Wired: How China’s EV Boom Caught Western Car Companies Asleep at the Wheel
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7494
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Wired: How China’s EV Boom Caught Western Car Companies Asleep at the Wheel
Alla Western Car Companies utom Tesla då kanske... 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Wired: How China’s EV Boom Caught Western Car Companies Asleep at the Wheel
Ja så är det ju, men även Tesla blir omkörda av BYD även om man bara räknar BEV-volym vilken dag som helst. Det skiljer bara några tusen bilar i Q3.
https://www.arenaev.com/the_electric_ch ... s-2501.php
Jag tyckte hur som helst artikeln i Wired var en bra sammanfattning av läget. Jag hade större hopp för t ex VW för 24 månader sedan än idag.
Re: Wired: How China’s EV Boom Caught Western Car Companies Asleep at the Wheel
I Sverige säljer kineserna skitdåligt. De enda som får ut bilar i någon omfattning är de som erbjuder "gratis" privatleasing. Dvs kraftiga subventioner. Men väldigt få KÖPER en kinesisk bil. Jag tippar på att det är likadant i hela Europa. I USA lär det knappast vara annorlunda.
Däremot kanske kineserna säljer bra i resten av världen och, givetvis, på sin hemmamarknad?
För övrigt är inte de kinabilar som är aktuella för mig särskilt billiga. XPeng, Nio osv är inte särskilt mycket billigare än konkurrenterna.
Xpeng G9 kostar från 829 900:-. Mercedes EQE SUV kan fås från 899 000:-. Visst, då är kinesen snabbare och bättre utrustad. Men ändå. Den lär få uruselt andrahandsvärde jämfört med en Mercedes.
Nio ET5 med friköpt batteri kostar inte mycket mindre än en BMW i4.
Jag tycker skillnaden är alldeles för liten. För att jag skulle köpa en kinabil skulle prisskillnaden behöva vara mycket tydligare.
Däremot kanske kineserna säljer bra i resten av världen och, givetvis, på sin hemmamarknad?
För övrigt är inte de kinabilar som är aktuella för mig särskilt billiga. XPeng, Nio osv är inte särskilt mycket billigare än konkurrenterna.
Xpeng G9 kostar från 829 900:-. Mercedes EQE SUV kan fås från 899 000:-. Visst, då är kinesen snabbare och bättre utrustad. Men ändå. Den lär få uruselt andrahandsvärde jämfört med en Mercedes.
Nio ET5 med friköpt batteri kostar inte mycket mindre än en BMW i4.
Jag tycker skillnaden är alldeles för liten. För att jag skulle köpa en kinabil skulle prisskillnaden behöva vara mycket tydligare.
Re: Wired: How China’s EV Boom Caught Western Car Companies Asleep at the Wheel
Är Japan "western companies"?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/