Vilket Tesla-alternativ ftw?
Moderator: Redaktion
Vilket Tesla-alternativ ftw?
Om man nu aktivt valt bort Tesla (oavsett skäl). Vad har vi för rimliga konkurrenter som inte är SUV, och vilken ska man välja för the win...eller ja, få bäst bil för pengarna?
- BYD Seal
- Nio ET5 (med nya batteriet)
- Polestar 2/4
- VW ID.7
- Zeekr 001
- annat spännande
För att hålla det lite kort så säger jag förväntad leverans inom 12 månader.
Är det kanske någon av dessa bilar där priset kommer att pressas eller är de för nya?
- BYD Seal
- Nio ET5 (med nya batteriet)
- Polestar 2/4
- VW ID.7
- Zeekr 001
- annat spännande
För att hålla det lite kort så säger jag förväntad leverans inom 12 månader.
Är det kanske någon av dessa bilar där priset kommer att pressas eller är de för nya?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 756
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Polestar ger rabatt på polestar 2 lagerbilar, gratis färgval på lack och gratis pilotpaket (med bla pixel led-lysena). Kort leveranstid. Se upp så du tar nya årsmodellen och inte förra samt att du tar en som faktiskt har pilotpaket och inte en som är utan, annars blir det ju ingen rabatt.
Alternativt erbjuder de 2% ränta, men då måste man betala för pilotpaketet och färgen.
Däremot är frågan om PS2 är så prisvärd även med rabatt. Den ligger i nivå med model 3 LR men model 3 har fortfarande lite längre räckvidd. Och om man ändå inte tänkt beställa pilotpaketet vinner man ju inget på att få det gratis. De lär säkert behöva sänka priserna mer framåt årsskiftet om de vill snygga till årsredovisningen.
Alternativt erbjuder de 2% ränta, men då måste man betala för pilotpaketet och färgen.
Däremot är frågan om PS2 är så prisvärd även med rabatt. Den ligger i nivå med model 3 LR men model 3 har fortfarande lite längre räckvidd. Och om man ändå inte tänkt beställa pilotpaketet vinner man ju inget på att få det gratis. De lär säkert behöva sänka priserna mer framåt årsskiftet om de vill snygga till årsredovisningen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Hyundai Ioniq 6.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Många inom 'motorpressen' verkar tycka i4 eDrive40 är ännu roligare att köra än M50 eftersom eDrive40 är lättare.iAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Nya eldrivna Peugeot e-308 verkar ju precis ha lanserats i Europa, men finns inte på svenska Peugeots hemsida än. Den ska ju vidare få ett Stellantissyskon i en eldriven version av Opel Astra. Och båda dessa ska ju även byggas som kombi. Vill minnas att svensk motorpress skrev att kombiversionerna skulle komma nu i somras, men så har det ju inte blivit. Dessa kanske kan vara aktuella inom det här ettårsintervallet. Har dock inte koll på snabbladdningsprestanda och förvärmning vid snabbladdning. På de kriterierna är de kanske sämre än t.ex. BMW i4 eller ID.7...Eldsig skrev: ↑15 okt 2023 11:55Om man nu aktivt valt bort Tesla (oavsett skäl). Vad har vi för rimliga konkurrenter som inte är SUV, och vilken ska man välja för the win...eller ja, få bäst bil för pengarna? [...]
- annat spännande
För att hålla det lite kort så säger jag förväntad leverans inom 12 månader. [...
Många på forumet verkar även gilla Cupra Born. Den går dock inte att få med dragkrok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Vill du dela med dig vad som är bra rabatt? M50 kostar ju en slantiAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Eftersom ju den här tråden inte handlar om en specifik kinesisk bilmodell...Eldsig skrev: ↑15 okt 2023 11:55Om man nu aktivt valt bort Tesla (oavsett skäl). Vad har vi för rimliga konkurrenter som inte är SUV, och vilken ska man välja för the win...eller ja, få bäst bil för pengarna?
- BYD Seal
- Nio ET5 (med nya batteriet)
- Polestar 2/4
- VW ID.7
- Zeekr 001
- annat spännande
[...
För mig är det här (tyvärr) hypotetiskt eftersom jag inte har möjlighet att köpa ny elbil oavsett. Men om jag skulle välja bort Tesla av ngn anledning så skulle jag ju inte kunna inkludera bilar från kinesiska tillverkare på en 'shortlist'...
