Hmm, vågar inte uttala mig om Plaid, verkar vara ett känsligt ämne. Men I5 har nog för litet batteri men får vänt inte lite tester så man får se räckvidden på den och det är ju touring som gäller för mig. Den svarta grillen ser skum ut men är ju bara på M60 och den är jag inte intresserad av ändå och den vanliga med lodräta streck tycker jag ser ok ut.
BMW i5
Moderator: Redaktion
Re: BMW i5
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: BMW i5
Yess men den blir fin i grå också!
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... rsikt.html
Tror det här är en grym bil!
Re: BMW i5
Tycker detta är mycket kul att det äntligen kommer en vettig kombi som är en ren elbil!
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i ... ya-elbilen
Tycker det blir mycket intressant. Kommer i alla former av drivlinor med både el-, bensin- och dieselmotorer.
I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60 som kommer i höst.
Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige.
Till nästa år kommer även den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande. Något som jag personligen tycker är spännande då det saknats rena kombi BEV.
Gillar personligen att den nya 5-serien skall fortsätta att se rätt normal ut, och inte lika vräkig och konstig som jag tycker många nya BMW gör.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i ... ya-elbilen
Tycker det blir mycket intressant. Kommer i alla former av drivlinor med både el-, bensin- och dieselmotorer.
I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60 som kommer i höst.
Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige.
Till nästa år kommer även den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande. Något som jag personligen tycker är spännande då det saknats rena kombi BEV.
Gillar personligen att den nya 5-serien skall fortsätta att se rätt normal ut, och inte lika vräkig och konstig som jag tycker många nya BMW gör.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i5
Provbyggde en eDrive40 för skoj skull och la till liknande utr som jag har på min IX och landa den på över en miljon, lite väl saftigt. Det jag har behöver jag inte ha men det gäller att grundutrustningen är bra om denna ska sälja.
Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i5
Plaid har ventilerade säten som standard. Det man inte kan speca en Model S som i5an har är väl däremot ljudisolering .Dafro skrev: ↑26 maj 2023 10:52Provbyggde en eDrive40 för skoj skull och la till liknande utr som jag har på min IX och landa den på över en miljon, lite väl saftigt. Det jag har behöver jag inte ha men det gäller att grundutrustningen är bra om denna ska sälja.
Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
Re: BMW i5
Aha det är ju bra, även i LR? Hur ljudet är i nyare S har jag ingen erfarenhet av.OfarligTesla skrev: ↑26 maj 2023 10:55Plaid har ventilerade säten som standard. Det man inte kan speca en Model S som i5an har är väl däremot ljudisolering .Dafro skrev: ↑26 maj 2023 10:52Provbyggde en eDrive40 för skoj skull och la till liknande utr som jag har på min IX och landa den på över en miljon, lite väl saftigt. Det jag har behöver jag inte ha men det gäller att grundutrustningen är bra om denna ska sälja.
Såg priset på M60 och håller nästan med legato att plaid är prisvärd, men denna går ju speca med lite roliga grejer som inte går i plaid. Tex ventilerade säten.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i5
Japp, standard även i LR. Jag är bara bitter över hur högljudd nya S var i jämförelse med min i4a, ville väldigt gärna ha en och hade en bokning på en LR som var väldigt billig också men när jag provkörde flera olika och jämförde så var det på tok för stor skillnad. Frun sa blankt nej och jag var inte alls lika taggad längre.
Re: BMW i5
Tack för info, visste inte om du provkört, min IX är så J tyst, troligen tystare än I4, körde I4d för ett tag sedan så glömt. Då släpper jag S LR. Ska provköra I5 men även min säljare sa att han hade specat I5 som min och blev lika dyr som min bil och jag har bättre räckvidd och större bil.OfarligTesla skrev: ↑26 maj 2023 11:06Japp, standard även i LR. Jag är bara bitter över hur högljudd nya S var i jämförelse med min i4a, ville väldigt gärna ha en och hade en bokning på en LR som var väldigt billig också men när jag provkörde flera olika och jämförde så var det på tok för stor skillnad. Frun sa blankt nej och jag var inte alls lika taggad längre.
27,8 kWp solceller
Re: BMW i5
Jag upplever både i4 och iX som bullrigare än min Plaid.
Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
Min svåger har en i4 och svärfar en iX. Har iofs inte åkt jättemycket i i4an, men iX har jag varit passagerare i på långresa.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i5
Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.
Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Re: BMW i5
Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.OfarligTesla skrev: ↑26 maj 2023 16:22Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.
Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.
Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i5
Fast ANC funkar väl inte om någon sitter bak? Satt du bak eller fram i IX, och hade den luftfjädring? Får väl provåka en om man får chansen.Legato skrev: ↑26 maj 2023 16:35Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.OfarligTesla skrev: ↑26 maj 2023 16:22Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.
Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.
Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i5
Det var inte grusväg utan vanlig asfaltsväg med grus på för de hade inte sopat ännu. Smattrade bra i hjulhusen iaf, kollade efteråt och det var inte någon isolering där alls vad jag kunde se så det förklarar saken.Legato skrev: ↑26 maj 2023 16:35Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.
Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.
Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin
Ja det var Teslas vinterdäck till 19” som satt på bilarna, så standarduppsättning.
Sen är det ju så att man vänjer sig vid en lägre ljudvolym och då uppfattar man högre nivåer som mer störande. Hade jag kommit från vår Model 3 eller gamla S till nya S hade vi nog varit nöjda, men när vi bara kört i4 ett bra tag och sen testade nya S så blev det stor skillnad.
Hade som sagts hoppats på att plocka ut en S men så som de jag testade lät var det inget alternativ. Just när man pratade med varandra så märkte man verkligen skillnaden. ANC var säkert inte igång/kalibrerad men det funkar inte heller med baksätespassagerare så det hjälper inte i alla situationer.
Får boka provkörning hos Tesla igen när det är sommardäck på och se skillnaden.
Re: BMW i5
Jag satt fram och den var totalt maxad. Min fru brukar driva med sin far, eftersom han alltid bara bockar i all utrustning med följden att han ofta missar att ens prova en del av den utrustning han betalat förDafro skrev: ↑26 maj 2023 16:43Fast ANC funkar väl inte om någon sitter bak? Satt du bak eller fram i IX, och hade den luftfjädring? Får väl provåka en om man får chansen.Legato skrev: ↑26 maj 2023 16:35Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.OfarligTesla skrev: ↑26 maj 2023 16:22Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.
Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.
Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i5
Ok, vore intressant om du uppfattar det samma mellan baksäte och fram, om det är ANC det hänger på. Var det inte bekymmer med illamående med ANR, som det väl hette förr, men det kanske är löst. Tror det var i helikopter och i kåpor dock.Legato skrev: ↑26 maj 2023 16:53Jag satt fram och den var totalt maxad.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 16:43Fast ANC funkar väl inte om någon sitter bak? Satt du bak eller fram i IX, och hade den luftfjädring? Får väl provåka en om man får chansen.Legato skrev: ↑26 maj 2023 16:35Ja grusväg har jag ingen aning om, det kör jag extremt sällan.OfarligTesla skrev: ↑26 maj 2023 16:22Ja ljud är ju subjektivt och beror ju på hur bra man hör olika frekvenser. Iaf Björn Nyland har ju iaf mätt upp Model S till att vara mer högljudd i motorvägsfart.
Kan säga att med vinterdäck på grusad väg hörde jag konstant stenar i hjulhusen på Model S, vilket inte är så konstigt då det inte verkar sitta någon ljuddämpning där. Både jag och frun tyckte det var sjukt mycket mer däckljud och vindljud i Model S, behövde höja rösten för att hålla en normal konversation på motorvägen. I i4an kunde vi i princip viska på samma väg.
Ljud är subjektivt, men en annan stor faktor är vilka däck som sitter på, samt att det verkar som ANCn är väldigt olika effektiv mot olika typ av ljud och därmed troligen även olika typer av däck. ANCn måste ju dessutom kalibreras för varje individ/sittposition. Vet dock inte hur mycket det påverkar.
Mina första kilometrar i Plaiden så var jag väldigt besviken på bullernivån. Berodde troligen på en kombination av helt nya däck och en ej aktiv/kalibrerad ANC. Nu är den tyst och fin
27,8 kWp solceller
Re: BMW i5
Från och med idag ska man kunna provköra, har en tid bokad imorgon, ska bli spännande att se hur den är, även om det egentligen är touringen vi väntar på.
