAKEE skrev:När bilen ställs in i medium/normal som tesla gör blir inte hjulvinklarna rätt i low.
Det är en stor källa till snednötning.
Kör man i low bör man göra inställningen i low, vilket innebär att Tesla inte ska göra det.
Borde ju finns någon som kontrollerat skillnaden mellan Tesla i Medium och 3rd party i Low.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Hjulinställning
Jag upplevde det som bilen blev mer spårkänslig efter en hjulinställning i Low (hos Tesla partner verkstad) än innan, när Tesla hade gjort hjulinställning i Medium. Det vara samma på både min SP100D och SPlaid.Lau skrev:Tycker även att bilen upplevs som väldigt spårkänslig vid körning på vägar där asfalten inte är jämn. Hoppas och antar att detta även kommer lösas med hjulinställning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---