Har skrivit mer om varför t.ex. här:
viewtopic.php?p=732161#p732161
viewtopic.php?p=747302#p747302
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Om vi antar att man jämför model 3 så kan vi se på polestar 2 long range.
Teslas pris för model 3 LR m autopilot.(+metallic) : 671 kkr (lagt på autopilot och lack, men det behövs inte egentlgen)
Polestar 2 LR med plus och pilot (+metallic): 659 kkr (pluspaket enda värdefulla sak är värmepumpen, panorama och ljudanläggning kan man vara utan, men lade till dem för att kunna jämföra, annars kostar båda 609 kkr utan allt) om man tar dual motorer blir polestars pris 724.
teslas räckvidd: 629 km
polestar2: 610-655. km
teslas är 2 sekunder snabbare(!) betydlig skillnad (om man tycker sådant är viktigt beror på awd polestar gör 0.2 sek långsammare)
polestar är lite kompatare men;
Model3 (bananaboxar): 17
polestar2: 19.
Sedan har vi volvo xc40 och c40. (liksom polestar byggd modellen från bränslebil) då kanske man skall jämföra med y.
svårigheten att jämföra är att man oftast får maxa paket vilket gör dem dyrare än man tänkt (och kanske behöver) därför är det vanskligt att jämföra.
Teslas pris för model 3 LR m autopilot.(+metallic) : 671 kkr (lagt på autopilot och lack, men det behövs inte egentlgen)
Polestar 2 LR med plus och pilot (+metallic): 659 kkr (pluspaket enda värdefulla sak är värmepumpen, panorama och ljudanläggning kan man vara utan, men lade till dem för att kunna jämföra, annars kostar båda 609 kkr utan allt) om man tar dual motorer blir polestars pris 724.
teslas räckvidd: 629 km
polestar2: 610-655. km
teslas är 2 sekunder snabbare(!) betydlig skillnad (om man tycker sådant är viktigt beror på awd polestar gör 0.2 sek långsammare)
polestar är lite kompatare men;
Model3 (bananaboxar): 17
polestar2: 19.
Sedan har vi volvo xc40 och c40. (liksom polestar byggd modellen från bränslebil) då kanske man skall jämföra med y.
svårigheten att jämföra är att man oftast får maxa paket vilket gör dem dyrare än man tänkt (och kanske behöver) därför är det vanskligt att jämföra.
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Jag vet. Jag noterade samma sak innan beställning och var egentligen på jakt efter en eDrive40 både på grund av det och på grund av att den har lite lägre förbrukning. Men när jag beställde fanns det en kampanj på M50 som gjorde att den blev billigare än eDrive40 med motsvarande utrustning, och då var valet självklart med tanke på till exempel andrahandsvärde.SwedishAdvocate skrev: ↑15 okt 2023 19:23Många inom 'motorpressen' verkar tycka i4 eDrive40 är ännu roligare att köra än M50 eftersom eDrive40 är lättare.iAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
Nu i efterhand när jag kört båda är jag oerhört glad att det blev en M50. Jag är nog varken tillräckligt duktig chaufför eller tillräckligt modig för att upptäcka dess begränsningar på allmänna vägar. Jag upplever minimala problem med understyrning när jag kastar in den i kurvor, och jag tycker den beter sig väldigt fint och stabilt på vägen ut. Jag antar att det beror på att bilens gräns går bortom min gräns. Så var inte fallet med eDrive40, som inte på något sätt är trött men som ändå känns ganska trött jämfört med M50.
Många av de som testat eDrive40 och M50 har nog kört motorstarka bakhjulsdrivna M-bilar förut, och söker något som beter sig som dem. Då blir säkerligen eDrive40 ett mer likartat alternativ. Personligen gillar jag en välbalanserad bil som känns stabil i kurvorna bättre. Jag antar att jag är bättre på att gasa än på att sladda! På bana är jag övertygad om att M50 slår eDrive40 med hästlängder.
Med det sagt så var inte min rekommendation för M50 specifikt, utan för i4 generellt. Det är verkligen en grym bil. Jag fattar inte att jag inte spanat in den tidigare.
Edit: Ser nu att du länkade till mitt eget inlägg när jag funderade på vad om jag skulle beställa eller inte Så ja, jag var som sagt medveten om det.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Jag fick drygt 10% rabatt jämfört med vad priset blir om man bygger bilen på BMWs hemsida. Den blev billigare än en eDrive40 med motsvarande utrustning efter rabatter (jag valde till fully charged, innovation och lite till). Men visst, det är inte en billig bil. Bara billigare än vad den brukar vara just nutoppo skrev: ↑15 okt 2023 19:40Vill du dela med dig vad som är bra rabatt? M50 kostar ju en slantiAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
...enligt WLTP, så alltså ifall man kör 53,5 km/h på plant underlag en fin sommardag utan nederbörd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... ing_cycles
Kommer bli andra räckvidder i 100-120 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Jo...iAkita skrev: ↑15 okt 2023 19:56...] Edit: Ser nu att du länkade till mitt eget inlägg när jag funderade på vad om jag skulle beställa eller inte Så ja, jag var som sagt medveten om det.SwedishAdvocate skrev: ↑15 okt 2023 19:23Många inom 'motorpressen' verkar tycka i4 eDrive40 är ännu roligare att köra än M50 eftersom eDrive40 är lättare.iAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
Men det var väl kanske lite otydligt av mig också...
Skulle väl ha inlett med @Eldsig (eller ngt...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Tycker tyvärr stolarna i i4:an är lite trånga. Man sitter som i ett skruvstäd. Klassiska sportstolar från BMW. Men jag gillar inte den känslan på längre körningar.
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Finns det inte två olika stolval till i4? Dvs. även några slags komfortstolar som är annorlunda än de här sportstolarna?...
BMW i5 Touring (dvs. kombin) kanske börja levereras redan i början av nästa år (se det citerade inlägget nedan)... Gissar dock att den kan kosta en del beroende på utrustningsalt... Gissar även att den kommer ha några slags komfortstolar som (till)val för de som föredrar sådana...
iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Sportstolarna är ett tillval, så det behöver man inte bekymra sig om. Och sen kan ryggstödets bredd justeras, så de borde passa de flesta om man nu absolut vill ha dem. Jag valde att inte välja till dem eftersom de bara finns med läderklädsel i antingen svart eller congac. Så det blir ett dyrt tillval med begränsat val av färger. Men säten är personliga, jag rekommenderar alltid att prova om de funkar innan man bestämmer sig. Personligen skulle jag uppskattat om de säten min levererades med hade haft lite mer sidostöd.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Ingen fara, det blev bara lite svettigt där en stund innan jag visste hur mycket jag motsagt mig själv eller inteSwedishAdvocate skrev: ↑15 okt 2023 20:08Jo...iAkita skrev: ↑15 okt 2023 19:56...] Edit: Ser nu att du länkade till mitt eget inlägg när jag funderade på vad om jag skulle beställa eller inte Så ja, jag var som sagt medveten om det.SwedishAdvocate skrev: ↑15 okt 2023 19:23Många inom 'motorpressen' verkar tycka i4 eDrive40 är ännu roligare att köra än M50 eftersom eDrive40 är lättare.iAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
Men det var väl kanske lite otydligt av mig också...
Skulle väl ha inlett med @Eldsig (eller ngt...).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
iAkita skrev: ↑15 okt 2023 20:24Sportstolarna är ett tillval, så det behöver man inte bekymra sig om. Och sen kan ryggstödets bredd justeras, så de borde passa de flesta om man nu absolut vill ha dem. Jag valde att inte välja till dem eftersom de bara finns med läderklädsel i antingen svart eller congac. Så det blir ett dyrt tillval med begränsat val av färger. Men säten är personliga, jag rekommenderar alltid att prova om de funkar innan man bestämmer sig. Personligen skulle jag uppskattat om de säten min levererades med hade haft lite mer sidostöd.
Njae. Sportstolarna är standard och det var de jag avsåg. Sen finns det M-stolar som tillval.
Den jag provkörde hade de vanliga sportstolarna. Det finns uppblåsbara sidostöd som kan pumpas upp så att man inte kan röra sig ur fläcken.
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Ok, då förstår jag. Jag ville inte ha svart klädsel och väljer man något annat än det är man tvungen att välja bort stolarna du avser. Det kostar 1700 kr om man inte vill ha riktigt läder, så i princip är det ett ickeproblem om man inte gillar standardstolarna.Banane skrev: ↑15 okt 2023 22:06iAkita skrev: ↑15 okt 2023 20:24Sportstolarna är ett tillval, så det behöver man inte bekymra sig om. Och sen kan ryggstödets bredd justeras, så de borde passa de flesta om man nu absolut vill ha dem. Jag valde att inte välja till dem eftersom de bara finns med läderklädsel i antingen svart eller congac. Så det blir ett dyrt tillval med begränsat val av färger. Men säten är personliga, jag rekommenderar alltid att prova om de funkar innan man bestämmer sig. Personligen skulle jag uppskattat om de säten min levererades med hade haft lite mer sidostöd.