Det verkar också ha släppts något embargo på videos inatt (har inte hunnit kolla ännu, men autogefühl brukar ju vara bra):
Det verkar också ha släppts något embargo på videos inatt (har inte hunnit kolla ännu, men autogefühl brukar ju vara bra):
Re: BMW i5
De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW i5
Nio ET5 Touring levereras väl redan?iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i5
Jo, MG5 var jag medveten om men det är en lite annan klass. ET5 hade jag missat, så den får jag spana in. Oavsett vilket, kul att även de Europeiska tillverkarna är på gång, även om det knappast lär bli en Svensson-bil med tanke på priset.Legato skrev: ↑14 okt 2023 20:11Nio ET5 Touring levereras väl redan?iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 5759
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5
Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.Legato skrev: ↑14 okt 2023 20:11Nio ET5 Touring levereras väl redan?iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Finns det ngn info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i5
eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån.SwedishAdvocate skrev: ↑14 okt 2023 22:46Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.Legato skrev: ↑14 okt 2023 20:11Nio ET5 Touring levereras väl redan?iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW i5
Så en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera.iAkita skrev: ↑14 okt 2023 23:05eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån.SwedishAdvocate skrev: ↑14 okt 2023 22:46Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.Legato skrev: ↑14 okt 2023 20:11Nio ET5 Touring levereras väl redan?iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.
Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
-
- Inlägg: 5759
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5
Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...vigge50 skrev: ↑15 okt 2023 08:00Så en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera. [Min u.]iAkita skrev: ↑14 okt 2023 23:05eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån. [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑14 okt 2023 22:46Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.Legato skrev: ↑14 okt 2023 20:11Nio ET5 Touring levereras väl redan?iAkita skrev: ↑14 okt 2023 18:21De körde in en i5 M60 i hallen när jag var och hämtade min i4:a igår. Jag var såklart tvungen att spana in den och jäklar vad fin den är, framförallt interiört! Det enda jag har svårt för är "hacket" i ambientbelysningen till höger om skärmen.
Men nu till något mer spännande: Enligt säljaren hade han under ett event i veckan fått inofficiell information om att de kommer kunna ta beställningar av touring-varianten nu i år, med leveranser strax efter årsskiftet. Ta det med en nypa salt, men om det stämmer blir det alltså BMW som blir först ut på marknaden med en elbilskombi. Vad det nu spelar för roll, i dessa SUV tider...
MG5 likaså, dock i en betydligt lägre prisklass.
Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.
Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html
EDIT: Angav först vikten för eDrive 50 och inte M60. Har rättat detta ovan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i5
En fossildriven femma väger strax under 2 ton har jag för mig så 2-300 kg extra ca.SwedishAdvocate skrev: ↑15 okt 2023 09:06Fast iAkita anger totalvikten ovan... Det är väl tjänstevikten som är intressant när man jämför bilars vikt – eller?...vigge50 skrev: ↑15 okt 2023 08:00Så en riktigt tungviktare alltså, skulle inte vara fel om tillverkarna kunde börja få ner vikten på elbilarna då många väger galet mycket numera. [Min u.]iAkita skrev: ↑14 okt 2023 23:05eDrive 40 verkar få dra 1500 kg och M60 2000 kg vad jag förstått. Men M60 verkar ha en totalvikt på 2900 kg (!), så man får verkligen se till att ta en titt på körkortet och påminna sig själv om vilken behörighet man har innan man kopplar på en släpkärra på en sån. [Min u.]SwedishAdvocate skrev: ↑14 okt 2023 22:46Taycan finns ju också som kombi... Men den går ju inte att få med en riktig dragkrok.
Finns det ngn om info om krok och dragvikt till i5/i5 Touring? Det är ju 'av vikt' för en hel del...
Jobbar själv med innemiljö då jag är VVS konsult och i Göteborg har stadsförvaltningen märkt att partiklar från däck när de kollar luften i klassrum.
Visst är det en fördel för luften i våra städer om vi går över till elbilar men frågan är om vinningen är så stor om de är så tunga så vi sliter däck i en allt högre grad?
Och tjänstevikten är för i5 M60 är angiven till 2 205 kg. Är det mycket tyngre än ngt motsvarande fossildrivet?...
https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/m-s ... rsikt.html
Vikt sliter däck men plötslig acceleration sliter antagligen ännu mer. Partiklar i luften från däck är väl en sak. Tror att de är för stora för att åstadkomma skada i lungblåsorna som andra mindre partiklar kan göra. Däremot så är det ju mikroplaster som hamnar i naturen och därmed i allt levande efter ett tag. Hur stort problem det är vet jag egentligen inte. Får man cancer eller andra problem eller låter det bara läskigt?