Nackstöd m3 = nackskott

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
vamkov
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2023 10:06

Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av vamkov »

Haft min m3 LR nu i 2 månader och en av sakerna som jag inte kommer överens med är nackstödet......
Varför gjorde man det i konvex form? Det blir som en trigger punkt på skallen som inte är behagligt
eller särskilt stabilt (huvudet "rullar" ju av...).

Någon annan som upplever samma och kanske har en lösning? Har bara hittat lösningar på att flytta
stödet bakåt, men det tycker inte jag är något problem. Nästan alla andra bilar har neutral form eller
ännu bättre konkav form.

Tacksam för tips eller lösning
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av mikebike »

vamkov skrev: 17 okt 2023 14:36
Haft min m3 LR nu i 2 månader och en av sakerna som jag inte kommer överens med är nackstödet......
Varför gjorde man det i konvex form? Det blir som en trigger punkt på skallen som inte är behagligt
eller särskilt stabilt (huvudet "rullar" ju av...).

Någon annan som upplever samma och kanske har en lösning? Har bara hittat lösningar på att flytta
stödet bakåt, men det tycker inte jag är något problem. Nästan alla andra bilar har neutral form eller
ännu bättre konkav form.

Tacksam för tips eller lösning
Jag har en kudde på mitt, men det beror främst på att jag har permanent böjd rygg efter en trafikolycka och original nackstöd hamnar för långt bak.
Screenshot_20231017_152532_eBay.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av Squiddy »

Jag har en likadan kudde, men jag har plockat ut skumbiten i och skurit till den så den blivit lite mindre. Då passar den mitt huvud mycket bättre och jag sitter bättre.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av jonasl »

Håller med om att formen på nackstödet är lite märklig. Men jag sitter inte med huvudet mot det normalt sett, så det funkar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5761
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av SwedishAdvocate »

vamkov skrev: 17 okt 2023 14:36
Haft min m3 LR nu i 2 månader och en av sakerna som jag inte kommer överens med är nackstödet......
Varför gjorde man det i konvex form? Det blir som en trigger punkt på skallen som inte är behagligt eller särskilt stabilt (huvudet "rullar" ju av...).

Någon annan som upplever samma och kanske har en lösning? Har bara hittat lösningar på att flytta stödet bakåt, men det tycker inte jag är något problem. Nästan alla andra bilar har neutral form eller ännu bättre konkav form.

Tacksam för tips eller lösning
Någon duktig skräddare av ngt slag kanske kan sy ihop ngt med ngn slags tunn skumgummistoppning som du kan hänga på ryggstödet så ditt huvud hamnar precis framför nackstödet, så nackstödet inte längre trycker mot huvudet. Om denna artifakt inte går ända ner till sittdynan så förkortas ju inte sittdynan ifall även det är av vikt.

Alt. kanske det kan funka med ngn slags skräddarsydd 'mössa' av ngt slag till nackstödet som ger nackstödet en form du föredrar.

Vet dock inte vilka slags firmor som skulle kunna sy ihop det som jag beskrivit ovan...

Det tredje alternativet kanske kan vara att inte vila huvudet mot nackstödet. Om du ändå behöver ngt slags stöd för nacken så kanske det finns ngn slags stödkrage hos en sån där medicinsk tillbehörsaffär som skulle kunna funka. Fast sådana kanske gör det knepigt att dubbelkolla dolda vinkeln eller vända sig bakåt i bilen vid t.ex backning...

En annan nackdel med det jag föreslår ovan är väl även att det inte krocktestats... Om du blir påkörd bakifrån så kanske geometrin i stolen förändrats på ett sätt som gör att du kommer skadas av krockvåldet. Av den anledningen så är väl alltid en oförändrad originalstol att föredra. Så om det är ett riktigt stort problem så kanske det säkraste är att byta bil. En BWM i4 kanske?...

EDIT: Inte min bästa meningsbyggnad, men pallar inte hålla på och redigera texten, så ni får ha överseende med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av DanneLKPG »

Vet inte om du gjorde så med flit, men nackskott är inte nackversionen av ryggskott... :lol: Eller menar du att du vill avrätta den som godkände designen på stolarna?

(Nackspärr!!)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
vamkov
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2023 10:06

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av vamkov »

@SwedishAdvocate :lol: ja, många vinklingar på den formuleringen. Får nog bli någon strumpa med memoryfoam för nu känns det som en triggerpunkt på ett ställe.... kanske inte så snyggt men man vill ju inte "sabba" för nästa ägare.