Njae. Sportstolarna är standard och det var de jag avsåg. Sen finns det M-stolar som tillval.
Den jag provkörde hade de vanliga sportstolarna. Det finns uppblåsbara sidostöd som kan pumpas upp så att man inte kan röra sig ur fläcken.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
iAkita skrev: ↑15 okt 2023 22:46Ok, då förstår jag. Jag ville inte ha svart klädsel och väljer man något annat än det är man tvungen att välja bort stolarna du avser. Det kostar 1700 kr om man inte vill ha riktigt läder, så i princip är det ett ickeproblem om man inte gillar standardstolarna.Banane skrev: ↑15 okt 2023 22:06iAkita skrev: ↑15 okt 2023 20:24Sportstolarna är ett tillval, så det behöver man inte bekymra sig om. Och sen kan ryggstödets bredd justeras, så de borde passa de flesta om man nu absolut vill ha dem. Jag valde att inte välja till dem eftersom de bara finns med läderklädsel i antingen svart eller congac. Så det blir ett dyrt tillval med begränsat val av färger. Men säten är personliga, jag rekommenderar alltid att prova om de funkar innan man bestämmer sig. Personligen skulle jag uppskattat om de säten min levererades med hade haft lite mer sidostöd.
Njae. Sportstolarna är standard och det var de jag avsåg. Sen finns det M-stolar som tillval.
Den jag provkörde hade de vanliga sportstolarna. Det finns uppblåsbara sidostöd som kan pumpas upp så att man inte kan röra sig ur fläcken.
Jag tycker gratisklädseln i alcantara och tyg är snygg och antagligen mest komfortabel också. Enligt säljaren blir stolarna något mjukare om man väljer det också.
Jag skulle vilja ha komfortstolar som de större modellerna brukar ha som tillval. 5-serien och uppåt.
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Jag ska provköra och ge den en chans. Har dock tyckt att BMW halkat efter pga ej renodlad elbil...eller egentligen är det kardantunnelbulan som jag mest är emot kanske. Den blir 4-sitsig typ.iAkita skrev: ↑15 okt 2023 17:37Jag brukar inte ge direkta rekommendationer av bilar, men tycker BMW i4 saknas på din lista. Jag har bara haft min i4 M50 sen i fredags, men jag har iallafall hunnit med drygt 40 mil sen dess. Det är by far den absolut bästa bil jag någonsin kört. Den är så oerhört trevlig att köra, oavsett om man glider fram på motorväg i hög fart eller vill ha kul på kurviga landsvägar. Just nu lämnas det dessutom bra rabatter på M50, plus att vinterdäck ingår och leveranstiden är rimlig (jag behövde bara vänta 2,5 månader på min).
Ioniq 6 hade jag valt bort pga haft 2st Ioniq5, men nu börjar priserna pressas så kanske ska överväga den iaf. I grunden en riktigt bra plattform.
Polestar 2 har liksom inget att erbjuda som de andra inte har och den blir därför lite för lite pang för pengen med en LR AWD.
Xpeng hade jag glömt bort. Hur går det för dem tro?
Peugeoten för komma med större batteri än 54kwh/400km räckvidd om det ska kunna bli nåt. Börjar bli tråkigt att se det batteriet i varenda modell från koncernen...
För övrigt tack för inspel!
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
BMW i5, Porsche Taycan.Eldsig skrev: ↑15 okt 2023 11:55Om man nu aktivt valt bort Tesla (oavsett skäl). Vad har vi för rimliga konkurrenter som inte är SUV, och vilken ska man välja för the win...eller ja, få bäst bil för pengarna?
- BYD Seal
- Nio ET5 (med nya batteriet)
- Polestar 2/4
- VW ID.7
- Zeekr 001
- annat spännande
För att hålla det lite kort så säger jag förväntad leverans inom 12 månader.
Är det kanske någon av dessa bilar där priset kommer att pressas eller är de för nya?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilket Tesla-alternativ ftw?
Hade jag inte haft behov av större bagage så hade jag köpt en BMW i4.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19