Tack för alla förslag och idéer
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av taliz »

Grattis! Du har inte gamnacke som de flesta? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av Skatbo »

När jag tog körkort för 30 år sedan fick jag lära mig att inte vila huvudet mot nackstödet, det ska vara ett avstånd på några cm emellan. Det är när man krockar som det ska ta emot huvudet.
M3SR+ (21Q3)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5761
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av SwedishAdvocate »

Skatbo skrev: 18 okt 2023 18:07
När jag tog körkort för 30 år sedan fick jag lära mig att inte vila huvudet mot nackstödet, det ska vara ett avstånd på några cm emellan. Det är när man krockar som det ska ta emot huvudet.
Undrar vad det skulle göra för skillnad...

Känns ärligt talat inte som det spelar någon roll.

Och hur bra var egentligen nackskydden för 30 år sedan?...

Gissar att det finns en anledning till att Saab för först med att introducera aktiva nackskydd 1997...

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Acti ... Restraints

Och sen dröjde det väl inte många månader innan Volvo PV följde efter. Och idag har väl alla bilar ngn form av aktiva nackskydd – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av DanneLKPG »

Skatbo skrev: 18 okt 2023 18:07
När jag tog körkort för 30 år sedan fick jag lära mig att inte vila huvudet mot nackstödet, det ska vara ett avstånd på några cm emellan. Det är när man krockar som det ska ta emot huvudet.
Låter bara konstigt. Blir man påkörd bakifrån är det väl bra att man redan lutar sig mot nackstödet än att man ska slå i huvudet i det? Ungefär som när man sitter som passagerare i en riktigt snabb bil...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av jonasl »

Brace for impact! Har lärt mig att man ska hålla huvudet mot nackstödet om man är på väg att krocka iaf för att minska risken för whiplash. Om man hinner. Men jag vet inte om det är så många som alltid sitter med huvudet mot?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5761
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 18 okt 2023 22:26
Brace for impact! Har lärt mig att man ska hålla huvudet mot nackstödet om man är på väg att krocka iaf för att minska risken för whiplash. Om man hinner. Men jag vet inte om det är så många som alltid sitter med huvudet mot?
Och Brace for Impact är rätt svar!

Att man inte ska göra det är en myt/fel.
What should you do with your body when a crash is happening?

Many people think that relaxing the body is the best way to avoid or prevent severe injuries. For example, some believe the myth that drunk drivers rarely suffer crash injuries because the alcohol in their system relaxes the body.

On the other hand, doctors [...] recommend bracing while a rear-end car accident is in progress. Four recommended bracing techniques include:

Press your head back against the headrest. Why? Because reducing the distance between the padding and your head minimizes the risk of injury.
Press your back firmly into the seat while braking. Why? Stabilizing your back reduces the odds of a back or neck injury.
Without leaning, keep your head in a forward-facing position. Why? If your head is turned or tilted, you have an increased risk of suffering spinal injuries.
Tense every muscle in your body. Why? Tensed muscles protect nerves, spine discs and ligaments during a car accident.
Bracing for an imminent collision might not prevent all car accident injuries, but it may spare you some of the most severe harm. [Min u.] [...

https://www.jamesaconleylaw.com/blog/20 ... -accident/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av Gadiel »

Vem sitter med huvudet på nackstödet när man kör? Måste vara väldigt sällsynt
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1121
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av DanneLKPG »

Gadiel skrev: 19 okt 2023 09:15
Vem sitter med huvudet på nackstödet när man kör? Måste vara väldigt sällsynt
Jag, men så har jag hela sätet lite bakåtlutat. Som en fåtölj. Skönt för min rygg.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av sven-labil »

Gadiel skrev: 19 okt 2023 09:15
Vem sitter med huvudet på nackstödet när man kör? Måste vara väldigt sällsynt
Och jag, (eller det var snarare just nacken som låg mot,) tills jag byggde om nackstödet :)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Nackstöd m3 = nackskott

Inlägg av Airlift »

Någon av alla dessa eftermarknadsfirmor borde komma med ett snyggt och justerbart nackstöd.

Edit: under tiden kanske detta är en intressant modell? Iaf konvext https://www.aliexpress.com/item/1005005533507311.html
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar